Yamaha MT-07 je na
slovenskom trhu stálicou, motocykel čo prišiel, vyhrával a valcoval
trh. Základom bola príjemná cena, ktorá ale časom začala narastať, ale to
hlavné bola (a je) skvelá ovládateľnosť a motor. Takto dostal zákazník
najdôležitejšie, za dobrú investíciu správne náradie nie len pre začiatočníka.
Ja som sa preto vybral takmer po roku smer Španielsko, kde som si po MT-09
mohol v kopcoch Andalúzie vychutnať komplet vynovenú najpredávanejšiu
motorku triedy „Hyper Naked“:MT-07.
Olá!
Prezentácia prebehla
v malebnej časti Benahavis, posiata zástupom hotelov zameraných hlavne na
golf. Kopce sú lemované hadom úzkych ciest, všade vonia flóra a jedna zákruta
strieda ďalšiu. Nad všetkým sa týčia kopce chráneného národného parku. Už len
pohľad ma lákal k jazde. Spomínam na častú otázku, či ma motocykle
v objeme do 800 ccm bavia. Možno sa budete čudovať, ale veľmi. Mám rád aj
moto 250 alebo 125, takáto poriadna sedemstovka mi len zlepší deň, viem si ju
užiť naplno a často ide o skvelo ovládané stroje. Len skôr ako si
viem usadiť svoj starý motorkársky zadok do sedla, nechám pracovať hlavu nad
porciou technických informácií.
Master of Torque
Moto „the Dark side of
Japan“ sa napevno usadilo v rade MT a silno definuje túto triedu
u troch ladičiek. Pri heslách ako, sila, bezpečnosť alebo pokoj sa
objavuje aj šialenosť, zlomyseľnosť a vášeň. Celá rada je prezentovaná ako
Jing-Jang dvoch svetov, ktoré nažívajú v symbióze. Vzhľadom na nárast
predaja motocyklov Yamaha v Európe sa medziročne za obdobie rokov 2013 – 2017
zvýšil pomer o 3,3 %. A práve trieda Master of Torque (MT) dostáva pomyslenú
medailu za tento zdvih predaja. Veď pre značku je to až 51 % všetkých predajov
MT voči ostatným modelom vo vlastných radoch. Pritom si práve prezentovaná
MT-07 berie v Európe (predaj Yamaha) za rok 2017 najviac predajov (17 170
ks ), prenasledovaná je len MT-09 (8 357 ks) a MT-125 (7 863 ks).
Novinka prichádza pochopiteľne aj vo verzii A2, kde pomer klasickej vs. 35 kW
v predaji predstavoval 69 % ku 31 %. Verím, že nie každého vedia nadchnúť
práve čísla, no treba si uvedomiť, že od svojho zrodu si MT-07 vybralo až
120 440 zákazníkov a to je naozaj riadna porcia motocyklov! Veď
v Japonsku predali predajcovia len 781 ks v minulom roku. Yamaha
preto chráni svoj – bestseller práve tak, že rešpektuje jeho základné princípy,
pre ktoré vznikol. Ku dobrej štartovacej cene a jednoduchému ovládaniu si
výrobca zakladá na kvalitatívnych základoch väčšej MT-09. Až v 83 % si
nula sedmičku vyberajú muži a potom len 17 % je pre najkrajšie pokolenie
sveta. Dôvodom pre kúpu je hlavne dizajn a potom faktor dochádzania do
práce či školy. Tak sa pri vývoji dbalo na dodržanie a hlavne zlepšenie
všetkých faktorov použiteľnosti MT, ktoré už mala prvá verzia. Pre mňa je
dôležité príjemné rozloženie váh v pomere 49,2:50,8 medzi prednú
a zadnú časť pri celkovej hmotnosti 183 kg, inovovaná zadná časť pruženia
a hlavne motor CP2.
Pri použití druhej
generácie MT dizajnu sa upravil posed po vzore 900-ky, to malo za následok
kompletnú zmenu sedadla a celej časti nádrže ako aj tvaru riadidiel.
Zadná časť nádrže sa
posunula o 10 mm bližšie dopredu a sedadlo jazdca a spolujazdca
sa nachádzajú viac vzadu. Neviem prečo, ale dosiahlo sa tak pocitu zníženia
výšky. Ale je to len pocit, lebo výška posedu ostala rovnaká. Pre dlháňov je
v originálnom príslušenstve k dispozícii o 28 mm vyššie sedadlo.
Hurá do hôr
MT-07 vyžaruje kompaktnosť
na pohľad, no nepríde mi malá alebo maloobjemová, je to dospelá motorka, ktorá
má značnú svalovú vyzretosť radu MT. Stále si ale zachovala tú ľahkosť
a nebudí strach. Ja som si zobral na test novučičký textil od 4SR
a toaletný papier som nechal na izbe, sedmička je pre každého
a netreba sa jej báť. Hneď prvý pocit v sedle mi pripomína deviatku,
viac to padá do rúk na také širšie lakte. Som viac doma, hlava ku prednému
kolesu a chuť hľadať zákrutu. Celá rada MT sa tak povediac globalizuje vo
svojich radoch a to je fajn, je rozpoznateľná a je tam vlastný
rukopis naprieč celého radu MT. Zadná časť je slušne prepracovaná a je to
zreteľné pri bočnom pohľade ako prechádza línia od nádrže cez sedadlo. Nádrž
(tá sa posunula o 10 mm dopredu) sa skladá z menej dielcov a má
takú nahrbenú a agresívnejšiu (dobre teda, „nasranú“) pozíciu ku prednej
časti, kde tomu dobre sekundujú práve spomínané sedadlá a dielce plastov
zadnej časti. Predok mimo nového svetla dostal aj také dizajnové „krídielka“,
ktoré dosť dopomáhajú tomu na*!§, chcel som povedať agresívnemu výrazu.
Manévrovanie na mieste ostalo bezproblémové a pocitovo je motorka ľahšia
ako stojí v technickej dokumentácii. Keď si mám uzavrieť statickú
prehliadku, nula sedem dozrela, má viac svalových emócií a dynamickejšie
vystupovanie, kde revidovaný tvar sedadla a nádrže dopomohol posedu
a uloženiu kolien ako aj celkovému nájdeniu si pozície pri jazde pre viac
postáv jazdcov.
Šup tam jednotku
Skôr ako som pustil spojku,
myslel som na celé motorkárske Slovensko, doma mínus 12 a ja sa idem voziť
(darmo, som charakter). Teplota atakovala +20 a španielske kopce otvárali
náruč kľukatých ciest, kde sa flóra a fauna dávno prebudila k životu.
Mrkol som na veľký žltý citrón visiac pod konárom v spleti zelených listov
a vyrazil na 250 km
trip. Asi každý si položil otázku či sa jedná o takú zmenu, a či má zmysel
vôbec riešiť porovnávanie modelu 2014 vs 2018. Áno, a ako. MT si zachovala
svoj najväčší zdroj zábavnosti, motor kde sa nestratil pocit V2 vďaka kľukovému
hriadeľu s 270 stupňovým vyosením zdvihu čapu ložiska, čo má za následok
nerovnomerné poradie zapaľovania. CP2, ako sa motor označuje, má svoj fun
faktor v príjemnom zrýchlení a dobrom prenose výkonu na cestu.
A tu je práve moment, kedy som Yamahu zdrapol za uši a začal ťahať.
V zákrutách na dvojke, točiac do otáčok dva radové valce, treba motocykel
poriadne pohadzovať v kolenách a tá ľahkosť bez boja neuveriteľne
baví. Radím len prvé tri stupne, cesta viac nedovoľuje a ukazuje sa obratnosť
stroja po inováciách. Prekvapenie prichádza hneď pri používaní prevodov, aj na
trojke v kopcoch bez kockatého prejavu dokáže motor poslať sedmičku do
slušného zrýchlenia bez zakašlania od 40 takmer do 140 km/h. Sila
a naladenie motora k prevodom sú oproti pôvodnej verzii viac dotiahnuté do
záberu a vytvárajú pocit komfortu. Tomu sekunduje tlmenie ktoré bolo na
prvej verzii zbytočne mäkké, vpredu ostáva KYB, no zmenila sa pružina
a zvýšila tuhosť, na zadnej časti je iné ukotvenie aj sklon a uloženie
pružiny. Prepracovaná vzpera dosahuje lepší odskok a pocitovo je odozva na
pravé zápästie pretavovaná do výkonnosti. Túto zmenu som pociťoval ako najlepší
progres na motorke, tá symbióza motora a podvozku sa ladičom podarila.
Dokážem poriadne, ale poriadne využiť hbitý prístup celkovej koncepcie
a preniesť všetko na cestu tak, aby som vedel na ostro kľukatej ceste
naháňať aj silnejšie a športovejšie stroje. Pokiaľ neprídem na limit
obutia. BT023 nám nerobili radosť, na suchu sa to dalo, no pokiaľ som nabehol
na mokrú cestu celkom som bojoval. A nebol som sám. Motocykel za to
nemohol a nemám obvinenia ani na asfalt. Ja by som to prezul do niečoho
športovejšieho. Pravda je ale i taká, že na bežné jazdenie to stačí
a bude existovať aj dlhá životnosť, no ja radšej menej kilometrov
a lepší pocit v tele pri čítaní správania v náklone. Páči sa mi ako
funguje tuhšia predná časť a jej dobré smerovanie pri rýchlych zmenách
a aj keď sa stroj dostáva na nekvalitnejší povrch či nabehne na dieru. Dosť
mi to pripomínalo MT-09 a preto som si rýchlo zvykol. Dokonca aj na posed.
Rôzne pozície tela zlepšujú ovládanie a istotu kazia iba náhle zaváhania
na strane pneumatík. Tlačím na pílu a celkom s úsmevom sledujem
kolegov ako sa bavia a užívajú si jazdu. Tempo rastie a ja si pochvaľujem
odpor vzduchu, je to naháč a nie je sa kam schovať, no veľa tu nefúka.
Obmedzuje ma len uloženie LCD displeja, vždy keď chcem hodiť očkom na stav,
musím trocha posunúť bradu ku hrudníku čo odoberá moju pozornosť od jazdy.
Stačil by centimeter a mohlo to byť len o očnom kontakte.
Bar na Calle Real 66
Keď si triedim každú
myšlienku a usrkávam nealko pivo Cruzcampo v staručkom zapadnutom
bare mini mestečka Genalguacil, cítim sa hravo. To je asi ten správny pocit,
ktorý mám. Je to ono čo si dala Yamaha za úlohu pri zmenách novej, nie
inovovanej, MT-07? Už v roku 2014 bola táto motorka dobrá len teraz je to
naozaj perfektne zladená a podľa mňa za to môže hlavne úprava tlmenia na
zadnej časti. Svoje zohráva aj zmena jazdeckej pozície a iné sedadlo. Páči
sa mi na pohľad, oveľa viac ako prvá verzia, ale hlavne je to veľmi príjemné
vozenie pre masu jazdcov. Pokračujeme v jazde a vtierame sa do miest
a dedín, hádate správne, cíti sa tu ako dynamit v kameňolome. Ničiac
zápchu ciest a križovatiek si zľahka vymanévruje vždy prvé miesto.
Kontrolujem spotrebu a udávaných 4,3 l/100km som nedosiahol ale naše
novinárske tempo bolo inde ako je bežné používanie (stále nechápem ECO
kontrolku). I tak na tú rezbu v kopcoch beriem 5,4l a 100 km ako
výbornú hodnotu. Jedinú vec, ktorú som nestihol zistiť, ako novšia nula sedem
svieti. Na pôvodnej to bola menšia slabina a teraz sa to malo zlepšiť.
Neskúsil som. Slnko síce zašlo a spustil sa nám poriadny lejak a ja
som nepremýšľal nad svietením, ale ako udržať Bridgestone BT 023 na ceste.
Chýbajúca kontrola trakcie ma potrénovala a vrátila na zem, veď tu máš,
nebudeš len elektroniku si užívať. A tak prišlo na rad čisté jazdecké
umenie. Na druhej strane to preverilo brzdy a hlavne ABS, ktoré fungovalo
perfektne, niekomu môže vadiť veľmi skoré zasahovanie ABS na zadnej, je to ale
o zvyku a predok si svoju prácu zvláda viac ako na perfektnú známku,
kde mu značne napomáha super odladené tlmenie. Treba si aj uvedomiť, ako veľmi
je tento model dôležitý v Yamahe a je jasné, ako veľmi si pri jeho
tvorbe a výrobe dala fabrika záležať.
Hotel a káva
Keď sa snažím vygenerovať
sumár pocitov, môj pohľad smutne pozerá na kopce v diali. Dážď ustáva
a vzduch má tú drevitú pachuť pretkanú zemou a teplého asfaltu, ktorý
sa schladil veľmi rýchlo. Moje telo po nútenej prestávke protestovalo
a spomínalo zároveň. Veľká chuť do života je doménou novej MT-07, jej
dokonalosť tkvie vo vyvážených vlastnostiach podvozku a motorizácie. Je
bezpečnou voľbou pre široké spektrum jazdcov, je schopná na začiatok ale
i na bežné užívanie skúseného jazdca, kde sa mení na zbraň hromadného
ničenia esíčok a zákrut. Káva mi mala pomôcť pri definícii, no nepomáha.
Stále sa pohrávam, asi tu máme najlepšiu voľbu v tejto motorizácii na
trhu, ale len preto, že ja uprednostňujem dva valce a to ma stavia do
polôh tendenčného názoru. Mňa ale zabáva motor a motorka mi príde
dozretejšia do komfortu používania a je to ako keby prešla pubertou
a dospela. Yamaha nešpekulovala
a neriskovala, išla na istotu a namiesto revolučných zmien vykonala dokonalú evolúciu. A to
zvládla na jednotku a bez zaváhania. A ak sa teda pýtate, či je nová
sedma nová, tak si môžete už písať inzerát, predám MT-07 2014…
Yamaha MT-07
Cena: 6 390 Eur
Motor: 689 ccm, 8
ventilov, DOHC, R2
Výkon: 75 k pri
9 000 ot./min.
Krút. moment: 68 Nm pri 6
500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová,
reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 085 x
745 x 1 090 mm
Rám: priehradový,
pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 182 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 400 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17,
vzadu: 180/55 – 17
Za pozvanie ďakujeme:
Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
4/2018
Text: Dušan “Campa” Lysák, foto: Yamaha
Yamaha MT-07 2018 – Album k testu, Motomagazín 4/2018
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.