Connect with us

Testy a recenzie

Smiech? Prejde! – test Suzuki Van Van 200

Publikovaný

on

Možno sa pousmejete nad týmto modelom, pretože, kto by si toto kúpil… že? Lenže Van Van nie je až také „bezmyslové“ enduro, akým sa zdá a budete sa čudovať, že za oceánom Yamaha predáva niečo veľmi podobné, pričom sa tieto jednoduché modely niekde inde tešia veľkej popularite. Van Van je navyše čisto „Made in Japan“ a tak tu všetko funguje ako má. V jednoduchosti je krása a tu nájdete navyše účel, ktorý sa nám po teste až tak smiešny nezdal.  


História či súčasnosť?

Aj keď vás pohľad na Van Van, akoby vrátil desaťročia späť, práve tam hľadajme zmyselnosť a účelnosť aktuálnej prítomnosti tohto modelu na trhu, vtedy neboli tak super cesty a toľko áut a ľudia ďaleko viac využívali finančne dostupnejší motocykel na všemožné účely. Van Van nechce ohurovať luxusnou technikou, elektronikou, veľkým výkonom, zrýchlením, nemusí sa dokonca ani páčiť. Jeho charizma dáva jasne najavo, že je to pracant na každý deň, ktorý sa nezľakne cestnej premávky, električkových koľajníc, cesty do lesa, či jazdy v koľajach od traktorov, keď povezie gazdu na pole. Jeho esá v rukáve sú jednoduchý motor, rám, odolné balónové pneumatiky s dušou a veľkorysý priestor pre posádku. V ázijských krajinách bez zaváhanie vozí troch -štyroch dospelých.    


Jednoduchý, ľahký, blbuvzdorný…

Motor s objemom 200 kubíkov vyprodukuje 14 koní a prostredníctvom 5. prevodových stupňov vám ho odovzdá v každých, aj zlých podmienkach. Zaujímavosťou je, že Van Van 125 disponuje 6-st. prevodovkou. Jednoduchý, trubkový, chrbticový rám nesie iba 128 kg vlastnej záťaže, čo je kategória super ľahkých motocyklov. Vpredu jeden kotúč o priemere 220 mm brzdí dvojpiestikový brzdový strmeň, vzadu prekvapivo bubnová brzda ovládaná napoly lankom, napoly kovovým tiahlom. Konvenčná predná vidlica s priemerom 33 mm má zdvih až 136 mm, vzadu je centrálne pruženie s možnosťou nastavenia predpätia, ktoré sa nezľakne veľkého zaťaženia. Motor má ale vstrekovanie, je prítomný i katalyzátor, tak sa nestrachujte, že Suzuki poslala na trh nejaký „čmudič“. Keď si sadnete za riadidlá tohto stroja z pohľadu pred sebou máte pocit, že nič jednoduchšie už existovať nemôže, 3 starožitné kontrolky, jeden okrúhly budík z ktorého naboku trčí gombík na resetovanie denného počítadla. Vzadu na blatníku zvrchu je prichytená taštička, kde vojde lekárnička, vesta a pár kľúčov. A to je všetko. Skoro ako môj „pinčel“ pred 30-timi rokmi.   


Predsudky preč, ideme na to

Do garáže vojde moja žena Anka, motorka tam stojí a zrazu počujem: „Aká super motorka, môžem sa povoziť?“ Za chvíľku prišiel do garáže môj 23 ročný syn Adrián, tiež motokár a hovorí: „To je aká motorka, môžem sa previezť?“ Toľko na začiatok, moja rodina je vychovaná na endure a kroske a toto čudo v garáži sa im proste páči. Zatiaľ, čo Anka po krátkej inštruktáži obišla celú ulicu sama (vodičák na veľkú moto už má 15 rokov), Adrián žiadnu inštruktáž nepotreboval, odišiel a vrátil sa za hodinu. Obaja sa ale zhodli na jednom: ovládanie Vanvanu je úplne jednoduché, nevyžaduje to žiaden návyk, celkom bezpečná zábava. Toto je ten správny uhol pohľadu, Nikto sa Vanvana nezľakol, motorka nestresuje výzorom, nevzbudzuje rešpekt a je prístupná každému. Motor jednoducho pekne naskočí, drží otáčky, prevodovka je úplne mäkká, rozbeh je prirodzený, netrhavý. Hneď sa pýta dvojka a potom to už ide. Motorka nie je stavaná na rýchlosť, skôr na potrebnú silu, ktorú budete potrebovať na ceste, či pri výjazde do lesa na hríby. Akcelerácia je pozvoľná, ak ju trhnete za riadidlá, odlepíte predné koleso zo zeme. Na šotolinovej ceste si dokonca smelo zadriftovala, rýchlostná cesta ju dostala na cca 115 km/h. Brzdiť pri vyššej rýchlosti treba oboma brzdami naraz, nie je to super výkon, ale bezpečne zastavíte ako treba, pretože je ľahká. A zrazu je tu zmysluplnosť.   


Šmarím ju o zem, nič sa jej nestalo

Nielen, že je blbovzdorná v ovládaní, ale i odolná voči pádom. Motor chladený vzduchom má na ľavej strane malý olejový chladič, ktorý je v obvode chránený oceľovou trubkou. Motor je súčasťou rámu, pričom v spodnej časti spája obe strany rámu, ale je tak vysoko nad zemou, že neviem, či by sa vám podarilo v teréne nájsť tak vysoký kameň na prerazenie bloku.Hodil som motocykel o zem, (dobre teda, položil), že čo sa vlastne pri páde poškodí. Motorka leží na stúpačke a guličke riadidiel. Nikde inde ani ťuk, síce trošku zadná smerovka to schytala, ale nie moc, pretože je osadená vo flexibilnej gume – uhla sa. No paráda. Z motora nič nevytieklo, tak pokračujeme v teste. Pneumatiky znesú štrk, blato, prechod aj hlbšími prekážkami, pretože vďaka balónovému tvaru a vysokej bočnici plášťa si sami pre seba vytvárajú extra pruženie navyše a tým aj bezpečnejší prejazd prekážkami. Zdolal som i cestu z PB do BA, prevažne po diaľnici a čuduj sa svete, žiadna tragédia. Sedadlo je tak pohodlné a veľké, že môžete na ňom nie len sedieť, ale aj ležať a počas jazdy X krát zmeniť pozíciu, motorka vás na dlhé trasy neunaví. Výborný dosah mám chodidlami na zem a adekvátna miera stability rozširuje akčný rádius jeho využitia. Van Van sa hodí: do mesta s koľajnicami, a vyjazdenými koľajami na ceste, nezľakne sa diery v asfalte, odbočenie na poľnú cestu je hračka, do offroad terénu si trúfne tak, ako máloktorá motorka vôbec a myslím, že sa nezľakne ani prvého snehu na ceste. Udrží rytmus v mestskej i mimo mestskej premávke, diaľnica moc preň nie je, lebo nemá potrebnú rýchlosť, navyše mi tu vychľastal pod plným plynom celú nádrž. Hodí sa i pre Fun faktor, nebojí sa dvojčlennej posádky, nemá síce ABS, ale myslím, že ho ani nepotrebuje. Vyrába sa až v troch farbách, pričom najlepšie mu svedčí modro-bielo-čierna, pričom rám je vždy čierny. Jediné čo ma na ňom štve je cena.    


 Suzuki Van Van 200

Cena: 4 290 Eur

Motor: 199 ccm, 2 ventily SOHC, jednovalec  

Výkon: 14 k pri 9000 ot./min.

Krút. moment: 13,5 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 5-stupňova, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 865 x 1 125 mm

Hmotnosť: 128 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 385 mm

Výška sedla: 770 mm  

Objem pal. nádrže: 6,5 l

Pneu: vpredu: 130/80-18, vzadu: 180/80-14  


Test bol publikovaný v časopise Motomagazin 10 / 2016

Autor: Vlado Brniak

SUZUKI VanVan 200 – album k testu MMA 10/2016

2 komentáre

2 Comments

  1. bacaono

    7. januára 2017 at 18:36

    Vyzerá šikovno-pracovne.

    “ ….nemá síce ABS, ale myslím, že ho ani nepotrebuje. “ 😶 

    A čo toto?
    http://motocykel.sk/clanok.php?id=3326&title=ABS%20na%20motocykloch%20povinn%E9%20od%20roku%202016

    Alebo skladovky?

  2. papi

    7. januára 2017 at 18:58

    Je kopa nových motoriek na sklade u dovozcov po celej Európe, ktoré sú bez ABS alebo nespĺňajú euro4.
    Do dvoch rokov ešte bude šanca ich zaobstarať, ale časť z nich, hlavne vzducháče, zmiznú navždy z ponuky. 👎 
    Napr. taká funglnová vykopávka  Royal Enfield s Euro4 a ABS už mi bude pripadať, ako falzifikát… 😠  😉

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri