Connect with us

Motoporadňa

Jazdená motorka: recenzia Honda CB750

Publikovaný

on

Honda CB750 skusenosti

Máloktorý motocykel znamená toľko v motocyklovej histórii, ako model Honda CB750, nazývaný tiež ako „Seven Fifty“. CB-čko sa objavilo na trhu už v roku 1967 a so svojím výkonom 67 koní bol považovaný za mimoriadne výkonný a takmer neovládateľný. Z dravého superšportu sa v priebehu mnohých rokov stal obľúbený a spoľahlivý naked bike, ktorý zvládal veľmi dobre všetky svoje úlohy.

Skúsenosti a spoľahlivosť Honda CB750

Modelová rada CB je veľmi rozsiahla a na trhu sú k dostaniu motocykle s motormi s obsahom 250, 400, 500, 750, 1 000 a 1 300 ccm. Množstvo z týchto motocyklov už nie je vo výrobnom programe Hondy, alebo neboli dovážané do našich končín a tak zohnať niektoré z nich bude veľmi zložité. Avšak to nie je prípad obľúbeného modelu CB750, ktorý sa vyrábal v rokoch 1982 až 2003, na americkom trhu známy tiež pod názvom Nighthawk 750. Teraz sa poďme bližšie pozrieť, čomu motocykel vďačí za takú obľúbenosť.

Motor

Je stelesnením jednoduchosti a spoľahlivosti. Jedná sa o vzduchom a olejom chladený radový štvortaktný štvorvalec o obsahu 747 ccm. V každom valci sa nachádzajú 4 ventily s rozvodom DOHC. Technickou lahôdkou tohto motora je hydraulické nastavovanie ventilov, kde odpadá nutnosť nastavovania ventilovej vôle a prevádzka motocykla sa tak stáva hospodárnejšia. Hydraulika na ventiloch potrebuje iba dobrý olej a pravidelnú výmenu, čo v prípade CB znamená meniť olej SAE 10W 40-3,0L každých 12 000 km. Plnenie motora zabezpečujú štyri rovnotlakové karburátory Keihin s priemerom difúzora 34 mm. K chladeniu motora prispieva malý olejový chladič umiestnený hore pred motorom. Na trhu s ojazdenými motocyklami môžete nájsť aj motory so škrteným výkonom, a to 27, 34 a 50 koní. K dosiahnutiu výkonu 73 koní je potrebné vymeniť 4 sacie hrdlá, hlavné trysky a ihly trysiek v karburátore.

Pre spresnenie uvádzam, že prevedenie motocyklov s výkonom 27 a 34 koní sú označované VE 66L na karburátoroch, verzia s výkonom 50 koní VE 66J a verzia 73 koní je označovaná VE 66H. Maximálny krútiaci moment je 62 Nm pri 7 500 ot./min. Motor vyniká svojím pokojným a tichým chodom, pri jazde je pružný a ľahko sa nechá vytočiť na hranicu červeného poľa. Čo sa týka počtu najazdených kilometrov, CB750 je úplne bezproblémový, 100 000 km zvládne úplne bez väčších problémov. O CB-čku vždy platilo predovšetkým JAZDIŤ s minimálnymi nárokmi na údržbu. Spotreba benzínu je na dobrej úrovni. Pri bežnej jazde si CB-čko zoberie okolo 4,5 litra a pri obsahu nádrže 20 l to značí slušný akčný rádius. Pri jazde vo dvojici bude spotreba cca o 1 liter vyššia.

Výfukové potrubie je prevedené systémom 4-2 a v tomto prípade by som sa vyhol akýmkoľvek ladeným výfukom, pretože sériové koncovky nielenže vyzerajú veľmi elegantne, ale vydávajú aj uchu lahodný zvuk. Vzhľadom k tomu, že výfukové potrubie je vyrobené z ocele podliehajúce korózii, tak je upravené chrómovaním a je nutné venovať pozornosť poškodeniu chrómu, ktoré inak značí začiatok korózie. Prevodovka je 5-stupňová, neutrál ide nájsť ľahko a pri sériovom osadení „pastorok-rozeta“ sa motocykel dokáže rozbehnúť na hranicu 210 km/h a zrýchli z 0-100 km/h za 4,3 sekundy. Spojka je bezproblémová s mechanickým ovládaním.

Tip: pokiaľ budete nútení meniť reťazovú sadu, tak by som vám odporúčal pridať na rozete cca 3 zuby, pretože motor nie je schopný dosiahnuť na 5. prevodovom stupni červené pole. Týmto odľahčením motora dosiahnete lepšiu akceleráciu. Maximálna rýchlosť bude minimálne rovnaká, ale určite ju dosiahnete omnoho skôr.

Podvozok

Rám motocykla je uzavretý, dvojitý z oceľových trubiek. Predná 41 mm vidlica je teleskopická. Zadná kyvná vidlica je z jednej strany uložená na ihličkovom ložisku a z druhej na guľôčkovom s dvomi postrannými pružiacimi a tlmiacimi jednotkami. Pohotovostná hmotnosť je 233 kg. Jazdecká pozícia je cestovná, pričom zladenie podvozku a dostatočne pohodlné jednodielne sedlo sa priam ponúka k dlhším výjazdom. Spolujazdec si rovnako nemôže na pohodlie sťažovať a k dispozícii je pre neho vzadu madlo. Prístrojová doska je prehľadná a zodpovedá štandardu motocyklov tejto triedy.

Brzdy nijako nevynikajú, ale pre daný motocykel sú postačujúce. Vpredu sa nachádza dvojitá 296 mm kotúčová brzda, ktorá sa vám môže zdať menej účinná. Tu je pomoc v použití vhodných brzdových doštičiek a montáž pancierových brzdových hadíc. Zadné koleso je brzdené tiež kotúčovou brzdou o priemere 240 mm. Motocykel sa pohybuje na pneumatikách vpredu 120/70 VR17 a vzadu 150/70 VR17. Zadná guma by mohla byť o niečo širšia, aby zadná časť lepšie držala v zákrutách.

Samozrejme, že i CB-čko má svoje nedostatky, napr. vzduchový filter je nešťastne umiestnený tak, že nečistoty odlietavajúce od zadného kolesa sú smerované priamo naň, preto ak nechcete meniť často vzduchový filter, tak jedinou pomocou je montáž zadného blatníka. Ďalším slabším článkom CB 750 je korózia. Vzhľadom k použitiu trubkového oceľového rámu a zvodov podliehajúcich korózii je možné, že bude nutné výfukové zvody nechať opieskovať a znova nachrómovať.

Aká je Honda CB750?

Motocykel CB750 je vyzretý stroj a je pripravený plniť takmer všetky vaše priania. Je určený tým, ktorí túžia v dnešnom mnohokrát pretechnizovanom svete po návrate ku kráse, klasike a jednoduchosti. Odmenou vám bude motocykel, ktorý chce predovšetkým jazdiť. Je vhodný ku každodennému jazdeniu do práce a rovnako je vhodný spoločník na dovolenke. Motocykel ocenia milovníci nahých motocyklov, pretože pri pohľadu na krásny rebrovaný motor musí zaplesať srdce snáď každému. CB-čko zvládnu ako začiatočníci, tak aj skúsení motorkári a pri pomerne nízkej hmotnosti (213 kg suchá hmotnosť) ho zvládnu aj ženy bez väčších problémov. Pri výbere sa zamerajte na čo najmladšie ročníky a s priebehom kilometrov do 30 000 km. Ak chcete vlastniť spoľahlivý motocykel nepodliehajúci módnym trendom, tak Honda CB750 je pre vás tou správnou voľbou a osobne by som volil čiernu farbu.

1 komentár

1 komentár

  1. redtwins

    25. septembra 2010 at 16:26

    Brat mal Hondu CBX 750 F r.v. 1985 z rovnakym motorom iba vyssym vykonom a seststupnovou prevodovkou a rovnakym podvozkom az na zadne centralne odpruzenie a ine rozmery rafkov.V predu 16palcov a v zadu 18palcov.Bola to celkom fajn motorka zo skvelym motorom ale slabym letmym ramom a podvozkom.Jela jak z praku ale krutila sa pri tom jak had. 😁 😁 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri