Je pekné vidieť, že sa výrobca vrátil nazad k niečomu, čo bolo dobré a čoho bola škoda. Myslím, že ani malý trik, pri ktorom označil osemstovkový dvojvalec ako F 650 GS nepomohol a výrobca musel uznať, že z ponuky stratil pohodlné malé enduro.
Prvý model, vtedy ešte s označením F 650 (Funduro a Strada), sa objavil na trhu v roku 1993. Prvé motocykle boli navrhnuté v spolupráci s Apriliou a boli aj vyrábané v závodoch tohto talianskeho výrobcu (Aprilia vyrábala svoj vlastný model Pegaso). O pohon sa staral rakúsky jednovalec Rotax. V roku 2000 boli „staré“ šesťstopädesiatky nahradené modelom F 650 GS, F 650 GS Dakar a F 650 CS Scarver. Všetky tri mali už elektronické vstrekovanie a v triede malých endúr sa jednalo o veľmi dobré a spoľahlivé motocykle. V roku 2006 sa v ponuke výrobcu objavila rada G, ktorá ponúkala tri modely ľahkých endúr. Tieto pomaly vytlačili F 650 GS z trhu a tak sa výroba tohto modelu v roku 2007 skončila.
Koncept a podvozok
Do rodiny GS pribudol ďalší zaujímavý člen. Pokiaľ bude aspoň tak dobrý ako „staré“ F 650 GS, na ktorom som odjazdil pár tisíc kilometrov, tak sa máme načo tešiť.
Od motora sa dá očakávať, že bude spoľahlivý a nezahanbí svojich predchodcov. Kvapalinou chladený jednovalec s objemom 652 ccm a štyrmi ventilmi podáva výkon 48 k pri 6 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment vrcholí na hodnote 60 Nm pri 5 000 ot./min. Vďaka elektronickému vstrekovaniu, ktoré je dnes samozrejmosťou, zapaľovaniu s dvoma sviečkami, vysokému kompresnému pomeru 11,5:1 a katalyzátoru sa podarilo výrobcovi dosiahnuť veľmi nízku hladinu spotreby paliva. Pri stabilnej rýchlosti 90 km/h udáva výrobca len 3,2 litrov na 100 km. Nádrž o objeme 14 litrov tak zaručuje motocyklu veľmi pekný dojazd. Motor samozrejme nič nezostáva dlžný svojmu enduro určeniu a bez problémov sa nechá popreháňať aj mimo asfaltového kráľovstva.
Pruženie motocykla bolo vyvinuté hlavne s úmyslom jazdy po nespevnených cestách. Rám sa oproti predošlej rade nezmenil, stále sa jedná o oceľový trubkový rám, ktorý motocyklu už predtým dával dobré vlastnosti. Vpredu sa o pruženie stará teleskopická vidlica s dráhou pruženia 170 mm. Vzadu je to klasická kyvná vidlica s centrálne uloženým tlmičom pruženia a dráhou pruženia 165 mm. Okrem komfortu v teréne je podvozok schopný aj rýchlej jazdy na ceste a malé BMW je schopné dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 170 km/h.
O zastavenie stroja sa postarajú kotúčové brzdy Brembo. Vpredu je to jeden kotúč o priemere 300 mm, s dvoma piestikmi a plávajúcim strmeňom. Vzadu je tak isto jeden kotúč o priemere 240 mm s jedným piestikom a plávajúcim strmeňom. Za príplatok je možné vybaviť motocykel systémom ABS s možnosťou vypínania pre prípadnú jazdu na nespevnenom povrchu. Motocykel má vpredu devätnásť palcové koleso obuté do pneumatiky s rozmerom 110/80. Vzadu je sedemnásť palcové koleso a pneumatika rozmeru 140/80. Spomeniem ešte, že motocykel má prevádzkovú hmotnosť (s 90 % paliva) 192 kg. Sedlo jazdca je len 780 mm nad zemou. Aby sa však vyhovelo jazdcovi akejkoľvek výšky je možné zakúpiť si ako doplnkovú výbavu nižšie sedlo s výškou 750 mm, alebo naopak vyššie 820 mm.
Technológia a dizajn
Jednovalcové motocykle od BMW boli od začiatku známe svojim kompaktným dizajnom a jednoduchou ovládateľnosťou. Tak isto je tomu pri G 650 GS. Nádrž motocykla sa nachádza podobne ako u predchádzajúceho typu pod sedadlom spolujazdca. GS má vďaka tomu nízko položené ťažisko, čo veľmi pozitívne ovplyvňuje manévrovateľnosť. Úzka (falošná) nádrž a celkovo úzka stavba motocykla zaručuje aj jazdcovi nižšej postavy, že nebude mať problém dosiahnuť na zem. Ďalším pozitívom takejto stavby je možnosť jazdy v stúpačkách pri off-roade. Okrem pohodlnej sedačky a príjemne umiestnených stúpačiek k pohodliu jazdca prispievajú aj nové, lepšie tvarované riadidlá. Mimochodom páčka spojky sa dá nastaviť a mala by teda padnúť do ruky. Pri vyšších rýchlostiach bude jazdca chrániť predný štít, ktorý prúd vzduchu posiela ponad jazdcovu prilbu. Pre ešte väčší komfort je možné dokúpiť vyšší štít. Úplnou novinkou je dizajn prednej masky a kokpitu. Aby bolo jasné, že G-éčko patrí do rodiny GS, dostalo asymetricky rozložené predné svetlo. Samotný kokpit je nový a jazdcovi ponúka analógový rýchlomer a LCD displej s digitálnym tachometrom. Okrem toho sa na LCD zobrazujú dve počítadlá denných kilometrov a čas. Kontrolky výbavy (diaľkové svetlo, ABS, smerovky, rezerva, dobíjanie a teplota motora) sú prehľadne usporiadané na pravej strane kokpitu.
Živé farby a bohatá výbava
Farebné kombinácie novej G 650 GS boli navrhnuté tak, aby podtrhli enduro rysy
motocykla. Motocykle sa budú dodávať v kombinácii farieb čierno-biela a čierno-červená. Aby sa dala navoliť akákoľvek kombinácia pri výbere, výrobca pripravil možnosť zvoliť si farbu sedadla a to čierno-šedú a čierno-červenú. Je teda možný výber zo štyroch farebných variant. Ako býva u BMW štandardom, aj tohtoročná novinka ponúka bohatú paletu doplnkov z rôznych oblastí od bezpečnosti jazdy (ABS, alarm DWA), odkladacieho priestoru (sada kufrov, tankvak), komfortu (rôzne druhy sediel, predný štít, vyhrievané rukoväte) až po veci, ktoré mi na motocykli pripadajú ako samozrejmosť, akou je napríklad hlavný stojan.
BMW G 650 GS
Cena: 7 250 Eur
Motor: 652 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 48 k pri 6 500 ot./min.
Krút. moment: 60 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 165 x 920 x 1 240 mm
Rám: dvojitý priehradový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 192 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 477 mm
Výška sedla: 780 – 820 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 110/80-19, vzadu: 140/80-17
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2011
Napisem to este raz:
V texte clanku je tocivy moment 47 Nm pri 4 500 ot./min.
pod clankom je sumar tech. parametrov a tam je: 60 Nm pri 5 000 ot./min.
Ktory udaj je spravny? 🤐 👋
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
kankoXF
28. marca 2011 at 18:23
Napisem to este raz:
V texte clanku je tocivy moment 47 Nm pri 4 500 ot./min.
pod clankom je sumar tech. parametrov a tam je: 60 Nm pri 5 000 ot./min.
Ktory udaj je spravny? 🤐 👋
Tamasi
29. marca 2011 at 6:09
Správny údaj je 60 Nm pri 5 000 ot./min., ktoré sú uvedné aj v technických parametroch. Opravené aj v texte, vďaka za upozornenie.