V piatok 30. decembra 2005 sa stala tragická
dopravná nehoda na diaľnici pri Bratislave. Jej účastníkmi boli aj vodiči
kamiónov. Opätovne sa rozprúdila diskusia týkajúca sa oprávnení polície
kontrolovať technický stav najmä nákladných motorových vozidiel a sankcionovať
vodičov pre zlý technický stav. Nakoľko sa k oprávneniam polície v tejto
otázke vyjadrovali viacerí hovorcovia iných inštitúcií a ich vyjadrenia boli
nepresné a častokrát nepravdivé, publikujeme vyhlásenie Prezídia PZ SR.
Prezídium Policajného zboru (Odbor
dopravnej polície) za obdobie od 1.1.2005 až doposiaľ opakovane niekoľkokrát
upozorňovalo na tento stav MDPT SR. V uznesení vlády SR č. 391/2005 zo dňa
18.5.2005 je povinnosť MDPT SR zabezpečiť výkon ustanovení tohto zákona účinnou
vyhláškou a nariadeniami vlády SR s termínom IHNEĎ. /dopravno-bezpečnostná legislatíva, p. č. E.1/
Pred účinnosťou zákona mohol policajt v cestnej
premávke kontrolovať takmer všetko, čo sa týkalo technického stavu vozidla
a jeho komponentov a vyvodzovať za zistené nedostatky aj príslušné sankčné
opatrenia napr. uložiť pokutu, alebo zadržať osvedčenie o evidencii.
Čo polícia od 1.3.2005 v dôsledku
zrušenia vykonávacích vyhlášok nemôže kontrolovať
Z hľadiska vykonávania kontrol v cestnej
premávke orgánmi Policajného zboru jenajväčším problémom, že neboli
vydané vykonávacie predpisytýkajúce sa :
2. podrobnosti
o nespôsobilosti alebo technickej nespôsobilosti vozidla na premávku
na pozemných komunikáciách /§ 24 ods. 6/
Do nadobudnutia účinnostizákona č. 725/2004 Z. z.bolitechnické podmienky premávky vozidiel na pozemných komunikáciách upravené vyhláškou MDPT SR
č. 116/1997 Z. z., ktorou sa vykonávali niektoré ustanovenia zákona NR SR
o premávke na pozemných komunikáciách, ktorá bola zrušená nadobudnutím účinnosti
tohto zákona.
Predmetná vyhláška vo svojich ustanoveniach priamo
a konkrétne ustanovovala podmienky, ktoré museli spĺňať jednotlivé komponenty
vozidla. V dôsledku jej zrušenia polícia nemôže kontrolovať napr.:
brzdy, riadenie, výhľad z miesta vodiča, ovládacie
a kontrolné zariadenia, kolesá, pneumatiky, karosériu, výfukový systém,
osvetlenie a svetlomety, zasklenie vozidla, spájacie zariadenia, nárazníky,
výbavu bicykla a pod. Táto vyhláška tiež konkrétne ustanovovala technickú
nespôsobilosť vozidla na cestnú premávku, t.j. kedy vozidlo muselo byť ihneď
vyradené z cestnej premávky do času kým sa závady neodstránia. Išlo najmä
o slabý účinok bŕzd, veľkú vôľu v riadení, deformáciu náprav, poškodenie čelného
skla, poškodenie pruženia a tlmičov, zjavné unikanie paliva alebo oleja, poruchy
v osvetlení, zjavné poškodenie podvozku alebo karosérie a pod.
V súčasnej dobe nie je ustanovená povinná
výbava vozidiel. Policajt v premávke nemôže
kontrolovať, či je vozidlo vybavené napr. prenosným výstražným trojuholníkom,
náhradným kolesom, náhradnými žiarovkami, kľúčom na matice kolies, zdvihákom
vozidla a prípadne i hasiacim prístrojom alebo snehovými reťazami v zimnom
období pre určité kategórie vozidiel.
MDPT SR tvrdí,
že polícia sa môže riadiť smernicami Európskej únie. Tie však musia byť
aproximované do našej legislatívy. Doposiaľ bolo vydané len jedno aproximačné
nariadenie vlády SR, ktoré je použiteľné pri kontrole v premávke na pozemných
komunikáciách a to č. 406/2005 Z. z. o technických požiadavkách na hĺbku dezénu
jazdnej plochy pneumatík určitých kategórii motorových vozidiel a ich prípojných
vozidiel. V zmysle tohto nariadenia minimálna hĺbka dezénu pre vozidlá kategórie
M1 ? osobné vozidlá, N1-nákladné vozidlá do celkovej hmotnosti 3500 kg, O1 ?
prípojné vozidlá do celkovej hmotnosti 750 kg a O2 ? prípojné vozidlá do
celkovej hmotnosti 3500 kg je ustanovená na 1,6 mm.
Pre ostatné vozidlá napr. kamióny,
autobusy, motocykle príp. iné kategórie vozidiel minimálna hĺbka dezénu
v súčasnej dobe nie je upravená a mal by to upravovať
všeobecne záväzný právny predpis vydaný Ministerstvom dopravy, pôšt
a telekomunikácií SR k § 24 ods. 6 predmetného zákona.
Z uvedeného je zrejmé, že rozsah oprávnení na
kontrolu technického stavu vozidiel a ich výbavy je v porovnaní
s predchádzajúcou úpravou značne obmedzený.
Čo polícia kontrolovať môže
Polícia môže kontrolovať a prípadne uložiť sankcie vtedy, keď vozidlo nespĺňa
ustanovené podmienky a je nespôsobilé pre premávku na pozemných komunikáciách /§
24 ods. 1 písm. a) zákona s poukazom na § 21 ods. 2 zákona/, len v týchto
prípadoch:
nie je schválené na premávku na pozemných
komunikáciách,
sa nezhoduje so schváleným typom alebo na
ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo
samostatnej technickej jednotky, alebo ktoré je dodatočne vybavené
neschváleným systémom, komponentom alebo samostatnou technickou jednotkou,
poškodzuje pozemné komunikácie nad prípustnú
mieru,
nie je prihlásené do evidencie vozidiel
v Slovenskej republike, ak tejto povinnosti podlieha, alebo do evidencie
vozidiel iného štátu okrem novo zakúpeného vozidla podliehajúceho prihláseniu
do evidencie vozidiel, ktoré je vybavené platnou tabuľkou so zvláštnym
evidenčným číslom,
nie je vybavené platnou tabuľkou alebo
tabuľkami s evidenčným číslom alebo osobitným evidenčným číslom, alebo
zvláštnym evidenčným číslom, ak takej povinnosti podlieha, alebo platnou
tabuľkou alebo tabuľkami s evidenčným číslom iného štátu,
nemá doklad o poistení zodpovednosti za škodu
spôsobenú prevádzkou motorového vozidla,
nemá osvedčenie o evidencii podľa § 23 ods. 1
zákona alebo technické osvedčenie vozidla podľa § 23 ods. 4 zákona,
nemá platné
osvedčenie o technickej kontrole podľa § 52 zákona,
nemá platné osvedčenie o emisnej kontrole
podľa § 70 zákona,
nemá identifikačné číslo vozidla VIN zhodné
s identifikačným číslom vozidla VIN uvedeným v osvedčení o evidencii alebo
technickom osvedčení vozidla, ak bolo také číslo vozidlu pridelené.
Na
technickú nespôsobilosť vozidla sa tiež vzťahuje ustanovenie § 21 ods. 3
citovaného zákona v zmysle ktorého sa v premávke na pozemných komunikáciách
nesmie prevádzkovať ani:
1. historické vozidlo, ktoré nemá platný preukaz
historického vozidla, nie je vybavené platným osvedčením o pridelení zvláštneho
evidenčného čísla a tabuľkou alebo tabuľkami so zvláštnym evidenčným číslom,
2. športové vozidlo, ktoré nemá platný preukaz
športového vozidla, nie je vybavené platným osvedčením o pridelení zvláštneho
evidenčného čísla a tabuľkou alebo tabuľkami so zvláštnym evidenčným číslom pre
športové vozidlo.
Je úplne jedno aka vyhlaska, nariadenie je platne alebno neplatne. Bol som v ten inkriminovany den na cestach a sice nie vsetci ale väcsina kamionistov jazdi jak hoväda. Omluvam sa tym slusnym. Najazdim cca 50,000km rocne , mam najazdene viac ako milion km na osobakoch, a zatial chvala-bohu bez nehody. Ale ked mam krizovku, tak je v tom väčšinou bezohladny kamionista a mozno ma v tom jeho aute vsetko co ma mat aj podla starych vyhlasok, len ked nema v hlave nic tak je to horsie. Je to o slusnosti a to mam osobnu skusenost ze v Cechach su este väcsi magori ako u nas, ani sa necudujem ze tam maju taku nehodovost. Co tam dokazu vodici to je fakt na pocudovanie.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Jozefko
5. januára 2006 at 21:33
Je to sila !! absolutny chaos !!
tlmic
6. januára 2006 at 10:41
Je úplne jedno aka vyhlaska, nariadenie je platne alebno neplatne. Bol som v ten inkriminovany den na cestach a sice nie vsetci ale väcsina kamionistov jazdi jak hoväda. Omluvam sa tym slusnym. Najazdim cca 50,000km rocne , mam najazdene viac ako milion km na osobakoch, a zatial chvala-bohu bez nehody. Ale ked mam krizovku, tak je v tom väčšinou bezohladny kamionista a mozno ma v tom jeho aute vsetko co ma mat aj podla starych vyhlasok, len ked nema v hlave nic tak je to horsie. Je to o slusnosti a to mam osobnu skusenost ze v Cechach su este väcsi magori ako u nas, ani sa necudujem ze tam maju taku nehodovost. Co tam dokazu vodici to je fakt na pocudovanie.
raptor
6. januára 2006 at 11:09
vytlacim si to a budem nosit zo sebou, sak to uz mame vsetci poslanecku imunitu na cestach :75: :box:
kawamiro
6. januára 2006 at 15:44
Idem si to vytlacit aj ja 😛
Zaujimave zistenie, len ci o tom vedia aj policajti a nie jen hovorcovia?
sniezko
6. januára 2006 at 20:05
kawamiro to iste sa pytam aj ja ale kamarat mi spominal ze to naozaj nekontroluju a ani pocas jastraba