Connect with us

Testy a recenzie

Ľahko a sviežo – test Yamaha Tracer 900

Publikovaný

on

Keď sa rodil v dielni Yamaha nový trojvalec, už vtedy sa vízia takto postaveného motora uberala do rôznych smerov a v priebehu krátkej doby sa z naháča MT-09 stal cestovný, ľahký, športový turista Tracer 900, pričom základ stroja poslúžil i na zasiahnutie módnej vlny sport heritage modelom XSR 900. Tracer 900 nie je novinkou pre tento rok, tým je Tracer 700, ale i napriek tomu sme ho osedlali a vyskúšali tento motocykel práve v smere športovej turistiky.  


Technika skoro identická

Pokiaľ sa bavíme o troch vyššie spomínaných kategóriách motocyklov, tak všade nájdeme základ prvého motocykla, ktorým bol model MT-09. Osadením motora, rámom, výkonovými parametrami, priebehom krútiaceho momentu, čicharakteristickými vlastnosťami motora sa všetky tri modely podobajú, ale každý je samozrejme iný. To „iné“ sa dosiahlo nielen typickým dizajnom pre jednotlivé kategórie, ale práve v prípade Tracer 900 znela úloha ho odlíšiť graficky a pridať mu technické prvky vhodné na tento typ užívania motocykla. Výkon motora, krútiaci moment, otáčky, brzdy, zdvih pruženia zostávajú identické, Tracer má ale špecifické jazdné módy „A, STD a B“, ktoré ho predurčujú na pohodlnejšie využitie v rôznych jazdných podmienkach. O 1° má viac predklonený sklon riadenia, samozrejme má vyššie položené riadidlá. Je o 19 kg ťažší a nádrž má zväčšený objem na 18 litrov. A nakoniec sedadlo je oproti MT-09 dvojpolohové, vyššie o 30 až 45 mm.    


Odľahčený dizajn

Športová a štíhla polokapota so zvláštne tvarovaným plexištítom je skoro identická s modelom Tracer 700. Kapota zakrýva chladič a ďalšie kryty sú pridané pod nádržou a sedadlom, ktoré ale nechávajú vyniknúť športovo vyzerajúcej zadnej kyvnej vidlici. Tracer má v základe hlavný stojan, kryty rukovätí a delené sedadlo. Zadné partie umožňujú osadenie rôznych kufrov, v našom prípade originálov Yamaha z mäkkého, poddajného a vodeodolného materiálu s odňatím z motocykla bez použitia kľúča. V otvorenom stave vytvárajú priečinok, tak vám z nich nič náhodne nevypadne. Madlá pre spolujazdca sú samozrejmosťou a dvojmiestna posádka tu zapadne tak akurát. Vpredu i vzadu sú LED svetlá, predné svetlá s jedovatým výzorom svietia po tme vynikajúco. Pri sadnutí za riadidládostávam palubné informácie z drsného, skoro offroad tvarovaného prístroja, pravá strana riadidiel mi umožňuje voliť jazdné módy, ľavá ponúka prepínanie v menu. Sedadlo je príjemné, kolená mi doslova „vkĺzli“ do bokov nádrže, sedím vzpriamene, ale s chodidlami v stúpačkách mierne dozadu. Prístrojový panel mi ponúka vypnutie trakčnej kontroly a údajov je tu na jednofarebnom prístroji až nadbytok. V tomto momente ma zaujíma teplota vzduchu, vidím i zaradený rýchlostný stupeň a určený jazdný mód, ktorý je voliteľný i počas jazdy.Aha, čelné plexi má tri polohy.  


 Motorka pre univerzálne použitie

V motorke nájdete DNA úplne všetkého, a viete si sám vybrať ako ju budete používať. Už v móde STD, ktorý sa mi zdal úplne najférovejší k rozmerom a povahe motocykla dostávate veľkú porciu výkonu v každej pasáži jazdy. Motocykel vďaka konštrukcii motora neváha razantne zrýchliť v ostrých zákrutách vám dovolí sa točiť doslova okolo nohy ako motard. Sekundujú mu presné, radiálnebrzdy a USD vidlica. Podvozkovo mu nemám čo vytknúť, vonku je ale +7°C a prší, pred sebou mám Šturec. Uspokojený prítomnosťou elektroniky mi je to jedno, ale už v prvých dažďových zákrutách som vytriezvel do vysokej pozornosti. Športové obutie Dunlop Sportmax Roadsmart je kombinácia mimoriadne dlhej životnosti / vysokého výkonu a výrobca ju označuje špeciál, ktorý sa rýchlo zahrieva v chladnom počasí. V tejto teplote som od nej dostal ale výprask, pneumatiky sa nedokázali zahriať na prevádzkovú teplotu a Šturec som viac prešmýkal ako prejazdil. To žiaľ platilo pri akcelerácii, ale i pri brzdení, takže trošku nevýrazný mód „B“ tu bol na mieste. Zapnutá trakčná kontrola teda mala práce dosť a o jej vypnutí som počas testu ani len neuvažoval. Počasie sa ale umúdrilo, teplota sa nakoniec vyšplhala na + 17°C, dunlopky dostali rozum a moja istota je späť. Zapínam teda „A“.    


