Connect with us

Testy a recenzie

Predstavenie – Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Publikovaný

on

Nástupca legendy
V posledných rokoch sa japonské značky k populárnej triede veľkých cestných endúr, akoby otočili chrbtom a nechali to všetko na Európanoch. Zatiaľ čo Yamaha, Suzuki a Kawasaki sa v tichosti vytratili, Honda do Varadera investuje len minimum, tak BMW, KTM, Ducati či Triumph svoje modely neustále modernizovali a túto triedu úplne ovládli. Nakoniec je to možno všetko úplne inak a Japonci potrebovali len nabrať dych a nakoniec sa opäť dostanú na samotný vrchol, minimálne Yamaha tak už urobila, pretože nástupca legendárneho modelu Super Ténéré tam jednoznačne smeruje.
______________________________________________

Všestrannosť nadovšetko
Pohľad na moderné cestné enduro odhaľuje motocykel, ktorý okrem schopnosti jazdy v teréne ukrýva v sebe oveľa viac a často dokáže byť motocyklom, ktorý uspokojí nielen vaše cestovateľské chúťky, ale dokáže byť každodenným spoločníkom na presuny po okolí. Ukrýva v sebe aj dušu športovca a cez víkend s ním môžete brúsiť stúpačky cestou na vrchol horského sedla. Presne v tomto duchu sa nesie aj koncept novej Yamahy. Nový veľkoobjemový dvojvalec ponúka dostatok výkonu a krútiaceho momentu v maximálne širokom okruhu využiteľných otáčok, čo umožňuje jeho využitie v rôznom prostredí. Ľahké a obratné ovládanie je ideálne pri pomalej jazde, naopak rýchle a presné riadenie ponúka istotu pri športovej jazde. Maximálna miera komfortu zaručuje dostatok pohodlia aj na dlhých výletoch. Moderné elektronické systémy pomáhajú zvyšovať bezpečnosť jazdy a prispievajú k jazdeckej istote bez toho aby zasahovali do jazdy skúseným jazdcom.
______________________________________________

Moderný dvojvalec
Radový dvojvalec je už dlhé roky súčasťou výrobného programu Yamahy a tento koncept si našiel cestu aj do nového Super Ténéré. Nový motor je vybavený štvoricou ventilov v každom valci ovládaných pomocou rozvodu DOHC. Pri objeme 1 198 ccm dosahuje tento motor maximálny výkon 110 k pri 7 250 otáčkach. Svojím usporiadaním s kľukami vyosenými o 90 stupňov a odpaľovacím intervalom 270 a 450 stupňov má jazdec okamžite k dispozícii hladko narastajúci výkon a reakcia na plynovú rukoväť je okamžitá. Nová pohonná jednotka sa radí medzi najmodernejšie v ponuke Yamahy o čom svedčia aj najmodernejšie elektronické systémy, ktoré sa tu objavili. Systém elektronicky ovládanej škrtiacej klapky (YCC-T) je známy už zo superšportovej rady YZF-R, no v tomto prípade je celý systém ponúkaný v kombinácii s elektronickou trakčnou kontrolou. Tento systém bol pôvodne vyvinutý na okruhovom špeciáli YZF-M1 zo seriálu MotoGP. Senzory monitorujú rýchlosť oboch kolies a v momente keď systém vyhodnotí situáciu ako stratu trakcie, tak okamžite upraví na zlomok sekundy výkon motora. Systém ponúka až dva stupne nastavenia trakčnej kontroly alebo ju môžete vypnúť úplne. Super Ténéré okrem iného ponúka aj systém manuálneho prepínania výkonových máp (D-MODE), kde si jazdec môže vybrať zo športového režimu (Sport) s okamžitou odozvou motora na pootočenie plynovej rukoväť, alebo z turistického režimu (Touring), ktorý ponúka plynulejší a ľahko dávkovateľný výkon.
______________________________________________

Odolný podvozok
Podvozok Super Ténéré bol konštruovaný s jasným zámerom presného a ľahkého ovládania. Minimálny rázvor, nízke ťažisko a nízka hmotnosť boli hlavným cieľom konštruktérov. Menším prekvapením preto môže byť priehradový rám pozváraný z ocele, no v náročných podmienkach je oceľový rám odolnejší ako hliníkový. Pruženie má na starosti plne nastaviteľná predná vidlica typu upside down. Vzadu nájdete centrálne uložený tlmič pruženia, ktorý je rovnako plne nastaviteľný. Na kompletné nastavenie pružiny nepotrebujete vôbec žiadne náradie a nastavenie je tak otázkou pár sekúnd. O náhon zadného kolesa sa už stará bezúdržbový kardanový hriadeľ, ktorý najmä z pohľadu nastavovania, čistenia a mazania je oveľa výhodnejším riešením ako klasická reťaz. Najväčšou novinkou na podvozku však predstavuje úplne nový kombinovaný elektronicky riadený protiblokovací brzdný systém ABS, ktorý výrobca označuje ako Unified Brake System. Senzory, ktoré používa trakčná kontrola využíva aj brzdný systém a v prípade, že systém zistí zablokovanie kolesa, tak dá pokyn hydraulickej jednotke, ktorá plynulo upraví brzdný účinok. V tomto prípade je brzdenie oveľa plynulejšie a vplyv aktivovaného ABS cítiť oveľa menej. Brzdy sú naviac prepojené medzi sebou a v prípade, že brzdíte len prednou brzdou, tak časť brzdného účinku sa prenáša aj na zadné koleso, naopak v prípade, že brzdíte len zadnou brzdou, tak sa žiaden brzdný účinok dopredu neprenáša.
______________________________________________

Dobrodružný turista
Super Ténéré je namierené do kategórie dobrodružných turistov a tomu zodpovedá aj vybavenie nového motocykla. Pneumatiky o rozmeroch 110/80-19 vpredu a 150/70-17 vzadu sú obuté do beždušových pneumatík. Špeciálna úprava ráfu dovoľuje použiť klasický výplet, ktorý je pružnejší a odolnejší pri jazde v teréne. Tvar riadidiel bol optimalizovaný tak, aby sa jazdec cítil pohodlne v sede a aj keď jazdí v stúpačkách. Vynikajúca ochrana motora a podvozku zabraňuje poškodenie pri ľahších pádoch. Nový model však okrem terénu musí zvládať aj diaľkovú turistiku. Jazdec má preto k dispozícii 23-litrovú nádrž, výškovo nastaviteľné sedlo a čelný štít dovoľuje nastaviť optimálnu polohu pri jazde. Nechýba ani 12V zásuvka. Výrobca samozrejme ponúka k novému modelu bohatú doplnkovú výbavu, ktorá okrem iného zahŕňa sadu hliníkových kufrov, hliníkový kryt motora, vyhrievané rukoväte, atď.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré sa v roku 2010 u dílerov neobjaví, ale bude sa dať objednať len cez internet podobne ako je tomu v prípade modelu V-Max. V tomto roku bude naviac ponúkaná len v limitovanej edícii, čo znamená, že Yamaha bude tento model už v základe ponúkať s bohatou výbavou, ktorá už od roku 2011 bude len súčasťou doplnkovej výbavy.
______________________________________________

Publikované: Motomagazín č.: 4/2010
Text. M. Tamáši, foto: archív Motomedia
______________________________________________

Yamaha XT1200Z Super Ténéré
MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec, rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 98 x 79,5 mm
Zdvihový objem: 1 199 ccm
Kompresný pomer: 11 : 1
Max. výkon: 110 k pri 7 250 ot./min.
Max. krútiaci moment: 114 Nm pri 6 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ
PODVOZOK
Rám: priehradový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 250 x 980 x 1 410 mm
Rázvor: 1 540 mm
Výška sedla: 845 – 870 mm
Objem palivovej nádrže: 23 l
Pneu: vpredu:110/80-19, vzadu: 150/70 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside down, priemer klzákov 43 mm, zdvih 190 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 190 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 310 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 282 mm
Hmotnosť: 261 kg (prevádzková hmotnosť)

Predstavenie Yamaha XT1200Z Super Ténéré

39 komentárov

1 komentár

  1. AIR

    10. mája 2010 at 13:36

    Láska na prvý pohľad 😇 😇 😇

  2. AMIS

    10. mája 2010 at 17:41

    Náhodou vymakaná mašina 😘

  3. raptor

    10. mája 2010 at 19:06

    Treba počkať na prvé testy… ale u mna zatial skor nie.. podla prvotnych studii som cakal nieco co bude rovnocennym konkurentom LC8 a nie varaderu

    a ako uz v predoslej diskusii spomenul marektm.. koncepciu 1x lomeneho kardanu pri endurach BMW opustilo pred cca 20 rokmi… tu viat niet co dodat

    system „ride by wire“ mi bez debaty pasuje na VFR, ale nie na motorku ktorej meno ma korene v dakarskom speciale a motorka sa tvari ze ma ambicie do terenu a necasu…

  4. f00k

    10. mája 2010 at 22:26

  5. raptor

    11. mája 2010 at 5:57

    13 500,00 GBP = 15 624,10 EUR ->alebo pojdu s cenou dole alebo sa to nebude predavat

    sranda ze redaktor uz po 260km v juznom francuzsku uz porovnava s notoricky znamou GS12, mne sa zda 260km velmi malo..

    nazor: „It comes with a lot more agility than the GS, though, and because of its conventional forks gives much more feel from the front end, which in turn makes it more fun.“ mi pride poriadne zaujaty

    popravde zvolil by som radsej novu multistradu aj ked je viac na cestu.. a stara supertenere750 musela dostat anafylakticky sok zo svojej mladsej electroworld sestry

    kiezby skusobna jazda zmenila moj nazor..

  6. AIR

    11. mája 2010 at 14:18

    raptor šag nebudz až taký skeptik a negativista 😛 😛 😛

  7. raptor

    11. mája 2010 at 21:09

    Air aky som skeptik a negativista? mne sa nova multistrada predsa velmi paci 😁 😛

  8. Express

    12. mája 2010 at 7:16

    Motorka je to velmi krasna ale podla mna na raptor pravdu, ale prave enduro to nie je.

  9. kankoXF

    12. mája 2010 at 7:45

    Cena za motorku: 😁 😶
    S agilitou a odozvou predneho tlmenia: no tu by som bol opatrny, lebo premakany podvozok nemusi byt to, co dava pocit a radost… Tu moze mat Yamaha subjektivne a pocitovo navrch. Aj ked technicky nie. Uvidime…
    Po mojej skusenosti s univerzalnou moto 🤣 , mam cim dalej nazor, ze radsej menej univerzalnu moto a nech dobre funguje tam, kde jazdim väcsinou. V porovnani GS/GSA-Multi-Super Tenere sa preto priklanam k Multi.
    A zacinam setrit…. 😟

    p.s.: Naco je „v terene“ 1200 ccm? Naco namotavali ludi na uvod so zahalenym konceptom, ked toto…

  10. raptor

    12. mája 2010 at 7:59

    Kanko 1200ccm preto lebo nechceli byt „horsi“ ako GS a pritom v terene aj tak kraluje litrova LC8

    napisal som to uz davno.. mali tam dat 900 motor z TDM a retaz a bolo by to o 30 kil lahsie a cca rovnako silne

  11. bezdooo

    12. mája 2010 at 12:01

    Hej, ten zahaleny koncept namotal riadne vela ludi, ale realita sklamala asi este viac ludi

  12. AIR

    12. mája 2010 at 12:12

    Tak mna realita prekvapila… véééélmi príjemne 😁 😁 😁

    tato motorka 👍 👍 👍

  13. raptor

    12. mája 2010 at 12:14

    AIR a co ta prekvapilo..?. rad by som totiz poznal pohlad cloveka ktory sa vyvaza na motorke z ineho segmentu 👍

  14. AIR

    12. mája 2010 at 12:26

    Wed toto je to, ze sa vyvazam a nie vozim, vozit sa budem chciet na Yamahe, lebo robit denne 700km na traktóre je drina, traktor je dobry na Slovenske cesty, motat sa okolo komina do 300km denne

  15. raptor

    12. mája 2010 at 14:13

    A nebola by TDM 900 vhodnejsia volba? pripadne FJR1300 🙄

  16. AIR

    12. mája 2010 at 14:40

    FJR1300 je prilis … no ako by som to povedal…jogurtovo-bakelitova 🤐 🤐 🤐 tym nechcem povedat, ze nie je pekna, ale…

    TDM uz skor by som si vedel predstavit…. ale nova tenerka, ta mi padla do oka ako celok, paci sa mi … laska na prvy pohlad, ja viem, ze vacsina si ju predstavuje v terene, ale mne s viac paci na ceste

  17. majomi

    12. mája 2010 at 17:36

    Je to krásna mašinka 👍 už len našporiť nejaké drobaky na kúpu 😀 😀 a skúsiť či mi nebude vysoká

  18. klasik

    13. mája 2010 at 9:39

    AIR čítam dobre…. takže asi presadáš?

  19. Venco

    13. mája 2010 at 10:21

    klasik nepresada, do 300 km traktor, nad 300 Tenere. Celkom zaujimava kombinacia 😉

  20. duggo

    13. mája 2010 at 14:25

    Podla mna super masina 👍

    do akeho terenu chcu vsetci chodit mi je stale zahadou, ved do terenu sa chodi na crossach … 😕 na polnu cestu je to uplne vhodny stroj ako aj na cestovanie vo dvojici po dialnici, tak co viac chcet 😶

  21. raptor

    13. mája 2010 at 15:36

    Duggo ale bezevseho… nepochybne je ta motorka usita podla dnesnych trendov… 👍

    len potom nerozumiem preco blaznili hlavy verejnosti studiou dychajucou dakarom a LC8 na krk

  22. AIR

    13. mája 2010 at 20:00

    duggo teraz si to super vystihol 👍 👍 👍

    klasik pohravam sa intenzivne s tou myslienkou…. v minulosti som prehanal nahace, teraz traktory, mozno dozrela doba na zmenu opat…. a na starobu, ked uz nebudem vladat si poradit s motorkou, tak presedlam na kredenc…. 😈 😈 😈

  23. dominator

    13. mája 2010 at 21:32

    Ja bych zas naopak na stare kolena presedlal na traktor.. 🙄

  24. raptor

    14. mája 2010 at 5:37

    Dominator ja si zas myslim ze na stare kolena by sa malo presedlat na nieco z lepsimi alebo aspon neutralnymi jazdnymi vlastnostami 🙄

  25. manana

    14. mája 2010 at 6:33

    Duggo podla toho co pises mal onehda jjaro pravdu, a my sme ho za to varadero ukamenovali… 😁

  26. raptor

    14. mája 2010 at 7:29

    Duggače do terénu sa chodí aj s mastodontami..

    [linka]

    aj ked platí veľká pravda že je to najprv o pilotovi až potom o motorke..

    štúdia tenere mi pripomína presne to čo sa udialo na inom poli pri inej značke, … Bking bola krasna štúdia nadherného naháča so zaujímavými vychytávkami.. a nakoniec z toho vyliezol 50% odvar

  27. duggo

    14. mája 2010 at 11:22

    Rapture, ja som o ziadnej studii nepocul a necital, tak neviem, len pisem, ze trend je trend, a ked ludia budu chcet a kupovat zemiakovu zmrzlinu, tak nebudem ponukat a predavat brokolicove kremese.

    To ze sa na velkych moto da ist po terene je jasne, ved o to tu ide. To je ako keby sa spolujazdec na Varedere.. Tenere.. posmieval spolujazdcovi na LC8 …

  28. VMax

    14. mája 2010 at 20:06

    …no mňa príjemne prekvapila, ja si jú kľudne raz možno kúpim konečne zasa moja značka !!! YAMAHA !!!
    ale faktom je že nejaký DAKAR bike by bodol 🙂 🤣

  29. majomi

    14. mája 2010 at 22:26

    Mohla by sa vrátiť legenda Africa

  30. VladiB

    17. mája 2010 at 11:35

    Super Tenere je predajná prostredníctvom globálneho rezervačného systému https://www.super-tenere.com/reservation.jsp?lang=CZ_CS
    cena je : 389 000Kč, alebo 14 990 Eur

  31. MartineR

    17. mája 2010 at 11:42

    Za tú cenu … no nekup to ….
    tak by som šiel asi do niečoho overeného a Geniálne Spoľahlivého … 😈

  32. VladiB

    17. mája 2010 at 12:03

    Neviem čo ste postrehli, ale Honda predáva veľké Varadero (M2009) za neuveriteľných 8 940 Eur, Super Tenere 14 990 Eur – plná výbava – špeciálna edícia – rozdiel 6000 Eur v tejto triede je úplne vôbec najväčší v histórii, teraz nemyslím priamo na Tenere ale celkovo v konkurencii značiek. Pre porovnanie cena v základe KTM Adventure 13 470 Eur, BMW GS1200 12 800 Eur, GS 1200 Adventure 14 450 Eur, Multistrada 14 999 Eur. Na druhej strane zasaplne vybavená Multistrada je v cene 18 800 Eur čo je asi najviac zo všetkých značiek. A keď by sa dopočítala výbava na GS j v akej je teraz Tenere možno by to tiež vyšlo do 15 000 Eur.

  33. MartineR

    17. mája 2010 at 12:16

    Nič proti, no 30 rokov vývoja ležatého dvojvalca versus zbrusu nový motor preplnený elektronikou (hovorovo povedané po*ebátkami všetkých druhov) … a sme doma 😉
    a vôbec to nehovorím preto, že som mal GS, ale jednoducho už neverím ničomu novému a nechcem byť pokusným králikom na ktorom sa vyskúšajú nové technológie …
    Na túto tému sme sa bavili s Jardou Šímom a ten by vedel svoje povedať aj o BMW …

    takže Yá-Má-HaHaHaHaHa 😁 🤣

  34. raptor

    17. mája 2010 at 12:59

    VladiB az na to ze varadero nie je priama konkurencia pre GS a duplnom ne pre LC8

    vypredavaju stary model lebo je naspadnutie novy a potom si ten stary nikto nekupi uz duplom 🙂

    martiner lezaty dvojvalec od BMW je tu o hodne dlhsie 🙂 presnejsie od roku 1923
    [linka]

  35. AIR

    17. mája 2010 at 13:42

    Cena bola avizovana…. veru dost vysoko, ale zasa vo vybave,,,, cas ukaze, ako je technicky zdatna a kolko vydrzi bez zavad

  36. VladiB

    17. mája 2010 at 14:08

    raptor Ide len o porovnanie cien

  37. raptor

    17. mája 2010 at 20:26

    Vladi v pohode.. ale za prvych 14 slov by si si mohol od hondy vypytat honorar za reklamu 😁

  38. VladiB

    18. mája 2010 at 11:06

    raptor Už je na ceste poslal som Patrikovi faktúru 👋

  39. raptor

    18. mája 2010 at 19:31

    Myslim ze ta stedro odmeni.. vo vatikanskej mene 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri