Connect with us

Podujatia

Prekvapivá prvá jazda: Morbidelli a Benda

Publikovaný

on

Odkedy sme v redakcii sadli na motorky, ktoré sme sedlali prvý krát, prešiel už nejaký čas. Dostali sme pozvanie spoločnosti Nevima Group, aby sme si vyskúšali niektoré z motoriek, ktoré predávajú. Medzi tých známejšie patrí Benelli, možno si počul o Brixtone, ktorý sme už aj dávnejšie testovali. Ďalej tu máme okrem iného Keeway a SWM. My sme však boli zvedaví na Morbidelli a zaujímavo vyzerajúcu značku s názvom – Benda.

Ide o prvé jazdné dojmy, na tejto udalosti sme nemali priestor na dlhšie testy. Prezradím však, že určite sa na tieto motorky pozrieme aj veľmi podrobne vo videu. A to už veľmi čoskoro.

Morbidelli C1002V – motor do V a Amerika to nie je

Kým neprišiel enduro model T1000VX, mohli sme hovoriť o vlajkovej lodi. Teraz je to možno inak, avšak táto bude moja prvá – prvá Morbidelli. Motor do V dnes už skrátka budeš v cruiseroch mimo americké modely veľmi ťažko. To som si vravel do tohto dňa. Moderne ladený dizajn, avšak s vkusne jednoduchým dizajnom.

Motorka je nápadito spracovaná. Klasický dizajn sa spája s modernými technológiami. Nájdeš tu výrazné Véčko pod nádržou, krátky zadný blatník, LED svetlá a TFT displej, ktorý ti ukáže aj tlak v pneumatikách, či zaradený stupeň.

Nápadná je zadná 240 mm široká pneumatika. Tá potrebuje do zákruty prirodzene jemne presvedčiť, ale koleno som o asfalt súchať nešiel. Na reťaž a čistenie zabudni, je tu poriadny remeň.

Páčilo sa mi, ako mi motorka sadla do ruky. Hmotnoť dosahuje necelých 300 kg. Jej stratu rieši nízke ťažisko. Zamozrejme na agilitu ľahej Hondy Rebe1 1100 stráca, táto motorka má však inú cieľovú skupinu – hodnotím ju však veľmi pozitívne. Maximálnych 65 kW a 89Nm nie je žiadny dragster. Možno by niekomu sadlo viac výkonu. Tu si však povedzme, že toto je motorka je určená na turistické tempo. Prekvapila ma odozva na plyn a práca prevodovky so solídnym mechanickým, presným prejavom. A cenovka okolo 10 tisíc EUR – veľmi slušné číslo.

Pochváliť musíme spracovanie. Veľmi pekne je spracované sedlo, zadné svetlo a veci vo výhľade vodiča. Prekvalil dokonca aj tempomat. Chcel by som iné predné svetlo, ktoré by mohlo pôsobiť prémiovejšie a tak isto by si opateru zaslúžili aj smerovky. Menu je prehľadné, avšak ponúka len jeden režim zobrazenia.

Morbidelli T1002VX – toto bude hit

Na predstavení noviniek sme dostali možnosť zajazdiť si na novom veľkom cestovnom endure, ktoré zdieľa motor s C1002V, o ktorej sme si hovorili vyššie.

Táto motorka sa mimoriadne zaujme na prvý krát na niekoľkých úrovniach. V prvom rade osloví dizajn. O mnohých strojoch, ktoré sa dnes vyrábajú sa nedá hovoriť o nejakej estetike. Tu však nejedno srdce zaplesá nad súmernými líniami dvoch predných svetiel. Zobák jemne pripomína Multistradu od Ducati, je to proste krása,7 ktorá zaujme. KYB pozvozok je postavený na vypletaných kolesách.

V druhom rade ma ovalila cenovka. Tento stroj bude stáť okolo 10 tisíc. Zbystril som. A v neposlednom rade si všímam spracovanie, ktoré je na vysokej – pri tej cenovke veľmi vysokej úrovni. Niektorí japonci v týchto cenovkách sa môžu pri tomto endure doslova hanbiť a v mnohom mi motorka pripomína spracovanie Moto Guzzi Stelvio. Bavíme sa o spracovaní z pohľadu ovládačov, sedadla a ďalších komponentov, ktorých sa dotýkam a na ktoré sa pozerám za jazdy. Ide o novú značku, preto takéto porovnanie.

Zisťujem, že motorka má v o výbave také prvky, ako je tempomat, vyhrievané rukoväte, dokonca sedlo. Ďalej tu má padacie rámy, ochranu motora jaj pekný darebný displej. Jediný ohlásený príplatok je za kufre.

Dojmy z jazdy

Dostávam motiváciu použiť trochu šikovnosti a dostať sa k skúšobnej jazde medzi prvými. Motor som už skúsil už v cruiseri. Ale motor do V má dnes už z konkurencie hádam len Suzuki, Ducati a povedzme Moto Guzzi, keď zoberiem do úvahy otočené Véčka. Motorka váži cez 265 kilogramov. Našťastie pri mojej výške okolo 180 cm, úplne v pohode dočiahnem na zem. Manipupácia na mieste… no adekvátna. Poteší veľmi pekný zvuk z pohľadného výfuku.

Hneď po rozjazde sa však otáčam, či som tu váhu nezabudol za sebou. Ohľadom pocitu z hmotnosti som veľmi prekvapený. Hlavne v zákrutách je motorka veľmi stabilná aj vďaka motoru a ťažisku. Pocit stability v zákrute je veľmi príjemný. Motor je pružný v širšom strede otáčok. Výkonové parametre sú 66 kw a 95 Nm. Čísla nie sú zlé, motor je však stále v zábehu, tak ho trocha šetrím. V každom prípade, tu sa tá „zabudnutá“ hmotnoť rozhodne prejaví. Výkon do 100 koní bude na takejto motorke chýbať. Na turistickú a pohodlnú jazdu to však bude skvelý stroj. Podvozok je veľmi pohodlný, no s touto váhou sa bude pohybovať hlavne na ceste. Brzdy sú krásne dávkovateľné, na rozdiel od niektorých súrodencov z Číny, do ktorých súdruhovia zabudli namontovať brzdové doštičky. Toto je skrátka iná pesnička.

Prístrojovka je jednoduchá a prehľadná. Nie je tam veľa položiek v menu. Čo však oceňujem, vidím dokonca tlaky v pneumatikách. Kým sa zoznámim s ovládaním v menu, jemne si zanadávam, pretože musím použiť tlačidlá, ktoré intuitívne patria ku tempomatu. Ale nakoniec sme sa dohodli. Motorka má jednoduché menu, jazdné režimy a dokonca sa dá spárovať s mobilnou aplikáciu. To som však kvôli krátkemu času nestihol vyskúšať.

Výrobca však vďaka tejto možnosti sľubuje veľké rozšírenie. Uvidíme, čo to prinesie. Stroj však vraciam s veľkým úžasom, ako sa podarilo postaviť takéto niečo za 10 papierov. Nie je dokonalá, ale za tie peniaze ani nechce byť. Morbidelli, teším sa na veľký test!

Benda Chinchilla 500 – prekvapenie dňa

Značka Benda je relatívne mladý výrobca motocyklov z Číny, ktorý sa špecializuje na štýlové cruisery a moderné roadstere. V posledných rokoch si získava čoraz väčšiu pozornosť vďaka zaujímavému dizajnu a priaznivému pomeru ceny a výkonu. Názov ti vyčarí úsmev na tvári. Rovnako ako Škorpovi, keď som mu o takej žnačke povedal na EICME 2024. Prvý kontakt ma však presvedčil o tom, že ju musím brať veľmi seriózne.

Benda Chinchilla 500 je novým prírastkom na trhu cruiserov strednej triedy. Pri prvej jazde zaujme svojím robustným dizajnom a kvalitným spracovaním. Vidlicový dvojvalec s objemom 475,6 cm³ poskytuje výkon 35 kW pri 8800 ot./min a krútiaci moment 42 Nm pri 6700 ot./min. Proste malé véčko, s remeňom a doslova pozoruhodným spracovaním. Okolo tej motorky som behal a ticho obdivoval spracovanie. Jemné čierne detaily so zlatou farbou, inverzný displej veľmi vkusne dopĺňa celý dizajn.

Motor má silný záťah v nízkych a stredných otáčkach, čo je ideálne pre mestské aj prímestské jazdy. Do 5000 otáčok ani neverím, že sedím na pollitrovke. Na vysoké otáčky tu však zabudni, motorka to dáva jasne najavo.

Jazdná pozícia je pohodlná, sedlo je vo výške 705 mm, čo umožňuje dobrý dosah na zem aj pre nižších jazdcov. Z tohto stroja dočiahne na zem skrátka každý. Pojde o konkurenta hlavne Honde Rebel 500.

Predná USD vidlica a dvojité zadné tlmiče poskytujú stabilné a pohodlné odpruženie. Brzdový systém s predným kotúčom 320 mm a zadným 260 mm, vybavený ABS, zabezpečuje účinné brzdenie. Ja sa tu cítim ako na prémiovke, z toho mi hlava jednoducho neberie.

Dizajn motorky je atraktívny, s výraznými LED svetlometmi a moderným TFT displejom. Široké pneumatiky (predná 150/80-16, zadná 180/65-16) dodávajú motorke agresívny vzhľad a zlepšujú stabilitu.

Nevýhodou môže byť cena, ktorá by sa mala pohybovať okolo 7 tisíc. Ide o novinku aj ohľadom značky, ale v ponuke chopprov to je veľmi zaujímavá možnosť.

Celkovo Benda Chinchilla 500 ponúka skvelý pomer ceny a výkonu, čo z nej robí zaujímavú voľbu pre milovníkov cruiserov.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri