Connect with us

Motoporadňa

MOTOSERVIS (8) – Výmena brzdového obloženia

Publikovaný

on

V nasledujúcich pár riadkoch sa budeme venovať nie menej dôležitej veci a to výmene brzdového obloženia. Väčšina z vás pravdepodobne vlastní motocykel, ktorý je vybavený kotúčovou brzdou na prednom aj zadnom kolese. V niektorých prípadoch pri motocykli s menším obsahom motora je zadné koleso brzdené bubnovou brzdou. Bubnové brzdy majú menšiu účinnosť oproti kotúčovým.

Kotúčová brzda

Základom brzdy je kotúč a brzdový strmeň. V strmeni sú uchytené brzdové doštičky, ktoré obojstranne zvierajú kotúč. Počas brzdenia dochádza k ich opotrebovaniu a preto je nutné pravidelne kontrolovať ich stav. Pravidelnou výmenou sa tak vyhnete poškodeniu kotúča, ktorého kúpa nie je vôbec lacnou záležitosťou. Za nový zaplatíte častokrát viac než 4000 Sk. Výmena brzdových doštičiek je nutná, ak klesne hrúbka brzdového obloženia pod cca 2 mm. Drážkovanie na brzdových doštičkách do určitej hĺbky /udávajúce maximálne povolené opotrebenie/ nám môže pomôcť pri presnejšej orientácii ich stavu.

01

Na ďalšom obrázku je jasné, ako by vaše brzdové doštičky určite nemali vypadať.

02

O tom, aký druh brzdových doštičiek kúpite, rozhoduje po prvé typ vášho motocykla a po druhé štýl vašej jazdy. V súčasnej dobe sa dajú kúpiť nasledujúce typy brzdových doštičiek:
kevlarové ? sú odolné proti opotrebovaniu, majú menší brzdový účinok a hodia sa pre cestné motocykle /napr. chopery, GoldWing/
synteretové ? vyznačujú sa ostrým brzdným účinkom, zvýšenou prašnosťou. Neodporúčajú sa na závodné účely, kedy by mohlo dôjsť k ich prehriatiu. Pre závodnú dráhu je určená špeciálna  rada synteret race.
karbon-duralové ? ich nástup je postupný a až po zahriatí dosahujú maximálneho brzdného účinku. Sú vhodné pre závodné motocykle.
Pri kúpe brzdových doštičiek vyhľadávajte odborný servis a informujte sa o tom, aký typ je určený pre váš motocykel. Vyhnite sa tak nevhodne zvolenému brzdovému obloženiu, ktoré môžeme vidieť na obrázku. Brzdová zmes bola vytrhnutá z dôvodu vysokej teploty.

03

Výmena brzdového obloženia pri kotúčovej brzde

1. Motocykel postavíme tak, aby sme mali k nemu prístup z obidvoch strán.
2. Spôsobov ako je brzdové obloženie zaistené v strmeni je niekoľko. Tu uvedený spôsob je pomerne bežný. Demontujte skrutku zaisťujúcu brzdové obloženie a vyberte obloženie zo strmeňa. Vo väčšine prípadov sa tu nachádza prítlačný pliešok, zapamätajte si jeho správnu polohu pre spätnú montáž.

04

3. Pri výmene brzdového obloženia je vhodné demontovať i brzdový strmeň.
4. Vyčistite brzdový strmeň. Skontrolujte či sú všetky piestiky funkčné, po stlačení páčky brzdy by malo dôjsť k ich vysunutiu. Späť do pôvodnej polohy musí ísť zatlačiť ľahko prstami. Pred zatlačením piestikov sa uistite o stave hladiny brzdovej kvapaliny v nádobke obr. 6 /aby nedošlo k jej úniku/.

05 06

5. Skontrolujte či nie sú prachovky piestikov poškodené a nedochádza k úniku brzdovej kvapaliny cez piestiky. V prípade, že áno, je nutné urobiť výmenu. Tento úkon radšej zverte odbornému servisu.
6. Uistite sa, že sú piestiky maximálne zatlačené a vložte nové brzdové obloženie do strmeňa. 7. V žiadnom prípade nepoužívajte násilie. Nové brzdové doštičky musia ísť pri vložení ľahko. Tu veľmi záleží na výbere správneho typu brzdových doštičiek. Tie sa líšia nielen tvarom, ale aj celkovou hrúbkou.
Pokiaľ ste demontovali brzdový strmeň, urobte jeho spätnú montáž. Skrutky pre jeho upevnenie je treba poistiť proti povoleniu vhodným prípravkom /Loctite/.

07

Zaskrutkujte skrutku zaisťujúcu brzdové doštičky /i s plieškom/. Túto skrutku je vhodné namazať vysokoteplotným mazivom /vazelinou/.
Rovnakým spôsobom postupujte pri všetkých brzdových strmeňoch.
Skôr ako vyjdete, napumpujte prednú /i zadnú/ brzdu a počítajte s menším brzdným účinkom, pokiaľ si nové brzdové doštičky ?sadnú?.

Výmena brzdového obloženia pri bubnovej brzde

1. Zdvihnite zadnú časť motocyklu a demontujte zadné koleso.
2. Odpojte obidve tiahla vedúce k brzdovému bubnu.

08

3. Vymeňte brzdové obloženie. Očistite vnútornú časť bubna.

09

4. Pri spätnej montáži nezabudnite povoliť predpätie tiahla vedúceho od nožného pedálu.
5. Vzhľadom k väčšej hrúbke brzdovej zmesi je nutné ich nastaviť opäť.

Ako sme sa už zmienili, existuje niekoľko konštrukčných variant zaisťujúcich brzdové obloženie. V niektorých prípadoch zvolené riešenie kladie vyššie nároky na vašu technickú zdatnosť. Nech už ste robili výmenu pri bubnovej brzde alebo kotúčovej, pred tým, než vyjdete radšej skontrolujte či ste na niečo nezabudli. Ak pochybujete o vašej technickej zdatnosti, zverte tento úkon odbornému servisu vzhľadom k tomu, že brzdy sú jedným z najdôležitejších bodov vašej bezpečnosti. Tento článok vznikol za prispenia RF MOTOSERVISU, o ktorého aktivitách sa môžete informovať na www.rf-motoservis.cz.

Roman Dokoupil

1 komentár

1 komentár

  1. olivo

    24. mája 2006 at 17:25

    eXeBaT no diki!Prave sa mi to hodi 😁 😉

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri