Môj pohľad a skúsenosti po
prejdení 800 kilometrov – Rasťo Ekkert
Úvod
Určite
mi dáte za pravdu, že motorky sú na rozdiel od iných dopravných prostriedkov
niečo úplne iné. Dávame im mená, rozprávame sa s nimi a často
k nim zahoríme úprimnou láskou, niekedy aj na prvý pohľad. Tak to bolo aj
v mojom prípade.
Na
motorkách jazdím od svojich 14-tich rokov. Najskôr bol Mustang 50, a na
prvú lásku sa nezabúda. Vždy som inklinoval k motorkám, ktoré zvládli aj
jazdu v teréne, mal som KTM 450, dokonca aj skúter, aj cestovné enduro,
píšem to len preto, aby som ozrejmil, že mám s čím porovnávať.
Už
dlhší čas som rozmýšľal o univerzálnej motorke, vhodnej na každodenné používanie,
ktorá by ponúkala príjemnú jazdu po asfalte, nebála by sa ľahšieho terénu,
nebola by príliš ťažká, mala rozumnú spotrebu a navyše bola aj štýlová
a pekná. Tieto dosť náročné podmienky spĺňali scramblery niekoľkých
známych značiek, ktoré už boli v predaji, ale ich ceny väčšinou začínali
na 10 tisíc eurách, a to bolo pre môj rozpočet príliš. Na nedávnej
Motorkárni v Haliči som objavil stánok MOPED Slovakia, v ktorom stál
Brixton Glanville 250 a bolo rozhodnuté. Láska na prvý pohľad…úplne nový
model, ktorý práve prišiel na európsky trh….niekoľko mailov, telefonátov,
osobné stretnutie vo firme v Kolárove a odvážam si Glen na dlhodobý
test.
Základné údaje
Moja
prvá otázka smerovala k tomu, čo to ten Brixton vlastne je. Tak ako pri
mnohých iných firmách je ťažké pôvod presne identifikovať. Po prehľadávaní
internetu som zistil, že Brixton vychádza z tradičného britského dizajnu
a po úspechu modelovej rady 125 prichádza väčšia 250-tka, ktorej srdcom je
osvedčený, vzduchom chladený jednovalec Suzuki, zmontovaná je v Malajzii
a pre európsky trh dostala elektronické vstrekované a ABS. Osvetlenie
je ledkové. Glanville spĺňa tie najprísnejšie emisné limity. Výrobca
uvádza spotrebu 2.7 litra na sto kilometrov.
Pri pozornejšom skúmaní zistíte, že remeselné
spracovanie je na veľmi dobrej úrovni a ku všetkému je dobrý prístup.
Prvé kilometre
Motorku
preberám vo firme MOPED Slovakia v Kolárove. Má najazdených 150
kilometrov. Čaká ma cesta domov na Muránsku planinu, čo je zhruba 300
kilometrov. Po 230 kilogramov vážiacom cendure si teraz na 150 kilovej
motorečke pripadám takmer ako v beztiažovom stave. Motor je v zábehu,
a tak pozorne sledujem otáčkomer a točím maximálne 6-tisíc otáčok,
napriek tomu je jazda veľmi svižná. Motorka má päť stupňovú prevodovku.
Jednotka, dvojka sú dosť krátke, ale asi je to potrebné, motor je predsa len
250-tka. Po prvých pár kilometroch si vozenie na Glen začínam naplno užívať.
Dokonalá ovládateľnosť, postupne sa smelšie nakláňam v zákrutách, tu je
táto motorka naozaj doma. Balónové pneumatiky Kenda vpredu 100/90-18 vzadu
120/80-17 držia spoľahlivo. Pri 6-tisíc otáčkach je rýchlosť na päťke 85
kilometrov za hodinu. Po zabehnutí bude trvalá jazda okolo stovky úplne bez
problémov. Budíky sú jednoduché, ako sa to na scrambleroch patrí. Kruhový
otáčkomer , digitálny tachometer, celkové kilometre, neutrál, kontrolka ABS
a množstvo paliva v nádrži. Jedinú výhradu mám k tomu, že pri mojej
výške 185 cm
mi display čiastočne prekrýva hrazda na riaditkách, ale používam navigáciu,
takže v tom až taký problém nevidím.
Z južných
rovín sa postupne dostávam do kopcovitejšieho terénu a tu začína tá pravá
zábava. Všetko funguje bez problémov, motor má príjemný zvuk, pri správnom
radení pekne zrýchľuje, samozrejme vtedy ho treba držať v otáčkach, pri
normálnej jazde pekne ťahá aj okolo 4-tisíc.
Posed
je veľmi príjemný, mal som kedysi zlomenú chrbticu a som na to citlivý,
ale tu je všetko v poriadku. Pôvodný zámer ísť domov najkratšou cestou
ruším a pretože si jazdu naozaj užívam, nasmerujem si to na Zaježovú
a Slatinské Lazy. Zbadám peknú poľnú cestu a hurá na ňu. Tu sa
scrambler na širokých gumách s dobrým dezénom cíti ako doma. Skúšam jazdu
v stupačkách a aj pri mojej výške nie je problém, pruženie funguje
správne, predná vidlica pochytá všetky menšie nerovnosti a tie väčšie
dostatočne utlmí. Samozrejme nie je to enduro, ale stroj do každého terénu.
Vraciam sa na asfalt, schádzam do Detvy a už len posledný úsek cez
Hriňovú, Látky, krásne serpentíny do Kokavy a ani sa nenazdám a som
doma na Muránskej planine pri Tisovci. Posledný asi 500 metrový offroad úsek
k nám domov na samotu si už naozaj užívam.
Po
približne piatich hodinách v sedle a takmer tristo kilometroch
konštatujem, že to bolo fajn zvezenie, únava je príjemná, žiadna bolesť
v chrbte. Všetko fungovalo úplne bez problémov. Oleja je na ryske presne
tak, ako v Kolárove.
Ešte
posledná vizuálna kontrola a už sa teším na ďalšiu jazdu.
Každodenné využitie
Ako
som už spomenul, žijeme na samote a prístup k nášmu domčeku je po
lesnej ceste. Doteraz sme napríklad na nákupy jazdili našim terénnym autom, ale
prečo nevyužiť scramblera, veď ten je na to priam určený. Jediný problém je ako
nákup bezpečne naložiť a pripútať k motorke. Zatiaľ je ešte bez
nosičov a zadnej kapsy, ale vzhľadom na kovovú konštrukciu okolo sedadla
sa to dá riešiť pavúkom a popruhmi, je to celkom rýchle a funkčné.
V ponuke sú rôzne bočné tašky v retro štýle, ktoré sa
ku Glanville veľmi hodia. Vzhľadom na nízku váhu je manipulácia
s motorkou príjemná, na otáčanie, cúvanie netreba zbytočne veľa sily, na
kratšie výjazdy sa netreba obliekať do motorkárskeho oblečenia, veď jazda na
scrableri je o slobode.
Glanville 250X ako cestovná motorka
Ako
som už napísal na úvod, koncepcia scrablera, teda aj tohto Brixtonu sa mi páči
pre jeho všestrannosť. Okrem využitia ako každodenného pomocníka má potenciál
aj ako motorka na dlhšie cesty. Možno teraz namietnete, že na to sú predsa
najlepšie cestovné motorky, či endurá. Vychádzam z vlastných skúseností,
áno, ak chcem pravidelne zdolávať tisíce kilometrov, sú tieto motorky určite
najlepšie. Ale keď chcem univerzálnu motorku, na ktorej okrem bežného jazdenia
občas vyrazím na výlet, tak prečo nie. Ja som obišiel svet s jedným
batohom, tak prečo by som mal na motorke viezť kilá zbytočností. A ak si
myslíte, že treba mať motor o obsahu aspoň liter, tak sa stačí pozrieť na
internet, aké cesty sa dajú urobiť na ešte menších motorkách ako je tento
Brixton. Cestovanie na motorke je aj o tej ceste, krajine, ľuďoch, vôňach,
nie len o cieli. Ak sa niekam ponáhľam môžem ísť lietadlom. A pri
tejto príležitosti spomeniem aj spotrebu. Tú výrobca uvádza 2.7 litra na sto
kilometrov. Mne to teraz v zábehu vychádza ešte menej. Veľké motorky majú
bežne okolo sedem. Ak sa idem previezť raz za týždeň, tak je to jedno, ale keď
si vyrátate rozdiel na10 tisíc
kilometrov, tak to už je slušná čiastka…..
Výlet na Pieniny
Krásne
slnečné počasie nás vylákalo skúsiť si malý trip so stanovaním na Pieninách.
Moja polovička išla na skútri, ja na Glen. Základom bolo vyskúšať ako sa podarí
túto relatívne malú motorku nabaliť. Viezol som stan, spacák, stoličku,
karimatku, varič, ešus a osobné veci. Zatiaľ nemám žiadne nosiče ani
kapsy. Napriek tomu sa to ako vidíte na fotkách dalo bez problémov zbaliť za
použitia dvoch popruhov a jedného pavúka. Pohodlie jazdy a posed
zostal zachovaný, akurát pribudla chrbtová opierka. Samozrejme je jasné že toto
nie je motorka na cestovanie vo dvojici, krátke zvezenie je samozrejme možné,
ale ja aj na veľkej motorke zásadne jazdím sám.
Dvojdňový
výlet prebehol bez najmenšieho problému. Aj napriek extrémnym teplotám
a naloženej motorke, prejazdom cez rôzne sedlá, vzduchom chladený
jednovalec stíhal a fungoval ako má.
Najazdených 800 kilometrov zhrnutie
Túto
porciu kilometrov som najazdil za týždeň. Jazda na tejto motorke je úžasne
zábavná a neustále som si vymýšľal rôzne dôvody, aby som sa mohol ísť
voziť. Zatiaľ sa nevyskytol ani najmenší problém, či závada. Jediné čo som
urobil, bolo dotiahnutie lanka spojky a namazanie reťaze. Olej sa drží na
hornej ryske, aj keď o chvíľu bude výmena po prvých tisíc kilometroch. ABS
je účinné a brzdy fungujú spoľahlivo. Štartovanie za studena, či tepla je
na brnk, radenie je presné a ide ľahko. Spotreba je taktiež výborná. Teraz
počas zábehu je to 2,6 litra na sto kilometrov.
Tento
test je prvý, schválne som tu nepísal všetky technické parametre, tie si ľahko
nájdete. Na záver ešte spomeniem cenu, tá je približne 3 700€ a myslím, že
táto motorka za to rozhodne stojí. Už teraz môžem povedať, že po skončení testu
bude priateľstvo s Glen pokračovať a zostane v mojej garáži.
Toto
bol len začiatok a už sa teším na ďalšie dobrodružstvá.
Scrabler je sloboda a Brixton Glanville
250Xje toho dôkazom.
Ahoj, super článok! 👍🏻😀 A máš ju ešte? Podľa mňa, superstroj, ktorý sa chystám na jar kúpiť, namiesto Mondialu HPS 300? A ako slúži? Ovládače na riadidlách sú aretované predvŕtanými otvormi alebo bez a tak sa dajú riadidlá naklopiť viac dopredu, aby hrazda neprekážala vo výhľade?
Akú cca výdrž má reťazovka?
Ďakujem za prípadnú odpoveď i poznatky.
Juraj
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
devill63
3. júla 2019 at 7:46
Príjmený užívatelský popis motorky, nech slúži, 👍
Hruso25
10. júla 2019 at 18:43
Zaujimavý test. nech ti mašinka robí len samú radosť.
Pegaso šlo z domu?
Juraj Mészár
5. decembra 2022 at 17:04
Ahoj, super článok! 👍🏻😀 A máš ju ešte? Podľa mňa, superstroj, ktorý sa chystám na jar kúpiť, namiesto Mondialu HPS 300? A ako slúži? Ovládače na riadidlách sú aretované predvŕtanými otvormi alebo bez a tak sa dajú riadidlá naklopiť viac dopredu, aby hrazda neprekážala vo výhľade?
Akú cca výdrž má reťazovka?
Ďakujem za prípadnú odpoveď i poznatky.
Juraj