Čo sa stane keď sa spojí jeden z najlepších offroadových špeciálov planéty s plne automatickou spojkou, ktorá eliminuje potrebu manuálneho ovládania? Výsledkom takýchto pokusov je nezastaviteľná motorka, ktorá nepozná žiadnu prekážku a to doslova. Presne tak sa správala KTM 450 EXC vybavená automatickou spojkou Rekluse. ______________________________________________
Značka Rekluse je známa predovšetkým medzi priaznivcami offroadových špeciálov a extrémneho endura. Tento výrobca z USA už niekoľko rokov ponúka zaujímavú pomôcku v podobe automatickej spojky, ktorá eliminuje potrebu manuálneho ovládania spojky a účinne zabraňuje zhasnutiu motora, keď otáčky klesnú pod kritickú hranicu alebo dôjde k zablokovaniu zadného kolesa. Reakcie na prínos automatickej spojky Rekluse sú v drvivej väčšine prípadov pozitívne a mnohými je táto spojka označovaná ako jedna z najužitočnejších pomôcok, ktoré sa v offroadovom svete v posledných rokoch objavili. Niečo na tom asi bude, keď sa spojky Rekluse dostali aj do oficiálneho katalógu doplnkov KTM Power Parts.
______________________________________________
Automat do každej rodiny Určite poznáte tieto heslá, ktoré s obľubou využívajú politické strany na prezentáciu svojich nesplniteľných sľubov… V prípade automatickej spojky Rekluse je to však niečo iné a na rozdiel od politikov čo sľubuje aj dodáva. Táto stále ešte relatívne mladá firma (založená v roku 2002) si svojimi produktmi vybudovala široký okruh priaznivcov, ktorí využívajú prednosti automatickej spojky v najrozličnejších podmienkach, extrémnym endurom počnúc a motokrosom končiac. Ponuka sa postupne rozšírila zo štandardného modelu z-Start aj na verziu z-Start Pro, ktorá je vybavená manuálne ovládanou spojkou, ktorá jazdcovi umožní spojiť vlastnosti automatu a v prípade potreby (štart, výjazd zo zákrut) aj vlastnosti klasickej spojky. Celý systém pracuje na princípe využitia odstredivej sily, ktorá sa mení s otáčkami motora. Za týmto jednoduchým vysvetlením sa však ukrýva dokonale fungujúci mechanizmus, ktorý sa vynikajúco chová v rôznom prostredí.
______________________________________________
KTM 450 EXC 2010 Modelová rada veľkých štvortaktov (400 – 530 EXC) sa pred dvomi rokmi dočkala výraznej modernizácie, ktorá priniesla aj úplne nový motor a vlastne okolo tohto motora vznikol úplne nový motocykel, ktorý okamžite nadviazal na úspechy predchádzajúcej generácie. Aj preto sa žiadne radikálne zmeny pre modelový rok 2010 neudiali, no popravde dramatické zmeny ani nie sú nutné. Pre nastávajúcu sezónu tak pribudol len modernizovaný rám, ktorý má hlavu riadenia posunutú o 10 mm nižšie. Pruženie na oboch koncoch ponúka nové nastavenie, zároveň pribudla najnovšia generácia brzdových komponentov Brembo. Novinkou na motore je upravená výkonová krivka, ktorá ponúka plynulejší výkon od najnižších otáčok.
______________________________________________
KTM a Rekluse Moje doterajšie skúsenosti s spojkou Rekluse boli vždy krátke, rýchle a intenzívne, no pozitíva jednoznačne prevážili nad negatívami, a predovšetkým v rukách hobby jazdcov a amatérov je spojka Rekluse niečo ako nedovolený doping pre atléta. Testovaná 450-ka bola vybavená základnou verziu spojky Rekluse (z-Start) bez manuálnej páčky spojky. K extra výbave ešte bolo treba pripočítať kit zadnej brzdy, ktorý jej ovládanie presunul na riadidlá namiesto spojky (kto začínal na BMX si okamžite zvykne). V minulosti som možno aj trochu zámerne hľadal nedostatky tohto systému, no ako som zistil problém bol práve v krátkosti času stráveného v spoločnosti s týmto systémom. V momente, keď sa s ním zžijete, tak človek prestane chyby hľadať, ale užíva si vymoženosti automatickej spojky. Samozrejme ani tento systém nie je dokonalý, ale mínusov je v tomto prípade naozaj len málo. Samotný motor KTM-ky určite patrí medzi najvýkonnejšie súťažné 450-ky a už od najnižších otáčok ponúka okamžitý výkon, ktorý má dokonca agresívnejší nástup ako v prípade modelu 530 EXC. Jednoznačne je to motor namierený na skúseného jazdca a výkonu máte neustále k dispozícii viac ako dosť. V kombinácii so spojkou Rekluse sa tak stáva nezastaviteľným vozidlom, ktoré je pripravené prekonať všetko, čo mu postavíte do cesty. Hľadanie a využívanie doslova nezmyselne nízkych otáčok motora sa dostáva v tomto prípade do úplne inej roviny a bod odkiaľ niet návratu v tomto prípade snáď ani neexistuje. Prinútiť motor zhasnúť nesprávne zaradeným prevodovým stupňom v kombinácii s nízkymi otáčkami sa mi nepodarilo a to som sa snažil (rozbeh z miesta na 5. prevodový stupeň, prejazd pomalej zákruty s minimálne o dva stupne vyššie zaradeným stupňom, atď), no spojka udržiavala motor pri živote aj v týchto podmienkach. Samozrejme bežná jazda je o niečom inom a väčšinou takého situácie neriešite (ak áno mali by ste sa poobzerať po nejakej inej zábave ako je jazda na motorke). Bežná jazda v teréne však prináša rôzne pomalé a extrémne úseky plné hlbokých koľají, umelé prekážky, či strmé výjazdy alebo zjazdy v stiesnených podmienkach, jednoducho také typické enduro, a práve tu systém Rekluse naplno ukáže prečo je medzi priaznivcami endura tak obľúbený. Sústredíte sa len na to, čo je pred vami a vedomie, že motor za každých podmienok zaberie je práve v náročnom teréne poistkou, ktorá vám pomáha neustále zrýchľovať. Vlastne stačí mať len zaradený správny prevodový stupeň a motor vás zakaždým podrží. To ostatné je už samozrejme na vás, no v kombinácii s výkonom a ľahkým ovládaním, ktoré tento motocykel poskytuje, tak možnosti sú naozaj ohromné.
______________________________________________
Nevýhody? Aj keď predchádzajúce riadky možno hovoria niečo iné, tak systém Rekluse nie je perfektný. Drobné nedostatky sú však v tomto prípade úplne v tieni výhod, ktoré tento systém ponúka. Radenie je so systémom Rekluse o niečo tvrdšie a nie je tak presné ako v prípade manuálnej spojky. Najlepšie to vidieť pri snahe o zaradenie neutrálu, ktorý sa hľadá dosť obtiažne, no nie je to až taký problém, pretože na úplné zastavenie neutrál ani nepotrebujete, a stačí len zaklapnúť plyn a zastaviť. Ak sa vám podarí nejakou obrovskou chybou vypnúť motor v kopci, tak zadné koleso sa vôbec nezablokuje a ani pri zaradenej rýchlosti vás v kopci nepodrží. Opäť jednoduché riešenie a stačí len stlačiť páčku brzdy a stojíte, tlačidlo elektroštartéra už potom vyrieši ostatné. V momente keď sa trať otvorí a zrýchli (motokros), tak výhody automatickej spojky sa strácajú a skôr chýbajú výhody manuálnej spojky, ktoré využívate pri hromadnom štarte, poprípade pri rýchlom výjazde zo zákruty, kde jemné prekĺznutie spojky pomôže výkonu. Aj v tomto prípade existuje riešenie v podobe modelu z-Start Pro, ktorý ponúka aj manuálne ovládanie.
______________________________________________
Naozaj ju potrebujem? Táto otázka sa samozrejme dá rozvinúť, ale ak jazdíte najmä enduro a country cross, tak výhody sú okamžite citeľné a v drvivej väčšine prípadov jazdíte rýchlejšie a so zvýšenou istotou. Na druhej strane ak zablúdite predovšetkým na motokrosovú trať, tak výhody automatu sa trochu vytrácajú a jej prínos nie je až tak citeľný. Potom je tu samozrejme ešte cena, ktorá začína okolo 645 Eur (katalóg KTM Hard Parts), čo je relatívne vysoká suma a pri vašom rozhodovaní určite zaváži, no ak hľadáte spoľahlivého pomocníka do náročného prostredia, tak rozhodne stojí zato a na rozdiel od rôznych iných doplnkov pocítite jeho prínos okamžite.
______________________________________________
KTM 450 EXC Rekluse v skratke
Motor – Nedostatkom výkonu tento motor rozhodne netrpí a už od najnižších otáčok okamžite zaberá a rýchlo ide do otáčok. Svojím priebehom sa nestratí ani na motokrosovej trati. Vďaka tomu v supertesných sekciách bolo výkonu chvíľami až príliš, no vynikajúce sprevodovanie ponúka viac možností ako si s výkonom poradiť. V prípade tohto jednovalca sa o slabinách ani nedá hovoriť a patrí medzi to najlepšie, čo je na trhu momentálne k dispozícii.
Spojka – Celý test sa točil vlastne okolo automatickej spojky Rekluse a táto pomôcka sa ukázala byť jedným z najužitočnejších doplnkov, ktorým môžete svoj súťažný špeciál vybaviť. Vedomie, že motor vám nezhasne vám dodáva istotu aj v extrémnom teréne a jednoznačne vám pomáha v týchto podmienkach zrýchliť a viac si užívať jazdu. Na motokrosovej trati nie sú výhody tohto systému až tak evidentné, no Rekluse ponúka aj verziu, ktorú môžete ovládať aj manuálne páčkou (z-Start Pro), ktorá jazdcovi ponúka výhody oboch systémov.
Brzdy – Tradične silná stránka motocyklov KTM. Aj v tomto prípade fungovali brzdy Brembo bezchybne a kombinácia ľahkého dávkovania a vynikajúceho výkonu ich radí na samú špičku. Trochu diskutabilné bolo umiestnenie ovládania zadnej brzdy na riadidlá (namiesto spojky). Predklatie ľavej ruky bolo vystavené zvýšenej záťaži spojenej s brzdením a rýchlejšie sa tak dostavila únava, no v tom to prípade ide o individuálne riešenie a je na samotnom jazdcovi či po ňom siahne.
Podvozok – Znížená hlava riadenia prináša ľahké a presné ovládanie. Motocykel veľmi ochotne reaguje na jazdcove podnety a ovládal sa veľmi ľahko. V náročných sekciách tak dokázal byť aj vzhľadom na hmotnosť (suchá 113 kg) mimoriadne obratným motocyklom. Nízka a štíhla konštrukcia umožňuje bezproblémový pohyb v sedle.
Pruženie – Už v sérii je nastavené veľmi dobre a poradí si aj s nástrahami motokrosovej trate, no svojou mäkšou charakteristikou stále vynikajúco funguje v podmienkach náročného endura. Možnosť individuálneho vyladenia naviac ponúka široké možnosti na splnenie vašich individuálnych požiadavok.
Sumár – Kombinácia špičkovej súťažnej 450-ky a automatickej spojky Rekluse je jednou z najlepších investícii, ktoré môžete urobiť, nakoľko jej efekt pocítite okamžite a prínos automatickej spojky je hodný investovaných prostriedkov. Viac istoty pri prejazde náročnými úsekmi sa rovná rýchlejším prejazdom, a v neposlednom rade si užijete v sedle aj viac zábavy a to tu ide.
______________________________________________
výkon motora, účinok automatickej spojky, ľahučké ovládanie, kvalitné komponenty
tvrdšie radenie jednotlivých prevodových stupňov, chýbajúce manuálne ovládanie spojky na mx dráhe a pri hromadnom štarte
______________________________________________
KTM 450 EXC Rekluse
MOTOR Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 95 x 63,4 mm
Zdvihový objem: 449 ccm
Kompresný pomer: 11,9:1
Max. výkon: výrobca neudáva
Max. krútiaci moment: výrobca neudáva
Príprava zmesi: karburátor Keihin FCR-MX 39
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK Rám: dvojitý kolískový pozváraný z chrómmolybdénových rúrok
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rázvor: 1 475 ± 10 mm
Výška sedla: 985 mm
Objem palivovej nádrže: 9 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 140/80-18
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside-down, priemer klzákov 48 mm, zdvih 300 mm, vzadu: jeden postranne uložený tlmič pruženia, zdvih 335 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 260 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 220 mm
Hmotnosť: 113,9 kg (bez paliva)
Cena: 8 850 + 643 Eur (základný kit)
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE spol. s r. o., Bratislava ______________________________________________
Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak
Publikované: Motomagazín 6/2010
Moja má možnosť prehodiť radenie tiahlom na ľavý rýchlopal (niečo ako stadion). pôvodne bol celý tento vynález vymyslený vo švédsku husqvarnou z jedného dôvodu.
tieto motorky boli určené pre horské jednotky na jazdu aj v zime, majú prirobené lyže. Ke´d si mal lyže, tie boli dole na guľových čapoch a nohy si mal položené= na nich, ako v snežniciach. Tým pádom si ale nemohol radiť nohou. preto sa radenie prehodilo na rýchlopal, ale už by bol problém čo so spojko. preto vyvinuli automatickú spojku.
Všetko vám to je ale prd paltné, ak sa vám roztrhne reťaz 🤣 🤣
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
RoboNM
30. júla 2010 at 7:55
Mám KTM Krad GL 250, r.v. 1985:
[linka]
Tá má presne toto, rakúska armáda to už teda používa hodne dlho 😉
Inak, cool vec na crosse, nezdechne ti motorka, ani keď spravíš ťažkú chybu, dokonca ani keď sa vydrbeš 😁
RoboNM
30. júla 2010 at 7:59
Moja má možnosť prehodiť radenie tiahlom na ľavý rýchlopal (niečo ako stadion). pôvodne bol celý tento vynález vymyslený vo švédsku husqvarnou z jedného dôvodu.
tieto motorky boli určené pre horské jednotky na jazdu aj v zime, majú prirobené lyže. Ke´d si mal lyže, tie boli dole na guľových čapoch a nohy si mal položené= na nich, ako v snežniciach. Tým pádom si ale nemohol radiť nohou. preto sa radenie prehodilo na rýchlopal, ale už by bol problém čo so spojko. preto vyvinuli automatickú spojku.
Všetko vám to je ale prd paltné, ak sa vám roztrhne reťaz 🤣 🤣
bezdooo
3. augusta 2010 at 17:52
Co sa trases, ved ty mas kardan 😁
RoboNM
3. augusta 2010 at 18:41
Martiner, toto je tá, čo (ne)došla na elefantov 😁