Connect with us

Podujatia

Podjavorinský okruh sa blíži

Publikovaný

on

Už len 10 dní nás delí od ďalšieho motocyklového podujatia na Slovensku, XII. ročníka pretekov v jazde pravidelnosti „O cenu Jána Horvátha“ na mestskom okruhu v Novom Meste nad Váhom. Uskutoční sa 11. a 12. augusta.

Ako tradične, preteky štartujú pod vlajkou UEM, teda započítavajú sa do ME, ktoré sa túto sezónu jazdia len na Slovensku, a to 2-krát na Podjavorinskom okruhu, prvé jazdy odštartujú v sobotu popoludní po ukončení meraných tréningov a druhé jazdy prebehnú počas hlavného programu v nedeľu 12.8.2012. V rámci majstrovstiev Európy sa budú ešte započítavať preteky 29.9.2012 na 5. ročníku Holíčskeho zámockého okruhu, kde budú po pretekoch zároveň víťazi seriálu vyhodnotení. Je škoda, že organizátori z iných štátov vycúvali z ME a uvidíme, ako životnosť majstrovstiev Európy bude pokračovať ďalej.

Preteky v Novom Meste nad Váhom sú súčasťou seriálu medzinárodných majstrovstiev Slovenskej republiky, ktorého prvé dve podujatia na Slovakia Ringu a v Kopčanoch máme za sebou. Po nezrovnalostiach s výsledkami na oboch podujatiach sa tešíme na časomieru Ivana Valacha, ktorá pre nás v meraní jazdy pravidelnosti nemá konkurenciu!

Priebežné poradie MM SR vám prinášame tu: [linka]

Po štyroch rokoch budú v Novom Meste nad Váhom štartovať aj automobily ako memoriál Jána Hašáka, kde sa predstavia slovenskí aj českí pretekári Erik Hašák, Ján Horňák, Peter Bučko, Karel Berger a mnohí ďalší.
Novinkou bude štart kategórie Open do 1000cc v jazde pravidelnosti, ktorých jazdy sa takisto započítavajú o majstra Slovenska.
Napriek kolízii termínu pretekov v Čechách má Podjavorinský okruh svojich priaznivcov z radov pretekárov, čo nás nesmierne teší a s radosťou budeme očakávať výsledky jednotlivých kategórií.


Z histórie Podjavorinského okruhu

Kto chcel vidieť pohromade na trati celú československú špičku, rozhodne si nenechal v minulosti ujsť túto možnosť pri pretekoch práve v tomto meste. Vzhľadom na profil trate či už čisto ulicami mesta v samotných začiatkoch, alebo neskôr dobre známym dlhým variantom okruhu je ťažké odhadnúť, na akom mieste popularity medzi pretekármi bola, ale určite z historického hľadiska už len tým, že sa tu šlo 12-krát o body do Majstrovstiev Československa jej patrí miesto na výslní.

Preteky v Novom Meste n/V. prešli historicky zaujímavým vývojom. Trať zažila pomerne dosť variantov, v prvom ročníku (1952) mala 1.600 metrov, v poslednom roku pôvodnej histórie (1981) úctyhodných 5.980 m aby sa opäť po dvadsaťročnej pauze vrátili temer do tých istých priestorov pri pretekoch historických oldtimerov. V prípade Nového Mesta teda história veselo pokračuje.

Mená absolútnych víťazov v niekoľkých prvých ročníkoch ako Ejem, Deliman, Srna či domáci Horváth tvorili obraz prvej etapy 1952-53-55-56. Na piaty ročník si museli diváci a priaznivci počkať až do roku 1964, čiže sedem rokov bolo ticho. Vtedy prišla doba veľkých víťazstiev Kročku a Horvátha, ktorými začala aj éra Majstrovstiev SR na tejto trati. Prvý veľký „federál“ tu mal premiéru v roku 1967. Napriek tomu, že po ročnej odmlke nasledovali dve podujatia bez bodov, hodnota vavrínov z Pojdavorinského okruhu bola vysoká. Svedčia o tom víťazstvá Stašu, Bímu, Židlíka či Kovářa.

Od roku 1971 až do posledných pretekov sa stalo podujatie neoddeliteľnou súčasťou Majstrovstiev ČSSR s pevným miestom v kalendári. Vtedy už sa jazdilo na temer 6 km trati, ktorej značná časť sa jazdila „naplno“, čím jej bezpečnosť bola často diskutovanou témou. Mená ako Staša, Srna, Baláž, Havrda, Fendrich, Hrušecký, Šafránek, Král… sa stali pomaly predmetom stávok, veď námatkovo Baláž tu vyhral – 10x, Staša – 10x, Havrda – 7x, Fendrich – 6x.

Prvým veľkým výkričníkom bola tragická havária Jiřího Bursu6.7.1975. Vtedy ešte krehké váhy v ďalšom pokračovaní zostali na priaznivej strane. Zlom nastal pri posledných pretekoch v roku 1981. Tragická havária Henricha Kurthu na Sachsenringu bola vtedy príliš čerstvá a hneď na to boli v pláne práve preteky v Novom Meste, lenže… silne pršalo. Štart pretekov sa posúval, že čo keby, ale nič sa nemenilo. Pretekári povedali svoje „nie“. Potom prišiel kompromis s tým, že štartovať nakoniec budú, ale aby neboli pod tlakom, tak nie o majstrovské body. A to čisto iba kvôli početným divákom, ktorých ani lejak nerozohnal. To bola ale aj bodka za touto etapou histórie pretekov.

Rozmachom oldtimerov sa stretol Peter Baláž s predstaviteľmi mesta a rokom 2001 sa prvou voľnou Oldtimer-Show začala novodobá história pretekov na Podjavorinskom okruhu o Cenu Jána Horvátha. Hneď o rok boli preteky už oficiálne a hneď o body UEM, čiže Európskeho pahára. A tak odvtedy diváci môžu každý rok sledovať viac ako 200 štartujúcich motocyklov, nevšednú obľubu majú sidecary…

Súčasný okruh meria 2.500 metrov, ide ulicami centra mesta temer identicky ako v začiatkoch, niekoľkokrát sa posúvala méta štartu, pribudli kruhové objazdy – na počudovanie určite k dobru bezpečnosti. Preteky dostali slušnú propagandu aj formou miestneho televízneho záznamu, a tak sa môžeme všetci tešiť na nasledujúci novodobý XII. ročník, ktorý s pôvodnými XXI. dejstvami dáva už celkom slušnú porciu v záznamoch domácich archivárov…

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri