Connect with us

Testy a recenzie

Predstavenie BMW R 1200 RT

Publikovaný

on

Osem dní v týždni
„Ertéčko“ od BMW je notoricky známy cestovateľ a ktokoľvek, kto sa chce dostať po spevnených cestách na kraj sveta by si určite našiel svoje miesto v sedle tohto kráľa. Myslím, že nejaké obšírne predstavovanie tohto modelu nemá zmysel a preto sa pozrime, čo nám výrobca ponúka na sezónu 2010.

Nový boxer
Značka BMW je známa svojimi pohodlnými cestovnými motocyklami. R 1200 RT je hrdým zástupcom turistov a jeho najnovšia verzia sa môže pochváliť novým motorom pôvodom zo superšportu HP2. Nový motor s objemom 1 170 ccm sa od predošlého odlišuje v pár veciach. Po prvé mu stúpol krútiaci moment zo 115 na 120 Nm pri tých istých 6 000 ot./min. Po druhé sa rozšírilo pásmo využiteľných otáčok o 500 ot./min. a horná hranica je teraz 8 500 ot./min. Treťou zmenou je, že maximálny výkon stúpol na 110 koní pri 7 750 ot./min. (predtým 7 500 ot./min.). Boxer pracujúci vo vnútri „eRTéčka“ bol pripravený na ešte väčšiu rýchlosť motora a výrobca ho vybavil dvojicou vačkových hriadeľov v každom valci (rozvod DOHC). Radiálne usporiadanie ventilov dáva spaľovacej komore veľmi kompaktné usporiadanie. Tak ako u predchádzajúcich modelov sa o zapaľovanie zmesi stará dvojica sviečok. Kompresný pomer ostal nezmenený 12:1. Piesty boli pre tento model nanovo navrhnuté tak, aby sa zhodovali s upravenými rozmermi spaľovacej komory. Ďalšie súčasti motora má RT 2010 spoločné s predchádzajúcimi modelmi (napríklad kľukový hriadeľ).
Upravený systém sania má zväčšený priemer sacích otvorov (50 mm oproti predošlým 47 mm). Novo navrhnuté sú aj vzduchové prieduchy a vzduchový filter. Výraznou zmenou je, že hlava valcov je u nového modelu uchytená len dvoma skrutkami oproti štyrom na predchádzajúcich modeloch.

Podvozok overený časom
Modelová rada R je známa použitím netypických prvkov podvozku, akými sú Telelever a Paralever. Motor je u týchto modelov namáhaným prvkom a celková stavba motocykla je veľmi tuhá a nekrúti sa. Pruženie motocykla je nastavené tak, aby absorbovalo aj tie najmenšie nerovnosti, no stále je dosť tuhé aby si poradilo aj väčšími nerovnosťami.
Oproti predchádzajúcemu modelu sa nemenil zdvih pruženia a vzadu zostáva 120 mm a vpredu 135 mm. Nová generácia elektronicky nastaviteľného systému pruženia ESA II je súčasťou doplnkovej výbavy a ponúka oveľa širšiu možnosť nastavenia pruženia v režimoch Sport / Normal / Comfort . Štandardné rozmery pneumatík 120/70 ZR17 vpredu a 180/55 ZR17 zaručujú široký výber pneumatík. RT je už v základe vybavené čiastočne integrovaným systémom ABS. Na prednom kolese je dvojica kotúčov s priemerom 320 mm vybavených štvorpiestikovými strmeňmi, na zadnom kolese je jeden kotúč s priemerom 265 mm brzdený dvoma piestikmi.

Ľahší a dynamickejší dizajn
Model R 1200 RT má nezameniteľný dizajn, ktorý si zachoval svoje charakteristické črty aj na najnovšej verzii. Pre rok 2010 konštruktéri pripravili ešte ľahší výzor, čo však motocyklu neuberá na ochrane jazdca pred vetrom a poveternostnými vplyvmi. Nové RT tak vyzerá ľahšie a dynamickejšie ako jeho predchodca. Modernizáciou dizajnu prešla prakticky celá stavba motocykla. Krivky na kapotáži sú jemnejšie, model dostal nový predný blatník, chrániče rúk a zrkadlá dostali novú farebnú úpravu. Predný štít je elektronicky nastaviteľný v rozmedzí 140 mm. Okrem ochrany pred vetrom bol štít navrhnutý tak, aby redukoval aj hluk spôsobený vzduchom pri jazde. Prístrojový panel je umiestnený tradične v zornom poli jazdca. Rýchlosť motocykla a otáčky sa zobrazujú na dvoch analógových budíkoch. Oproti predošlému modelu je prístrojová doska ladená v matnej farbe, aby sa zabránilo nechceným odrazom slnka. Palubný počítač, ktorý zobrazuje stav oleja, dojazd, priemernú rýchlosť, spotrebu paliva a prípadne aj tlak v pneumatikách zostáva súčasťou doplnkovej výbavy. BMW R 1200 RT dostalo nové ovládače podľa vzoru K 1300. Ovládacie tlačidlá sú menšie a kompaktnejšie, avšak ich „zmenšenie“ nemá vplyv na ovládateľnosť.

Bohaté úložné priestory a doplnková výbava
Posádka motocykla má k dispozícii dva 32 litrové kufre. Za príplatok je možné si dokúpiť topcase o objeme 28 alebo 49 litrov. Ďalej je možné si zakúpiť BMW tankvak a je viac ako pravdepodobné, že o ďalšie možnosti uloženia batožiny sa postarajú ďalší výrobcovia príslušenstva.
Na záver by som chcel spomenúť doplnkovú výbavu, ktorou si môže budúci majiteľ spríjemniť jazdu. Spomeniem len vybrané doplnky, pretože plná ponuka by vystačila na samostatný katalóg. Za príplatok je možné si dokúpiť už spomenuté ESA II, palubný počítač, rôzne druhy sedadiel, vyhrievanie rukovätí a sedadiel, ASC, RDC, zníženie výkonu, audio systém, doplnkové zásuvky, navigáciu, lampičku a všetko, čo človeka napadne, ponuka je vážne neobmedzená.


Publikované:Motomagazín č.: 4/2010

Text: J. Jambor, foto: archív Motomedia

BMW R 1200 RT
MOTOR
Typ: vzduchom chladený štvortaktný dvojvalec „boxer“, rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 101 x 73 mm
Zdvihový objem: 1 170 ccm
Kompresný pomer: 12 : 1
Max. výkon: 110 k pri 7 750 ot./min.
Max. krútiaci moment: 120 Nm pri 6 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva BMS-K
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ
PODVOZOK
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 230 x 905 x 1 430 mm
Rázvor: 1 485 mm
Výška sedla: 840 / 820 mm
Objem palivovej nádrže: 16 l
Pneu: vpredu: 120 / 70 – 17, vzadu: 180 / 55 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu Telelever, zdvih 120 mm, vzadu: centrálne umiestnený tlmič pruženia, zdvih 135 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, priemer kotúča 320 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 265 mm
Hmotnosť: 259 kg (prevádzková hmotnosť)
Cena: 16 100 Eur

Hrdý zástupca turistov BMW R 120 RT

Predstavenie BMW R 1200 RT

5 komentárov

5 Comments

  1. francuz

    30. apríla 2010 at 11:15

    2 skrutkami nie je uchytena hlava valcov,ale veko valcov.
    dolezita vec je aj zmena ventilov,nove su dute a plnenesodiko-zirkonovou naplnoupre lepsi odvod tepla.

  2. raptor

    30. apríla 2010 at 12:02

    Dobry postreh 🙂

  3. Matooo

    30. apríla 2010 at 19:51

    A ta hlava valca je uchytena 4 ks skrutiek ci ako teraz? A nad nou je este veko valca, co ma skrutky dve? 😶

  4. raptor

    30. apríla 2010 at 20:02

    Mato presne tak, hlava valcov je na 4 „skrutkach“ a ventidekel drzia uz len dva sroby namiesto styroch

    ale aj tak najdolezitejsia zmena je prechod na DOHC rozvod

  5. chorche

    1. mája 2010 at 19:15

    A nejake aktualne video s modelom 2010 este nie je? V horeuvedenom videu je model 2006, jedna sa o stare video. Ale masina je perfektna!

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri