Connect with us

Motoporadňa

Ako to robím ja, alebo moja reťaz

Publikovaný

on

Neberte tento článok ako 100% postup. Takto si čistím reťaz ja a mám vlastnú skúsenosť, že ani po 26 000 km som nebadal, jak na ozubení, tak na reťazi extrémne opotrebenie. To znamená, žiadne zodrané zuby, prípadne nepravidelne, alebo mimoriadne vyťahaná reťaz. Samozrejme pri používaní na rekreačnú jazdu a nie týranie na okruhu.
Ak chcem reťaz čistiť kvalitne, tak demontujem aspoň každých cca 5000 km aj kryt predného ozubeného koliečka. Väčšinou je treba odmontovať aj vyrovnávaciu nádržku chladiacej kvapaliny. Inak používam interval mazania 400 – 500 km.

01

Niekedy býva práve pri prednom koliečku pekný nános špiny ? mazadlo zmiešané spolu s drobnými kamienkami. Niečo podobné je aj na ochrannej lište kyvnej vidlice.

0203

ČISTENIE

Zakryjem si zadné koleso, aby som nedostal všetky tie mastnoty práve tam a podložím nejakú nádobu pod reťaz, aby som nemal roboty naviac. Na čistenie používam naftu, ktorú si nalejem do mechanického rozprašovača. Otáčam kolesom a nastriekam po celej dĺžke reťaze naftu. Potom štetcom tiež namočeným v nafte pomôžem nečistote dolu. Ak sa mi nezdá reťaz čistá, postup zopakujem. Samozrejme že očistím rozetu aj predné koliečko, skrátka všetka špina preč.

0405

Najlepšie bavlnenou handrou poutieram reťaz do sucha, samozrejme rozetu aj predne ozubené koliečko a všetko okolo. Pri tejto činnosti skontrolujem či náhodou nechýba na niektorom článku o-krúžok.

06

Reťaz aj koliečká zostanú čisté a zbavené všetkých nečistôt .

07

Nahodím kryt predného koliečka a dám si v kľude kávičku. Zatiaľ sa odparia zvyšky nafty a môžem namazať.

MAZANIE

Mazadlo nanášam v mieste nábehu reťaze na rozetu: 1 otáčka ? jedna rada O-krúžkov 2. otáčka ? druhá rada O-krúžkou. Kolesom ešte pár-krát zatočím a mám hotovo. Osobne rád používam mazadlá ktoré majú označenie ?white synthetic? a to z dvoch dôvodov. Vidím čo je namazané pretože sú biele a mám pocit že menej tzv. ?vyhadzujú?. Ale je to možno len môj dojem.

08

Takéto čistenie, teda aj s predným koliečkom používam ako som napísal, len keď myslím že pod krytom už ?toho? asi bude. Konkrétne na obrázku ?2? je špina po 2500km, takže si viete predstaviť ako to tam vyzerá po 5000km, prípadne ako u niekoho, kto to neotvára vôbec. Pokiaľ sa mi dá, tak pred každým mazaním aj čistím, a ak nie, tak aspoň pri každom druhom mazaní. Ďalšia vec ktorú som si zvykol robiť je, že tento úkon nerobím tesne pred jazdou. Ja nepoužívam motorku na niekoľkodňové výlety a tak pokiaľ nie som z jazdy unavený, tak poumývam celú motorku hneď po jazde a ošetrím týmto spôsobom aj reťaz.
Veľa sa popísalo o tom, čo ničí reťaz, teda aké čistiace prípravky. Tak som teda aj pre vlastnú zvedavosť namočil O-krúžky do 1. WD-čka 2. nafty 3. perchlóretylénu 4. technického benzínu.

0910

Nechal som ich tam namočené 4 dni. WD-čko, nafta aj technický benzín s o-krúžkami nič neurobili. Zostali rovnaké čo sa týka rozmeru, tvrdosti / meral som / a nejavili žiadnu známku poškodenia. Jedine perchlóretylén, ktorý sa dá bežne kúpiť v drogérii ako prípravok na odmastenie namiesto už zakázaného trichlóru spravil s o-krúžkami svoje. O-krúžky sa akoby nafúkli, zväčšili rozmer cca o 10% a tvrdosť klesla o 25 Shore, teda zostali ako blato a to už po veľmi krátkej dobe cca 30 min. Tento odstavec tu nedávam ako návod ? ?čistite čím chcete?. Prečo ale niekomu brať jeho názor ak čistí tech. benzínom, že to je hotová katastrofa, ak to má odskúšané? Prečo polemizovať či naftu, petrolej, alebo originál čistiaci prostriedok, keď petrolej nájdete v každej príručke o údržbe? Inak, viete od čoho sú mastné o-krúžky keď idú z výroby? Ale to až v diskusii.
A ešte jednu zaujímavosť. Keď pichnete do o-krúžku špendíkom, ihlou alebo ho poškodíte malým kamienkom, tak už pri malej námahe praskne. Preto tak poctivo odstraňujem tú zmes maziva a kamienkov z ochrannej lišty a z priestoru predného koliečka. Mechanické poškodenie je podľa mňa rovnaký zabijak o-krúžkou ako napríklad nesprávny čistič.

tlmic

43 komentárov

1 komentár

  1. yagiza

    27. decembra 2005 at 11:19

    vyborny clanok a fotly su tiez velmi vydarene, ale osobne nanasam retazovy vosk, po jazde ked je retaz „tepla“
    uz sa tesim na dalsi clanok 🙂

  2. eXeBaT

    27. decembra 2005 at 11:48

    Ja používam petrolej, zhodím zadné koleso, reťaz zvesím do vaničky a tam ju mordujem štetcom, pokiaľ nie je ako nová 😁

    Ten test na konci článku sa mi páčil. Klobúk dole za tú námahu.

  3. yagiza

    27. decembra 2005 at 11:54

    ja pouzivam WD40, i ked musim uznat ze prednu cast som este neumyvala… kryt je uz mozno aj prilepeny tolkou spinou 😕

  4. vidicon

    27. decembra 2005 at 13:14

    cistim retaz kazdych asi 2000 km, striekam kazdych 300-500 km, podla potreby. Predne kolecko cistim tak po 5000 km. A aj tak mi vydrzi len 17-18000 km. Ale clanok je ako ma byt: jednoduchy, strucny, nazorny, vystizny, dobre fotky urobia vela.

  5. tlmic

    27. decembra 2005 at 13:28

    Ja sa Vam zase priznam, ze este nikdy som neskusal retazovy vosk. Sam som na to zvedavy.

  6. milan3232

    27. decembra 2005 at 13:39

    konecne viem, co budem robit tento tyzden a ako to mam robit. 😀
    1) rozkurim garaz …

  7. zeleno

    27. decembra 2005 at 13:45

    tlmic, veľmi pekný a poučný článok, len prosím Ťa uveď tam, že sa jedná o postup pre cestné motorky, aby podľa tých intervalov
    nečistili reťaz bahňáci. Tí musia naviac odstrániť aj blato a to žiadne zo spomínaných rozpúšťadiel neurobí.
    Enduráci, píšte svoje skúsenosti….

  8. OTIS

    27. decembra 2005 at 16:13

    Já ten petrolej co odkape do nádoby pod řetěžem nakonec sliju. Bordel se časem usadí na dně a dá se to použít znovu (třeba na „1.fázi“ čistění)
    Článek dobrý 🙂

  9. Jozefko

    27. decembra 2005 at 16:26

    Skveleee!!! Ja sice nemam retaz …. ale uz by som vedel ako na to 😉 …. bolo to lepsie ako pozerat OCC 🙂 🙂 🙂

  10. yagiza

    27. decembra 2005 at 17:07

    tlmic retazovy vosk je trochu hustejsi, ale nanasa sa rovnako. lepsie drzi a vraj sa nemusi nanasat tak casto. kedze jazdim stale v kazdom pocasi (dazt, lejaky, mraz, slnko) + teraz v zime si pripocitas sol z cies a jej kazdodenne zmyvanie, retaz cistim a „voskujem“ raz za tyzden.
    teraz som prave dobojovala s cistenim prednej casti. ked som odskrutkovala kryt, neverila som kolko spiny tam bolo! mat tak digitalny tak to zblejsknem, nech su ludia co si to nerobia dokladne neni potom v soku. a hlavne ten smrad co s tej spiny isiel (ale k tomu asi pomohli okolite farmy a ich zvery, ked idem casto po ich cestach|) piskot ma teraz o 3 kila nizsiu suchu vahu 🙂
    este raz diky za inspirujuci clanok 🙂

  11. kxbibo

    27. decembra 2005 at 17:12

    Tak že niečo od bahniaka:
    Najlepšie očistiť reťaz keď je nlato čerstvé mokré, to riešim ostriekaním vodou. Ak je to u suché okartáčujem reťač kefou s plastovým tvrdým vlasom. Potom reťaz umyvem v petroleji a v podstate postup popísaný v článku. Raz za čas ju nechám v petroleji ponorenú na 24 hodín. Potom ju tzv. vyvarím vo vazelíne na reťaze, nechám odkvapkať a ešte zľahka prestriekam sprejom na reťaze.

    Na zistenie opotrebenia reťaze používam kaliber.

    [linka]

    Opotrebenie reťazových kôl diagnostikujem zrakom.

  12. tlmic

    27. decembra 2005 at 17:16

    Zeleno , je pravda ze som to tam mohol napisat, sorry. Inak na nazory bahnakov som zvedavy aj ja. Je pravda , ze vzdy sa da odkukat nieco nove, a prave bahnaci ktory jazdia v extremnych podmienkach maju velmi dobre rady.

  13. raptor

    27. decembra 2005 at 17:29

    velmi dobry clanok,
    bez srandy exe by ti mal udelit status redaktora

  14. Jozefko

    27. decembra 2005 at 17:44

    Pripajam sa k nazoru raptor-a !! 🙂 🙂 🙂

  15. eXeBaT

    28. decembra 2005 at 6:19

    raptor

    Zvážim, ak bude mať záujem. Prezradím na neho, že zase kuje pYkle a pripravuje ďalší zaujímavý článok 😁

  16. doctor

    28. decembra 2005 at 16:33

    Buhuzial s retazou mam len babetu ale aj tak si budem davat pozor na retaz a osetrovat podla navodu.Len neviem kedy najazdim tych 5000 km.

  17. tlmic

    29. decembra 2005 at 8:06

    Slubil som ze napisem od coho su mastne nove o-kruzky uz priamo od vyrobcu. Je to WD-cko, ktorym sa vystrekuju formy v ktorych sa tieto o-kruzky vulkanizuju. Preto ani mne neislo nikdy v diskusiach do hlavy preco WD-cko je povazovane za najvecsieho nepriatela retaze.

  18. kawamiro

    29. decembra 2005 at 17:06

    tlmic to asi nebude WD-cko, to sa po kratkej dobe vypari. Ked som si kupil funglovku retaz tak bola lepiva a mazivo bolo do bielej farby, ale moze byt ze podla vyrobcu retaze pouzivaju rozne maziva. Ozaj este tam bola pribalena spojka, nitovacia (lisovacia) aj klasicka z pruzinovou zavlackou a samozrejme s gumenymi kruzkami 😉

  19. tlmic

    30. decembra 2005 at 11:10

    kawamiro nemal som na mysli uz hotovu nakonzervovanu retaz, ale o-kruzok ako poloprodukt, ktory vypadne niekde z vulkanizacnej masiny a nez sa dostane vyrobcovi retazi, to moze trvat niekdy tyzden a niekedy rok tak je prave mastny celu tuto dobu od WD-cka. Ja viem hotova-nova retaz je nakonzervovana vazelinou, ktoru si uz da vyrobca podla svojho uvazenia.

  20. zeleno

    31. decembra 2005 at 11:00

    tlmic, myslím si ,že by to mohol byť byť silikónový olej, WD-čko má aj čistiace a protikorózne vlastnosti a na ten účel je asi drahé.

  21. kxbibo

    31. decembra 2005 at 12:28

    Ja len pre predstavivosť pre niektorých. 😁

    [linka]

  22. tlmic

    31. decembra 2005 at 15:04

    Je fakt , ze tu len wap-ka!!! Kxbibo, mna by zaujimal ten kaliber na retaze, mozes nieco blizsie? A ked sme pri tom, viacero ludi sa stazovalo, ze vymenili novy retazovy kit a aj tak bola retaz v kazdom mieste inak natiahnuta. Menil som viac krat ale ja som sa s niecim podobnym nestertol.Potom by sa vlastme takymto kalibrom dalo zistit, ci sa nejedna o zlu retaz priamo z vyroby?! Ja som to obcas odmeral sublerou a je pravda ze uz na novej retazy su rozdiely.

  23. kxbibo

    31. decembra 2005 at 16:49

    Takto vyzerá ten kaliber:
    [linka]

    Zaobstaraj som si ho z tejto firmy.Stál ma 220,-Čk.Tie ceny čo tam majú neplatia.
    [linka]
    klikni na logo ČZ Chains, potom kalibry

    Inak myslím že dovolené natiahnutie reťaze je 1 percento t.j. natiahnutie 100 článkov reťaze o jeden článok.

  24. zeleno

    31. decembra 2005 at 18:32

    kxbibo, veď to je skoro čistá motorka, skús ešte niečo pohľadať…

  25. tlmic

    1. januára 2006 at 19:07

    kxbibo Dik moc za radu a obrazky.

  26. FaDe

    2. januára 2006 at 21:14

    tlmic podla mna je otazka trosku zle polozena… nie co nici O kruzky, ale co rozpusta mazivo pod O kruzkami. A v tomto je WD40 ten zabijak. Prenikne vsade a rozpusti vsetko. Taktiez tech. benzin. A tak sa vyplavi „vyrobcom zabudovane“ mazivo spod O kruzkov a ostane tam len sucho… O kruzky su v retazi na to, aby udrziavali toto mazivo medzi clankami… Preto ma O, X kruzkova retaz vacsiu vydrz. Maloktore rozpustadlo fyzicky nici O kruzky, tomu naozaj napomaha skor bordel… Ale vela rozpustadiel preniknu pod O kruzky a rozriedia mazivo natolko, ze ho vedla O kruzkov vyplavia… 😉

    FaDe-MARAUDER

  27. tlmic

    3. januára 2006 at 9:55

    FaDe ano, v tomto s tebou suhlasim. Ide o mazivo v clankoch, ale tu otazku som nepolozil ja , ale stale sa premielala v diskusiach : “ ničí a poškodzuje o-krúžky“ preto som ich proste namocil do tychto kapalin. Preto som tam aj z vyraznene napisal ze to nedavam ako navod „čistite čím chcete“.Takisto moze niekto namocit par clankov zo starej retaze a potom roznitovat a skontrolovat. Ak pedant ktory najazdi za sezonu 10,000km a aj cisti a nielen maze kazdych 500km tak ocisti retaz 20x a to uz je „extremista co sa tyka cistenia. Osobne pochybujem ze za tu kratku dobu cistenia by WD-cko vyplavilo mazadlo. Ale je pravda ak mam hovorit za seba, ze aj ked su ludia ktory cistia WD-ckom a nedaju nan dopustit , ja by som ho nepouzil.

  28. zeleno

    3. januára 2006 at 17:37

    asi sa nedá popísať univerzálny postup údržby reťaze, ktorý bude vyhovovať všetkým užívateľom. Naozaj asi najviac záleží na prevádzkových podmienkach a spôsobu používania motocykla. Preto by bolo dobre, keby ešte viacerí motorkári popísali svoj návod,
    aby bolo čo porovnávať a z čoho si vybrať.
    V motokrose je to takto: Motorka sa pripravuje na každý závod. Ak vydrží, je všetko OK. Teda pred pretekom sa nová reťaz zabehne
    aspoň na jednom- dvoch tréningoch, nikdy som ju nedal priamo na pretek, lebo v prvej fáze sa vyťahá najviac a mohla by spadnúť.
    V deň preteku, zoznamovací tréning /asi 20 minút/, nasleduje očistenie, premazanie a došpanovanie reťaze. Potom ide meraný tréning,alebo kvalifikačný pretek /zase zhruba 20 minúť/
    Celá motorka sa kontroluje znova – reťaz ten istý postup. Prvá rozjazda, 35 minút, v prestávke zase celková kontrola aj s reťazou.
    Druhá rozjazda, 35 minút a ide sa domov / s vencom /. Doma nasleduje umytie, rozobratie a kontrola dôležitých častí, ich prípadná
    výmena a kompletná údržba. Reťaz som čisťil podobným spôsobom ako “ tlmič „, s tým rozdielom, že sa použila drôtená kefa / nebolo čo poškodiť /.
    V krose sa reťaz používa väčšinou bez O-krúžkov, lebo je čistená a mazaná zhruba po pol hodine. Jej životnosť je 2-3 závody, potom sa preventívne mení, ani nie kvôli vyťahanosti, skôr pre riziko pretrhnutia. Pri skokoch dochádza k extrémnym rázom a viackrát som videl na pretrhnutej reťazi, že čapík bol najskôr prasknutý tak do tretiny, až potom nasledoval čerstvý lom.
    Na čistenie a mazanie som často používal WDéčko, aby po vy-wapkovaní, ošusení, vyčistení reťaze sa dostalo mazivo aj dovnútra /pôvodné už zmizlo/.Používal sa aj motorový olej alebo reťazový sprej. Keď bolo superblato, na každú rozjazdu išla čistá, pripravená reťaz / nosil som aj tri /, tam sa už nečistila.
    To je zhruba zjednodušene opísané jej ošetrovanie na motokrosové závody.

  29. tlmic

    3. januára 2006 at 21:38

    Zeleno , mas pravdu, kazdy mame inu motorku a na ine pouzitie, preto by ozaj mal kazdy hodit do placu to svoje. Inak vies co mi chyba v diskusiach? Vzdy sa hovori len o tom ako to vsetci robime a hlavne myslime si ze to robime spravne, alebo aspon dufame. Ale este nikdy som nevidel diskusiu o tom ako som si nieco vlastnou blbostou posral na motorke. Napriklad aj tato retaz. Este som nevidel ze by niekto napisal, : ocistil som zlym pripravkom a cakala ma vymena, alebo ako som si posral retazovy kit. Zacnem od seba, ked som mal prvu motorku, tak som ani nevedel ze sa retaz cisti a maze, tak mi kamarat – bahnak , ale v dobrom poradil : bez na umyvaren a dobre wapkou. O-kruzky len tak lietali a tak som absolvoval prvu vymenu retaze.
    Dalsi kamarat bol mudry od teoretickych rad ako sa nastavuju karburatory-podtlaky. Tak rozosral motor, ze to mal problem dat mechanik dohromady.
    Synovec namazal retaz nejakym neznackovym pripravkom, na ktorom bolo len napisane- chain-. Nebolo to mozne nicim umyt a bolo tam to svinstvo vlastne az do vymeny dalsieho kitu.
    A to mi tu niekedy chyba , to stare dobre: na vlastnych chybach sa clovek najlepsie uci.

  30. kawamiro

    6. januára 2006 at 13:07

    tlmic chcel som sa ta spytat myslis ze tie „O“ alebo „X“ kruzky co su pouzite v retaziach su tie iste, ktore si testoval v benzine, petroleji, WD, …? Neviem, ale je kludne mozne ze to nieje ta ista guma, material guma. Raz si spominam ze som si narychlo vystrihol nove gumene tesnenie na 20l bandasku z gumy. Bola to nejaka hruba tusim z nejakej zasterky z nakladneho auta alebo niecoho takeho. Toto vyrobene gumene tesnenie sa mi tak nafuklo ze som len pozeral, nakoniec som v nejakej mototechne tusim v M&G kupil original bandaskove ktore bolo tiez z gumy a to sa vobec nenafuklo. Tie gumene „O“ kruzky co si testoval boli mozno odolnejsie ako tie co su pouzite v retazi. Neviem mozno su s toho isteho materialu kedze olej na retaz aj benzin su ropne produkty.

  31. tlmic

    6. januára 2006 at 19:57

    kawamiro boli to take iste ako v motocyklovej retazy : material NBR, tvrdost 70Sha. Uz 11 rokov sa zivim predajom tesneni. To original tesnenie do bandasky je vukanizovane a nie strihane , preto ta reakcia.

  32. sniezko

    6. januára 2006 at 20:00

    Pekny a poucny clanok

  33. charym

    7. januára 2006 at 16:11

    dik za fotky tlmic

  34. zajo78

    9. januára 2006 at 11:24

    tak na taketo cistenie si najdem cas iba raz do roka a to po sezone😠
    budem sa musiet polepsit 😉

  35. zajo78

    9. januára 2006 at 11:26

    tlmic uz ked si spominal to tesnenie do bandasky vies ho zohnat?

  36. tlmic

    10. januára 2006 at 6:45

    zajo78 posli mi na moj mail tvoju adresu a postou ho poslem.

  37. Majt

    8. februára 2006 at 14:55

    super clanok…dobre fotky. pomozu 😉

    Majt

  38. motokocur

    9. februára 2006 at 9:44

    Super článok.Ja používam na čistenie takú super vecičku.Mám to z Nemecka je tam asi 8 kefiek.Tú mašinku pripnem na reťaz,napojím hadičky na nádobu,do ktorej nalejem lubovolný prostriedok na čistenie atlačím čistiaci prostriedok z flaše do tej mašinky a možem povedať že nič mi nikdy lepšie neočistilo retaz.Čistí to bok,vrch aj medzi kružkami,skrátka úplne všetko a hlavne je to rýchle.Keď sa mi chce tak to robím aj každých 300km,tech. benzín mám zadara,tak prečo nie?Nafta je dosť mastná,tú nepoužívam.

  39. tlmic

    9. februára 2006 at 10:01

    motokocurvidel som to v katalogu LUIS aj Hein Gericke, ale rad by som to videl v akcii. V lete pridem pozriet. Co to kostuje?

  40. motokocur

    9. februára 2006 at 13:33

    tlmic Jasne že možeš dojsť.Dá sa to kúpiť do 40euro,fakt je to špičková vec.

  41. Majt

    9. februára 2006 at 13:51

    motokocur…..co davas do tych flasticiek? ja som to tiez videl u Louisa, ale zdalo sa mi to moc komplikovane 😟
    tak som sa na to vykaslal…..mozes mi o tom napisat prosim ta viac?

    dik, Majt

  42. charym

    9. februára 2006 at 15:30

    motokocur ak by sa ti chcelo nehodil by si sem zopar foto toho dikes …

  43. Heavy

    30. októbra 2007 at 20:43

    Po prečítaní článku a diskusie ma napadlo, že je to dobrý nápad a v rámci pokračovania „zazimovania motorky“ som sa hneď vybral do garáže. Fakt, že bolo niečo po deviatej večer ma neodradil, zvedavosť bola silnejšia 😁 Tak som to rozobral a… 🙄 Na doplnenie musím dodať, že reťaz som mazal sprejom pravidelne každých cca 500 kilometrov, jej čisteniu som nevenoval „zvýšenú“ pozornosť.
    Výsledok? INZERCIA: Predám 300 gramov podomácky vyrobenej grafitovej vazelíny. ZN.Dohoda istá.
    PS:Viem, že som neobjavil Ameriku, ale že tam bude toľko bordelu som naozaj nečakal…

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri