Connect with us

Spravodajstvo

Neprehliadnuteľný Scrambler – predstavenie BMW R nineT Scrambler

Publikovaný

on

  Angličania majú Scrambler, Japonci majú Scrambler, Taliani majú Scrambler a už aj Nemci majú svoj Scrambler. Model R nineT nastúpil v minulých sezónach ako veľká voda a zožal zaslúžený úspech. Dizajn motocyklov BMW je neprehliadnuteľný, či už vďaka motoru alebo vďaka celkovej stavbe a tvarom. R nineT bol príjemným osviežením s nádychom klasiky v ponuke výrobcu a nejedno motorkárske srdce (vrátane môjho) zaplesalo pri jeho predstavení. Logickým krokom je teda posunúť model bližšie k modernému trendu a spraviťz neho scrambler.  

Náznak scramblera BMW tu už raz bol

Scramblery sú neprehliadnuteľné biky. Je to taká tá klasika orientovaná na off-road vyžite, takže vyššie zdvihy, vyššie riadidlá, zubatejšie pneu, výfuk ťahaný „vrchom“ aby ho neustrelil nejaký ten kameň, motorka odľahčená kde sa dá, aby jazdec nemusel ovládať kilá navyše a tak ďalej. Scrambler bol v 50-tych až 70-tych rokoch ten univerzál na vybláznenie na kľukatých cestách ale aj mimo nich. Prvý náznak motocykla s týmto zameraním sa v ponuke BMW objavil v roku 1951 keď na výstave Bicycle and Motorcycle Fair IFMA vo Frankfurte predstavili model R 68 vo verzii so zdvihnutým výfukom a inými úpravami. Na interne ho nájdete pod názvom „BMW R 68 SDT special“. Motocykel mal taký úspech, že BMW začalo diely na prestavbu pôvodnej R 68 predávať ako doplnkový tovar.  

Štýlový boxer

Pozrime sa na R nineT v najnovšej verzii. Pohonnou jednotkou nového Scramblera je vzduchom a olejom chladený dvojvalec boxer. Scrambler je klasický koncept a medzi motormi je boxer legenda. Smelo môžem tvrdiť, že tieto dve veci spolu ladia. Motor má objem 1 170 ccm, vŕtanie x zdvih 101 x 73 mm, kompresný pomer 12,0:1 a rozvod DOHC. Maximálny výkon 110 koní (81 kW) sa dostaví pri 7 750 otáčkach. Krútiaci moment má svoj top 116 Nm pri 6 000 otáčkach. Novo poladené mapovanie motora a palivového systému zaručuje nízku spotrebu a spĺňa emisnú normu Euro 4. Prenos výkonu na zadné koleso ide cez šesť stupňovú prevodovku a klasický sekundárny prevod kardanovým hriadeľom. Výfukové potrubie je v zadnej časti vyvedené vrchom a končí dvojicou štýlových tlmičov. Výfukové zvody boli namontované čo najviac dovnútra modelu tak, aby nenarúšali jeho štíhlu líniu. Čo sa týka zvuku, tak cieľom bolo dotlačiť hlučnosť čo najviac na hranicu normy EXE R41-04, aby mal motor výrazný prejav. V príplatkovej výbave je možné vymeniť sériové tlmiče výfuku za ladené.

Podvozok myslí na offroad

Oceľový trubkový rám nového Scramblera sa skladá z troch samostatných častí, ktoré sú navzájom zoskrutkované. Sú t hlavná predná sekcia, zadná sekcia spoločne so zadným ukončením, a rám spolujazdca. Práve rám spolujazdca môže byť odmontovaný a look motocykla sa tak zmení na sólový stroj.Scrambler sa nemá zľaknúť ani nespevneného povrchu a výrobca tak musel pristúpiť k modifikácii pruženia. Predok je odpružený teleskopickou vidlicou s priemerom nosníkov 43 mm a dráhou pruženia 125 mm. Vzadu je osvedčený BMW Paralever s dráhou pruženia 140 mm. Rázvor sa nám tak zmenil z 1 476 mm u R nineT na 1 527 mm u Scramblera. Scrambler ako taký by mal mať uvoľnenú jazdeckú pozíciu, takže jazdec zvládne svižné zátačky, ale zároveň si dokáže uvoľnene sadnúť a prekonať vzdialenosť z mesta do kopcov. Tejto teórie sa držali aj v BMW a preto je 820 mm vysoké sedadlo dostatočne pohodlné a dopĺňa tak ergonomický trojuholník nastavený pre vzpriamenú pozíciu. Novinka v ponuke BMW je vybavená päť-lúčovými liatymi ráfikmi. Predné koleso je obuté do 19 palcovej pneumatiky s rozmerom 120/70. Vzadu je 17 palcová pneumatika s rozmerom 170/60. Za príplatok je možné vybaviť Scramblera drapákom a vypletanými kolesami. Oboje by sa ku klasickému scrambleru hodili viac, ale koľko ľudí toľko chutí. Stúpačky majú odnímateľné gumové vložky, takže v prípade jazdy v nespevnenom teréne je dobré obetovať pohodlie (zníženie vibrácií) a zložiť ich. Dvojica predných kotúčov má priemer 320 mm, štyri piestiky a spevnené hadičky. Vzadu je 265 mm kotúč s dvojpiestikom. ABS je v štandardnej výbave tak, ako u všetkých motocyklov. Za príplatok je možné vybaviť model kontrolou stability ASC.  

Nekonečná výbava

Scrambler je možné rôznymi spôsobmi upravovať a majiteľ určite uvíta rozšírenú možnosť zapojiť doplnkové elektronické vychytávky, povedzme doplnkové svetlá. Môžeme za to vďačiť výrobcovi, žeoddelil kabeláž motora od kabeláže motocykla a pripájanie spotrebičov nebude tak komplikované. BMW je povestné širokým záberom doplnkovej výbavy, ktorá umožňuje upraviť si motocykel podľa seba. V ponuke pre Scrambler sú vypletané kolesá, off-roadové pneumatiky, ASC, vyhrievané rukoväte, smerové LED svetlá, ručne brúsená nádrž s viditeľným zvarom, vyššie sedadlo, zníženie pruženia a alarm. Ak to nestačí, tak je tu jednomiestne sedlo so zadným panelom, zobrazenie zaradeného prevodového stupňa, mriežka na svetlo, spodný kryt motora, držiak štartových čísel, štít, tankvak a zadná taška, opierky kolien, pohodlné sedadlo pre spolujazdca a ladený výfuk Akrapovič, konce riadidiel z hliníku, hlavy valcov v chróme, čiernej alebo striebornej farbe a chrániče skrutiek rámu. Jazdec si naviac môže dokúpiť prilbu, koženú bundu, päť-vreckové nohavice a iné doplnky navrhnuté priamo pre tento model.  

 BMW R nineT Scrambler

Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“

Výkon: 110 k pri 7 550 ot./min.

Krút. moment: 116 Nm pri 6 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 175 x 880 x 1 330 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 220 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 522 mm

Výška sedla: 820 mm

Objem pal. nádrže: 17 l

Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17  

 

Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 4/2016

Text: Jozef Jambor, foto:  BMW Motorrad  

Neprehliadnuteľný Scrambler – predstavenie BMW R nineT Scrambler

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri