Väčšina renomovaných výrobcov má svojho zástupcu v kategórii športovo-turistických motocyklov, ktorú v posledných rokoch nazývame aj GT. Yamaha v tejto kategórii prerazila najmä vďaka dnes už legendárnemu modelu FJ1100, ktorý sa predstavil motocyklovému svetu v roku 1984. Od roku 1986 sa motocykel predával pod názvom FJ1200 , pričom jeho výroba bola ukončená v roku 1997. Ako vidieť model FJ bol na trhu 13 rokov a to je už dlhá doba aby zanechal spomienky v tých, čo sa o motocykle zaujímajú.
Skúsenosti a spoľahlivosť Yamaha FJR 1300
Od roku 1997 Yamaha nemala dôstojného nástupcu modelu FJ, snáď len model Thunderace sa blížil k tomuto motocyklu, ale skôr išlo o športový motocyklu. Náprava prišla až v roku 2001, keď sa na trhu objavil rýdzo cestovne športový motocykel FJR 1300 a ktorý sa stal priamym konkurentom napr. Hondy Pán European. FJR 1300 nemá nič spoločné s jeho predchodcom FJ1200. Jedná sa o úplne nový motocykel, na ktorý sa teraz bližšie pozrieme…
Motor
Oproti svojmu vzduchom chladeného predchodcovi je FJR-ko vybavené kvapalinou chladeným radovým, štvortaktným štvorvalcom s objemom 1 298 ccm s rozvodom DOHC. 16 ventilov je v tomto prípade už takým nepísaným štandardom. Motor je vybavený samozrejme vstrekovaním a jeho výkon je slušných 144 koní pri 8 000 ot / min. Krútiaci moment dosahuje hodnotu 135 Nm pri 7 000 a jeho priebeh je priaznivý už od nízkych otáčok. Po prečítaní týchto hodnôt je nám jasné, že dynamika motocykla bude viac ako slušná a na päťku sa dá ísť už od cca 50km/h až po maximálnu rýchlosť cca 250 km/h. To všetko za prijateľnú spotrebu pohybujúcu sa medzi 5-7 litrami. Ak vezmeme do úvahy oceľovú nádrž s 25 litrami benzínu, dostaneme slušný akčný rádius, ktorý je nevyhnutný pre motocykel tejto kategórie. Pri šetrnej jazde by akčný rádius mohol teoreticky predstavovať až 500 km. Oceľovou som zdôraznil zámerne, pretože je možné použiť magnetický tankvak.
Jedinou nepríjemnou vecou na motore sú vibrácie, ktoré sa prejavujú aj napriek použitiu dvoch vyvažovacích hriadeľov. Výfukovú sústavu výrobca vybavil trojcestným katalyzátorom a je zakončená dvoma postrannými koncovkami, ktoré sa dokážu v horúcich letných dňoch pekne rozohriať a je potrebné dávať si pozor, aby ste sa o ne neopreli. Technické parametre motora zostali rovnaké aj v neskorších ročníkoch.
Prevodovka je vybavená piatimi stupňami s hydraulicky ovládanou spojkou. O jej funkčnosti je zbytočné sa rozpisovať, ale takémuto motocyklu by celkom iste viac pristalo 6 rýchlosti. Určite poteší sekundárny prevod za pomoci kardanu, kedy odpadá to nekonečné čistenie, mazanie a napínanie reťazí.
Zlomovým rokom v prípade prevodovky sa stáva model pre rok 2006. Na trhu sa objavujú dva motocykle s označením FJR1300A, keď je motocykel vybavený klasickou prevodovkou a FJR1300AS ktorý je vybavený poloautomatickou prevodovkou. Celý systém sa presnejšie volá YCC-S (Yamaha Chip controled Shift) . V praxi to funguje tak, že tlačidlami na ľavej strane riadite ukazovákom rýchlosti smerom hore a palcom podraďujete. Rovnako je možné zvoliť nožné radenie, ale jedná sa len o elektronický prepínač. To všetko bez spojkovej páčky. Zaujímavé je usporiadanie prevodových stupňov tie sú v poradí N-1-2-3-4-5. Neutrál ide zaradiť len v prípade, že motocykel stojí. Celý systém je najlepšie si vyskúšať v praxi, je dosť pravdepodobné, že názory sa budú líšiť. Na tom, že tento systém prispieva k väčšej pohodlnosť sa zhodnú všetci. Rovnako sú všetky modely od roku 2006 štandardne vybavené ABS.
Podvozok
Tak ako u väčšiny japonských motocyklov sa jedná o „klasiku“. Rám motocykla je hliníkový, vpredu sa nachádza teleskopická vidlica s priemerom klzákov 48 mm, vzadu potom centrálne pružiaca a tlmiaca jednotka. Aj napriek pomerne vysokej hmotnosti cca 270 kg je motocykel vcelku dobre ovládateľný, aj keď pri manipulácii na mieste je nutné mať už nejaké skúsenosti s motocyklami a tiež sa hodí mať aj dobrý silový fond. Za jazdy už kilá takmer necítite a môžete vychutnávať kilometre. Podvozok motocykla je naladený v cestovnom duchu a je dostatočne komfortný aj na menej kvalitný povrch vozovky. Príjemné je nastavenie odpruženia zadného kolesa pomocou páky na ľavej strane motocykla. Jazdecká pozícia je vzpriamená s príjemnou pozíciou nôh. K pohodliu ako vodiča tak aj spolujazdca prispieva aj delené sedlo, keď spolujazdec nemá tendenciu posúvať sa smerom k vodičovi. Pri odstavení motocykla je k dispozícii bočný a zároveň aj centrálny stojan. Ochrana pred poveternostnými vplyvmi je viac než dobrá, vďaka pomerne dobre tvarovanej kapotáži a elektricky nastaviteľnému väčšiemu plexi štítu, ktorého funkčnosť bola v neskoršom modeli ešte zlepšená. Trochu otravné je, že pri každom vypnutí sa plexi zasunie do východiskovej polohy. Prístrojová doska je tvorená dvoma klasickými okrúhlymi budíkmi a multifunkčným displejom .K dispozícii sú tiež uzamykateľné schránky v kapotáži s elektrickou zásuvkou. Predná brzda má svoj pôvod z modelu R1, takže o jej účinnosti sa netreba rozpisovať obzvlášť v kombinácii s ABS. Od zadnej kotúčovej 282 mm brzdy očakávajte priemerný brzdný účinok. Motocykel je obutý na 17-palcových kolesách s pneumatikami 120/70 vpredu a 180/55 vzadu.
Aká je Yamaha FJR 1300?
Motocykel Yamaha FJR 1300 na prvý pohľad vyzerá ako väčšia športová motorka, ale nenechajme sa zmiasť jedná sa o vyzretý cestovný motocykel, ktorý je vhodný pre zdolávanie dlhších vzdialeností v silnom až športovom tempe. Majiteľom tohto motocyklu by sa mal stať skúsenejší motorkár, ktorý sa nebojí nejakého toho kila a vie čo od motocykla očakáva, a dokáže oceniť príjemný podvozok, pohodlie a dynamický motor. Začiatočníci a ženy by sa mali radšej poobzerať po inom modeli. V priebehu rokov dochádzalo k postupnej modernizácii ale k zásadnej prestavbe nedošlo a tak sú si prvý a neskoršie generácie podobné. Pri kúpe by bolo dobré sa zamerať na modely, ktoré majú najazdených do 50 tis. km a pravdepodobne by som zvolil model od roku 2006, ak vám to umožní peňaženka alebo aspoň model od 2003.
AMIS
17. júna 2010 at 10:30
Mal som tú česť s trinástkou a po pár zrýchleniach so sa začal sám seba báť 😈
raptor
17. júna 2010 at 10:33
Podobne pocity
chcel som ju chytit a na 5 kvalte som ju podtocil na 2000 otaciek a nasledne dal kakao
ocakavane cukanie motora nenastalo, naopak velmi hladko a kultivovane sa zobrala a zacala „naberat vysku“ 👍
avsak v testoch koncila pravidelne posledna za RT, panom a GTR