Connect with us

Testy a recenzie

Nenápadná hviezda – test Triumph Tiger Sport 1050

Publikovaný

on

Ponuka anglickej značky Triiumph je pekne nadupaná a v jej prípade sme si tak trochu zvykli na modely, ktoré sú jednoducho neprehliadnuteľné. Či už je to silná rada retro modelov, legendárny Speed Triple alebo ohromný cruiser Rocket, stačí si len vybrať. V tejto konkurencii nie je jednoduché upútať na seba pozornosť a to je možno jedinou slabinou univerzála Tiger Sport, ktorý stál vždy tak trochu v tieni svojich extravagantnejších súrodencov. Je to trochu škoda, pretože inovovaná verzia na rok 2016 citeľne zlepšuje už aj tak vydarenú motorku.  


Takmer 10-ročná história

Tiger Sport má za sebou už takmer 10-ročnú kariéru (vyrábaný je od r. 2007) a hneď od svojho zrodu sa prezentoval ako pravý univerzál, ktorý kombinuje komfort cestného endura s jazdnými vlastnosťami športovo-turistického motocykla. Na druhej strane nikdy spomedzi ostatných modelov Triumphu príliš nevyčnieval aj keď ponúkal výborné dielenské spracovanie a exkluzívne prvky, akými je napríklad jednoramenná kyvná vidlica vzadu. Posledná verzia na prvý pohľad možno radikálne zmeny neprináša, no napriek tomu dostávate citeľne lepšiu motorku, ktorá je pripravená uspokojiť aj náročných jazdcov.    


Výrazne inovovaný trojvalec

Pod nádržou Triumpha sa ukrýva dobre známy trojvalec o trochu netradičnom objeme 1 050 ccm. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou tohto modelu bol však výrazne inovovaný a výrobca hovorí až o 104 konštrukčných úpravách. Súčasťou týchto zmien je nová hlava valcov, nové sacie kanále a inovovaný dizajn piestov. Výsledkom je 126 k výkonu, ktorý motor dosahuje pri 9 745 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na hodnote 106 Nm už pri 7 000 ot./min. V tomto prípade však nejde len o samotné čísla, ale dôležitý je spôsob akým sa výkon dostáva na zadné koleso, no a trojvalec to robí spôsobom, ktorý vás okamžite dostane. Ľahko dávkovateľný výkon máte k dispozícii už od najnižších otáčok a v lineárnej krivke rovnomerne stúpa dohora. Po prekročení hranice 5 000 ot. zrazu sedíte na dravom športovcovi, ktorý bez ohľadu na práve zaradený prevodový stupeň mohutne akceleruje a silou parnej lokomotívy vás až do zásahu obmedzovača otáčok (cca 10 000 ot./min.) nekompromisne tlačí vpred. No a to všetko pri spotrebe, ktorá sa pohybuje okolo 5 l/100km, čo je pre každého turistu potešiteľný údaj.  


 Nechýbajú elektronické pomôcky

Jednou z vecí, ktoré chýbali na predchádzajúcej generácii boli dnes už neodmysliteľní elektronickí asistenti a to na popularite tohto modelu určite nepridalo. Najnovšia generácia Triumpha je však úplne iným strojom a Tiger Sport prichádza v tomto ohľade doslova s luxusnou výbavou. Elektronicky ovládaná škrtiaca klapka umožňuje okamžitú odozvu na otočenie plynovej rukoväte a má na svedomí mimoriadne lineárny nárast výkonu. Samozrejmosťou sú meniteľné výkonové mapy (Road, Sport a Rain), Nechýba dvojstupňová vypínateľná trakčná kontrola, elektronické ABS a komfort jazdy zvyšujúci tempomat. No a spomeniem ešte praktickú 12V zásuvku.    


Podvozok športovca

Rám a podvozok sa dočkal len minima zmien, no napriek tomu ponúka výborné parametre. Základom je dvojitý chrbticový rám pozváraný z hliníkových profilov, ktorý zabezpečuje potrebnú tuhosť. Na oboch koncoch nájdete kvalitné komponenty pruženia z dielne japonskej značky Showa, ktoré sú plne nastaviteľné. Pruženiu na testovanom modeli Tiger Sport však nie je čo vytknúť a už v sérii na vás čaká tuhšie nastavenie, vďaka čomu sa v sedle výborne cítite aj pri športovej jazde. Brzdenie majú na starosti už tradične komponenty japonskej značky Nissin. Zatiaľ čo prednej brzde nebolo čo vytknúť, tak zadná brzda účinkom naopak neohurovala. V tomto prípade však išlo o nový motocykel a účinok brzdy sa môže zmeniť.    


Dynamický dizajn s komfortom turistu

Dizajn možno neprešiel radikálnou zmenou, no Tiger Sport je napriek tomu atraktívnou motorkou. Jednoramenná kyvná vidlica bude vždy výrazným dizajnovým plusom a motorka aj vďaka pestrým a odvážnym grafickým kombináciám pôsobí dynamicky a športovo. Bližší pohľad naviac odhalí vysokú úroveň dielenského spracovania s množstvom drobných detailov, ktoré dodávajú motorke nádych prémiového zvezenia. Keď k tomu pripočítame bohatú sériovú výbavu, tak Tiger Sport má čo ponúknuť aj nočnému jazdcovi. Naviac výborne je postarané aj o komfort jazdca, ktorý má k dispozícii široké a komfortné sedlo. Ruky na riadidlách chránia široké plastové chrániče. Čelný štít je mechanicky nastaviteľný a na manipuláciu s ním si vystačíte len s jednou rukou. Zároveň odvádza dobrú prácu a ani pri vysokých rýchlostiach nie je nápor vetra neznesiteľný. Na spolujazdca rovnako čaká pohodlné sedenie stvorené na dlhšie výlety, no ukázalo sa, že pri rýchlostiach tesne nad diaľničnými limitmi bude trochu bojovať s nápormi vetra v oblasti prilby, no v momente keď sa vrátite do cestovných rýchlostí, tak turbulencie ustanú.    


Motorka, ktorá vám okamžite „sadne“

Trojvalec je v našich končinách považovaný stále tak trochu za exotiku, no a ak voči tomuto konceptu prechovávate nedôveru, tak Tiger Sport vás určite presvedčí o opaku, pretože vynikajúci motor vám okamžite „sadne“. Pružnosť turistického motocykla je v tomto prípade kombinovaná s výborným športovým charakterom a ochotou ísť do vysokých otáčok. 126-koní je tak pocitovo určite viac a príležitostí, kde by ste tento výkon naplno využili v bežnej premávke prakticky nie je. V prípade, že by ste predsa len neodolali a poriadne odskúšali maximálny výkon, tak sa môžete plne spoľahnúť na elektronických asistentov, ktorí spoľahlivo fungujú. Trakčná kontrola, ktorá napriek tomu, že nepatrí medzi najsofistikovanejšie na trhu dokázala v prípade potreby citlivo zasiahnuť bez výraznejšej straty výkonu. To isté platí aj v prípade ABS, ktoré funguje bez problémov. Motor je už vybavený antihoppingovou spojkou, ktorá zjemní agresívne podraďovanie. Naopak pružnosť motora si naplno vychutnáte pri nízkych a stredných otáčkach kedy trojvalec plynulo a hladko reaguje na každé otočenie plynovou rukoväťou aj na vyšších prevodoch. Dokonca ak si nepostrážite tachometer, tak zo 100 km/h je zrazu 140 km/h, bez toho aby ste to nejal na motore pocítili, najmä na diaľnici som sa takto zopárkrát „pozabudol“ a moja rýchlosť zrazu citeľné prevyšovala povolené limity. V prípade podvozku platí v zásade to isté ako v prípade motora a motorka vám veľmi rýchlo „sadne“, najmä ak máte radi dynamickejšiu jazdu je Triumph Tiger výborným spoločníkom. Ovládanie je aj vzhľadom na hmotnosť a rozmery prekvapivo ľahké a presné. Motorka sa s ľahkosťou pokladá do zákrut a istota v hlbokých náklonoch je ukážková. Podvozok sa nebráni ani menej kvalitným cestám aj keď mimo asfalt to už nie je, ale tam Triumph ponúka vynikajúce veľké enduro Tiger Explorer. Spomínaný komfort ju priam predurčuje aj na dlhšie výlety a jedinou chybičkou krásy z pohľadu jazdca sú širšie partie v oblasti nádrže a rámu. Pri celodennej jazde sa môže stať, že to pocítite na nohách.    


Nenápadná hviezda

Za na prvý pohľad nenápadným dizajnom sa ukrýva prepracovaná motorka, ktorá vám dnes už ponúka všetko čo môžete čakať od prémiového športového dobrodruha. V prospech Triumpha hrá aj cena, ktorá vzhľadom na to, čo motorka ponúka je naozaj veľmi dobrá a v nabitej ponuke výrobcu je tak Tiger Sport jednou z najzaujímavejších volieb.


 Triumph Tiger Sport 1050 ABS

Cena: 12 410 Eur

Motor: 1 050 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3

Výkon: 126 k pri 9 750 ot./min.

Krút. moment: 106 Nm pri 7 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 150 x 850 x 1 330 mm

Rám: chrbticový, pozváraný z hlin. oválnych profilov

Hmotnosť: 218 kg (suchá hmotnosť)

Rázvor: 1 540 mm

Výška sedla: 830 mm

Objem pal. nádrže: 20 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17  


Motocykel na test zapožičal: Motocorse.sk, Bratislava  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 10 / 2016

Text: Miro Tamáši, foto: autor a P. Tamášiová

TRIUMPH Tiger Sport 1050 – album k testu MMA 10/2016

2 komentáre

1 komentár

  1. AIR

    16. januára 2017 at 13:54

    Pekny stroj… aj som nad nim intenzivne premyslal minuly rok, ked som kupoval moto…  🙂  🙂  🙂 

    ale ten pristrojovy panel…   😶  😶  😶 

    … ako z doby davno minulej …  🤐  🤐  🤐  ale to neznamena, ze nie je funkcny…

  2. Matias

    3. februára 2017 at 17:51

    Máš úplne pravdu… ten panel stojí za nič (dizajn) ako v Mini,  to je také ENG. 😈

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri