Evolúcia endura už má za sebou niekoľko fáz, od klasického súťažného motocykla prišli civilnejšie verzie vhodné aj na bežnú cestu až po veľké turistické koráby, ktoré naopak po teréne príliš netúžia, no mestské enduro to tu ešte nebolo. Yamaha svojím extravagantným kúskom s označením MT-03 možno vytvorila takúto kategóriu.
Tak trochu supermoto a tak trochu športový naháč, aj tak by sa v krátkosti dal popísať tento model, ktorý nadväzuje na minuloročnú extravaganciu MT-01, ktorá sa vďaka dvojvalcu o objeme takmer 1700 ccm môže pýšiť titulom najväčší naháč na trhu. Okrem typového označenia a vysokého stupňa extravagancie však tieto dva motocykle nemajú až tak veľa spoločného a oba sú určené pre úplne inú sortu ľudí.
Dospelé technológie
Kategória jednovalcov s objemom okolo 600 ccm je stále vnímaná viac ako trieda praktických a cenovo dostupných motocyklov, kde praktickosť a priaznivá cena sú najdôležitejšími aspektmi pri vývoji nového modelu. V prípade Yamahy to však nie je úplne pravda, MT-03 prináša niektoré prvky, ktoré boli doteraz rezervované len pre veľkoobjemové stroje. Spomeniem prednú vidlicu a dvojicu masívnych kotúčov pochádzajúcich z väčšieho Fazera. Samotná zadná kyvná vidlica s horizontálno-postranne uloženým tlmičom je dosť zaujímavým prvkom nato, aby sa objavil na oveľa exkluzívnejšom motocykli ako je MT-03. Okrem uloženia tlmiča je zaujímavosťou tohto riešenia aj samotná vidlica, ktorá je spolu s spojovacím ramenom odliata z jedného kusa. Inak podvozok okrem spomenutých komponentov pruženia tvorí aj priestorový rám z nakrátko pozváraných oceľových rúrok. V ráme sa ukrýva dobre známa pohonná jednotka, ktorá našla uplatnenie v rôznych modeloch (XT660R a XT660Z) a dokonca aj v športovej štvorkolke Raptor. Kvapalinou chladený jednovalec sa vyznačuje hladkým a ľahko kontrolovateľným výkonom takmer bez vibrácii. Zaujímavosťou je elektronické vstrekovanie paliva. Práve drobné úpravy na vstrekovaní spolu s upraveným sacím potrubím sú prakticky jediné zmeny, oproti motoru z endura. Nesmiem zabudnúť na upravený sekundárny prevod. Všetky tieto drobné úpravy by mali zlepšiť odozvu motora v nízkych a stredných otáčkach. Zmenená je poloha olejovej nádrže (motor používa oddelené mazanie), ktorá je teraz umiestnená pred skriňou motora. Nižšie ťažisko a lepšie chladenie sú hlavnými prednosťami tohto riešenia.
Jednovalce sú naspäť v móde
Priznám sa spočiatku som MT-03 vnímal so zmiešanými pocitmi, najmä mimoriadna popularita supermota a množstvo dvoj- a štvorvalcových roadsterov na trhu je predsa len dosť silná konkurencia nato, aby mohol nový model preraziť. Po pár kilometroch v sedle Yamahy mám zrazu opačné myšlienky a skôr sa pýtam sám seba ako som mohol pochybovať. Útly jednovalec so širokými riadidlami sa ovláda úplne ľahúčko. Hravé ovládanie sa premietne do štýlu jazdy a odrazu je tu kontrolovaný šmyk, ?myšička? medzi dvomi autami, cez križovatku idete po zadnom kolese, skok cez obrubník…, možností je veľa záleží len na talente jazdca. Poďme však ďalej, štvortaktné jednovalce sa potykajú s povesťou vibrujúcich ?drsňákov?, ktoré vás po pár kilometroch jednoducho unavia. Nemusíte sa však obávať ani jedna z týchto vlastností sa netýka pohonnej jednotky MT-03. Tento motor už ukázal svoje kvality v modelovej rade XT a tieto kvality prenáša aj na naháča. Motor plynulo a citeľne zaberá už od najnižších otáčok a výkon postupne narastá až do svojho maxima. Osobne by som privítal o niečo živší záber od najnižších otáčok (aby bolo tej zábavy viacej), ale s jemnou pomocou spojky ide MT-03 na zadné bez problémov. Vibrácie sú neznámym pojmom a smelo môžete vyraziť aj na dlhšie výlety. Samozrejme žiadny diaľkový turista to nie je, ale to ani nie je poslaním tohto motocykla. Zábava z mestských ulíc sa prenáša aj na otvorené cesty, kde najmä v úzkych a kľukatých sekciách je Yamaha ako doma. Ľahké ovládanie spolu so slušným podvozkom a ochotným jednovalcom sú zárukou veľmi slušného športového zážitku. Výkonný brzdný systém z Fazera si z 175 kg vážiacim MT-éčkom hravo poradí, čo využijete pri agresívnych nájazdoch do zákrut. Maximálna rýchlosť je niekde na hranici 170 km/h, čo je plne postačujúce, nakoniec bez čelného štítu je to márny boj s vetrom už od cca 140 km/h.
Záver
V kategórii kde jednoduchosť a cenová dostupnosť patrili medzi najdôležitejšie atribúty pri vývoji nového modelu došlo k oživeniu a slovo ?kreativita? zrazu začína byť často skloňovaným aj v tejto kategórii. Príkladom toho je aj nová Yamaha MT-03, ktorá množstvo technických a estetických prvkov pôvodne určených len pre ?vyššie kubatúry? elegantne spája s ľahkosťou a obratnosťou jednovalca. Aj vďaka tomu dokáže osloviť široký okruh ľudí túžiacich po atraktívnom a obratnom motocykli.
Yamaha MT-03 MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 100 x 84 mm
Zdvihový objem: 660 ccm
Kompresný pomer: 10 : 1
Max. výkon: 45 k pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment: 56,2 Nm pri 5 250 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 070 x 860 x 1 115 mm
Rázvor: 1 420 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem palivovej nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 160/60 – 17
Pruženie: vpredu: klasická vidlica, zdvih 130 mm, vzadu: jeden po strane horizontálne uložený tlmič pruženia, zdvih 120 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 298 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 245 mm
Hmotnosť: 174,5 kg
Cena: 269 000,- Sk
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Czech spol. s r. o.
Krásna motorka. Jen autor zvoli trochu zlé pomenovanie, mestské enduro, ak sa na to človek pozrie vidí v tom jednoznačne supermoto, tak to mohol pomenoval mestské supermoto. Mäkká predná vidlica sa dá vyriešiť rýchlo a lacno dať si navinúť tvrdšie pružiny. (podložky skracujú zdvih)
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
kxbibo
13. januára 2007 at 17:56
Krásna motorka. Jen autor zvoli trochu zlé pomenovanie, mestské enduro, ak sa na to človek pozrie vidí v tom jednoznačne supermoto, tak to mohol pomenoval mestské supermoto. Mäkká predná vidlica sa dá vyriešiť rýchlo a lacno dať si navinúť tvrdšie pružiny. (podložky skracujú zdvih)