Príchod emisnej normy Euro 4 priniesol aj do sveta
štvorkoliek množstvo zmien, ktoré sa týkajú najmä legislatívy
a registrácie štvorkoliek, ktoré sa dnes v očiach zákona zmenili na
kategóriu traktorov. Tieto zmeny však so sebou nesú aj technické inovácii a za
najvýznamnejšiu novinku, ktorá sa na rok 2018 objavila vo svete ATV môžeme
považovať protiblokovací systém ABS, ktorý je na rok 2018 exkluzívnym prvkom
výbavy štvokroliek Can-Am. Ako tento revolučný systém funguje v praxi sme
si vyskúšali počas testu modelu Outlander MAX XT 570 ABS.
S plným výkonom a maximálkou 105 km/h
Prínos systému
ABS v dnešnom svete dvoch a štyroch kolies je neodškriepiteľný
a už dávno nie je len súčasťou turistických motocyklov, ale nájdete ho aj
na najmodernejších superšportoch alebo na veľkých dobrodružných endurách.
V oboch prípadoch ide o kategórie, kde pred pár rokmi by použitie
protiblokovacieho systému ABS bolo nepredstaviteľné. Sofistikovaný systém
Can-Am vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Bosch však ide ešte
o niečo ďalej a preberá na seba aj funkciu trakčnej kontroly
a pomáha udržiavať kolesá v zábere aj počas akcelerácie a nielen
brzdenia. Je tu však ešte jeden dôležitý prvok, ktorý sa týka legislatívy
a Can-Am je momentálne jediným výrobcom ATV, ktorý v rámci
homologizácie T3b môže práve vďaka prítomnosti systému ABS využívať plný výkon
motora a maximálku má limitovanú až na hranici 105 km/h. Majiteľ takejto
štvorkolky tak už nie obmedzený výkonnostnými limitmi a s maximálnou
rýchlosťou posunutou až na hranicu 105 km/h nemusí „strážiť“ svoju rýchlosť na
verejných komunikáciách.
ABS a trakčná v jednom
Treba povedať, že
systém, ktorý Can-Am prináša je oveľa viac ako len tradičné ABS, ale pri
aktivovanom náhone 4×4 plní aj funkciu trakčnej kontroly a zároveň pomáha
aj regulovať brzdiaci účinok motora tak, aby nedošlo k zablokovaniu kolies
pri náhlom ubratí plynu. Senzory umiestnené na oboch diferenciáloch monitorujú
otáčanie kolies a v prípade, že zaznamenajú zablokovanie kolies, tak
riadiaca jednotka upraví otáčky motora a koleso sa opäť roztočí. Tento
systém sa nazýva Drag Torque Control a podobný systém nájdete aj na
moderných automobiloch SUV. Samotný systém ABS využíva informácie získané zo
senzorov a upravuje tlak v brzdách, tak aby nedošlo k ich zablokovaniu.
Na prednom diferenciáli sa nachádza dvojica senzorov, ktoré monitorujú každé
koleso samostatne a vzadusa
nachádza len jeden senzor nakoľko obe zadné kolesá sú brzdené len jedným
kotúčom.
Trakčná kontrola
pracuje pri aktívnom náhone 4×4 a pri strate trakcie jedného z kolies
je na pokyn riadiacej jednotky na zlomok sekundy pribrzdené a krútiaci
moment presunutý na koleso v zábere.
Dlhá 570-ka v prevedení XT
Testovali sme
nielen nový systém ABS, ale aj novú verziu modelu Outlander 570
v prevedení MAX XT 570. Ide o top verziu tohto modelového radu a tomu
zodpovedá aj výbava. Základom je výborný dvojvalec Rotax o objeme 570 ccm,
ktorý cez variátor na všetky štyri kolesá posiela 48 k výkonu. Okrem
náhonu 4×4 nechýba dynamický posilňovač riadenia DPS s tromi režimami.
Výborný podvozok podtrhuje systém zavesenia zadných kolies pomocou vlečného
ramena TTI, ktorý zabezpečuje kolmý pohyb kolesa pri prepružení a zvyšuje
tak komfort jazdy. Predné kolesá sú naopak zavesené pomocou dvojitých A-ramien.
Už v základe je verziaXT vybavená dvojicou
robustných oceľových nosičov so systémom LinQ na rýchle uchytenie
príslušenstva. Testovaný model bol doplnený o vyvýšený nosič vzadu, ktorý
je výborným pomocníkom na bezpečný prevoz objemnejšieho nákladu. Vpredu nechýba
výkonný elektrický naviják WARN. 12-palcové hliníkové ráfy sú atraktívnym
dizajnovým prvkom. Samotný dizajn 570-ky zostava trochu v tieni konkurencie
a chýbajúca svetelná LED technika by sa dala označiť ako menší mínus
Outlandera, no vysoká úroveň dielenského spracovania s množstvom doplnkov
tento drobný detail spoľahlivo zakrýva a Outlander vás už na prvý pohľad
nenechá na pochybách, že pod sebou máte výrobok prémiovej značky.
Jazda s ABS
Počas preberania
Outlandera sme rozoberali všetko možné až na ABS, takže zoznámenie s týmto
systémom prebehlo až počas samotnej jazdy. O to príjemnejšie to však bolo,
pretože jazdným vlastnostiam to rozhodne neuškodilo. Celé testovanie prebiehalo
vo vyložene zimných podmienkach, kde nechýbala súvislá snehová pokrývka. Prvým
poznatkom, ktorý som ocenil bola vysoká stabilita štvorkolky aj počas
intenzívneho brzdenia. Na snehu som prirodzene čakal, že pri prudkom zabrzdení
sa zadok okamžite ozve a bude sa nervózne vlniť, no opak bol pravdou
a na klzkom a povrchu sa celá štvorkolka správala stabilne. Jemné
pulzovanie v páčkach, ktoré je sprievodným javom aktívneho ABS bolo cítiť
až keď som brzdil úplne nadoraz, no ani to „nerozhádzalo“ stabilitu štvorkolky.
Nijak zvlášť sa pritom ani na snehu nepredĺžila brzdná dráha, čo potvrdila aj
jazda v závese za novým SSV Maverick Trail, ktorý nebol vybavený ABS.
Ďalším pozitívnym poznatkom bolo brzdenie motorom a ani tu sa zadné kolesá
neutrhli do šmyku pri náhlom znížení výkonu pričom spomalenie prebehlo bez
akéhokoľvek náznaku nervozity zo strany podvozku a to je najlepším dôkazom
fungovania tohto systému.
Má to teda aj
nejakú chybu? Povedal by som, že nie, no agresívnejší jazdci, ktorí sú zvyknutí
aktívne využívať šmyk zadných kolies spojených s jemným vystúpením zadku
na efektný drift v zákrute to majú teraz o niečo ťažšie a budú
musieť aj trochu upraviť jazdný štýl a spoliehať sa viac na výkon motora
pri snahe dostať kolesá do šmyku. Na snehu to išlo samozrejme ľahko, no na
suchom povrchu to bude viac citeľné.
Pri aktívnom
náhone 4×4 sa prejavil aj účinok trakčnej kontroly, ktorý udržiaval stabilitu
a priamy smer aj počas prudkej akcelerácie. Aktívny náhon 4×4 sám
o sebe pôsobí pri akcelerácii ako stabilizačný prvok a pomáha
štvorkolke držať sa v zvolenom smere, no tu ten efekt bol ešte
o niečo citeľnejší a prudká akcelerácia pri výjazdoch bola
pocitovokultivovanejšia, no zásahy
elektroniky neboli nijak výrazné a rýchlosť vo výjazde tým príliš
neutrpela, zároveň riadenie bolo stále presné bez potreby väčších korekcii .
Komfortný pracant
Za posledné roky
sme sa s 570-kou stretli už niekoľkokrát a to v dlhej aj krátkej
verzii. Výrobca sa s týmto modelom snaží ponúknuť „ľudovejší“
a cenovo dostupnejší Outlander. Už počas našich minulých stretnutí sa
tento model ukázal vo výbornom svetle a úloha komfortného pracanta za
prijateľnú cenu mu perfektne sedí. Pravdou však je, že verzia XT svojou výbavou
už ponúka veľa z toho čo nájdete skôr na prémiových modeloch a svojou
výbavou tak poteší aj náročnejších užívateľov. Dvojvalec Rotax patrí medzi
najvýkonnejšie vo svojej triede a jazdca neustále zásobuje dostatkom ľahko
dávkovateľného výkonu. Výkon narastá v perfektne lineárnej krivke
a dá sa povedať, že tomu zodpovedá ak samotná jazda. Na drvivú väčšinu
situácií si preto vystačíte s rýchlym prevodom a stále vám zostáva
rezerva. Nebráni sa trialovému tempu, kde sa pohybujete doslova krokom
a zároveň s ľahkosťou sa nechá ponaháňať v maximálnych otáčkach.
Akcelerácia a maximálka je pre tento zdvihový objem plne postačujúca. K samotnému
výkonu ešte jeden postreh, ovládanie páčky plynu je teraz plne elektrické a široká
páčka je rovnaká ako na vodných alebo snežných skútroch. Na riadidlách ju
môžete pootočiť podľa vlastného vkusu. Ako sa ukázalo dávkovanie výkonu pomocou
ukázováka pravej ruky podobne ako keď tlačíte na páčku brzdy je aspoň
v mojom prípade komfortnejšie ako tradičné ovládanie palcom. Elektronika
dokázala pritom veľmi presne dávkovať výkon.
Ďalším plusom
predĺženej 570-ky sú jej rozmery a určite sa radí medzi väčšie predĺžené
štvorkolky na trhu a tomu zodpovedá aj komfort dvojčlennej posádky. Dôležité
však je, že ovládanie je aj napriek týmto rozmerom ľahké a je to
v nemalej miere zásluhou dynamického posilňovača riadenia, ktorý vám v pomalých
úsekoch ušetrí veľa síl a v rýchlych úsekoch pomáha maximalizovať
stabilitu aj na rozbitých úsekoch. Riadenie je tak presné a ľahké zároveň.
ABS výrazným prínosom
Štvorkolky sú
svojim spôsobom špecifická kategória vozidiel, ktorá sa riadi vlastnými
pravidlami a nie všetko čo funguje inde musí fungovať aj tu.
V prípade protiblokovacieho systému ABS to však neplatí a je
prínosom, ktorý citeľne ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Štvorkolka vybavená týmto
systémom je stabilnejšia a istejšia počas intenzívneho brzdenia, čo
znamená, že aj bezpečnejšia a o to tu v prvom rade ide.
Can-Am Outlander MAX 570 XT ABS
Cena: 11 850 Eur (test model 2018)
Motor: 570 ccm, 8
ventilov, SOHC, V2
Výkon: 48 k
Prevodovka: automatická
s plynulým prevodom CVT + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 310 x 1 168 x
1 330mm
Rám: kolískový,
pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 336kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 499 mm
Výška sedla: 858 mm
Objem pal. nádrže: 20,5 l
Pneu: vpredu: 25×8 – 12, vzadu: 25×10 – 12
Homologizácia: T3b ABS
ATV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
4 / 2018
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Can-Am Outlander MAX 570 XT – album k testu – Motomagazin 4/2018
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.