Connect with us

Testy a recenzie

Profesor X – test Honda CB500X

Publikovaný

on

Honda v tomto desaťročí ostáva konzumnou ale stáva sa i fantastickou. Príkladom je práve tento test, päťstovkové iX-ko je naozaj veľmi chutne konzumná záležitosť. Snáď len v momente keď stojíte v predajni vedľa nového NM4 Vultus začínate váhať kam tento motosvet speje. Honda si ide svoje, o tom nie je pochýb, a i keď sa tomu možno čudujete, každý vieme, že to robia fakt dobre. Honda presne vie čo kupujúci potrebuje a táto značka patrí v tomto smere medzi najlepšie.  

 

 Dospelá technika

CB500 je rodina, ktorá si spokojne žije svoj život v troch členoch, naháč F, závoďák R a testovaný všeumelec X. Náš študovaný profesor používa tú istú techniku ako súrodenci. Motor o objeme 471 ccm dáva 48 k pri 8 500 otáčkach, zároveň má príjemných 43 Nm a slušných 193 kg hmotnosti. Veľká 17,5 litrová nádrž ponúka slušný dojazd, plexi má dve polohy a vzhľadom na plne nastaviteľnú prednú vidlicu si môžete podvozok ladiť podľa svojej chuti, centrál Honda Pro-Link umožňuje zmenu aj na zadnom tlmiči. Dobré obutie zvýrazňuje možnosti a oproti ostatným 500-kám má verzia X iný rázvor, celkovo je natiahnutejšia čo pridáva stabilite, príbuznosť ku NC750X a Crosstoureru je zrejmá a Honda to ani nepopiera. Keď to zhrnieme, sedíme na dospelej motorke.  

 

Sexi dizajn

V Honde som si prebral model X vo farbe Pearl Horizon White, slovensky – bielej ako sneh, ktorý už chvalabohu na cestách nebol. Koniec marca bol naozaj príjemný a prvá cesta bola hneď nasmerovaná do Bojníc po cestách i necestách. Pri mojej výške (175 cm) som mal pod sebou presnú veľkosť stroja, žiadnu zmenšeninu, jednoducho poriadnu motorku. Páči sa mi pekný dizajn kolies a vypracované zlepšenia, ktoré po facelifte si všimne naozaj každý. Nechce sa mi popisovať každý zlom plastu, už na pohľad je totiž túto zmenu poznať a jedná sa o vydarené dielko. Je tu progres oproti staršiemu modelu, a to sa tu nerozprávame o dizajne, tie zlepšenia sú cítiť všade, no postupne. Potešia „ne“ japonské – širšie „rajdy“, ktoré prenesú presne tú zábavu, akú si pri pohľade na motorku predstavujete. Nádrž a pohľad od sedla je ako na iných cestovných endurách, vzpriamený posed a uvoľnená pozícia, ktorá má typické zalomenie kolien dodáva pocit pohodlia. Na dlháňov to asi moc nebude, veď pre nich sú tu ďalšie modely z ponuky Hondy. Jedine čo rušilo ucelenosť dokonalosti bola vnútorná časť plastov pod budíkom, tam si to zaslúžilo zaslepiť. To, ale dáme facku cenovke, ja viem, že to už nestojí tak veľa, no ak chcete dobrú Hondu a lacno, šetríte kde sa dá, tak som jej to odpustil. Proste som sa tam nepozeral. Čelné plexi je o desať cm na tom lepšie, LED je použité kde sa dá a čo dovoľuje rozpočet, páčku si viem nastaviť a márne hľadám ukazovateľ zaradenej rýchlosti – nie je. Celkovo je motorka naozaj sexi, je to ten typ kde na obrázkoch si ju až tak nevšímate no naživo sa hneď poberiete ku nej. Bravó.  

 

Priateľský a zábavný univerzál

Hneď po bezproblémovom štarte tam nalúskam všetky rýchlosti až po šestku. Ako vždy, prevodovka funguje presne a spoľahlivo. Rovnako sú na tom brzdy doplnené o ABS, isté, dobre dávkovateľné a samozrejmé už po dlhé obdobie to najlepšie ABS zo všetkých Japoncov v tejto cenovej kategórii. Poviete si, nuda. Nie je to ale tak, je to síce klišé, ale na ktorúkoľvek Hondu sadnem a okamžite za 5 sekúnd (pardon – 93 sekúnd ) viem hneď kde som a pocitovo som na tom tak, ako keby som ju minimálne rok vlastnil, to je Honda. Lenže toto naozaj nie je nuda. Zábava začína presne v pohybe, iX-ko je totiž detailne a perfektne vyvážené, váha je rozložená tak dokonalo, že dáva pocit aspoň o 30 kg ľahšieho stroja. Dynamika tu nie je len vec dizajnu a farieb, profesor sa naozaj čitateľne ovláda, dovolím si tvrdiť odhad, i taký začiatočníci budú pocitovo úplne inde, plní sebavedomia a istoty. Hlavne si treba uvedomiť, že to vôbec nie je zákerné vedenie stroja, celé je to silno bezpečné na vnímaní. Všetko je prirodzene intuitívne. Druhá výhoda každému docvakne hneď po pár kilometroch: veď toto nie je len do mesta, toto je stroj, ktorý so mnou môže prejsť celý kufor trás po Alpách. Skvelé. Rúbem si tam trojku, potom dva a zase hore, no pochopil som zbytočnosť točiť motor do výšin, už na šestke zaberá pri 57 km/h slušnou silou bez nutnosti podraďovania. Využívam ťah motora, ktorý papierovo nie je na tom tak, aký pocit dodáva do šedej hmoty v prilbe. Beriem si každú zákrutu po marcových studených cestách s takou istotou, že prekvapujem aj sám seba prečo nie som opatrnejší. Dobre spolupracuje obutie no hlavne brzdy sú naozaj perfektným spoločníkom. Oproti staršej verzii je nová pevnejšia a menej sa krúti. Kam ju pošlem bez odvrávania ide. Výhoda je aj chýbajúci ostrý záťah, on tu totiž je v celkovej sile, ktorý dokáže tento motorček zvládnuť na jednotku, ak dám poriadnu sódu, iX-ko si príjemne zrýchľuje bez zákerností a hlavne nikoho nezhodí, preto čo zákruta – nájazd idem na silné brzdy a všetko beriem pod plným plynom, fakt sexík. Čo vám poviem, bavím sa. Do 130 plexi funguje aj v dolnej polohe, nad by to chcelo premontovať ho vyššie. Ak jazdím v limite pravidiel našich kvalitných slovenských ciest (ja vždy 🙂 ) , tak dostávam spotrebu na 3,4 až 3,8 litra na 100 km. Keď, ale po diaľnici atakujem 140km/h, dlhodobo som na cca 6,2 litra. Pri rozumnej jazde som preto dosahoval dojazd 500 km na jednu nádrž. Ak to nakombinujeme, akokoľvek sa snažíte, dostanete sa určite hlboko pod 5 litrov. Spotreba je naozaj skvelá. Údržba vraj tiež. Peňaženka sa bude tešiť. Po pár dňoch som presvedčil manželku, aby odparkovala svoju CBF-ku a hrala sa na spolujazdca. Prvé prekvapenie prišlo hneď pri jazde, nárast na váhe motor nezaskočil a príjemne si to ťahal ďalej ako keby sa nechumelilo. Ovládanie bolo rovnaké a nerozhodilo to hmotnostné rozloženie, spolujazdec mi nezavadzal a pri rýchlejšej jazde som ho nepociťoval ako záťaž.  

 Viac Janka „Jenny“ Lysáková: „Na sedadle som si našla rýchlo polohu, nemala som ani málo ani veľa miesta, nešmýkalo sa sedadlo a pri jazde som nepotrebovala toľko ruky, posed je mäkší, ale neomrzí. Perfektnú symetriu ergonómie oboch tiel si najlepšie všimnete na fotografiách. Pýtate sa či je aj pre dvoch? Určite áno. CB500X som dokonca zaradila medzi tri moto s prívlastkom „budúca“, uvažujem o nej ako pokračovanie po mojej Bifinke (CBF125). Je totiž príjemná aj pre ženy.“  

 Keď som zase osamote a jasne Bratislave dávam najavo, že jazda v meste je formalita, cítim jemné vibrácie, ktoré som si všimol na diaľnici no nie sú extrémne a pripájam ich ku klasickému prejavu radového dvojvalca. Jediné, čo som sa nenaučil, vždy keď chcem vypnúť smerovku, zatrúbim. Nie som majiteľom dlhých prstov, nosím rukavice veľkosti „S až M“ a toto rozloženie nie je úplne moja šálka kávy. Za tri dni nemám problém dostať zadnú pneumatiku na hranu a dovoľujem si viac než je zdravé. Premýšľam nad konkurenciou no nik ma nenapadá. Tak sa ani netrápim a rúbem si to cez plné mesto bezpečne no bez starostí, i medzi autá a v pomalej rýchlosti je profesor X absolútne nezáludný, vie sa otočiť v stúpačkách na malom priestore a balansovanie je priam hračka. Ak by som chcel, viem aj naložiť, dáko si to ale nepýta. Kontrolujem palivo na budíkoch, meria presne a palubný počítač dodáva dostatok informácií. Škoda ukazovateľa zaradenej rýchlosti, tento stroj by som totiž rád odporúčal širokej palete jazdcov, od začiatočníkov cez pokračovateľov až po starších bikerov. A tí ho chcú.  

Záver

Keby som mal zhodnotiť celkovú povahu iXka, je to ako keby Versys 650 a Monster 600 sa skrížili a výsledkom je táto výborná 500-vka. Je racionálna a radostná zároveň, má všetky atribúty byť najrozumnejšou vo svojom objeme čomu nahráva výborná cena. Jednoduchá obsluha a celkovo zdravé chovanie pretkané príjemným účinkom bŕzd a ABS dodá telu hneď po prvej jazde pocit o dobrej investícii a správnom rozhodnutí. Bočný stojan síce treba troška hľadať a maximálka je „len“ 180, ale teraz úprimne, treba nám viac? Ja som ju rád Jenny odporučil. Jeden zadný kufor a kedykoľvek a kamkoľvek. A práve som chcel farbu, ktorú náš SR zástupca nedováža… (každý čitateľ čo má Motomagazín Katalóg 2016 presne vie, tí čo nemajú, šup do trafiky).  

Honda CB500X ABS

Cena: 5 990 Eur

Motor: 471 ccm, 8 ventilov DOHC, R2

Výkon: 48 k pri 8 500 ot./min.

Krút. moment: 43 Nm pri 7 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 095 x 830 x 1 360 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľových profilov

Hmotnosť: 196 kg (ABS) (prevádzková)

Rázvor: 1 420 mm

Výška sedla: 810 mm

Objem pal. nádrže: 17,5 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 160/60-17    

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.  

 

 Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2016

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Vlado Brniak  

Honda CB500X – Album k testu, MMA 6/2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri