Súčasné štvortaktné spaľovacie motory vyžadujú nastavovanie ventilovej vôle. Výnimku tvoria motory s hydraulickým ovládaním ventilov. Správne nastavenie ventilovej vôle priamo ovplyvňuje výkon a taktiež životnosť rozvodového mechanizmu a ventilov. Pri zanedbaní môže dôjsť k vážnemu poškodeniu motora, napr. podpálenie ventilov, zničenie piestov, valcov alebo poškodením vačkového hriadeľa. Servisný interval je daný typom motora. Spôsob akým sú ventily ovládané a podmienkami v akých motor pracuje, tým sa rozumie najčastejšie používané otáčky. Pokiaľ si nie ste istý po koľkých kilometroch je treba nastavenie urobiť, vyhľadajte túto informáciu v originálnom manuály príslušného motocykla, alebo vyhľadajte odborný servis.
Prevažná väčšina súčasných motorov má rozvod OHC ? to znamená, že vačka je umiestnená v hlave valcov. Odtiaľ sa prenáša pohyb ovládajúci ventil v podstate dvoma najpoužívanejšími spôsobmi: – ventil je priamo pod vačkou, pričom medzi nimi je podložka vymedzujúca vôľu, podložka je uložená v hrnčeku ? ventil je ovládaný cez vahadlo, ktoré je ovládané vačkou.
Zvláštnosťou je desmodromický rozvod, jeho výhoda spočíva v presnosti vo vysokých otáčkach, pretože o spätný chod ventilov sa stará taktiež vačka a na nej pružina ako pri väčšine motorov. Teraz si povieme viac o nastavení samotnom. Nastavenie vždy robíme na studenom motore pri teplote 20 stupňov. Dôležité je mať piest v hornej úvrati u nastavovaného valca. K tomu slúžia rysky, ktoré sú dostupné po vyskrutkovaní skrutky na bočnom viečku kľukového hriadeľa alebo po zosadení tohoto viečka. Na akú hodnotu máte nastaviť sací alebo výfukový ventil nájdete v manuály príslušného motocykla. Ventilová vôľa na jednom valci medzi ventilmi vykonávajúcimi rovnakú prácu sa nesmie líšiť o viac ako 0,02 mm. Ak je ventil ovládaný vahadlom je dobré nastavenie spraviť dva razy. (prvýkrát pretočiť, a potom druhý krát) zvlášť pri starších motoroch. Vahadlo môže mať vďaka počtu najazdených kilometrov vôľu v jeho uložení. V prípade, že je motor vybavený podložkami s hrnčekmi, jedná sa o náročnejší servisný úkon. V niektorých prípadoch je rozvodový mechanizmus je konštruovaný tak, že najskôr musíte demontovať vačku a až potom sa dajú odmontovať podložky.
Rovnako podložky samotné stoja za zmienku. Brúsenie podložiek nie je vhodné, pretože ich povrch je kalený do určitej hĺbky, pričom jadro zostáva mäkké. Pri brúsení odbrúsite tvrdú vrstvu a vačka alebo ventil potom tlačí na túto plochu. Po krátkej dobe je vďaka chýbajúcemu kalenému povrchu vôľa opäť iná. Podložky sú k dostaniu v rôznych hrúbkach a ich cena sa pohybuje rádovo v stokorunách. Hrúbka podložky má taktiež svoju toleranciu. Ak klesne pod spodnú hranicu povolenej hodnoty (spravidla 1,5 mm), znamená to, že je ventil už zaklepaný a je treba nový.
Na záver by som dodal, že pokiaľ nemáte skúsenosti a potrebné vybavenie je lepšie zveriť tento úkon odbornému servisu. Ušetrené peniaze rozhodne nestoja za prípadné následky, ktoré môžu vzniknúť nesprávnym nastavením alebo chybou v montáži. Takisto by som chcel poďakovať pánovi Radekovi Frankovi z firmy RF- motoservis z Brna (www.rf-motoservis.cz), vďaka ktorému vznikol tento článok.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
eXeBaT
3. júla 2005 at 14:31
[linka] MOTOSERVIS (1) – Nastavenie ventilov
kxbibo
4. júla 2005 at 5:12
Pekny clanok , taketo clanky treba davat na motorkarske stranky, niekedy pomozu, su na nezaplatenie. Moje hodnotenie je viac ako kladne.
eXeBaT
4. júla 2005 at 7:59
kxbibo
Poteším ťa, v tejto chvíli sú pripravené ďalšie 4 pokračovania, ktoré čakajú už iba na uverejnenie.
kxbibo
5. júla 2005 at 7:31
Tak to je super parada. Sa tesim.