Connect with us

Testy a recenzie

Rýchlo a bezpečne – test Can-Am Outlander MAX XT 570 ABS

Publikovaný

on

Príchod emisnej normy Euro 4 priniesol aj do sveta štvorkoliek množstvo zmien, ktoré sa týkajú najmä legislatívy a registrácie štvorkoliek, ktoré sa dnes v očiach zákona zmenili na kategóriu traktorov. Tieto zmeny však so sebou nesú aj technické inovácii a za najvýznamnejšiu novinku, ktorá sa na rok 2018 objavila vo svete ATV môžeme považovať protiblokovací systém ABS, ktorý je na rok 2018 exkluzívnym prvkom výbavy štvokroliek Can-Am. Ako tento revolučný systém funguje v praxi sme si vyskúšali počas testu modelu Outlander MAX XT 570 ABS.  


S plným výkonom a maximálkou 105 km/h

Prínos systému ABS v dnešnom svete dvoch a štyroch kolies je neodškriepiteľný a už dávno nie je len súčasťou turistických motocyklov, ale nájdete ho aj na najmodernejších superšportoch alebo na veľkých dobrodružných endurách. V oboch prípadoch ide o kategórie, kde pred pár rokmi by použitie protiblokovacieho systému ABS bolo nepredstaviteľné. Sofistikovaný systém Can-Am vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Bosch však ide ešte o niečo ďalej a preberá na seba aj funkciu trakčnej kontroly a pomáha udržiavať kolesá v zábere aj počas akcelerácie a nielen brzdenia. Je tu však ešte jeden dôležitý prvok, ktorý sa týka legislatívy a Can-Am je momentálne jediným výrobcom ATV, ktorý v rámci homologizácie T3b môže práve vďaka prítomnosti systému ABS využívať plný výkon motora a maximálku má limitovanú až na hranici 105 km/h. Majiteľ takejto štvorkolky tak už nie obmedzený výkonnostnými limitmi a s maximálnou rýchlosťou posunutou až na hranicu 105 km/h nemusí „strážiť“ svoju rýchlosť na verejných komunikáciách.    


ABS a trakčná v jednom

Treba povedať, že systém, ktorý Can-Am prináša je oveľa viac ako len tradičné ABS, ale pri aktivovanom náhone 4×4 plní aj funkciu trakčnej kontroly a zároveň pomáha aj regulovať brzdiaci účinok motora tak, aby nedošlo k zablokovaniu kolies pri náhlom ubratí plynu. Senzory umiestnené na oboch diferenciáloch monitorujú otáčanie kolies a v prípade, že zaznamenajú zablokovanie kolies, tak riadiaca jednotka upraví otáčky motora a koleso sa opäť roztočí. Tento systém sa nazýva Drag Torque Control a podobný systém nájdete aj na moderných automobiloch SUV. Samotný systém ABS využíva informácie získané zo senzorov a upravuje tlak v brzdách, tak aby nedošlo k ich zablokovaniu. Na prednom diferenciáli sa nachádza dvojica senzorov, ktoré monitorujú každé koleso samostatne a vzadusa nachádza len jeden senzor nakoľko obe zadné kolesá sú brzdené len jedným kotúčom. Trakčná kontrola pracuje pri aktívnom náhone 4×4 a pri strate trakcie jedného z kolies je na pokyn riadiacej jednotky na zlomok sekundy pribrzdené a krútiaci moment presunutý na koleso v zábere.   


Dlhá 570-ka v prevedení XT

Testovali sme nielen nový systém ABS, ale aj novú verziu modelu Outlander 570 v prevedení MAX XT 570. Ide o top verziu tohto modelového radu a tomu zodpovedá aj výbava. Základom je výborný dvojvalec Rotax o objeme 570 ccm, ktorý cez variátor na všetky štyri kolesá posiela 48 k výkonu. Okrem náhonu 4×4 nechýba dynamický posilňovač riadenia DPS s tromi režimami. Výborný podvozok podtrhuje systém zavesenia zadných kolies pomocou vlečného ramena TTI, ktorý zabezpečuje kolmý pohyb kolesa pri prepružení a zvyšuje tak komfort jazdy. Predné kolesá sú naopak zavesené pomocou dvojitých A-ramien. Už v základe je verziaXT vybavená dvojicou robustných oceľových nosičov so systémom LinQ na rýchle uchytenie príslušenstva. Testovaný model bol doplnený o vyvýšený nosič vzadu, ktorý je výborným pomocníkom na bezpečný prevoz objemnejšieho nákladu. Vpredu nechýba výkonný elektrický naviják WARN. 12-palcové hliníkové ráfy sú atraktívnym dizajnovým prvkom. Samotný dizajn 570-ky zostava trochu v tieni konkurencie a chýbajúca svetelná LED technika by sa dala označiť ako menší mínus Outlandera, no vysoká úroveň dielenského spracovania s množstvom doplnkov tento drobný detail spoľahlivo zakrýva a Outlander vás už na prvý pohľad nenechá na pochybách, že pod sebou máte výrobok prémiovej značky.    


Jazda s ABS 

Počas preberania Outlandera sme rozoberali všetko možné až na ABS, takže zoznámenie s týmto systémom prebehlo až počas samotnej jazdy. O to príjemnejšie to však bolo, pretože jazdným vlastnostiam to rozhodne neuškodilo. Celé testovanie prebiehalo vo vyložene zimných podmienkach, kde nechýbala súvislá snehová pokrývka. Prvým poznatkom, ktorý som ocenil bola vysoká stabilita štvorkolky aj počas intenzívneho brzdenia. Na snehu som prirodzene čakal, že pri prudkom zabrzdení sa zadok okamžite ozve a bude sa nervózne vlniť, no opak bol pravdou a na klzkom a povrchu sa celá štvorkolka správala stabilne. Jemné pulzovanie v páčkach, ktoré je sprievodným javom aktívneho ABS bolo cítiť až keď som brzdil úplne nadoraz, no ani to „nerozhádzalo“ stabilitu štvorkolky. Nijak zvlášť sa pritom ani na snehu nepredĺžila brzdná dráha, čo potvrdila aj jazda v závese za novým SSV Maverick Trail, ktorý nebol vybavený ABS. Ďalším pozitívnym poznatkom bolo brzdenie motorom a ani tu sa zadné kolesá neutrhli do šmyku pri náhlom znížení výkonu pričom spomalenie prebehlo bez akéhokoľvek náznaku nervozity zo strany podvozku a to je najlepším dôkazom fungovania tohto systému. Má to teda aj nejakú chybu? Povedal by som, že nie, no agresívnejší jazdci, ktorí sú zvyknutí aktívne využívať šmyk zadných kolies spojených s jemným vystúpením zadku na efektný drift v zákrute to majú teraz o niečo ťažšie a budú musieť aj trochu upraviť jazdný štýl a spoliehať sa viac na výkon motora pri snahe dostať kolesá do šmyku. Na snehu to išlo samozrejme ľahko, no na suchom povrchu to bude viac citeľné. Pri aktívnom náhone 4×4 sa prejavil aj účinok trakčnej kontroly, ktorý udržiaval stabilitu a priamy smer aj počas prudkej akcelerácie. Aktívny náhon 4×4 sám o sebe pôsobí pri akcelerácii ako stabilizačný prvok a pomáha štvorkolke držať sa v zvolenom smere, no tu ten efekt bol ešte o niečo citeľnejší a prudká akcelerácia pri výjazdoch bola pocitovokultivovanejšia, no zásahy elektroniky neboli nijak výrazné a rýchlosť vo výjazde tým príliš neutrpela, zároveň riadenie bolo stále presné bez potreby väčších korekcii .   


Komfortný pracant 

Za posledné roky sme sa s 570-kou stretli už niekoľkokrát a to v dlhej aj krátkej verzii. Výrobca sa s týmto modelom snaží ponúknuť „ľudovejší“ a cenovo dostupnejší Outlander. Už počas našich minulých stretnutí sa tento model ukázal vo výbornom svetle a úloha komfortného pracanta za prijateľnú cenu mu perfektne sedí. Pravdou však je, že verzia XT svojou výbavou už ponúka veľa z toho čo nájdete skôr na prémiových modeloch a svojou výbavou tak poteší aj náročnejších užívateľov. Dvojvalec Rotax patrí medzi najvýkonnejšie vo svojej triede a jazdca neustále zásobuje dostatkom ľahko dávkovateľného výkonu. Výkon narastá v perfektne lineárnej krivke a dá sa povedať, že tomu zodpovedá ak samotná jazda. Na drvivú väčšinu situácií si preto vystačíte s rýchlym prevodom a stále vám zostáva rezerva. Nebráni sa trialovému tempu, kde sa pohybujete doslova krokom a zároveň s ľahkosťou sa nechá ponaháňať v maximálnych otáčkach. Akcelerácia a maximálka je pre tento zdvihový objem plne postačujúca. K samotnému výkonu ešte jeden postreh, ovládanie páčky plynu je teraz plne elektrické a široká páčka je rovnaká ako na vodných alebo snežných skútroch. Na riadidlách ju môžete pootočiť podľa vlastného vkusu. Ako sa ukázalo dávkovanie výkonu pomocou ukázováka pravej ruky podobne ako keď tlačíte na páčku brzdy je aspoň v mojom prípade komfortnejšie ako tradičné ovládanie palcom. Elektronika dokázala pritom veľmi presne dávkovať výkon. Ďalším plusom predĺženej 570-ky sú jej rozmery a určite sa radí medzi väčšie predĺžené štvorkolky na trhu a tomu zodpovedá aj komfort dvojčlennej posádky. Dôležité však je, že ovládanie je aj napriek týmto rozmerom ľahké a je to v nemalej miere zásluhou dynamického posilňovača riadenia, ktorý vám v pomalých úsekoch ušetrí veľa síl a v rýchlych úsekoch pomáha maximalizovať stabilitu aj na rozbitých úsekoch. Riadenie je tak presné a ľahké zároveň.    


ABS výrazným prínosom

Štvorkolky sú svojim spôsobom špecifická kategória vozidiel, ktorá sa riadi vlastnými pravidlami a nie všetko čo funguje inde musí fungovať aj tu. V prípade protiblokovacieho systému ABS to však neplatí a je prínosom, ktorý citeľne ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Štvorkolka vybavená týmto systémom je stabilnejšia a istejšia počas intenzívneho brzdenia, čo znamená, že aj bezpečnejšia a o to tu v prvom rade ide.    


Can-Am Outlander MAX 570 XT ABS

Cena: 11 850 Eur (test model 2018)

Motor: 570 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2

Výkon: 48 k

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 310 x 1 168 x 1 330mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 336kg (suchá hmotnosť)

Rázvor: 1 499 mm

Výška sedla: 858 mm

Objem pal. nádrže: 20,5 l

Pneu: vpredu: 25×8 – 12, vzadu: 25×10 – 12

Homologizácia: T3b ABS  


ATV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 4 / 2018

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak  

Can-Am Outlander MAX 570 XT – album k testu – Motomagazin 4/2018

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri