O tom, že snežný skúter je nie len užitočné, ale i športové náradie a dobrý nástroj na vyplnenie voľného času nemožno pochybovať. Slovensko vďaka dobrej geografickej polohe snežné skútre potrebuje a na Slovensku je dobre fungujúci importér tejto celosvetovo uznávanej a prestížnej značky Ski-Doo – spoločnosť Imidjex s.r.o. so sídlom v Bratislave. Všetok záujem v BRP – u modelov Ski-Doo sa točí okolo novej pohonnej jednotky z rakúskej dielne ROTAX s označením ROTAX 800R E-TEC a druhý nový motor s označením ROTAX 600 ACE. Len pre informáciu, 800R E-TEC je v predstihu pripravený na prísne európske normy a zatiaľ ako jediný v tejto triede spĺňa emisné kvóty pre rok 2014.
Aj dvojtakt splní najprísnejšie kritéria Rakúsky motor s označením Rotax 800R E-TEC je v podstate špecialitou pre nasledujúce obdobie a to, čo ho robí takým vzrušujúcim sú jeho parametre. V produkcii Ski-Doo nahrádza pôvodný motor Rotax Power T.E.K. a plní hneď niekoľko významných, ak nie najvýznamnejších atribútov dôležitých pre snežné skútre vôbec.
Rotax 800R E-TEC Spotreba / výkon Trend v dnešnej dobe je pre všetkých rovnaký – získať čo najviac výkonu za čo najmenej peňazí. Výrobca predstavuje novú generáciu práve ostrého dvojvalcového dvojtaktu, ktorý je tak potrebný pre športovo a freestylovo založených užívateľov. Začnime spotrebou, ktorá sa zdá byť v tomto prípade bezkonkurenčná. Čo teda poviete na 12,3 l naturalu na 100 km, čo je až 37 % úspora spotreby paliva oproti konkurencii a to všetko pri výkone 155 k. S plnou nádržou je akčný rádius zázračných 325 km. Samozrejme údaj bude rozdielny pri rôznych modeloch, ktoré sa líšia hlavne dĺžkou a šírkou pásu. Časť nárastu výkonu má na starosti práve úplne nová riadiaca jednotka, ktorá stavia do optimálneho pomeru výkon a následne jeho efektivitu.
Ekológia / životné prostredie To, na čo si práve Fíni a dnes už celý svet potrpia, je ochrana životného prostredia. E-TEC spĺňa v tomto smere najprísnejšie kritéria napriek tomu, že ide o dvojtakt. Spotreba oleja sa znížila o celých 35 %. Čiastočne sa to dosiahlo úplne novou olejovou pumpou s priamym vstrekom oleja na kľuku a valce. Samotné palivo sa vstrekuje priamo do valca, pomocou dvojice trysiek, objem airboxu sa zväčšil u všetkých modelov a plocha nasávacích hrdiel narástla až o 63 % a hrdlá majú zároveň nový sklon. Emisie dosiahnuté vývojom majú najlepšie hodnoty v histórii a verte, že sú krajiny, kde spotrebiteľ na toto pozerá. Výrobca prezentuje s týmto motorom slogan: „BEZ DYMU a ZÁPACHU“ . Údaj 1 liter oleja spotrebovaného na 450 km je pri dvojtakte priam neuveriteľný a spomínaný slogan je tak určite namieste.
Zázračný dvojtakt? Možno hej, pokiaľ BRP nechcela prísť o športové „ostré“ modely, muselo vývojové stredisko konať. Už dva roky používaný motor 600 E-TEC HO bol sčasti základom pre novú 800-vku a ako sa dejú zázraky? Rotax 800R E-TEC dostal nové vstrekovanie paliva, ktoré ide cez samostatnú trysku priamo do valca, pričom vzduch je naháňaný do motora klasickým spôsobom pomocou sacích hrdiel a škrtiacej klapky. Nato, aby sa motor nezadrel slúži úplne nové štvorkanálové olejové čerpadlo, ktoré vstrekuje olej priamo na kľukovú hriadeľ a pod nové piestne krúžky. Oproti 600-vke prináša tento systém motoru o 25% paliva viac. Nová je aj riadiaca jednotka a jej súčasťou je tkzv. zahrievací mód, čo v praxi znamená „bez dymu a zápachu“. Lenže nie iba to. Modely osadené týmto motorom majú väčšinou ručný štart a celá elektronika zabezpečuje štart na prvé trhnutie pri akomkoľvek mraze a iných zlých podmienkach. Modelová rada s motorom Rotax 800R E-TEC: MX Z XR-S, Summit X146“, Summit X 163“, Summit Freeride (154“), Renegade Backcountry X.
Motor Rotax 600 ACE V poradí druhou novinkou je úplne nový štvortaktný motor s označením Rotax 600 ACE, ktorý je zároveň prvým motorom novej generácie vysoko úsporných štvortaktných motorov, ktoré sú označované skratkou ACE (Advanced Combustion Efficiency), a vyznačujú sa pokrokovou technológiou spaľovania, so zameraním na minimalizovanie spotreby a obsahu emisii vo výfukových plynoch, no bez negatívneho vplyvu na maximálny výkon.
Spotreba / výkon Nájsť optimálny kompromis medzi maximálnym výkonom a pokiaľ možno čo najnižšou spotrebou vôbec nie je jednoduché a uspokojiť obe strany býva prakticky nemožné. Treba však dodať, že firma Rotax v tomto smere patrí medzi absolútnu špičku na trhu, čoho dôkazom je aj nový dvojvalec. Technológia ACE sa zameriava najmä na optimalizáciu spaľovacieho procesu a zníženie mechanického trenia vo vnútri motora. Nový motor preto má optimalizovaný sklon sacích a výfukových ventilov, tvar spaľovacej komory je upravený a zároveň pomer vŕtania a zdvihu je prakticky štvorcový, čo má nemalý vplyv na optimalizovanie spaľovacieho procesu. Zároveň maximálna pozornosť bola venovaná samotnému dizajnu, použitým materiálom a povrchovým úpravám vo vnútri motora, ktoré spolu s oddeleným systémom mazania minimalizujú odpory vznikajúce trením vo vnútri motora. Výsledkom je maximálny výkon na hranici 60 k spojený s bezkonkurenčnou spotrebou. K hladkému chodu motora prispieva aj nová spojka eDrive, ktorá bola špeciálne vyvinutá na motory s nižším výkonom. Nová spojka vychádza z techniky vyvinutej na štvorkolkách (ATV). Vyznačuje sa minimálnym pomerom rotujúcej masy (len 1,4 kg), plynulým záberom a pracuje pri nižších teplotách, čo predlžuje jej životnosť a lepšie odoláva prípadnému prehriatiu.
Nový štandard v triede Tento motor má ambície stať sa lídrom vo svojej triede. Radový dvojvalec vybavený štvoricou ventilov v každom valci ovládaných pomocou rozvodu DOHC produkuje 60 k výkonu pri priemernej spotrebe len 8 l/100 km, čo je v tejto kategórii bezkonkurenčná hodnota. Pri tejto spotrebe má skúter dojazd až 500 km, čo je rovnako údaj, ktorý ďaleko presahuje možnosti konkurencie. Nový motor je zároveň aj mimoriadne ohľaduplný voči ovzdušiu a už teraz spĺňa emisne normy, ktoré začnú platiť až v roku 2012. Jeho ďalším prínosom je aj maximálne tichý chod a so 73 dB je to jeden z najtichších motorov na trhu. Nová pohonná jednotka sa objaví v rôznych modeloch Ski-Doo a okrem športovo-úžitkových modelov Tundra a Skandic je motor ponúkaný aj v turistickom modeli Grand Touring a objaví sa dokonca aj v nekompromisnom športovcovi Renegade, čo len potvrdzuje mimoriadne kvality tohto motora.
Prehľad – Modelový rad produktov Ski-Doo:
Modely MX Z MX Z X-RS E-TEC 800R
MX Z X-RS E-TEC 600 H.O
MX Z TNT 550F
Modely RENEGADE Backcountry X E-TEC 800R
Backcountry X E-TEC 600 H.O
X 4-TEC 1200
Adrenaline X E-TEC 600 H.O
Sport 600 ACE
Sport 550F
Modely SUMMIT Freeride E-TEC 800R
X E-TEC 800R 163“
X E-TEC 800R 146“
Everest X E-TEC 600 H.O.
Modely GRAND TOURING SE 4TEC 1200
Sport 600 ACE
Sport 550F
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.