Connect with us

Spravodajstvo

Ski-Doo – 155 koňový motor ohuruje spotrebou a výkonom

Publikovaný

on

Video: oficial BRP


Ski-Doo 2011

O tom, že snežný skúter je nie len užitočné, ale i športové náradie a dobrý nástroj na vyplnenie voľného času nemožno pochybovať. Slovensko vďaka dobrej geografickej polohe snežné skútre potrebuje a na Slovensku je dobre fungujúci importér tejto celosvetovo uznávanej a prestížnej značky Ski-Doo – spoločnosť Imidjex s.r.o. so sídlom v Bratislave. Všetok záujem v BRP – u modelov Ski-Doo sa točí okolo novej pohonnej jednotky z rakúskej dielne ROTAX s označením ROTAX 800R E-TEC a druhý nový motor s označením ROTAX 600 ACE. Len pre informáciu, 800R E-TEC je v predstihu pripravený na prísne európske normy a zatiaľ ako jediný v tejto triede spĺňa emisné kvóty pre rok 2014.

Aj dvojtakt splní najprísnejšie kritéria
Rakúsky motor s označením Rotax 800R E-TEC je v podstate špecialitou pre nasledujúce obdobie a to, čo ho robí takým vzrušujúcim sú jeho parametre. V produkcii Ski-Doo nahrádza pôvodný motor Rotax Power T.E.K. a plní hneď niekoľko významných, ak nie najvýznamnejších atribútov dôležitých pre snežné skútre vôbec.

Rotax 800R E-TEC
Spotreba / výkon
Trend v dnešnej dobe je pre všetkých rovnaký – získať čo najviac výkonu za čo najmenej peňazí. Výrobca predstavuje novú generáciu práve ostrého dvojvalcového dvojtaktu, ktorý je tak potrebný pre športovo a freestylovo založených užívateľov. Začnime spotrebou, ktorá sa zdá byť v tomto prípade bezkonkurenčná. Čo teda poviete na 12,3 l naturalu na 100 km, čo je až 37 % úspora spotreby paliva oproti konkurencii a to všetko pri výkone 155 k. S plnou nádržou je akčný rádius zázračných 325 km. Samozrejme údaj bude rozdielny pri rôznych modeloch, ktoré sa líšia hlavne dĺžkou a šírkou pásu. Časť nárastu výkonu má na starosti práve úplne nová riadiaca jednotka, ktorá stavia do optimálneho pomeru výkon a následne jeho efektivitu.

Ekológia / životné prostredie
To, na čo si práve Fíni a dnes už celý svet potrpia, je ochrana životného prostredia. E-TEC spĺňa v tomto smere najprísnejšie kritéria napriek tomu, že ide o dvojtakt. Spotreba oleja sa znížila o celých 35 %. Čiastočne sa to dosiahlo úplne novou olejovou pumpou s priamym vstrekom oleja na kľuku a valce. Samotné palivo sa vstrekuje priamo do valca, pomocou dvojice trysiek, objem airboxu sa zväčšil u všetkých modelov a plocha nasávacích hrdiel narástla až o 63 % a hrdlá majú zároveň nový sklon. Emisie dosiahnuté vývojom majú najlepšie hodnoty v histórii a verte, že sú krajiny, kde spotrebiteľ na toto pozerá. Výrobca prezentuje s týmto motorom slogan: „BEZ DYMU a ZÁPACHU“ . Údaj 1 liter oleja spotrebovaného na 450 km je pri dvojtakte priam neuveriteľný a spomínaný slogan je tak určite namieste.

Zázračný dvojtakt?
Možno hej, pokiaľ BRP nechcela prísť o športové „ostré“ modely, muselo vývojové stredisko konať. Už dva roky používaný motor 600 E-TEC HO bol sčasti základom pre novú 800-vku a ako sa dejú zázraky? Rotax 800R E-TEC dostal nové vstrekovanie paliva, ktoré ide cez samostatnú trysku priamo do valca, pričom vzduch je naháňaný do motora klasickým spôsobom pomocou sacích hrdiel a škrtiacej klapky. Nato, aby sa motor nezadrel slúži úplne nové štvorkanálové olejové čerpadlo, ktoré vstrekuje olej priamo na kľukovú hriadeľ a pod nové piestne krúžky. Oproti 600-vke prináša tento systém motoru o 25% paliva viac. Nová je aj riadiaca jednotka a jej súčasťou je tkzv. zahrievací mód, čo v praxi znamená „bez dymu a zápachu“. Lenže nie iba to. Modely osadené týmto motorom majú väčšinou ručný štart a celá elektronika zabezpečuje štart na prvé trhnutie pri akomkoľvek mraze a iných zlých podmienkach. Modelová rada s motorom Rotax 800R E-TEC: MX Z XR-S, Summit X146“, Summit X 163“, Summit Freeride (154“), Renegade Backcountry X.

Motor Rotax 600 ACE
V poradí druhou novinkou je úplne nový štvortaktný motor s označením Rotax 600 ACE, ktorý je zároveň prvým motorom novej generácie vysoko úsporných štvortaktných motorov, ktoré sú označované skratkou ACE (Advanced Combustion Efficiency), a vyznačujú sa pokrokovou technológiou spaľovania, so zameraním na minimalizovanie spotreby a obsahu emisii vo výfukových plynoch, no bez negatívneho vplyvu na maximálny výkon.

Spotreba / výkon
Nájsť optimálny kompromis medzi maximálnym výkonom a pokiaľ možno čo najnižšou spotrebou vôbec nie je jednoduché a uspokojiť obe strany býva prakticky nemožné. Treba však dodať, že firma Rotax v tomto smere patrí medzi absolútnu špičku na trhu, čoho dôkazom je aj nový dvojvalec. Technológia ACE sa zameriava najmä na optimalizáciu spaľovacieho procesu a zníženie mechanického trenia vo vnútri motora. Nový motor preto má optimalizovaný sklon sacích a výfukových ventilov, tvar spaľovacej komory je upravený a zároveň pomer vŕtania a zdvihu je prakticky štvorcový, čo má nemalý vplyv na optimalizovanie spaľovacieho procesu. Zároveň maximálna pozornosť bola venovaná samotnému dizajnu, použitým materiálom a povrchovým úpravám vo vnútri motora, ktoré spolu s oddeleným systémom mazania minimalizujú odpory vznikajúce trením vo vnútri motora. Výsledkom je maximálny výkon na hranici 60 k spojený s bezkonkurenčnou spotrebou. K hladkému chodu motora prispieva aj nová spojka eDrive, ktorá bola špeciálne vyvinutá na motory s nižším výkonom. Nová spojka vychádza z techniky vyvinutej na štvorkolkách (ATV). Vyznačuje sa minimálnym pomerom rotujúcej masy (len 1,4 kg), plynulým záberom a pracuje pri nižších teplotách, čo predlžuje jej životnosť a lepšie odoláva prípadnému prehriatiu.

Nový štandard v triede
Tento motor má ambície stať sa lídrom vo svojej triede. Radový dvojvalec vybavený štvoricou ventilov v každom valci ovládaných pomocou rozvodu DOHC produkuje 60 k výkonu pri priemernej spotrebe len 8 l/100 km, čo je v tejto kategórii bezkonkurenčná hodnota. Pri tejto spotrebe má skúter dojazd až 500 km, čo je rovnako údaj, ktorý ďaleko presahuje možnosti konkurencie. Nový motor je zároveň aj mimoriadne ohľaduplný voči ovzdušiu a už teraz spĺňa emisne normy, ktoré začnú platiť až v roku 2012. Jeho ďalším prínosom je aj maximálne tichý chod a so 73 dB je to jeden z najtichších motorov na trhu. Nová pohonná jednotka sa objaví v rôznych modeloch Ski-Doo a okrem športovo-úžitkových modelov Tundra a Skandic je motor ponúkaný aj v turistickom modeli Grand Touring a objaví sa dokonca aj v nekompromisnom športovcovi Renegade, čo len potvrdzuje mimoriadne kvality tohto motora.

Prehľad – Modelový rad produktov Ski-Doo:
Modely MX Z

MX Z X-RS E-TEC 800R
MX Z X-RS E-TEC 600 H.O
MX Z TNT 550F

Modely RENEGADE
Backcountry X E-TEC 800R
Backcountry X E-TEC 600 H.O
X 4-TEC 1200
Adrenaline X E-TEC 600 H.O
Sport 600 ACE
Sport 550F

Modely SUMMIT
Freeride E-TEC 800R
X E-TEC 800R 163“
X E-TEC 800R 146“
Everest X E-TEC 600 H.O.

Modely GRAND TOURING
SE 4TEC 1200
Sport 600 ACE
Sport 550F

Modely SCANDIC
Tundra LT 600 ACE
Tundra 550F
WT 600 ACE

Modely EXPEDITION
LE E-TEC 600 H.O.
SE 4-TEC 1200

Všetko čo potrebujete vedieť o Ski-Doo nájdete na stránkach dovozcu pre SR: Imidjex s.r.o. Bratislava. WWW.BRP-CENTER.SK [linka]


Autor : V. Brniak, foto: BRP

Model MX Z X-RS E-TEC 800R je v ponuke Ski-Doo najšportovejší

Ski-Doo 2011

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri