Connect with us

Testy a recenzie

Pracant na pohľadanie – test TGB Blade 600i SE LT 4×4

Publikovaný

on

Značka TGB pôsobí na našom trhu už pekných pár rokov a za tento čas si získala celkom slušný zástup priaznivcov a spokojných zákazníkov. Ak budete hľadať model, ktorý má najväčšie podiel na obľúbenosti značky TGB aj v našich končinách, tak s najväčšou pravdepodobnosťou narazíte na pracovnú štvorkolku TGB Blade, ktorá sa najskôr predávala pod označením 550, no na rok 2017 prichádza nová generácia tohto modelu už s  novým motorom a inovovaným podvozkom, vďaka čomu sa kvalitatívne opäť posúva na vyššiu úroveň.  


Kubické centimetre ničím nenahradíš

Staré známe porekadlo platí vo svete ATV možno ešte viac ako u motoriek a pôvodný Blade 550 poháňaný jednovalcom o objeme 503 ccm už začal v tomto ohľade trochu zaostávať za konkurenciou, ktorá sa vrhla na väčšie objemy a v očiach zákazníkov sa štandard opäť posunul o pár ccm vyššie. Zmena pre Blade tak prišla v pravý čas a nový jednovalec prichádza s objemom 561 ccm. To však nie je všetko a kvapalinou chladený motor prichádza s novou štvorventilovou hlavou valca. Motor je teraz lepšie chladený a okrem kvapaliny sa o chladenie stará aj olej a nájdete tu dva samostatné chladiče. Úplne nové je aj elektronické vstrekovanie z dielne renomovanej značky Siemens a motor okrem vysokého výkonu ponúka aj ľahko dávkovateľný výkon, ktorý narastá v dokonale lineárnej výkonovej krivke.    


Inovovaný podvozok

Predĺžený podvozok vybavený štvoricou nezávisle zavesených kolies na prvý pohľad veľké zmeny nesľubuje, no opak je pravdou. Zmenami prešla geometria podvozku a nové je aj zavesenie predných kolies. Upravená geometria riadenia spolu s novým uchytením predných tlmičov sľubuje ľahké a presné riadenie, čo aj môžeme potvrdiť, no chýbajúci posilňovač riadenia, ktorý je už aj v tejto kategórii štvorkoliek pomaly bežným štandardom, trochu túto skutočnosť zakrýva. Najmä ak porovnáte riadenie TGB s konkurenciou, ktorá má posilňovač riadenia, tak spomínaná ľahkosť sa trochu stráca. Na druhej strane v momente keď sa Blade dostal do pohybu, tak obratnosť, ktorú prináša ľahké riadenie bola citeľná. Brzdný systém využíva kotúč na každom kolese a o výkon brzdného systému sa nemusíte obávať, no na dosiahnutie plného brzdného účinku je potrebné stlačiť obe brzdy, čo v tomto prípade znamená stlačiť prednú brzdu páčkou na ľavej rukoväti a tradičnú zadnú nožnú brzdu. Na pravej rukoväti nájdete len ovládanie ručnej brzdy a ak ste boli zvyknutí mať páčku brzdy aj na pravej rukoväti, tak určite pár krát siahnete prstami pravej ruky naprázdno, ale je to len otázka zvyku a osobne mi to vôbec neprekážalo. Naviac nechýba systém brzdenia motorom, ktorý odvádza kus práce pri spomalení štvorkolky.    


Dobre známy dizajn

Blade sa spolieha na dobre známy dizajn predchádzajúcej generácie, kde dominuje štvorica predných svetlometov spolu s „automobilovou“ prednou maskou. Aj v prípade bočného pohľadu sú línie modelu Blade porovnateľné so svojim predchodcom, no nedá sa povedať, že by to bolo na škodu. Práve naopak a v sedle sa budete okamžite cítiť ako doma. Neznamená to však, že dostávate tú istú štvorkolku a TGB vybavila model Blade 600 naozaj vzorne. Dva pásiky LED svetiel pod prednými svetlometmi majú na starosti denné svietenie a plnia aj funkciu vydareného dizajnového doplnku. Robustné kovové nosiče vpredu aj vzadu sú prekryté odolnými plastovými plošinami s veľkou nosnosťou, ktoré sú nielen šetrnejšie k nákladu, ktorý prevážate ale ponúkajú aj viac možností jeho ukotvenia. Nové dvojdielne sedlo predĺženej verzie teraz ponúka viac komfortu obom pasažierom a jazdcovi vytvára prirodzenú bedernú oporu. Svojou prítomnosťou možno trochu obmedzí pohyb v sedle pri športových radovánkach, no prínos v podobe väčšieho pohodlia ocenia užívatelia oveľa viacej. Spomeniem ešte atraktívne 8-lúčové ráfy kolies, ktoré sú súčasťou sériovej výbavy alebo výkonný elektrický naviják s ťažnou silou 3 000 lbs, čo je okolo 1 360 kg.    


Poctivý pracant, ktorý nepokazí žiadnu zábavu

Predĺžený Blade je už na prvý pohľad kus štvorkolky a rozmerovo je prakticky identický so svojím motoricky väčším súrodencom Blade 1000. V sedle sa tak budete cítiť naozaj pohodlne bez ohľadu či sa veziete sólo alebo zo spolujazdcom. V porovnaní s 1000-kou je tu samozrejme výkonový deficit, no 600-vka má stále k dispozícii skoro 43 k pri 7 000 ot./min., čo určite nie je málo a bez obáv môžete vyraziť aj na extrémnejšie dobrodružstvo mimo asfalt. Spomínaný výkondokáže viac ako 400 kg vážiacu štvorkolku dostať celkom svižne do pohybu a priblížiť sa k hranici 100 km/h na asfalte je plne v silách tejto štvorkolky. V teréne to naopak znamená, že si Blade poradí prakticky v každej situácii. Na drvivú väčšinu bežných presunov si vystačíte s rýchlym prevodom H a variátor sa dokázal plynulo rozbehnúť už z nízkych otáčok. Pomalší prevod L je istejšou voľbou v prípade, že máte pred sebou extrémny terén, kde sa môžete spoľahnúť na rýchlejšie akcelerujúci motor, ktorý vás dostane do pohybu v každej situácii. Samozrejme jazdec má k dispozícii elektronicky aktivovaný náhon 4×4 a do najťažších podmienok je tu elektronicky aktivovaná uzávierka predného diferenciálu. Každopádne ide v tejto triede o štandardnú výbavu a Blade vám v tomto smere ponúka všetko čo by ste od pracovnej štvorkolky očakávali.  


 Podvozok je kvalitatívne citeľným posunom vpred

Asi najpríjemnejším prekvapením nového Bladu je inovovaný podvozok, ktorý posúva komfort jazdy citeľne vyššie ako u predchádzajúcej generácie. Pruženie ponúka až 5 možností nastavenia tuhosti pruženia a jazdec tak má dostatok možností na úpravu podvozku. Už v sérii je však pruženie komfortne nastavené a dokáže veľmi dobre filtrovať všetky nerovnosti a aj pri vyšších rýchlostiach je riadenie stabilné. Potom je tuovládateľnosť štvorkolky, ktorá je rovnako výborná. Príjemne ma prekvapil malý polomer zatáčania a s veľkou štvorkolkou sa dalo výborne manipulovať aj v tesnejšom priestore. Podvozok toleruje aj agresívnejšie tempo a športovejšia jazda mu neprekáža. +40 k výkonu sa tak dá naplno využiť a Blade vám skutočne žiadnu zábavu nepokazí. Spodné partie štvorkolky sú naviac celkom dobre chránené a aj v prípade nárazu dokážu plechové platne účinne ochrániť spodok štvorkolky.    


 Pracant na pohľadanie

Aj keď to na prvý tak nevyzerá Blade 600 je citeľným posunom smerom vpred v porovnaní so svojim predchodcom. Extra kubíky objemu naviac priniesli pružnejší motor a inovovaný podvozok sa postaral o viac komfortu nielen na ceste ale aj v najnáročnejšom teréne. Bohatá paleta príslušenstva a rozumná nadobúdacia cena robia z TGB Blade 600 usilovného pracanta schopného uspokojiť aj náročnejšieho užívateľa.    


TGB Blade 600i SE LT 4×4

Cena: 7 199 Eur (cena v roku 2017)

Motor: 561ccm, 4 ventily, SOHC, jednovalec

Výkon: 43 k pri 7 000 ot./min. (offroad verzia)

Krút. moment: 53,6 Nm pri 5 500 ot./min

Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ

Rozmery: (D x Š x V): 2 280 x 1 250 x 1 420 mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 438 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 450 mm

Výška sedla: 940 mm

Objem pal. nádrže: 18 l

Pneu: vpredu: 25×8-12, vzadu: 25×10-12

Homologizácia: áno   ATV na test zapožičal:


ASP Group s.r.o., Žebrák (CZ)  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 11 / 2017

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Test TGB BLADE 600i SE LT 4×4 – album k článku v MMA 11/17

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri