Connect with us

Motoporadňa

Aký olej do motorky? Poradíme vám s výberom.

Publikovaný

on

Olej do motorky

Vybrať si ten správny olej je viac ako dôležité. Veľa rekreačných jazdcov si zakúpi racingový produkt a pritom sa „vozí“ s motocyklom v bežnej premávke, kde daný olej nedosahuje svoju optimálnu pracovnú teplotu. Nesprávna voľba sa v takom prípade najskôr prejaví zlou činnosťou mokrej spojky, a tak vznikajú neopodstatnené tvrdenia o „zlom“ oleji. Na bežné jazdenie treba používať výlučne olej s normou JASO – MA, ktorá plne pokrýva bežné či turistické používanie motocykla.

Rovnako treba brať do úvahy aj to, aký olej bol použitý predtým a v akom stave sú spojkové lamely. Športové oleje rýchlo odhalia nedokonalosti spojkových lamiel a prejaví sa to „prekĺzavaním spojky.“ Následne zákazník začne šíriť informácie o zlom produkte a nekvalitnej značke oleja, čo vôbec nie je pravda.

Aký olej do motorky?

Pre ostrú jazdu je vhodnejší olej s normou spojky MA2, ktorý pracuje od vyšších teplôt a je potrebné spojku dostatočne zohriať. Môžeme to prirovnať k športovým brzdám, sú lepšie a výkonnejšie, ale ak ich nezahrejete na ich pracovnú teplotu, skončíte na prvom stĺpe. Za studena jednoducho nepracujú správne, no stačí troška poštekliť brzdovú páčku a stojíte na prednom kolese. Tieto normy nehovoria o kvalite oleja, ale o jeho vlastnostiach a rozsahu použitia! Normy, ktoré hovoria o kvalite oleja, poznáme podľa amerických API noriem a Japonských JASO noriem. U motocyklových produktov je viac zaužívaná JASO norma. Spomenieme aspoň základné rozdelenie podľa použitia a to na 2T a 4T

Motocykle s 2-taktným motorom

Hlavným faktorom, ktorý zohráva dôležitú úlohu pri 2- taktných olejoch je jeho schopnosť cielenej straty (olej je zmiešaný s benzínom, aby mazal všetky mechanické časti a následne bol spálený v spaľovacom priestore motora). Preto je dôležité, aby molekuly oleja vytvárali minimálne množstvo dymu a zabezpečovali maximálnu výkonnosť mazania. Z tohto dôvodu spoločnosť REPSOL vytvorila novú vylepšenú radu olejov, aby vyhovela stále náročnejšiemu trhu a ponúkla pestrejšiu škálu využiteľnosti. Repsol Moto 2T rada sa skladá zo 6 olejov, ktoré pokrývajú celé kvalitatívne spektrum a všetky sú vyrábané so SMOKE TECHNOLOGY pre minimálnu dymivosť.

Top 2T produkt REPSOL Moto racing 2T je jedinečný, plne syntetický mazací olej pre mix (len na predmiešanie) určený pre vysoko výkonné 2-taktné motory. Navrhnutý v spolupráci s poznatkami a skúsenosťami závodných tímov Repsol a schopnosťou odolať vysokým teplotám. Tento produkt je vhodný aj pre racingové motokáry, prekračuje všetky existujúce normy a tým je neporovnateľný s konkurenciou. Tento olej je v niektorých strojoch možné miešať v pomere 1:100! Stále je však potrebné držať s pokynov, ktoré predpisuje výrobca daného motora! Kvalitatívnu normu nemá určenú z jednoduchého dôvodu. Zatiaľ nevymysleli takú , ktorá by ho vystihovala, tak sa uvádza aspoň najvyššia možná JASO FD. V ponuke sú aj ďalšie špičkové 2T oleje taktiež určené na rôzne použitie. Napr: REPSOL Moto Competición 2T, REPSOL Moto Scooter 2T, REPSOL Moto Off Road 2T, REPSOL Moto Sintético 2T, REPSOL Moto Town 2T.

Motocykle so 4-taktným motorom

V dnešnej dobe je charakteristika 4-taktného motocyklového motora oveľa drsnejšia, ako motor auta: pracujú pri vyšších otáčkach, pri vyšších teplotách a používajú menšie množstvo oleja na mazanie a chladenie motora. Tieto faktory viedli k vývoju špecifických olejov pre motocykle vysokej kvality, ktoré sú schopné mazať nielen samotný motor, ale aj spojku a prevodovku. Použitie oleja určeného pre autá môže viesť k preklzávaniu spojky a problémom pri radení rýchlostí, keďže nemá adekvátnu viskozitu a klznú schopnosť. REPSOL vytvoril novú, vlastnú vylepšenú 4T motocyklovú radu olejov, aby uspokojil požiadavky trhu s týmito novými šiestimi produktmi, ktoré dokážu mazať súčasne motor a prevodovku motocykla.

Je dôležité podotknúť, že oleje REPSOL majú ako jediné na svete HONDA špecifikáciu a sú plnené do prvovýroby nejednej značky. Spomedzi top 4T olejov spomeniem aspoň REPSOL Racing HMEOC 10W30 ktorý predpisuje Honda a spĺňa najvyššie požiadavky tohto najväčšieho svetového výrobcu motocyklov. Taktiež sú v ponuke rôzne viskozity nielen Racingových produktov ale aj pre OFF road a mnoho ďalších napr: REPSOL Moto Racing 4T 10W50, 10W40, 5W40, REPSOL Moto Racing HMEOC 10W30, REPSOL Moto OFF ROAD 4T 10W40 REPSOL Moto Sintético 4T 10W40, REPSOL Moto Sport 10W40 REPSOL Moto Scooter 5W40, REPSOL Moto Rider 4T 15W50, 10W40 REPSOL Moto V-twin 20W50

3 komentáre

1 komentár

  1. satanokky

    10. mája 2016 at 13:26

    Krásna reklama.
    A ten zavádzajúci názov článku – „Správny olej – základ zdravého motora. Poradíme vám!“ No neporadili ste teda ani prd makový.
    A stránka repsol.sk ma pri výbere oleja prehodila na stránku https://www.repsol.com/es_en/productos-servicios/lubricantes/profesionales/buscador_lubricantes/ kde mi pre moju MT-01 vyhodilo jeden typ oleja – REPSOL Moto Sport 4T 10W-40 čo už zaváňa nepresnosťou keďže pre túto motorku sa môžu použiť viskozity od 10W-30 až po 20W-50, ale hlavne najlepšiou fičúrkou je to, že po kliknutí na ten olej sa Vám ukážu až 4 riadky popisu a keď chcete vedieť detaily a špecifikácie tak po kliknutí na „Technical Data Sheet“ Vám to vyhodí – 404 – File or directory not found.
    Po googlení, že čo to je za olej sa raz na stránkach predajcu A dozviete, že to je syntetický olej a u predajcu B že to je polosyntetický olej – stým asi Repsol veľa nenarobí, ale ostáva taká pachuť na monitore…..Ak budeme veriť stránke (predajca C) http://www.landigas.sk/repsol_motorove_oleje_pre_motocykle_4t.php tak ide ozaj o polosyntetický olej.
    Navyše „normy“ API či ACEA nehovoria o kvalite oleja ako je to v článku, ale sú to výkonnostne triedy oleja (quality levels).
    Niečo o rozdelení JASO MA a MB: http://www.oilspecifications.org/articles/JASO_MA_JASO_MB.php

  2. B12

    13. mája 2016 at 21:37

    Nešpekuluj a daj tam MOTUL. Yamaha dáva YAMALUBE, čo je vlastne MOTUL, len pod ich nálepkou. REPSOL dáva HONDA vo výrobe. Tak to bolo aspoň pred pár rokmi.
    Či dáš plnú syntetiku alebo polo … v podstate je to jedno, držal by som sa toho, čo tam lial predchádzajúci majiteľ alebo servis.
    10W-40, 10W-50, 20W-50 to Ti výrobca priamo neodporučí, lebo je rozdiel žiť a jazdiť v Taliansku alebo vo Švédsku … Tvojou povinnosťou je splniť normu SF, SJ … čo väčšina olejov spĺňa s rezervou.
    Tá špecifikácia JASO MA je pre spojku, teraz už je JASO MA2.
    Dalo by sa to tu rozoberať donekonečna, tých mýtov je strašne veľa. Platí ale jedna rovnica: čím viac detergentov olej obsahuje, tým skôr degraduje. 
    Pri dnešných cenách olejov sa neoplatí šetriť, ale včas meniť. Keď nabeháš napr. do roka 2000km, tak hádam nebudeš po roku špekulovať a necháš ho tam do 6000km ?!

    Toť vsjo

  3. satanokky

    23. mája 2016 at 9:41

    B12 – mne je jedno aká značka (no od číňana by som nič nekúpil) či to je Repsol, Yamalube, Motul, Mobil atď.
    Pojmy „plná syntetika“, „polosyntetika“ či „blbý minerál“ by mali byť zakázané a malo by sa za nich trestať odseknutím jazyka. Od roku cca. 2009 keď výrobcovia olejov vyhrali súdny spor ohľadne reklamy (ak sa nemýlim) tak sa aj najkvalitnejšie minerálne oleje môžu označovať ako „syntetické“.
    No ak by som sa držal rady „lej tam to čo majiteľ či servis pred tebou“ tak by to nemuselo dopadnúť dobre. Ak bol predchádzajúci majiteľ poleno či servisákovi to bolo jedno tak by som si mohol zarobiť na problémy. Ja lejem do mojich áut a motoriek to čo ja uznám za vhodné (podľa odporúčaní výrobcu v manuáli, skúsenosti a rešeršov na nete či literatúre).
    Viskozita oleja záleží ozaj od oblasti a spôsobu užívania motocykla či auta. Ale napríklad užívateľsky manuál k MT-01 z roku 2006 udáva len jednu jedinú viskozitu (10W-40) kdežto manuál z roku 2009 dáva na výber od 10W-30 po 20W-50. Áno viem v roku 2007 prešla MT-01 faceliftom a drobnými zmenami aj na motore, ale aby tieto zmeny vyvolali odrazu možnosť výberu viskozity oproti predtým pevne udanej jednej je nemožné.
    JASO MB, MA, MA1 či MA2 je ozaj parameter udávaný kvôli spojke (za predpokladu, že sa bavíme o spojke v olejovej náplni spoločnej pre motor, prevodovku a spojku) a podrobnejšie sa o tom píše v odkaze čo som dal vyššie a nieže predtým to bola MA a teraz je to MA2.
    A je pravda, že tých mýtov ohľadne olejov je toľko, že by to ani koňská hlava neuniesla (nieto ešte ľudská hlava) a preto treba trochu poštudovať dostupné podklady.
    No a ja osobne by som menil olej aj po 2000km ak je v motore dlhšie ako rok. Pretože je rozdiel skladovať v origo plastovej fľaške (tam je to okolo 5 rockov) alebo v motore. A ešte je dobre meniť hneď aj olejový filter – manuálny píšu, že filter treba meniť pri každej druhej výmene oleja, ale ja to mením furt spolu.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri