Angličania majú Scrambler, Japonci majú Scrambler, Taliani majú Scrambler a už aj Nemci majú svoj Scrambler. Model R nineT nastúpil v minulých sezónach ako veľká voda a zožal zaslúžený úspech. Dizajn motocyklov BMW je neprehliadnuteľný, či už vďaka motoru alebo vďaka celkovej stavbe a tvarom. R nineT bol príjemným osviežením s nádychom klasiky v ponuke výrobcu a nejedno motorkárske srdce (vrátane môjho) zaplesalo pri jeho predstavení. Logickým krokom je teda posunúť model bližšie k modernému trendu a spraviťz neho scrambler.
Náznak scramblera BMW tu už raz bol
Scramblery sú neprehliadnuteľné biky. Je to taká tá klasika orientovaná na off-road vyžite, takže vyššie zdvihy, vyššie riadidlá, zubatejšie pneu, výfuk ťahaný „vrchom“ aby ho neustrelil nejaký ten kameň, motorka odľahčená kde sa dá, aby jazdec nemusel ovládať kilá navyše a tak ďalej. Scrambler bol v 50-tych až 70-tych rokoch ten univerzál na vybláznenie na kľukatých cestách ale aj mimo nich. Prvý náznak motocykla s týmto zameraním sa v ponuke BMW objavil v roku 1951 keď na výstave Bicycle and Motorcycle Fair IFMA vo Frankfurte predstavili model R 68 vo verzii so zdvihnutým výfukom a inými úpravami. Na interne ho nájdete pod názvom „BMW R 68 SDT special“. Motocykel mal taký úspech, že BMW začalo diely na prestavbu pôvodnej R 68 predávať ako doplnkový tovar.
Štýlový boxer
Pozrime sa na R nineT v najnovšej verzii. Pohonnou jednotkou nového Scramblera je vzduchom a olejom chladený dvojvalec boxer. Scrambler je klasický koncept a medzi motormi je boxer legenda. Smelo môžem tvrdiť, že tieto dve veci spolu ladia. Motor má objem 1 170 ccm, vŕtanie x zdvih 101 x 73 mm, kompresný pomer 12,0:1 a rozvod DOHC. Maximálny výkon 110 koní (81 kW) sa dostaví pri 7 750 otáčkach. Krútiaci moment má svoj top 116 Nm pri 6 000 otáčkach. Novo poladené mapovanie motora a palivového systému zaručuje nízku spotrebu a spĺňa emisnú normu Euro 4. Prenos výkonu na zadné koleso ide cez šesť stupňovú prevodovku a klasický sekundárny prevod kardanovým hriadeľom. Výfukové potrubie je v zadnej časti vyvedené vrchom a končí dvojicou štýlových tlmičov. Výfukové zvody boli namontované čo najviac dovnútra modelu tak, aby nenarúšali jeho štíhlu líniu. Čo sa týka zvuku, tak cieľom bolo dotlačiť hlučnosť čo najviac na hranicu normy EXE R41-04, aby mal motor výrazný prejav. V príplatkovej výbave je možné vymeniť sériové tlmiče výfuku za ladené.
Podvozok myslí na offroad
Oceľový trubkový rám nového Scramblera sa skladá z troch samostatných častí, ktoré sú navzájom zoskrutkované. Sú t hlavná predná sekcia, zadná sekcia spoločne so zadným ukončením, a rám spolujazdca. Práve rám spolujazdca môže byť odmontovaný a look motocykla sa tak zmení na sólový stroj.Scrambler sa nemá zľaknúť ani nespevneného povrchu a výrobca tak musel pristúpiť k modifikácii pruženia. Predok je odpružený teleskopickou vidlicou s priemerom nosníkov 43 mm a dráhou pruženia 125 mm. Vzadu je osvedčený BMW Paralever s dráhou pruženia 140 mm. Rázvor sa nám tak zmenil z 1 476 mm u R nineT na 1 527 mm u Scramblera. Scrambler ako taký by mal mať uvoľnenú jazdeckú pozíciu, takže jazdec zvládne svižné zátačky, ale zároveň si dokáže uvoľnene sadnúť a prekonať vzdialenosť z mesta do kopcov. Tejto teórie sa držali aj v BMW a preto je 820 mm vysoké sedadlo dostatočne pohodlné a dopĺňa tak ergonomický trojuholník nastavený pre vzpriamenú pozíciu. Novinka v ponuke BMW je vybavená päť-lúčovými liatymi ráfikmi. Predné koleso je obuté do 19 palcovej pneumatiky s rozmerom 120/70. Vzadu je 17 palcová pneumatika s rozmerom 170/60. Za príplatok je možné vybaviť Scramblera drapákom a vypletanými kolesami. Oboje by sa ku klasickému scrambleru hodili viac, ale koľko ľudí toľko chutí. Stúpačky majú odnímateľné gumové vložky, takže v prípade jazdy v nespevnenom teréne je dobré obetovať pohodlie (zníženie vibrácií) a zložiť ich. Dvojica predných kotúčov má priemer 320 mm, štyri piestiky a spevnené hadičky. Vzadu je 265 mm kotúč s dvojpiestikom. ABS je v štandardnej výbave tak, ako u všetkých motocyklov. Za príplatok je možné vybaviť model kontrolou stability ASC.
Nekonečná výbava
Scrambler je možné rôznymi spôsobmi upravovať a majiteľ určite uvíta rozšírenú možnosť zapojiť doplnkové elektronické vychytávky, povedzme doplnkové svetlá. Môžeme za to vďačiť výrobcovi, žeoddelil kabeláž motora od kabeláže motocykla a pripájanie spotrebičov nebude tak komplikované. BMW je povestné širokým záberom doplnkovej výbavy, ktorá umožňuje upraviť si motocykel podľa seba. V ponuke pre Scrambler sú vypletané kolesá, off-roadové pneumatiky, ASC, vyhrievané rukoväte, smerové LED svetlá, ručne brúsená nádrž s viditeľným zvarom, vyššie sedadlo, zníženie pruženia a alarm. Ak to nestačí, tak je tu jednomiestne sedlo so zadným panelom, zobrazenie zaradeného prevodového stupňa, mriežka na svetlo, spodný kryt motora, držiak štartových čísel, štít, tankvak a zadná taška, opierky kolien, pohodlné sedadlo pre spolujazdca a ladený výfuk Akrapovič, konce riadidiel z hliníku, hlavy valcov v chróme, čiernej alebo striebornej farbe a chrániče skrutiek rámu. Jazdec si naviac môže dokúpiť prilbu, koženú bundu, päť-vreckové nohavice a iné doplnky navrhnuté priamo pre tento model.
BMW R nineT Scrambler
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 110 k pri 7 550 ot./min.
Krút. moment: 116 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 175 x 880 x 1 330 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 220 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 522 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 4/2016
Text: Jozef Jambor, foto: BMW Motorrad
Neprehliadnuteľný Scrambler – predstavenie BMW R nineT Scrambler
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.