Zdravý výkon v rozpätí 4-7 000 ot./min.

Ak nedržia pneumatiky, všetko je nanič, ak ale ich zmes začne pracovať, potom môžete doceniť kvalitu podvozku a prácu motora. Tracer je razom športovec, ktorý presne zatáča a trhá asfalt z výjazdov zo zákrut. Široké riadidlá ovládaniu svedčia, je cítiť ako sa trojvalec radostne vytáča. Je to zaujímavé, pri akcelerácii sa tvári ako 4-valec, pri brzdení plynom je z neho skoro 2-valec a v oboch týchto pasážach nemá klamlivé výkyvy. Úplne zdravo pracuje v rozpätí 4-7 000 ot./min, a svoju prácu podporuje výborným zvukom z koncovky. Motor je uložený veľmi nízko a v spojitosti s tuhým rámom vás dostáva v zákrutách čoraz nižšie. Toto sú pasáže, čo mu svedčia a ktorých sa nebojí. Potreba radenia prichádza sama, intuitívne, ľahko a presne. Charakterom mi stroj pripomína skôr ľahkú športovú turistiku ako cestné enduro a i možno práve preto je v ponuke originálneho príslušenstva viac ako 40 položiek smerujúcich skôr k frajerine ako k turistike napr. naprieč Ruskom. Pozícia jazdca je neúnavná, príjemná a dovoľuje rýchle športové manévre. Predné plexi má zaujímavé chrániace vlastnosti pred vetrom a vodou, ktoré ale majú svoje limity hlavne v daždi, preto ma z príslušenstva zaujalo turistické plexi, kde Yamaha uvádza, že je o 171 mm širšie ako to pôvodné.Neviem si ho predstaviť, čo to ale urobí s dizajnom motocykla, viem si ho ale predstaviť ako rozumnú ochranu posádky.    


Finále 

Tracer 900 si už na pohľad sám radí svoj účel užívania. Charakterom motora vás nedokáže sklamať, vzhľadom k svojej sviežej štíhlosti a rozmerom bude výborným spoločníkom na každý deň. Jazdné vlastnosti sú limitované 41 mm vidlicou vpredu a rozmermi motocykla. Manipulácias motorkou na parkovisku, či v garáži je výborná. Chránič motora na ľavej strane ako doplnok mi pri manipulácii na mieste tu ale trochu zavadzal. Vrátim sa k skvelým riadidlám, na ktorých sú ale zrkadlá na krátkych „tyčinkách“ a tak si v nich vidím lakte. Nameraná priemerná spotreba 5,2 l na 100 km bude reálna a sľubuje dojazd na cca 320 km, kým zasvieti rezerva. V partii motorkárov s ktorou som jazdil Tracer zaujal dosť ľudí a zvedavosť sa smerovala hlavne k práci trojvalca, ktorý je vlastne v Yamahe relatívne mladý. Ten motor vám splní, čo si len poviete, šport, turistiku, alebo úplne pokojnú vyhliadkovú jazdu. Ten motor je najväčšia karta Yamahy v tejto triede a má predpovedanú ďalekú budúcnosť.    


 Yamaha Tracer 900

Cena: 13 590 Eur

Motor: 847ccm, 12 ventilov DOHC, R3

Výkon: 115 k pri 10 000 ot./min.

Krút. moment: 87,5 Nm pri 8 500 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 160 x 950 x 1 345 /1375 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Rázvor: 1 440 mm.

Výška sedla: 845>860 mm

Objem pal. nádrže: 18 l

Hmotnosť s náplňami: 210 kg

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17  


Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Europe N. V., CZ / SK 

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 10 / 2016

Text: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši 

YAMAHA Tracer 900 – album k testu MMA 10/2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri