Connect with us

Testy a recenzie

Prvá jazda: Triumph Tiger 900 2024

Publikovaný

on

Správa o nových Tigroch prišla už na jeseň. My sa teraz pozrieme na zmeny, ktorými motorka prešla a hlavne sme sa na ňu ako prví na Slovensku mohli posadiť a prinášame Vám prvé pocity z jazdy. Veľké zmeny sa udiali na motore, zlepšil sa komfort aj výbava. My sme v okolí Malagy jazdili na modeloch GT Pro (primárne určené na cestu) a Rally Pro, ktoré je hriech nepoužívať v teréne. Triumph zlepšil výkon, pohodlie a prináša veľmi bohatú základnú výbavu.

Prepracovaný motor

Všetky ponúkané modely – GT, GT Pro aj Rally Pro – majú rovnaký motor. Objem ostal nezmenený a má 888 ccm. Kľukový hriadeľ v tvare písmena T má zapaľovanie valcov v poradí 1, 3 a 2. Maximálny výkon sa zvýšil až na 108 koní pri 9500 ot. / min. Máme tu teda nárast až o 13 koní! Krútiaci moment narástol na 90 Nm dostupný pri 6850 ot. / min. Čomu za to vďačíme?

Motor dostal nové komponenty, ktoré mu pomohli zvýšiť výkon aj krútiaci moment. Nové sú piesty. Zvýšený kompresný pomer – 13,0:1 zvýšil efektivitu spaľovania. Konštruktéri zmenili hlavu valcov, vylepšili nasávanie aj vačkové hriadele. Prívod nasávania je po novom o 15 mm dlhší. To ale nie je všetko.

Triumph aktualizoval aj výfukový systém. Dvojitý katalizátor bol nahradený jednoduchým. Má zníženú hmotnosť a ľahšie prestupný pre výfukové plyny. Nová je koncovka výfuku, ktorá prináša agresívnejší zvuk. Komu nepostačí tento hukot, môže si priplatiť za titánovú koncovku od Akrapoviča. Ušetríte s ňou dalšie 1,9 kg. Spolupráca s touto značkou je novinkou pre rok 2024.

Ako sa to prejavilo pri jazde? Motorka ťahá odspodu a v teréne pri výjazdoch si ušetríte ľavú ruku pri stláčaní spojky. Aj v prípade častého spojkovania sa netreba báť únavy. Spojka je veľmi jemná a má postupný rovnomerný záber. Do 7500 otáčok je motor prakticky identický s predchádzajúcim modelom. Od tejto hodnoty je motor živší, točivejší a zábavnejší. Motorka sa podľa mňa priblížila veľkým endurám s výkonom, ale zachováva si stále kompaktné rozmery. Motorka pôsobí na svoje rozmery veľmi ľahko a vzdušne. A ten výfuk si veľmi rád poprdkáva a zvuková kulisa je oveľa lepšia. Hlavne som to cítil pri prudkom podradení, alebo náhlom zavretí plynu.

Pruženie a podvozok – jedinečnosť v každom modeli

Najväčie rozdiely medzi jednotlivými modelmi je v samotnom odpružení, veľkosti kolies a obutí. V prvom rade si modely ešte raz rozdeľme.

GT Pro – model s primárnym využitím na ceste

Rally Pro – model, ktorý sa v teréne cíti ako doma

GT ProRally Pro
VpreduMarzocchi 45 mm upside down, manuálne nastavenie tlmenia odskoku a tlmenia kompresie

180 mm zdvih

Koleso z ľahkej zliatiny 100/90-19
Showa 45mm upside down vidlica, manuálne nastavenie predpätia, tlmenia odskoku a tlmenia kompresie

240 mm zdvih

Vypletané koleso 90/90-21
VzaduMarzocchi elektronicky nastavitelné predpätie a odskok,

170 mm zdvih

Koleso z ľahkej zliatiny 150/70R17
 Showa jednotka zadného odpruženia, manuálne nastavenie predpätia a tlmenia odskoku

230mm zdvih

Vypletané koleso 150/70R17

Všetko je to o pneumatikách. My sme v teréne jazdili na príplatkových Michelin Anakee, inak sú na Rally Pro sériovo dodávané Bridgestone Battlax Adventure. GT Pro je obuté na solídnych Metzeler Tourance Next.

Kvalita podvozku od Showy je v teréne vynikajúca, hlavne vďaka zdvihom a na kamenistej pôde, kde sme jazdili, možnosť kompletného nastavenia prináša obrovské možnosti.

Na ceste som ocenil hlavne zadnú elektronickú jednotku GT Pro. Vo všetkých jazdných režimoch som si mohol meniť tlmenie odskoku, takže podľa chuti v niekoľkých stupňoch a v novom menu – doslova na dva kliky. V novom menu som našiel samotné nastavenie a určil hodnotu. V prípade, že som chcel tlmenie zmeniť za jazdy, do daného menu som sa dostal rýchlo vďaka tomu, že si systém pamätal, kde som naposledy robil nastavenie. Rovnako pohodlne som si na displeji vybral hodnotu predpätia podľa zaťaženia motocykla. Práve táto vec odlišuje GT Pro a Rally Pro. Stačí si len vybrať podľa preferencii. Obe motorky majú vo svojom smere čo ponúknuť.

Brzdy

Na týchto častiach neboli vykonané žiadne zmeny, pripomeňme si však ich prednosti. Patria k tomu najlepšiemu, čo môžete kúpiť. Vpredu sú dva plávajúce kotúče s priemerom 320 mm Brembo Stylema – 4 piestikové Monoblok brzdiče s radiálnou pumpou. Tie sú doplnené o optimalizované náklonové ABS. Jeden kotúč vzadu má priemer 255mm značky Brembo s jednopiestikovým posuvným brzdičom.

V praxi sa brzdy prejavujú bezchybným prejavom. Ani pri prudkých zjazdoch v teréne sa nám nepodarilo unaviť ich. Určite však majú svoje limity, ktoré budete hľadať len ťažko. Hlavnou výhodou je ich účinnosť a veľmi jemná dávkovateľnosť. Oceníte to najmä v teréne pri strmších zjazdoch, kde potrebuje jazdec najväčšiu kontrolu. Na ceste sa na ne môžem spoľahnúť pri športovej jazde, pri ktorej si môžem dovoliť brzdiť o trochu neskôr pred zákrutou. Motorka sa cíti výborne aj v užších zákrutách. Vďaka nižšiemu podvozku je to hlavne prípad GT Pro. Pri správnom nastavení podvozku Rally Pro môže konkurovať aj GT modelom na ceste. Treba však myslieť na zvýšené ťažisko. Použiteľnosť Rally Pro v teréne je neuveriteľná.

Komfort a technológie

Aktualizáciu dostal systém, ktorý zobrazuje 7 palcový TFT displej. Už pred 4 rokmi pri predstavení bola táto časť motorky ďaleko pred väčšinou konkurencie. Tento je upravené menu a zobrazenie. Do štandardnej výbavy dostaneš:

  • USB-C zásuvka na nabíjanie
  • konektivita cez bluetooth
  • indikátor tlaku v pneumatikách
  • vyhrievané sedadlo jazdca a spolujadca
  • signalizácia núdzového brzdenia
  • nastaviteľné sedadlo s novým tvarom. jeho výšká je nastaviteľná (GT Pro – 820 až 840mm, Rally Pro 860 – 880 mm. Sedadlo lepšie filtruje vibrácie
  • Vylepšený quick shifter – vďaka senzoru na radičke a motore lepšie synchronizuje preradenie. A je to medzi generačne cítiť. Rovnakú technológiu ponúka aj Street Tripple RS
  • Led hmlovky

Zásadnými zmenami prešli aj bočné panely a kapotáž. Nejde len o estetickú funkciu. Slúži hlavne na lepší odvod tepla od chladiča, ktorý smeruje viac od jazdcových nôh. Riadidlá dostali gumové podložky, ktoré znižujú jemné vibrácie od motora vo vyšších otáčkach.

Pre modely GT Pro ponúka motorka 5 jazdných režimov, ktoré spolupracujú aj zo zadnou elektronickou tlmiacou jednotkou. Rally Pro má navyše režim Off-Road plus, ktorý má kompletne vypnutú trakčnú kontrolu a ABS.

Modely sa líšia aj v jazdnej pozícii. Rally Pro má nižšie stúpačky a riadidlá posunuté dozadu o 15 mm.

Zhrnutie

Absolvovali sme predstavenie nového Triumphu Tiger 900 pre rok 2024. Vyskúšali sme Rally Pro na ceste aj v teréte. A vydýchnuť nedostala ani GT Pro verzia. Motor má zvýšený výkon, agresívnejší zvuk a menšiu spotrebu. Obe motorky majú bohatú štandardnú výbavu a konštruktéri zapracovali aj na väčšom pohodlí. Motorky budú v predaji už prvý polrok 2024. Ceny už čoskoro. Ktorú by si si vybral ty? Rally Pro na vyšších zdvihoch s kompletne nastaviteľným podvozkom do terénu, alebo cestné GT Pro s elektronickým tlmením vzadu?

Ďakujeme STYXu za výbavu a spoločnosti Triumph za pozvanie a skvelý servis.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri