Connect with us

Testy a recenzie

Nový rozmer zábavy na troch kolesách – Can-Am Ryker

Publikovaný

on

Test Can-Am Ryker Rotax 600 ACE / 900 ACE

Tak toto testovanie bolo skutočne rýchle, na začiatku októbra 2018 si ohmatáme super novinku Can-Am Ryker na výstave Intermot a o týždeň sa už na nej preháňame po slovenských cestách. Toto sa slovenskému importu vydarilo a vozili sme sa na Rykeri ako jedni z prvých novinárov v Európe vôbec. Poviete si, čo je na tom zvláštne, však trojkolka Spyder tu už je cez 10 rokov, ale toto nie je Spyder ale jeho mladší brat Ryker s cenovkou pod 10 000 Eur a to tu ešte nebolo. Niečo podobné Can-Am predviedol s vodným skútrom Spark, ktorý za neuveriteľne malé peniaze ponúkol strašne veľa zábavy a Ryker akoby bola toho obdoba na asfalte.

Ryker je už dnes na vyskúšanie u každého predajcu v SR.

Foto

Oslovuje mladých jazdcov
Ale to neznamená, že by ste do rúk dostali nejakú podradnú techniku. Práve naopak výrobca vzal to najlepšie z modelu Spyder a hlavne viac ako 10 ročné skúsenosti a postavil „nízko nákladové“ vozidlo na troch kolesách – Ryker. Ryker má nový rám, podvozok, dizajn, posed, ale hlavne flexibilné a osvedčené motory, dvojvalcovú 600-vku Rotax 600 ACE a trojvalcovú 900-vku Rotax 900 ACE, ktoré dôverne poznáme z viacerých produktov zn. BRP. Zo Spydera využil stabilizačný systém VSS, ktorý využíva technológie SCS, ABS a TCS, teda systém proti prevráteniu vozidla, systém proti blokovaniu kolies pri brzdení a systém trakčnej kontroly. Ryker má dokonca systém HHC, čo je asistent rozbehu do kopca ale aj ochranu proti zlodejom, D.E.S.S.  teda kódovaný kľúč. Pre zjednodušenie obsluhy je motor vybavený plne automatickou (CVT) prevodovkou s konštantne meniteľným prevodovým pomerom. Sila z motora sa prenáša na zadné koleso prostredníctvom bezúdržbového prevodu kardanom, zadné koleso je jednoramenne zavesené, čím sa ľahko dostanete ku kolesu napr. pri defekte. Nízka svetlosť, jedovatý výraz a kvalitná technika poskytujú skvelý základ pre jeho majiteľa na individuálne úpravy, o ktorých Ryker predovšetkým je a údajne je ich až 75 000, čo sa mi ale zdá ako nereálne.

Foto

Obrovský priestor pre individualizáciu a to v okamihu…
Ani jeden predaný Ryker nemusí byť rovnaký. Ako zákazník si môžete navoliť rozdielne, grafické kapoty, ktoré sú vymeniteľné rýchlo upínacím systémom. V základe Ryker ponúka veľké množstvo okamžitých osobitých nastavení. Tak napríklad, bleskovo si viete prestaviť ako jazdec polohu stúpačiek, podobne ako to je na modeli Spyder F3. Viete si upraviť pozíciu nožnej brzdy, pre presný sklon a to všetko bez použitia náradia. Obe zrkadlá rotujú, tak jedno môže byť nad a druhé pod riadidlami. To, že pozeráte na jednosedadlového Rykera, neznamená, že nemôže byť pre dvoch. Na to je ale potrebné zakúpiť sadu pre spolujazdca, ktorý dostane oceľový držiak sedadla, sedadlo si vyberiete z katalógu a samozrejme stúpačky, ktoré sú sklopné a ničím dizajn Rykera nenarúšajú pokiaľ jazdíte sólo.  Nezdá sa vám pozícia riadidiel? Jeden klip riadidlá uvoľní, tie posuniete do požadovanej polohy dopredu či dozadu, pretože ich kotvenie jazdí na koľajničke a stačí jeden klik na zabezpečenie proti pohybu a ide sa. Je to vôbec možné, veď takto rýchlo riadidlá neprestavíte ani na bicykli? Prístrojový panel s nimi nebehá má fixnú pozíciu. A kde dať základné veci, lekárničku, či nepremok do dažďa? Nenápadná stredová časť kapoty vpredu vám toto pojme, žiaden kľúč to nechce, zatlačíte, a kapota sa pootvorí, môžete ju odňať, alebo vyklopiť a využiť  7 l objem priestoru. Tu nájdete i zdvojené USB pripojenie, takže počas jazdy môžete nabíjať svoj smartfón, či napájať GPS.  V podstate na tieto úpravy a nastavenia nepotrebujete žiadne náradie.

Foto

Múdry aj v prevádzke…
Ak ste sa teda vyhrali s nastavením, môžeme štartovať. Ryker je minimalistický, všetko má skryté pod kapotami, jednoduchý je aj prístrojový LCD panel, ktorý ukazuje všetky základné – potrebné,  palubné a trasové údaje. Model 900 má navyše dve voľby jazdných  režimov ECO / SPORT, ktorý sa tu zobrazuje, čo mi ale príde úplné zbytočné, lebo Ryker podľa toho, čo sme najazdili asi nežerie skoro nič. A to aj jeden aj druhý. Pred jazdou by ste mali vedieť, že predné pruženie SACHS  je nenastaviteľné a majte na pamäti ich zdvih 137 mm. Vzadu je pruženie SACHS s nastaviteľným predpätím (pomocou náradia) a pruženie má síce zdvih 150 mm, ale pri pohľade naň je jasné, že jeho umiestnenie je skoro horizontálne. S Rykerom sa len tak ľahko nepohnete, treba použiť mechanickú brzdu na ľavej strane pred kolenom. Tá sa dá dokonca uzamknúť a tak je to ďalšia ochrana pred zlodejmi, ale kto by už kradol Ryker či Spyder. O takej krádeži som ešte nepočul. Faktom ale je, že pokiaľ páčku nepreklopíte, Ryker sa ani nehne, je plne zablokovaný. Plyn je plne elektronický a ak ste vzali do úvahy všetky fakty, ktoré uvádzam, tak poďme jazdiť.

Foto
Pohodička najväčšia….
…ako by povedal môj kámoš Dano sa koná okamžite. Uvoľnený posed, jednoduché nastupovanie bez akrobatických prvkov, také že… sadneš, nemudruješ, naštartuješ a ideš. Ale rešpekt majte vždy, pretože jeden aj druhý motor majú dostatok sily, aby ste s Rykerom zrýchlili tak, že okolitá premávka vás nemusí správne zaregistrovať. Prvé čo ma napadlo je, že sedím necelých 60 cm nad zemou, však ani čoper nepoznám s tak nízko umiestneným sedadlom. Normálne sa cítim v tej premávke utopený, všetci dookola sú nado mnou, tak ma ako prvé napadá, že treba prilbu so žiarivou farbou a bezpečnostné prvky na seba. Inak Ryker má plne identický rázvor s F3, ale svetlú výšku o centimeter nižšiu a čistú hmotnosť nižšiu o viac ako 130 kg. Viem teda s Rykerom manévrovať na mieste aj bez použitia spiatočného chodu. Ten sa spúšťa mechanicky, pomocou nožnej páky na ľavej strane. Nízka hmotnosť dovoľuje Rykeru slušne akcelerovať, samozrejme motoricky a teda výkonnostný rozdiel je citeľný ale akcelerácia z miesta u oboch objemových verzií je viac ako excelentná. Nezabúdajte ale, že Ryker nemá posilňovač riadenia a tak na mieste idú riadidlá trošku ťažšie, ale v pohybe vám to už je jedno. Viac som sa ale narobil na rotujúcej dráhe na Slovakiaringu, kde sa bolo treba pri športovejšom vyvádzaní oprieť do riadidiel pri zatáčaní podstatne viac ako napr. pri modeli F3. Základným faktom ale je to, že hlavné vlastnosti jazdy zo Spydera ostávajú. To sa týka práve natáčania kolies prednej nápravy, spôsobu zatáčania ale i náklonu celého stroja a samozrejme s tým súvisiaca práca vodiča, či aktivita spolujazdca v rýchlych zákrutách.

Foto

Aj driftík dovolí…
Elektronika na Rykeri je nastavená tak, aby vám dovolila frajerský prešmyk s hvízdavým zvukom od zadného kolesa, ale čiaru za sebou nevygumujete.  Tým, že je prevodovka automatická, riešite len plyn a nožnú brzdu. To umožňuje bezprostredne sa venovať cestnej premávke, pretože Ryker nemá nič navyše, čo by vám odpútavalo pozornosť. Pokiaľ je pred vami pekný asfalt  môžete šponovať maximálku Rykera, ale berte ohľad na to, že ste vo vrchnej časti tela minimálne chránený, jazda v meste teda bude tolerovaná s jet prilbou, na rýchlejší spôsob jazdy voľte plne uzatvorenú prilbu. Na rýchlosť 130 km/h sa dostanete prekvapivo rýchlo, ale už s pocitom vyššieho hluku a vyšším odporom vetra, čo je ale prirodzené, je to ako na motorke typu naháč. Ak bývate v oblasti s rozbitými cestami, treba zadné pruženie prestaviť na mäkšie, pretože napr. rozmlátená panelka  (cesta č.: 572) od Štvrtka na ostrove po SV ring preukázala, že Sachs vzadu toto nevie zdolať a to i hlavne kvôli spomínanému horizontálne uloženému  pruženiu. Donútilo nás to razantne znížiť rýchlosť, pretože zadné pruženie sa nestotožnilo s povahou stále sa opakujúcej naprieč poškodenej vozovky. Naopak predné pruženie si s týmto poradilo úplne v norme a jazda po dráhe na SV-ringu – teda po ideálne hladkom asfalte zasa vyžadovala zadné pruženie pritvrdiť. Ryker nemá za úlohu zo seba robiť pretekára a preto sa dočkáte jemného úletu predných kolies v prudkej zákrute pod plynom. Dôvod je jednoduchý, väčšina váhy je na predných kolesách,  tým sa pri extrémnejších situáciách tvorí mimoriadny tlak na prednú nápravu a kolesá nemusia správne zatočiť, ale pozor bavíme sa o extrémnom jazdení. Prekvapením je, že ani na jednej z redakčných fotografii v extrémnych zákrutách som nevidel pridvihnuté predné koleso, elektronika si to jednoducho podržala tak, aby i takéto manévre ostali maximálne bezpečné. Samozrejme, že v týchto pasážach cítite zásahy trakčnej kontroly, ale je to znesiteľné a zároveň podané Rykerom tak, že už s tým v ďalších zákrutách viete pracovať. 900-vka má navyše režim Sport, ktorý zapína trakčnú kontrolu ešte o niečo neskôr.  Ak ale treba brzdiť, tak sa držte lebo Ryker po zošliapnutí pedálu zastaví okamžite.

Foto

Očakávané hodnotenie?
Ako koncept s určením a zameraním so super cenou je to priam geniálna myšlienka ako dostať trojkolku do širšieho povedomia menej solventným ľuďom, či mládeži. Už nákup Rykera cez aplikáciu je zábavou, pretože si ho viete vyskladať úplne na mieru. S možnosťou voľby aj do 35 kW (600 ccm)  si Can-Am doslova bude vychovávať novú komunitu  užívateľov, ktorí neskôr prejdú na Spyder. V prípade vodných skútrov so Sparkom to vyšlo geniálne, prečo nie tu? Ryker má svoje drobné chybičky ale tie vo vášni v trojkolku radi prehliadnete, alebo vylepšíte. Všetko je v ponuke, našetríte peniaze, dokúpite pruženie, chcete ísť na turistiku, v ponuke sú doslova stovky originálneho príslušenstva, ktoré  na Ryker dostanete prevažne rýchloupínacím systémom LinQ, na čo si len spomeniete, to na Ryker existuje – bočné kufre, zadný kufor, kryty rukovätí, čelný štít, sedadlo spolujazdca, kapoty inej farby…
Naše hodnotenie vyplýva len z krátkeho testu, ale i tak je ťažko niečo zlé napísať. Bezpečnosť je tu na prvom mieste, cena nie je na úkor elektronických asistentov bezpečnosti, Fun Factor je jednoducho nevídaný a dodá vám iný rozmer zábavy, šťastia ale i adrenalínu, denné využitie na chodenie do práce, školy, za milenkou sa berie ako samozrejmosť, spotreba doslova nestojí za reč. Ak sa vám máli Ryker, ale stále ešte nemáte našetrené na Spyder, tak je tu Ryker Rally Edition – verzia s kvalitnejšími podvozkovými komponentmi s vyšším zdvihom a ďalšou pridanou mapou riadenia motora a vyšším zdvihom pruženia určená aj na trochu nespevnené cesty.  Ale o verzii Rally až niekedy nabudúce a radi sa k Rykeru opäť ešte vrátime v budúcom roku.

Can-Am Ryker 600 / 900

Cena: od 9 990 Eur
Motor: Rotax  600 ACE / 900 ACE, 8 / 12 ventilov, DOHC, R2 / R3
Výkon: 47 k pri 7 300 ot./min. / 77 k pri 7 100 ot./min.
Krút. moment: 47 Nm pri 6 200 ot./min. / 76 Nm pri 6 300 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom (CVT)
+ spiatočka, remeň, sekundárny prevod: kardan
Rozmery (D x Š x V): 2 352 x 1 509 x 1 062 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 270 / 280 kg (suchá)
Rázvor: 1 709 mm, svetlá výška: 104 / 102 mm
Výška sedla: 599 / 597  mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 145/60R16, vzadu: 205/45R16

Ryker na test zapožičal:
Autorizovaný dovozca pre SR: Imidjex s.r.o. Bratislava

Test bol publikovaný v Motomagazíne 12/2018.

Text: Vlado Brniak foto: autor a M. Tamáši

Can-Am RYKER – supernovinka – album k testu v Motomagazíne 12/18

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri