Keď
sa rodil v dielni Yamaha nový trojvalec, už vtedy sa vízia takto
postaveného motora uberala do rôznych smerov a v priebehu krátkej
doby sa z naháča MT-09 stal cestovný, ľahký, športový turista Tracer 900,
pričom základ stroja poslúžil i na zasiahnutie módnej vlny sport heritage modelom
XSR 900. Tracer 900 nie je novinkou pre tento rok, tým je Tracer 700, ale
i napriek tomu sme ho osedlali a vyskúšali tento motocykel práve
v smere športovej turistiky.
Technika skoro identická
Pokiaľ
sa bavíme o troch vyššie spomínaných kategóriách motocyklov, tak všade nájdeme
základ prvého motocykla, ktorým bol model MT-09. Osadením motora, rámom,
výkonovými parametrami, priebehom krútiaceho momentu, čicharakteristickými vlastnosťami motora sa
všetky tri modely podobajú, ale každý je samozrejme iný. To „iné“ sa dosiahlo
nielen typickým dizajnom pre jednotlivé kategórie, ale práve v prípade Tracer
900 znela úloha ho odlíšiť graficky a pridať mu technické prvky vhodné na
tento typ užívania motocykla. Výkon motora, krútiaci moment, otáčky, brzdy,
zdvih pruženia zostávajú identické, Tracer má ale špecifické jazdné módy „A,
STD a B“, ktoré ho predurčujú na pohodlnejšie využitie v rôznych jazdných
podmienkach. O 1° má viac predklonený sklon riadenia, samozrejme má vyššie
položené riadidlá. Je o 19 kg ťažší a nádrž má zväčšený objem na 18
litrov. A nakoniec sedadlo je oproti MT-09 dvojpolohové, vyššie o 30 až 45 mm.
Odľahčený dizajn
Športová
a štíhla polokapota so zvláštne tvarovaným plexištítom je skoro identická
s modelom Tracer 700. Kapota zakrýva chladič a ďalšie kryty sú
pridané pod nádržou a sedadlom, ktoré ale nechávajú vyniknúť športovo
vyzerajúcej zadnej kyvnej vidlici. Tracer má v základe hlavný stojan,
kryty rukovätí a delené sedadlo. Zadné partie umožňujú osadenie rôznych
kufrov, v našom prípade originálov Yamaha z mäkkého, poddajného a
vodeodolného materiálu s odňatím z motocykla bez použitia kľúča. V
otvorenom stave vytvárajú priečinok, tak vám z nich nič náhodne nevypadne.
Madlá pre spolujazdca sú samozrejmosťou a dvojmiestna posádka tu zapadne tak
akurát. Vpredu i vzadu sú LED svetlá, predné svetlá s jedovatým výzorom
svietia po tme vynikajúco. Pri sadnutí za riadidládostávam palubné informácie z drsného,
skoro offroad tvarovaného prístroja, pravá strana riadidiel mi umožňuje voliť
jazdné módy, ľavá ponúka prepínanie v menu. Sedadlo je príjemné, kolená mi doslova „vkĺzli“ do bokov nádrže,
sedím vzpriamene, ale s chodidlami v stúpačkách mierne dozadu. Prístrojový
panel mi ponúka vypnutie trakčnej kontroly a údajov je tu na jednofarebnom
prístroji až nadbytok. V tomto momente ma zaujíma teplota vzduchu, vidím
i zaradený rýchlostný stupeň a určený jazdný mód, ktorý je voliteľný i počas
jazdy.Aha, čelné plexi má tri polohy.
Motorka pre univerzálne použitie
V motorke
nájdete DNA úplne všetkého, a viete si sám vybrať ako ju budete používať.
Už v móde STD, ktorý sa mi zdal úplne najférovejší k rozmerom
a povahe motocykla dostávate veľkú porciu výkonu v každej pasáži
jazdy. Motocykel vďaka konštrukcii motora neváha razantne zrýchliť
v ostrých zákrutách vám dovolí sa točiť doslova okolo nohy ako motard.
Sekundujú mu presné, radiálnebrzdy
a USD vidlica. Podvozkovo mu nemám čo vytknúť, vonku je ale +7°C a prší, pred sebou mám
Šturec. Uspokojený prítomnosťou elektroniky mi je to jedno, ale už
v prvých dažďových zákrutách som vytriezvel do vysokej pozornosti.
Športové obutie Dunlop Sportmax Roadsmart je kombinácia mimoriadne dlhej životnosti
/ vysokého výkonu a výrobca ju označuje špeciál, ktorý sa rýchlo zahrieva
v chladnom počasí. V tejto teplote som od nej dostal ale výprask,
pneumatiky sa nedokázali zahriať na prevádzkovú teplotu a Šturec som viac
prešmýkal ako prejazdil. To žiaľ platilo pri akcelerácii, ale i pri
brzdení, takže trošku nevýrazný mód „B“ tu bol na mieste. Zapnutá trakčná
kontrola teda mala práce dosť a o jej vypnutí som počas testu ani len
neuvažoval. Počasie sa ale umúdrilo, teplota sa nakoniec vyšplhala na + 17°C, dunlopky dostali rozum
a moja istota je späť. Zapínam teda „A“.
Zdravý výkon v rozpätí 4-7 000
ot./min.
Ak
nedržia pneumatiky, všetko je nanič, ak ale ich zmes začne pracovať, potom
môžete doceniť kvalitu podvozku a prácu motora. Tracer je razom športovec,
ktorý presne zatáča a trhá asfalt z výjazdov zo zákrut. Široké
riadidlá ovládaniu svedčia, je cítiť ako sa trojvalec radostne vytáča. Je to
zaujímavé, pri akcelerácii sa tvári ako 4-valec, pri brzdení plynom je
z neho skoro 2-valec a v oboch týchto pasážach nemá klamlivé
výkyvy. Úplne zdravo pracuje v rozpätí 4-7 000 ot./min, a svoju prácu
podporuje výborným zvukom z koncovky. Motor je uložený veľmi nízko
a v spojitosti s tuhým rámom vás dostáva v zákrutách čoraz
nižšie. Toto sú pasáže, čo mu svedčia a ktorých sa nebojí. Potreba radenia
prichádza sama, intuitívne, ľahko a presne. Charakterom mi stroj pripomína
skôr ľahkú športovú turistiku ako cestné enduro a i možno práve preto
je v ponuke originálneho príslušenstva viac ako 40 položiek smerujúcich skôr
k frajerine ako k turistike napr. naprieč Ruskom. Pozícia jazdca je
neúnavná, príjemná a dovoľuje rýchle športové manévre. Predné plexi má zaujímavé chrániace vlastnosti
pred vetrom a vodou, ktoré ale majú svoje limity hlavne v daždi,
preto ma z príslušenstva zaujalo turistické plexi, kde Yamaha uvádza, že
je o 171 mm širšie ako to pôvodné.Neviem si ho predstaviť, čo to ale urobí s dizajnom motocykla, viem
si ho ale predstaviť ako rozumnú ochranu posádky.
Finále
Tracer
900 si už na pohľad sám radí svoj účel užívania. Charakterom motora vás
nedokáže sklamať, vzhľadom k svojej sviežej štíhlosti a rozmerom bude
výborným spoločníkom na každý deň. Jazdné vlastnosti sú limitované 41 mm vidlicou vpredu
a rozmermi motocykla. Manipulácias motorkou na parkovisku, či v garáži je výborná. Chránič
motora na ľavej strane ako doplnok mi pri manipulácii na mieste tu ale trochu
zavadzal. Vrátim sa k skvelým riadidlám, na ktorých sú ale zrkadlá na
krátkych „tyčinkách“ a tak si v nich vidím lakte. Nameraná priemerná
spotreba 5,2 l
na 100 km
bude reálna a sľubuje dojazd na cca 320 km, kým zasvieti rezerva. V partii
motorkárov s ktorou som jazdil Tracer zaujal dosť ľudí a zvedavosť sa
smerovala hlavne k práci trojvalca, ktorý je vlastne v Yamahe relatívne
mladý. Ten motor vám splní, čo si len poviete, šport, turistiku, alebo úplne
pokojnú vyhliadkovú jazdu. Ten motor je najväčšia karta Yamahy v tejto
triede a má predpovedanú ďalekú budúcnosť.
Yamaha Tracer 900
Cena: 13 590 Eur
Motor: 847ccm, 12 ventilov DOHC, R3
Výkon: 115 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 87,5 Nm pri 8 500
ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 160 x 950 x 1 345
/1375 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z
hliníkových profilov
Rázvor: 1 440 mm.
Výška sedla: 845>860 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Hmotnosť s náplňami: 210 kg
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V., CZ / SK
Test
bol uverejnený v časopise Motomagazin
10 / 2016
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.