Honda v tomto desaťročí ostáva konzumnou ale stáva sa i fantastickou. Príkladom je práve tento test, päťstovkové iX-ko je naozaj veľmi chutne konzumná záležitosť. Snáď len v momente keď stojíte v predajni vedľa nového NM4 Vultus začínate váhať kam tento motosvet speje. Honda si ide svoje, o tom nie je pochýb, a i keď sa tomu možno čudujete, každý vieme, že to robia fakt dobre. Honda presne vie čo kupujúci potrebuje a táto značka patrí v tomto smere medzi najlepšie.
Dospelá technika
CB500 je rodina, ktorá si spokojne žije svoj život v troch členoch, naháč F, závoďák R a testovaný všeumelec X. Náš študovaný profesor používa tú istú techniku ako súrodenci. Motor o objeme 471 ccm dáva 48 k pri 8 500 otáčkach, zároveň má príjemných 43 Nm a slušných 193 kg hmotnosti. Veľká 17,5 litrová nádrž ponúka slušný dojazd, plexi má dve polohy a vzhľadom na plne nastaviteľnú prednú vidlicu si môžete podvozok ladiť podľa svojej chuti, centrál Honda Pro-Link umožňuje zmenu aj na zadnom tlmiči. Dobré obutie zvýrazňuje možnosti a oproti ostatným 500-kám má verzia X iný rázvor, celkovo je natiahnutejšia čo pridáva stabilite, príbuznosť ku NC750X a Crosstoureru je zrejmá a Honda to ani nepopiera. Keď to zhrnieme, sedíme na dospelej motorke.
Sexi dizajn
V Honde som si prebral model X vo farbe Pearl Horizon White, slovensky – bielej ako sneh, ktorý už chvalabohu na cestách nebol. Koniec marca bol naozaj príjemný a prvá cesta bola hneď nasmerovaná do Bojníc po cestách i necestách. Pri mojej výške (175 cm) som mal pod sebou presnú veľkosť stroja, žiadnu zmenšeninu, jednoducho poriadnu motorku. Páči sa mi pekný dizajn kolies a vypracované zlepšenia, ktoré po facelifte si všimne naozaj každý. Nechce sa mi popisovať každý zlom plastu, už na pohľad je totiž túto zmenu poznať a jedná sa o vydarené dielko. Je tu progres oproti staršiemu modelu, a to sa tu nerozprávame o dizajne, tie zlepšenia sú cítiť všade, no postupne. Potešia „ne“ japonské – širšie „rajdy“, ktoré prenesú presne tú zábavu, akú si pri pohľade na motorku predstavujete. Nádrž a pohľad od sedla je ako na iných cestovných endurách, vzpriamený posed a uvoľnená pozícia, ktorá má typické zalomenie kolien dodáva pocit pohodlia. Na dlháňov to asi moc nebude, veď pre nich sú tu ďalšie modely z ponuky Hondy. Jedine čo rušilo ucelenosť dokonalosti bola vnútorná časť plastov pod budíkom, tam si to zaslúžilo zaslepiť. To, ale dáme facku cenovke, ja viem, že to už nestojí tak veľa, no ak chcete dobrú Hondu a lacno, šetríte kde sa dá, tak som jej to odpustil. Proste som sa tam nepozeral. Čelné plexi je o desať cm na tom lepšie, LED je použité kde sa dá a čo dovoľuje rozpočet, páčku si viem nastaviť a márne hľadám ukazovateľ zaradenej rýchlosti – nie je. Celkovo je motorka naozaj sexi, je to ten typ kde na obrázkoch si ju až tak nevšímate no naživo sa hneď poberiete ku nej. Bravó.
Priateľský a zábavný univerzál
Hneď po bezproblémovom štarte tam nalúskam všetky rýchlosti až po šestku. Ako vždy, prevodovka funguje presne a spoľahlivo. Rovnako sú na tom brzdy doplnené o ABS, isté, dobre dávkovateľné a samozrejmé už po dlhé obdobie to najlepšie ABS zo všetkých Japoncov v tejto cenovej kategórii. Poviete si, nuda. Nie je to ale tak, je to síce klišé, ale na ktorúkoľvek Hondu sadnem a okamžite za 5 sekúnd (pardon – 93 sekúnd ) viem hneď kde som a pocitovo som na tom tak, ako keby som ju minimálne rok vlastnil, to je Honda. Lenže toto naozaj nie je nuda. Zábava začína presne v pohybe, iX-ko je totiž detailne a perfektne vyvážené, váha je rozložená tak dokonalo, že dáva pocit aspoň o 30 kg ľahšieho stroja. Dynamika tu nie je len vec dizajnu a farieb, profesor sa naozaj čitateľne ovláda, dovolím si tvrdiť odhad, i taký začiatočníci budú pocitovo úplne inde, plní sebavedomia a istoty. Hlavne si treba uvedomiť, že to vôbec nie je zákerné vedenie stroja, celé je to silno bezpečné na vnímaní. Všetko je prirodzene intuitívne. Druhá výhoda každému docvakne hneď po pár kilometroch: veď toto nie je len do mesta, toto je stroj, ktorý so mnou môže prejsť celý kufor trás po Alpách. Skvelé. Rúbem si tam trojku, potom dva a zase hore, no pochopil som zbytočnosť točiť motor do výšin, už na šestke zaberá pri 57 km/h slušnou silou bez nutnosti podraďovania. Využívam ťah motora, ktorý papierovo nie je na tom tak, aký pocit dodáva do šedej hmoty v prilbe. Beriem si každú zákrutu po marcových studených cestách s takou istotou, že prekvapujem aj sám seba prečo nie som opatrnejší. Dobre spolupracuje obutie no hlavne brzdy sú naozaj perfektným spoločníkom. Oproti staršej verzii je nová pevnejšia a menej sa krúti. Kam ju pošlem bez odvrávania ide. Výhoda je aj chýbajúci ostrý záťah, on tu totiž je v celkovej sile, ktorý dokáže tento motorček zvládnuť na jednotku, ak dám poriadnu sódu, iX-ko si príjemne zrýchľuje bez zákerností a hlavne nikoho nezhodí, preto čo zákruta – nájazd idem na silné brzdy a všetko beriem pod plným plynom, fakt sexík. Čo vám poviem, bavím sa. Do 130 plexi funguje aj v dolnej polohe, nad by to chcelo premontovať ho vyššie. Ak jazdím v limite pravidiel našich kvalitných slovenských ciest (ja vždy 🙂 ) , tak dostávam spotrebu na 3,4 až 3,8 litra na 100 km. Keď, ale po diaľnici atakujem 140km/h, dlhodobo som na cca 6,2 litra. Pri rozumnej jazde som preto dosahoval dojazd 500 km na jednu nádrž. Ak to nakombinujeme, akokoľvek sa snažíte, dostanete sa určite hlboko pod 5 litrov. Spotreba je naozaj skvelá. Údržba vraj tiež. Peňaženka sa bude tešiť. Po pár dňoch som presvedčil manželku, aby odparkovala svoju CBF-ku a hrala sa na spolujazdca. Prvé prekvapenie prišlo hneď pri jazde, nárast na váhe motor nezaskočil a príjemne si to ťahal ďalej ako keby sa nechumelilo. Ovládanie bolo rovnaké a nerozhodilo to hmotnostné rozloženie, spolujazdec mi nezavadzal a pri rýchlejšej jazde som ho nepociťoval ako záťaž.
Viac Janka „Jenny“ Lysáková: „Na sedadle som si našla rýchlo polohu, nemala som ani málo ani veľa miesta, nešmýkalo sa sedadlo a pri jazde som nepotrebovala toľko ruky, posed je mäkší, ale neomrzí. Perfektnú symetriu ergonómie oboch tiel si najlepšie všimnete na fotografiách. Pýtate sa či je aj pre dvoch? Určite áno. CB500X som dokonca zaradila medzi tri moto s prívlastkom „budúca“, uvažujem o nej ako pokračovanie po mojej Bifinke (CBF125). Je totiž príjemná aj pre ženy.“
Keď som zase osamote a jasne Bratislave dávam najavo, že jazda v meste je formalita, cítim jemné vibrácie, ktoré som si všimol na diaľnici no nie sú extrémne a pripájam ich ku klasickému prejavu radového dvojvalca. Jediné, čo som sa nenaučil, vždy keď chcem vypnúť smerovku, zatrúbim. Nie som majiteľom dlhých prstov, nosím rukavice veľkosti „S až M“ a toto rozloženie nie je úplne moja šálka kávy. Za tri dni nemám problém dostať zadnú pneumatiku na hranu a dovoľujem si viac než je zdravé. Premýšľam nad konkurenciou no nik ma nenapadá. Tak sa ani netrápim a rúbem si to cez plné mesto bezpečne no bez starostí, i medzi autá a v pomalej rýchlosti je profesor X absolútne nezáludný, vie sa otočiť v stúpačkách na malom priestore a balansovanie je priam hračka. Ak by som chcel, viem aj naložiť, dáko si to ale nepýta. Kontrolujem palivo na budíkoch, meria presne a palubný počítač dodáva dostatok informácií. Škoda ukazovateľa zaradenej rýchlosti, tento stroj by som totiž rád odporúčal širokej palete jazdcov, od začiatočníkov cez pokračovateľov až po starších bikerov. A tí ho chcú.
Záver
Keby som mal zhodnotiť celkovú povahu iXka, je to ako keby Versys 650 a Monster 600 sa skrížili a výsledkom je táto výborná 500-vka. Je racionálna a radostná zároveň, má všetky atribúty byť najrozumnejšou vo svojom objeme čomu nahráva výborná cena. Jednoduchá obsluha a celkovo zdravé chovanie pretkané príjemným účinkom bŕzd a ABS dodá telu hneď po prvej jazde pocit o dobrej investícii a správnom rozhodnutí. Bočný stojan síce treba troška hľadať a maximálka je „len“ 180, ale teraz úprimne, treba nám viac? Ja som ju rád Jenny odporučil. Jeden zadný kufor a kedykoľvek a kamkoľvek. A práve som chcel farbu, ktorú náš SR zástupca nedováža… (každý čitateľ čo má Motomagazín Katalóg 2016 presne vie, tí čo nemajú, šup do trafiky).
Honda CB500X ABS
Cena: 5 990 Eur
Motor: 471 ccm, 8 ventilov DOHC, R2
Výkon: 48 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 43 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 095 x 830 x 1 360 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov
Hmotnosť: 196 kg (ABS) (prevádzková)
Rázvor: 1 420 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 17,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17
Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2016
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.