Connect with us

Testy a recenzie

Prerod „sedmičkového“ Bonda – test Yamaha MT-07

Publikovaný

on

Yamaha MT-07 je na slovenskom trhu stálicou, motocykel čo prišiel, vyhrával a valcoval trh. Základom bola príjemná cena, ktorá ale časom začala narastať, ale to hlavné bola (a je) skvelá ovládateľnosť a motor. Takto dostal zákazník najdôležitejšie, za dobrú investíciu správne náradie nie len pre začiatočníka. Ja som sa preto vybral takmer po roku smer Španielsko, kde som si po MT-09 mohol v kopcoch Andalúzie vychutnať komplet vynovenú najpredávanejšiu motorku triedy „Hyper Naked“: MT-07.  


Olá!

Prezentácia prebehla v malebnej časti Benahavis, posiata zástupom hotelov zameraných hlavne na golf. Kopce sú lemované hadom úzkych ciest, všade vonia flóra a jedna zákruta strieda ďalšiu. Nad všetkým sa týčia kopce chráneného národného parku. Už len pohľad ma lákal k jazde. Spomínam na častú otázku, či ma motocykle v objeme do 800 ccm bavia. Možno sa budete čudovať, ale veľmi. Mám rád aj moto 250 alebo 125, takáto poriadna sedemstovka mi len zlepší deň, viem si ju užiť naplno a často ide o skvelo ovládané stroje. Len skôr ako si viem usadiť svoj starý motorkársky zadok do sedla, nechám pracovať hlavu nad porciou technických informácií.  


Master of Torque

Moto „the Dark side of Japan“ sa napevno usadilo v rade MT a silno definuje túto triedu u troch ladičiek. Pri heslách ako, sila, bezpečnosť alebo pokoj sa objavuje aj šialenosť, zlomyseľnosť a vášeň. Celá rada je prezentovaná ako Jing-Jang dvoch svetov, ktoré nažívajú v symbióze. Vzhľadom na nárast predaja motocyklov Yamaha v Európe sa medziročne za obdobie rokov 2013 – 2017 zvýšil pomer o 3,3 %. A práve trieda Master of Torque (MT) dostáva pomyslenú medailu za tento zdvih predaja. Veď pre značku je to až 51 % všetkých predajov MT voči ostatným modelom vo vlastných radoch. Pritom si práve prezentovaná MT-07 berie v Európe (predaj Yamaha) za rok 2017 najviac predajov (17 170 ks ), prenasledovaná je len MT-09 (8 357 ks) a MT-125 (7 863 ks). Novinka prichádza pochopiteľne aj vo verzii A2, kde pomer klasickej vs. 35 kW v predaji predstavoval 69 % ku 31 %. Verím, že nie každého vedia nadchnúť práve čísla, no treba si uvedomiť, že od svojho zrodu si MT-07 vybralo až 120 440 zákazníkov a to je naozaj riadna porcia motocyklov! Veď v Japonsku predali predajcovia len 781 ks v minulom roku. Yamaha preto chráni svoj – bestseller práve tak, že rešpektuje jeho základné princípy, pre ktoré vznikol. Ku dobrej štartovacej cene a jednoduchému ovládaniu si výrobca zakladá na kvalitatívnych základoch väčšej MT-09. Až v 83 % si nula sedmičku vyberajú muži a potom len 17 % je pre najkrajšie pokolenie sveta. Dôvodom pre kúpu je hlavne dizajn a potom faktor dochádzania do práce či školy. Tak sa pri vývoji dbalo na dodržanie a hlavne zlepšenie všetkých faktorov použiteľnosti MT, ktoré už mala prvá verzia. Pre mňa je dôležité príjemné rozloženie váh v pomere 49,2:50,8 medzi prednú a zadnú časť pri celkovej hmotnosti 183 kg, inovovaná zadná časť pruženia a hlavne motor CP2. Pri použití druhej generácie MT dizajnu sa upravil posed po vzore 900-ky, to malo za následok kompletnú zmenu sedadla a celej časti nádrže ako aj tvaru riadidiel. Zadná časť nádrže sa posunula o 10 mm bližšie dopredu a sedadlo jazdca a spolujazdca sa nachádzajú viac vzadu. Neviem prečo, ale dosiahlo sa tak pocitu zníženia výšky. Ale je to len pocit, lebo výška posedu ostala rovnaká. Pre dlháňov je v originálnom príslušenstve k dispozícii o 28 mm vyššie sedadlo.  


Hurá do hôr

MT-07 vyžaruje kompaktnosť na pohľad, no nepríde mi malá alebo maloobjemová, je to dospelá motorka, ktorá má značnú svalovú vyzretosť radu MT. Stále si ale zachovala tú ľahkosť a nebudí strach. Ja som si zobral na test novučičký textil od 4SR a toaletný papier som nechal na izbe, sedmička je pre každého a netreba sa jej báť. Hneď prvý pocit v sedle mi pripomína deviatku, viac to padá do rúk na také širšie lakte. Som viac doma, hlava ku prednému kolesu a chuť hľadať zákrutu. Celá rada MT sa tak povediac globalizuje vo svojich radoch a to je fajn, je rozpoznateľná a je tam vlastný rukopis naprieč celého radu MT. Zadná časť je slušne prepracovaná a je to zreteľné pri bočnom pohľade ako prechádza línia od nádrže cez sedadlo. Nádrž (tá sa posunula o 10 mm dopredu) sa skladá z menej dielcov a má takú nahrbenú a agresívnejšiu (dobre teda, „nasranú“) pozíciu ku prednej časti, kde tomu dobre sekundujú práve spomínané sedadlá a dielce plastov zadnej časti. Predok mimo nového svetla dostal aj také dizajnové „krídielka“, ktoré dosť dopomáhajú tomu na*!§, chcel som povedať agresívnemu výrazu. Manévrovanie na mieste ostalo bezproblémové a pocitovo je motorka ľahšia ako stojí v technickej dokumentácii. Keď si mám uzavrieť statickú prehliadku, nula sedem dozrela, má viac svalových emócií a dynamickejšie vystupovanie, kde revidovaný tvar sedadla a nádrže dopomohol posedu a uloženiu kolien ako aj celkovému nájdeniu si pozície pri jazde pre viac postáv jazdcov.  


Šup tam jednotku

Skôr ako som pustil spojku, myslel som na celé motorkárske Slovensko, doma mínus 12 a ja sa idem voziť (darmo, som charakter). Teplota atakovala +20 a španielske kopce otvárali náruč kľukatých ciest, kde sa flóra a fauna dávno prebudila k životu. Mrkol som na veľký žltý citrón visiac pod konárom v spleti zelených listov a vyrazil na 250 km trip. Asi každý si položil otázku či sa jedná o takú zmenu, a či má zmysel vôbec riešiť porovnávanie modelu 2014 vs 2018. Áno, a ako. MT si zachovala svoj najväčší zdroj zábavnosti, motor kde sa nestratil pocit V2 vďaka kľukovému hriadeľu s 270 stupňovým vyosením zdvihu čapu ložiska, čo má za následok nerovnomerné poradie zapaľovania. CP2, ako sa motor označuje, má svoj fun faktor v príjemnom zrýchlení a dobrom prenose výkonu na cestu. A tu je práve moment, kedy som Yamahu zdrapol za uši a začal ťahať. V zákrutách na dvojke, točiac do otáčok dva radové valce, treba motocykel poriadne pohadzovať v kolenách a tá ľahkosť bez boja neuveriteľne baví. Radím len prvé tri stupne, cesta viac nedovoľuje a ukazuje sa obratnosť stroja po inováciách. Prekvapenie prichádza hneď pri používaní prevodov, aj na trojke v kopcoch bez kockatého prejavu dokáže motor poslať sedmičku do slušného zrýchlenia bez zakašlania od 40 takmer do 140 km/h. Sila a naladenie motora k prevodom sú oproti pôvodnej verzii viac dotiahnuté do záberu a vytvárajú pocit komfortu. Tomu sekunduje tlmenie ktoré bolo na prvej verzii zbytočne mäkké, vpredu ostáva KYB, no zmenila sa pružina a zvýšila tuhosť, na zadnej časti je iné ukotvenie aj sklon a uloženie pružiny. Prepracovaná vzpera dosahuje lepší odskok a pocitovo je odozva na pravé zápästie pretavovaná do výkonnosti. Túto zmenu som pociťoval ako najlepší progres na motorke, tá symbióza motora a podvozku sa ladičom podarila. Dokážem poriadne, ale poriadne využiť hbitý prístup celkovej koncepcie a preniesť všetko na cestu tak, aby som vedel na ostro kľukatej ceste naháňať aj silnejšie a športovejšie stroje. Pokiaľ neprídem na limit obutia. BT023 nám nerobili radosť, na suchu sa to dalo, no pokiaľ som nabehol na mokrú cestu celkom som bojoval. A nebol som sám. Motocykel za to nemohol a nemám obvinenia ani na asfalt. Ja by som to prezul do niečoho športovejšieho. Pravda je ale i taká, že na bežné jazdenie to stačí a bude existovať aj dlhá životnosť, no ja radšej menej kilometrov a lepší pocit v tele pri čítaní správania v náklone. Páči sa mi ako funguje tuhšia predná časť a jej dobré smerovanie pri rýchlych zmenách a aj keď sa stroj dostáva na nekvalitnejší povrch či nabehne na dieru. Dosť mi to pripomínalo MT-09 a preto som si rýchlo zvykol. Dokonca aj na posed. Rôzne pozície tela zlepšujú ovládanie a istotu kazia iba náhle zaváhania na strane pneumatík. Tlačím na pílu a celkom s úsmevom sledujem kolegov ako sa bavia a užívajú si jazdu. Tempo rastie a ja si pochvaľujem odpor vzduchu, je to naháč a nie je sa kam schovať, no veľa tu nefúka. Obmedzuje ma len uloženie LCD displeja, vždy keď chcem hodiť očkom na stav, musím trocha posunúť bradu ku hrudníku čo odoberá moju pozornosť od jazdy. Stačil by centimeter a mohlo to byť len o očnom kontakte.  


Bar na Calle Real 66

Keď si triedim každú myšlienku a usrkávam nealko pivo Cruzcampo v staručkom zapadnutom bare mini mestečka Genalguacil, cítim sa hravo. To je asi ten správny pocit, ktorý mám. Je to ono čo si dala Yamaha za úlohu pri zmenách novej, nie inovovanej, MT-07? Už v roku 2014 bola táto motorka dobrá len teraz je to naozaj perfektne zladená a podľa mňa za to môže hlavne úprava tlmenia na zadnej časti. Svoje zohráva aj zmena jazdeckej pozície a iné sedadlo. Páči sa mi na pohľad, oveľa viac ako prvá verzia, ale hlavne je to veľmi príjemné vozenie pre masu jazdcov. Pokračujeme v jazde a vtierame sa do miest a dedín, hádate správne, cíti sa tu ako dynamit v kameňolome. Ničiac zápchu ciest a križovatiek si zľahka vymanévruje vždy prvé miesto. Kontrolujem spotrebu a udávaných 4,3 l/100km som nedosiahol ale naše novinárske tempo bolo inde ako je bežné používanie (stále nechápem ECO kontrolku). I tak na tú rezbu v kopcoch beriem 5,4l a 100 km ako výbornú hodnotu. Jedinú vec, ktorú som nestihol zistiť, ako novšia nula sedem svieti. Na pôvodnej to bola menšia slabina a teraz sa to malo zlepšiť. Neskúsil som. Slnko síce zašlo a spustil sa nám poriadny lejak a ja som nepremýšľal nad svietením, ale ako udržať Bridgestone BT 023 na ceste. Chýbajúca kontrola trakcie ma potrénovala a vrátila na zem, veď tu máš, nebudeš len elektroniku si užívať. A tak prišlo na rad čisté jazdecké umenie. Na druhej strane to preverilo brzdy a hlavne ABS, ktoré fungovalo perfektne, niekomu môže vadiť veľmi skoré zasahovanie ABS na zadnej, je to ale o zvyku a predok si svoju prácu zvláda viac ako na perfektnú známku, kde mu značne napomáha super odladené tlmenie. Treba si aj uvedomiť, ako veľmi je tento model dôležitý v Yamahe a je jasné, ako veľmi si pri jeho tvorbe a výrobe dala fabrika záležať.


Hotel a káva

Keď sa snažím vygenerovať sumár pocitov, môj pohľad smutne pozerá na kopce v diali. Dážď ustáva a vzduch má tú drevitú pachuť pretkanú zemou a teplého asfaltu, ktorý sa schladil veľmi rýchlo. Moje telo po nútenej prestávke protestovalo a spomínalo zároveň. Veľká chuť do života je doménou novej MT-07, jej dokonalosť tkvie vo vyvážených vlastnostiach podvozku a motorizácie. Je bezpečnou voľbou pre široké spektrum jazdcov, je schopná na začiatok ale i na bežné užívanie skúseného jazdca, kde sa mení na zbraň hromadného ničenia esíčok a zákrut. Káva mi mala pomôcť pri definícii, no nepomáha. Stále sa pohrávam, asi tu máme najlepšiu voľbu v tejto motorizácii na trhu, ale len preto, že ja uprednostňujem dva valce a to ma stavia do polôh tendenčného názoru. Mňa ale zabáva motor a motorka mi príde dozretejšia do komfortu používania a je to ako keby prešla pubertou a dospela. Yamaha nešpekulovala a neriskovala, išla na istotu a namiesto revolučných zmien vykonala dokonalú evolúciu. A to zvládla na jednotku a bez zaváhania. A ak sa teda pýtate, či je nová sedma nová, tak si môžete už písať inzerát, predám MT-07 2014…  


Yamaha MT-07 

Cena: 6 390 Eur

Motor: 689 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2

Výkon: 75 k pri 9 000 ot./min.

Krút. moment: 68 Nm pri 6 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 085 x 745 x 1 090 mm

Rám: priehradový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 182 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 400 mm

Výška sedla: 805 mm

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17  


Za pozvanie ďakujeme: Yamaha Motor Europe N. V. CZ/SK  

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 4/2018

Text: Dušan “Campa” Lysák, foto: Yamaha  

Yamaha MT-07 2018 – Album k testu, Motomagazín 4/2018

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri