Účasť Hondy na
legendárnej Rally Dakar so špeciálom CRF450 Rally možno zatiaľ ešte neskončila
víťazstvom, no bežní zákazníci už naplno pociťujú výsledky snaženia japonskej
značky na tomto diaľkovom offroadovom poduajtí. Honda pred dvomi rokmi
predstavila fantastické cestné enduro CRF1000L Africa Twin a a na rok
2017 sa zamerala na mladšiu klientelu v podobe cestného endura CRF250
Rally. Oba tieto modely sa v mnohých smeroch nechali inšpirovať dakarským
špeciálom CRF450 Rally a do rúk bežného zákazníka tak dostáva niečo
z dobrodružného offroadu.
Malé objemy na vzostupe
Je zaujímavé
sledovať ako sa v posledných rokoch malé objemy opäť dostávajú do
povedomia zákazníkov. Európa dlhodobo zápasí s poklesom záujmu mládeže
o motorky ako také a prílev nových atraktívnych modelov je najlepšou
odpoveďou ako zvrátiť tento nie príliš optimistický trend. Výrobcovia zároveň
ťažia z obrovských trhov v ázijských krajinách, kde objemová
kategória do 250 ccm dominuje celkovým predajom a ako sa ukazuje aj
v týchto končinách sú ľudia ochotní investovať do modernej
techniky. Vzniká tak priestor na vývoj modelov, ktoré bez problémov znesú
kvalitatívne požiadavky európskych zákazníkov. Príkladov je veľa, KTM 125/250
Duke, Yamaha MT-03 a najnovšie tu máme práve enduro Honda CRF250 Rally.
Honda prekvapila…
…alebo inými
slovami konkurencii dokonale „vypálila rybník“! Na trhu dnes nájdete množstvo
modelov s objemom motora do 300 ccm, no väčšinou sú to naháče, superšporty
a možno zopár ľahkých enduriek. Niečo aspoň na pohľad extrémnejšie
a offroadovejšie tu doteraz chýbalo. Pritom v tejto objemovej triede
nájdete značky s bohatou offroadovou históriu, kde úspech podobného
„Adventure“ endura je takmer zaručený. Je to však Honda, ktorá s modelom
CRF250 Rally otvára novú a zaujímavú kategóriu motoriek.
Základ tvorí obľúbené enduro
Honda celkom
logicky pri vývoji siahla po osvedčenom základe, ktorý predstavuje enduro
CRF250L, ktoré je v ponuke už niekoľko rokov a mierne inovovaná
verzia spĺňajúca normu Euro4 nechýba ani na rok 2017. Základ tak tvorí
motocykel, ktorý bol od samotného začiatku vyvíjaný aj pre jazdu v teréne
a tomu zodpovedá aj konštrukcia podvozku. Moderný kvapalinou chladený jednovalec
je osadený v kompaktnom dvojitom kolískovom ráme a okrem vysokého zdvihu
pruženia tu nájdete pre jazdu v teréne dôležitú 21-palcovú pneumatiku
vpredu a 18-palcovú vzadu.
Rally nie je len kapotované enduro CRF250L
Základ je možno
rovnaký, no zmeny v prípade verzie Rally nie sú len vizuálne, ale
odlišnosti nájdete aj na podvozku. Na ráme je mierne upravený sklon prednej
vidlice (28,1º vs 27,6 º) vďaka čomu rázvor narástol o 10 mm na 1 455 mm. Vyššia
je aj svetlá výška, ktorá je 270
mm. Vyššie je zároveň aj sedlo, ktoré je
v porovnaní s CRF250L vyššie o 20 mm (895 mm). Potom tu máme
pruženie a predná vidlica síce dosahuje rovnaký zdvih 265 mm, no je o 50 mm
dlhšia ako v prípade endura. Zadný tlmič má dokonca väčší zdvih (265 mm) a to
o celých 25 mm
viac ako enduro. Z pohľadu jazdy v teréne samé dobré správy.
Dospelý dizajn a prémiové vyhotovenie
Dizajn dakarského
špeciálu je neprehliadnuteľný a príbuznosť so špeciálom CRF450 Rally
je na prvý pohľad evidentná. Okrem atraktívneho výzoru dodáva nový dizajn 250-ke
mohutnosť a motorka tak celkovo dospela. Dokáže veľmi dobre maskovať svoj
skutočný objem a v spoločnosti oveľa väčších motoriek sa budete cítiť
úplne rovnocenne. Túto „dospelosť“ podtrhuje Honda aj výbornou úrovňou
dielenského spracovania a množstvom prémiových doplnkov, ktoré ponúka.
Spomeniem len dvojicu asymetrických LED svetiel vpredu, ktoré sú osadené
v čírom čelnom štíte, podobne ako na dakarských špeciáloch. Prístrojový
panel je pevne uchytený na robustnom kovovom ráme, ktorý drží aj samotne svetlo
a kapotáž. Plastové chrániče rukovätí sú súčasťou sériového prevedenia.
Postranné plasty tvoriace kapotáž podobnú dakarským špeciálom presne do seba
zapadajú a majú najväčší podiel na dospelých rozmeroch Hondy. Trochu mám však obavy
o veľký spodný plast, ktorý vyzerá dosť zraniteľne a najmä ak
plánujete dobrodružné výlety do terénu, tak škrabancom sa určite nevyhnete, ale
na druhej strane to k offroadom patrí a treba s tým
počítať.Umne je vyriešená uzamykateľná
skrinka pod sedlom. Na prvý pohľad vyzerá ako prídavná nádrž dakarského
dobrodruha a presne tak zapadá do celkového dizajnu motorky.
Cestné enduro na každý deň
Je vysoko
pravdepodobné, že napriek svojmu offroadovému potenciálu táto motorka strávi
viac času na asfalte ako v drsnom teréne, preto začnem práve jazdou na
ceste. Každodenné presuny ale aj jazda na väčšie vzdialenosti v sedle
Rally je príjemná záležitosť, postranné kapotáže a čelný štít vytvárajú
výbornú ochranu pred vetrom a ani pri vyšších rýchlostiach nie je jazda
únavná ako na bežných nekapotovaných endurách. Vyššie sedlo je cítiť a pre
vyložene nízke postavy môže byť manipulácia na mieste trochu problém, ale pre
ostatných to bude v poriadku. Moderný kvapalinou chladený jednovalec
disponuje výkonom 24,4 k pri 8 500 ot./min. a v porovnaní
s predchádzajúcou generáciou tohto motora sľubuje viac výkonu
v nízkych a stredných otáčkach. Pravdou je, že to nie je typ motora,
ktorý by vám na prvých dvoch stupňoch odliepal predné koleso od zeme počas
akcelerácie, ale keď sa s ním zžijete, tak dokáže byť v premávke dynamickým
a pružným partnerom. Práve pružnosť tohto malého motora je citeľná
a nemá problém potiahnuť aj vyšší prevod pri pomalých presunoch mestom, no
a keď dokážete udržať krátkym radením otáčky blízko maxima, tak je to
svižný športovec, ktorý dokáže rozbehnúť malé enduro až na rýchlosť niekde
okolo 140 km/h,
čo je výborná vizitka pre tento motor. Jazdné vlastnosti na ceste sú prekvapivo
dobré a komfortne nastavený podvozok si ľahko poradí ajs tými najväčšími nerovnosťami na ceste.
Ovládanie je ľahké, no od 157
kg vážiacej motorky nič iné ani očakávať nemôžete.Podvozok je stabilný aj pri vyšších
rýchlostiach a spomínaných +24 k výkonu môžete neustále naplno
preháňať. Brzdy ponúkajú adekvátny výkon, no na prednú treba trochu viac
tlačiť, ale je to dané aj určením motorky a extra výkonné brzdy nemusia
byť pre začínajúcich jazdcov ideálna kombinácia. To čo ma na brzdách však
príjemne prekvapilo je dvojkanálové ABS, ktoré môžete vypnúť len na zadnom
kolese presne podľa vzoru veľkých endúr. V teréne je to tak stále bezpečné
a zábavné zároveň.
Víkendový dobrodruh
Asfalt zrazu končí
a začína poriadna offroadová vložka. A Honda Rally je na to veľmi
dobre pripravená. Už sériové obutie s výrazným offroadovým vzorom sľubuje,
že to nebude len ľahký presun po poľnej ceste, ale môžete sa odvážiť aj do
extrémnejšieho terénu. Napriek pridaným plastom je motorka v stredových
partiách štíhla a pohyb v sedle je ľahký a prirodzený. Platí to
aj o jazde v stúpačkách a jazdec stojí v uvoľnenej pozícii
a kolenami môže ľahko tlačiť na nádrž, keď to bude situácia vyžadovať. Ponúka
tak ideálnu pozíciu na trénovanie dlhých kontrolovaných šmykov
v stúpačkách presne po vzore rally špecialistov. Hmotnosť 157 kg je pre jazdu
v teréne už relatívne vyššia, no ovládanie je stále ľahučké
a zábavne. Motor so svojím
papierovým výkonom 24 k možno veľké predstavenie nesľubuje, ale opak je
pravdou a svojím charakterom dokáže začínajúcemu a stredne pokročilému jazdcovi
pripraviť celkom slušné offroadové
dobrodružstvo. Naviac ak udržuje motor v hornej polovici otáčkomera,
tak si užije dlhé šmyky spojené s agresívnym prejazdom zákrut alebo môže
vystreliť do dlhého výjazdu. V nízkych otáčkach sa naopak môže spoľahnúť
na pružnosť jednovalca a ešte aj na dvojke sa dá ísť pomaly krokom bez
potreby pomáhania si spojkou a zároveň plynulo akcelerovať. Podvozok,
ktorý sa na ceste prezentuje svojím skôr komfortným nastavením dokáže udržiavať
slušné tempo aj v teréne a rýchle poľné alebo lesné cesty, poprípade
ľahké brody a vlastne všetko, čo vás čaká na vašom víkendovom dobrodružstve
zvláda. S pribúdajúcou rýchlosťou sa však postupne prejavia jeho limity a mäkké
nastavenie, ktoré pri väčších nerovnostiach ide nadoraz. Napriek tomu je Rally
do terénu výborne pripravené a pri kombinácii viac ako 10-litrovej nádrže
a spotrebe na hranici 3 l/100 sa môžete bez obáv vydať aj na väčšie
dobrodružstvo.
Potrebujem ju?
Keď sa na to
pozriem optikou čerstvého držiteľa vodičského oprávnenia skupiny A2
a inklinujem k cestným endurám, tak nie je čo váhať. Je to kus motorky,
dizajnovo dotiahnutej skoro k dokonalosti. Vďaka dakarským úspechom Števa
Svitka a Ivana Jakeša sú takého motorky populárne aj u nás a mám
istotu, že keď to postavím vedľa nejakej veľkej motorky, tak všetci si najskôr
všimnú moju motorku. Na ceste je pohodlná a aj celkom rýchla,
a v teréne zábavná. Čo viac môžem chcieť?
No a teraz
sa na to pozriem očami niekoho, kto už dávno jazdil, keď väčšina čerstvých
držiteľov vodičakov skupiny A2 ešte ani nebola na svete. Je to pekná motorka
a výborný nápad Hondy, no asi by som chvíľu počkal, možno japonská značka
opäť prekvapí a vystuží podvozok, dá do toho aspoň o 150 kubíkov
väčší motor a nazve to Honda Rally Replica, potom by som neváhal. No a keby
to nevyšlo tak by som nakoniec siahol po starej dobrej CRF250L, nie je síce taká
exkluzívna a skvelá, naviac v dave sa asi stratí, no ukrýva prakticky
rovnakú techniku ako verzia Rally pričom je lacnejšia o viac ako
1 300 Eur, čo je v tejto cenovej kategórii už celkom dosť.
Honda CRF250 Rally
Cena: 5 790 Eur
Motor: 250 ccm, 4
ventily DOHC, jednovalec
Výkon: 24,4 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 22,6 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 210 x
900 x 1 425 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových
profilov
Hmotnosť: 157 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 455 mm
Výška sedla: 895 mm
Objem pal. nádrže: 10,1 l
Pneu: vpredu: 3,00-21, vzadu: 120/80-18
Motocykel na test požíčal: Honda Motor Limited
SK, o. z.
Test bol publikovaný v časopise Motomagazin 5 / 2017
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.