Connect with us

Testy a recenzie

Kamarát do dažďa – Yamaha XJ6 Diversion F

Publikovaný

on

Napriek tomu, že v Bruseli zakázali zahaľovanie islamských žien, tak Yamaha prichádza s kapotami zahaleným motocyklom na svojom už pomaly kultovom motocykli v najnovšej verzii populárneho modelu XJ6 s označením Diversion F.
______________________________________________

Večný motocykel
XJ6 je po celom svete známy tisíckam majiteľov. Vzniká množstvo spolkov a zoskupení, pričom nie je nič neobvyklé vidieť na týchto mašinách najazdených cez 100 000 km. Jeden takýto klub v Nemecku napísal: „XJ6 je večný motocykel“. Okrem nemeckých fanúšikov si to myslia minimálne v Yamahe, pretože verzia „F“ je už treťou variáciou novodobej XJ6 v poradí. Aj práve kvôli tomu som preberal motorku s veľkým očakávaním, či sa ešte stále môže pýšiť týmto titulom.
______________________________________________

Vyladený a priateľský motor
Sadám rýchlo do sedla a hor sa na cesty. Už prvé kilometre ma milo prekvapili. Motor ťahá adekvátne k svojmu výkonu, ale hlavne veľmi plynulo bez výraznejších trhaní ako pri superšportoch. A tak sa s tým motorom trocha pohrávam. Pri zaradenej šestke, skoro z voľnobehu pridám plný plyn v domnení, že ju nachytám na hruškách a motor sa mi vzdá v sprievode potupného tanca, ktorý je rovnaký ako pri väčšine motoriek v podobe skákania motora a čudných zvukov z neho. Tentokrát sa ona pohrala so mnou a hrdinsky zvyšovala otáčky bez jedného cuknutia. Naozaj ukážková pružnosť a priebeh výkonovej krivky, ktorá bez mihnutia oka prepáči jazdcovi ľubovoľné zaváhanie a omyl.
V meste ešte využívam jej obratnosť. Má pomerne nízke ťažisko a jej ovládanie je miestami až „nepríjemne“ ľahučké. Vykľučkovať pomedzi auta a otočky na chodníku okolo nohy zvládne ľavou zadnou. Trocha ma zaskočilo len radenie. To bolo vždy presné, ale do radenia na nižšie prevodové stupne bolo treba dať do nohy trocha viac temperamentu. Jednoducho zacvaknutie ako sa patrí.
______________________________________________

Športovec na každý deň
Zastavujem ešte natankovať a popri povinnom energetickom nápoji sa zapozerám do tvarov kapotáže. Páči sa mi jej modrá perleť, ktorá jej svedčí asi najviac. Z niektorých uhlov sa na XJ6 dá vyčítať podobnosť s konkurenciou. Myslím si, že Yamaha XJ6 Diversion F je spojenie športového dizajnu s praktickou jednoduchosťou. Na prednej kapotáži sú spätné zrkadlá na dlhých ramenách, ktoré ma prekvapili, že sa do nich neprenášali vibrácie ako sa na prvý pohľad zdalo. Za to v stúpačkách ste ich nad 6 000 ot./min. cítili. Pod motorom je uložený krátky tlmič výfuku. Priznám sa, že sa mi tam viac páči ako klasický spôsob uloženia po boku. Užitočným doplnkom je aj sériový hlavný stojan, ktorý sa vždy hodí.
Vychádzam teda mimo mesto ju poriadne vyskúšať po kľukatých cestách v okolí B. Štiavnice. Začínam zrýchľovať a nachádzať do zákrut rýchlejšie a rýchlejšie. Pre svižnú jazdu treba motor držať nad 6 000 ot./min. Vtedy sa zobúdza z letargie a začína ponúkať dávku rýchlej zábavy. Ďalšou vecou, prečo sa mi páči Diversion je, že vy ste pánmi, presne poslúcha na slovo, a aj napriek menšiemu tabuľkovému výkonu má toľko výkonu, koľko pri bežnej jazde potrebujete. Ak je treba rýchlo predbehnúť, tak rýchlo predbehne, ale stále pritom poslúcha na slovo.
______________________________________________

Priateľské F-ko (friendly)
Brzdový systém sa dá pekne dávkovať a nie je pozorovať chabnutie brzdy. Naopak na zadnej sa mi pri jazdení so spolujazdcom citeľne zlepšoval brzdný účinok úmerne s rastúcou teplotou brzdového kotúča. Celkovo sú brzdy s podvozkom veľmi dobre zohraté a dávajú jazdcovi istotu. Pruženie je kompromisom medzi rozbitými cestami a rýchlymi prejazdmi zákrut. Predné tlmiče sa pri brzdení síce neponárali, ale na divočenie by sa zišli pritvrdiť, inak na bežné výlety majú ideálne nastavenie.
Posed je mierne predklonený a pre osoby približne do 185 cm pohodlný. Výška sedla je 785 mm, s čím by nemali mať problémy ani krátkonohí jedinci. Kapotáž ochráni pred vetrom, ale mokrým nohám v daždi sa nevyhnete. Predný štít je menší a celkovo pekne zapadá do dizajnu, aj keď veľa turistov ho možno vymení za praktickejší vyšší. Dobrým detailom je zadný držiak pre spolujazdca, ktorý dobre sadne do ruky a vďaka pogumovaniu sa nešmýka.
______________________________________________

Čo očakávať?
Hľadáte odpoveď pre koho je Diversion určený? Jednoducho pre každého, kto má rad jazdu na motocykli, chce si ju užívať a nepotrebuje jazdiť na koleno do zákrut a 300 po rovinkách. Ak sa pýtate, či by som ho odporučil aj jazdcom s malými motoskúsenostiami, tak určite áno. Diversion F je univerzálna motorka so vzhľadom agresívnej šelmy a s priateľským srdcom, no a ak sa bližšie pozrieme na kompletnú modelovú radu XJ6, tak verzia „F“ osloví najmä športovejšie ladených jazdcov, ktorí si na ostrého superšporta ešte netrúfajú, poprípade hľadajú univerzálnejší športový motocykel.
______________________________________________

Yamaha XJ6 Diversion F v skratke

Motor – XJ6 má veľmi plynulý priebeh výkonovej krivky a aj pri nízkych otáčkach sa nebude vzpierať. Aj keď výkonovo nepatrí medzi najsilnejšie, tak sa majiteľovi odvďačí veľmi plynulým a priateľským chodom motora.

Podvozok / Pruženie – Pruženie si s motorkou celkom rozumie a jej prioritné nastavenie by som popísal ako športové-turistické. Pri brzdení sa neponára, ale na naháňačky po cestách by sa zišlo ešte pritvrdiť. Ovládateľnosť je pomerne jednoduchá a dáva istotu aj menej skúseným jazdcom.

Brzdy – Predná veľmi dobre dávkovateľná s plynulým nástupom. Ani pri častom a intenzívnom brzdení nebolo ochabnutie brzdy citeľné. Zadná mala na môj vkus trocha dlhší nástup a po zahriati citeľne lepšie účinky. Celkovo sú brzdy zladené s charakterom motorky na výbornú.

Dizajn – Predný, mierne agresívny svetlomet so všade prítomnými hranami a spolu s plnou kapotážou ešte viac zvýrazňuje agresivitu a dynamiku Diversiona. Krátka koncovka výfuku pod motorom má svojich priaznivcov, aj odporcov. Jedno je však isté, že nasleduje trend krátkych a skrytých koncoviek výfukov. V modrej perleti a s čiernymi doplnkami je azda najkrajší.

Sumár – Diversion F je univerzálna motorka s príjemne plynulým chodom motora, za prijateľnú cenu a dobrým dizajnom. Práve tieto faktory z nej robia nástroj pre najširšie spektrum zákazníkov. Viac ako naháňanie na okruhu jej vonia výlet po krajine a najlepšie si bude rozumieť s jazdcom, ktorí nepozerajú len na výkon a parametre, ale celkové jazdné vlastnosti a využitie.
______________________________________________

plus plynulý chod motora, ovládateľnosť, dizajn
minus vibrácie v stúpačkách
______________________________________________

Yamaha XJ6 Diversion F

MOTOR

Typ: kvapalinou chladený štvortaktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 65,5 x 44,5 mm
Zdvihový objem: 600 ccm
Kompresný pomer: 12,2 : 1
Max. Výkon: 78 k pri 10 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 59,7 Nm pri 8 500 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 120 x 770 x 1 210 mm
Rázvor: 1 440 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem palivovej nádrže: 17,3 l
Pneu: vpredu:120/70 – ZR 17, vzadu:160/60 – ZR 17
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica typu, zdvih 130 mm, vzadu: centrálne umiestnená pružiaca jednotka, zdvih 130 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúč, priemer kotúča 298 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 245 mm
Hmotnosť: 217 (222) kg (ABS) (prevádzková hmotnosť)
Cena: 7 290 Eur (7 990 Eur s ABS)

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B.V., CZ
______________________________________________

Text: Paľo Škorpík, foto: autor a V. Rejda
Publikované: Motomagazín 6/2010

Yamaha XJ6 Diversion F

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri