Connect with us

Testy a recenzie

Uhladený džentlmen a drsný dobrodruh v jednom – test Triumph Tiger 800 XCA

Publikovaný

on

Po minuloročnej veľmi príjemnej skúsenosti s veľkým Tigrom som čakal niečo podobné aj od jeho menšieho súrodenca, no namiesto komfortného diaľkového parníka na mňa čakal kompaktný dobrodruh, ktorý sa nebojí vhupnúť do najhlbšieho blata, zároveň s ľahkosťou superšportu vystreliť na vrchol horského sedla a popritom absolvuje trip naprieč kontinentom, samozrejme všetko zvláda s povestným pokojom pravého Angličana.  

 

Trojvalcové enduro?

Motorizácia cestných endúr je dnes už veľmi pestrá, no stále mám akosi zafixované, že všetko čo má viac ako dva valce patrí viacmenej na kvalitnú cestu a drsný dizajn dobrodruha je len takým imidžovým bonusom na posilnenie majiteľovho sebavedomia. Jednoducho proti týmto inak skvelým motorkám už hrá ich veľkosť a váha, ktorá vás nasmeruje maximálne na ľahkú poľnú cestu. S touto myšlienkou som preberal aj testovaciu 800-vku, ktorá ukrýva motor pôvodne vyvinutý pre chuligánsky naháč Street Triple a očakával som výbornú cestnú motorku s trochu obmedzenými schopnosťami v teréne. Prekvapenie však prišlo okamžite po nasadnutí a malý Tiger ma počas týždňa stráveného v sedle neustále prekvapoval svojimi schopnosťami v teréne, ale aj na ceste.  

 

Kompaktný trojvalec

Motor s objemom rovných 800 ccm prekvapí svojimi kompaktnými rozmermi a má nemalý podiel na celkových rozmeroch motocykla, ktoré sú z pohľadu jazdy v teréne skoro ukážkové. Trojvalec pritom disponuje maximálnym výkonom 95 k, čo je plne porovnateľná hodnota s dvojvalcovou konkurenciou, no tento výkon dosahuje pri 9 250 ot./min., čo je viac ako v prípade dvojvalcov. To isté platí aj v prípade krútiaceho momentu 79 Nm, ktorý vrcholí na hodnote 7 850 ot./min. Na cestu vynikajúce údaje, naopak v teréne sú papierovo žiadané skôr nižšie otáčky. Veľa práce samozrejme odvádza elektronika a vďaka prítomnosti elektronicky ovládanej škrtiacej klapky má jazdec k dispozícii až trojicu výkonových režimov, pri ktorých sa upraví nielen priebeh výkonovej krivky, ale aj nastavenie ABS a trakčnej kontroly.  

 

Podvozok pripravený do terénu

Tuhý rám pozváraný z oceľových rúrok tvorí základ podvozku a všade kde sa pozriete nájdete na Triumphe kvalitné komponenty. O pruženie sa na oboch koncoch starajú komponenty WP. Chýba síce komfort elektronického nastavenia, no oba konce sa dajú kompletne nastaviť mechanicky a jazdec tak má široké možnosti prispôsobenia podvozku vlastným požiadavkám, čo je v prípade dobrodružného jazdca vítaný doplnok. Vpredu je zdvih obrátenej vidlice 220 mm a centrál vzadu ponúka 215 mm. Brzdné komponenty značky Nissin sa už tradične spájajú s produkciou anglickej značky a v tomto prípade sú doplnené výborne fungujúcim systémom ABS, ktorý je vybavený offroadovým režimom. Vpredu nechýba 21-palcová pneumatika, ktorú dopĺňa zadná 17-ka. Spomeniem ešte veľmi dobrú svetlú výšku a kvalitnú ochranu motora pred poškodením. Do terénu výborná kombinácia.  

 

 Dizajn pravého dobrodruha

 Keď ide o dizajn, tak Triumph môže asi ťažko niekto podozrievať z toho žeby sa nechal inšpirovať dizajnom konkurencie a anglická značka išla v tomto ohľade vlastným smerom. Platí to aj v prípade modelovej rady Tiger kam patrí aj menšia 800-vka a na ceste si ju len ťažko pomýlite s niečím iným. Typické ostré línie nádrže a krytov chladiča vytvárajú atraktívne hrany, ktoré dopĺňa predná maska s dvojicou veľkých svetlometov. Ako celok pôsobí motorka vyváženým a kompaktným dojmom. Kompaktnosť tohto dizajnu sa prejaví po nasadnutí a ani na sekundu som nemal pocit, že sedím na širokom trojvalci a Tiger je v tomto smere nielen plne porovnateľný s dvojvalcovou konkurenciou ale pocitovo je to dokonca menšia motorka.  

 

Motorka v plnke

Testovaná verzia XCA predstavuje vrchol v ponuke výrobcu a čaká na vás výbava, ktorú môžu Tigrovi závidieť aj o triedu väčšie a drahšie modely. Začnem elektronickou výbavou, ktorá zahŕňa trojicu výkonových režimov, pričom režim s označením Rider si môže jazdec naprogramovať podľa vlastných preferencii a vybrať si z režimov Sport, Road, Rain alebo Offroad. S jednotlivými režimami spolupracuje systém trakčnej kontroly a ABS, ktoré upravia svoje nastavenia podľa daného režimu a trakčná kontrola sa dá naviac vypnúť. Nechýba intuitívny tempomat, ktorý vám dovolí dopredu si predvoliť vašu rýchlosť. Motorka bola vybavená kompletným padacím rámom, hliníkovými držiakmi zadných kufrov, centrálnym stojanom, hliníkovým krytom motora a krytmi rukovätí. Pokračujeme vyhrievanými rukoväťami a sedlom, ktoré je výškovo nastaviteľné. Ak by sa vám málilo, tak nájdete tu až trojicu 12 V zásuviek, držiak GPS, frézované stúpačky jazdca, alebo prídavné hmlové svetlá. Ak hľadáte motorku s maximálnou výbavou, tak ste na správnom mieste.  

 

Športovec a diaľkový turista

Tiger je napriek svojmu neskrývanému offroadovému potenciálu cestnou alebo lepšie povedané cestovnou motorkou a asfalt mu určite svedčí. Začnem motorom, ktorý si zachoval niečo zo svojich športových predchodcov a výkon narastá síce v lineárnej no zároveň o niečo strmšej krivke ako v prípade najbližšej konkurencie. Inými slovami trojvalec je zábavným spoločníkom a ak radi občas potiahnete otáčky do maxima, tak tento motor vám rád vyhovie, no a keď k tomu pripočítam jedinečný zvuk trojvalca vo vysokých otáčkach, tak športovo ladení jazdci musia byť na ceste spokojní. Napriek tomuto nespornému športovému talentu sa výkon motora dávkuje ľahko a je to skôr príjemný spoločník ako dravý pretekár. Možno aj preto kontrolka trakčnej kontroly nebude preblikovať v každom výjazde, no keď už zareaguje, tak jej zásah prakticky nepocítite. Na druhej strane motor dokáže spokojne pracovať aj v nižších otáčkach a pri cestovných rýchlostiach sa bez problémov pohybuje v dolnom spektre otáčkomera. Po meste sa môžete bez problémov posúvať so zaradenou šestkou, no ako je potrebná okamžitá reakcia, je potrebné podradiť a dostať ho trochu do otáčok. Príjemným zistením bola priemerná spotreba, ktorá pri jazde v rámci predpisov klesla pod 5 l/100km. Cesta svedčí nielen motoru ale aj podvozku, ktorý vďaka relatívne kompaktným rozmerom ponúka ľahké a obratné ovládanie. V tomto prípade mi na kľukatých cestách nevadila ani 21 palcová pneumatika vpredu a Tiger sa s ochotou púšťal do hlbokých náklonov a športovému tempu sa nebránil, skôr naopak s istotou a rezervou si poradil s agresívnym tempom. Vzpriamený posed je pohodlný a výšku sedla si môžete ešte upraviť a potrebný komfort nájdu aj nižšie postavy. Výrobca ponúka aj možnosť zvýšenia riadidiel, čo by som určite využil, pretože vzpriamenejší posed mi vyhovuje viac. Ochrana pred vetrom je dostatočná a pri dlhších presunoch som s radosťou využíval vymoženosti ako tempomat alebo vyhrievané sedlo a rukoväte. K ovládaniu vyhrievania ešte jedna poznámka, tlačidlá ovládania sú umiestnené presne v dosahu, no za denného svetla len ťažko zistíte, čo máte aktivované, pretože svetelná kontrolka bola prakticky neviditeľná. Na druhej strane ak máte vyhrievanie zapnuté, tak jeho účinok pocítite veľmi rýchlo a spomínaná kontrolka nakoniec nie je až tak dôležitá.  

 

Offroadový dobrodruh

Asi najväčšie prekvapenie na mňa čakalo pri jazde v teréne. Opäť musím vyzdvihnúť kompaktnú konštrukciu a bolo vidieť, že Angličania pri konštrukcii rámu a podvozku hľadali inšpiráciu vo svete offroadov a dizajn Tigra neslúži výlučne na zdvihnutie sebavedomia majiteľa, ale s týmto endurom sa môžete bez obáv vydať do náročnejšieho terénu. Poloha jazdca v stúpačkách je prirodzená a vzpriamená. Stredové partie sú o máličko širšie, no nádrž sa dá bez problémov stlačiť kolenami. Jazdil som len so sériovým nastavením pruženia, ktoré je pochopiteľne nastavenie mäkšie, no výborné komponenty WP ponúkajú široké možnosti nastavenia a charakteristika pruženia sa dá ľahko upraviť. Jazdný režim offroad trochu zjemní nástup trojvalca, upraví nastavenie trakčnej kontroly a vypne ABS na zadnom kolese. Výborný trojvalec, ktorý na ceste poteší svojím zábavným charakterom a ľahkým dávkovaním, nič nestráca z týchto vlastností ani v teréne, no prirodzená vlastnosť tohto motora je rýchly prechod do vyšších otáčok, čo znamená, že v pomalých sekciách kde sa pohybujete tesne nad voľnobežnými otáčkami bol trojvalec trochu v nevýhode. V pomalých sekciách som tak bol nútený pomáhať si viac spojkou, čo bolo o niečo pracnejšie, no všetko sa zmenilo v momente keď sa terén pred vami otvorí, rýchly nástup výkonu už nie je prekážkou. Tiger sa vďaka ľahkému ovládaniu v  rýchlejších sekciách cíti ako ryba vo vode a fakt, že mám pod sebou „až“ tri valce ma nijak neobmedzuje. Podvozok dokáže slušne absorbovať aj tvrdšie dopady a určite by pomohlo pohrať sa s nastavením pruženia.  

 

Skvelé enduro na cestu aj do terénu

Triumph je už dlhé roky spájaný s trojvalcovým motorom a túto pohonnú jednotku úspešne využíva v rôznych typoch motoriek. Enduro Tiger 800 XCA nie je výnimkou a ak počas vášho dobrodružného tripu radi trávite dlhý čas v stúpačkach, tak je to výborná voľba. Nudné presuny po asfalte vám spríjemní športovo ladený motor a v teréne môžete bez obáv atakovať rovnaký terén ako vaši parťáci na dvojvalcoch. Bonusom naviac je bohatá výbava, ktorá je porovnateľná s top modelmi o triedu vyššie.  

 

Triumph Tiger 800 XCA

Cena: 12 800 Eur

Motor: 799 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3

Výkon: 95 k pri 9 250 ot./min.

Krút. moment: 79 Nm pri 7 850 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

 Rozmery (D x Š x V): 2 215 x 851 x 1 390 mm

Rám: priehradový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 193 kg (suchá)

Rázvor: 1 545 mm

Výška sedla: 840-860 mm

Objem pal. nádrže: 19 l

Pneu: vpredu: 90/90 – 21, vzadu: 150/70 – 17  

 

Motocykel na test zapožičal: Motocorse, s. r. o., Bratislava  

 

Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2016

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Triumph Tiger 800 XCA – Album k testu, MMA 6/2016

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri