Britská značka Triumph má zrejme najväčšiu ponuku klasických motocyklov na trhu. Na tieto motorky z radu tzv. Modern Classics, ako Triumph tento rad motocyklov označuje, nie sú len výnimočné na pohľad. Majú aj funkčné komponenty, vďaka ktorým v ničom nezaostávajú za „modernými“ motorkami. Práve naopak, niektoré modely sú nadpriemerné vo svojej triede. Či už ide o športové stroje, alebo motorky určené do terénu. My sme sa v tomto teste pozreli na 2 klasiky – modely Speed Twin 900 a Speed Twin 1200.
Prvý dojem
Tieto motorky zaujmú už na prvý pohľad. Naháče s klasickým okrúhlym svetlometom sú na trhu skôr výnimkou. V prípade Triumphu ide o vzhľad, ktorý sa roky takmer nezmenil. Charakteristické guľaté svetlo, v dnešnej dobe doplnené o denné LED svietenie v prípade Speed Twin 1200, vkusne dokresľuje dobové motorky. V prípade oboch strojov upúta radový dvojvalec s výrazným rebrovaním, ktoré odkazuje na chladenie vzduchom (motorky majú aj chladič a teda sú chladené vodou). Motorky majú symetricky vyvedené výfukové zvody, ktoré ukončuje na každej strane jedna koncovka. Ich zvukový prejav je znamenitý už sériovom stave. Dokonca sa môže zdať, že motorkám chýba katalyzátor. Ten konštruktéri šikovne skryli pod motorkou.
Pri bližšom pohľade udrie do očí spracovanie. Aj keď sa nájdu na motorke plastové diely, sú lakované a budia dojem kovu, ktorý tú nájdeme v prvom rade. Ak túžiš po plastových blatníkoch, či nádrži, ostaneš asi sklamaný. Z oboch motoriek som mal dojem poctivých, hodnotných strojov. A detailov, ktoré sa dajú obdivovať, je na oboch neúrekom. Počnúc prvkami z chrómu, lešteného hliníka či imitácie karburátorov.
Takto však motorky budia dojem dobového ducha, čo je v priamom rozpore s tým, ako jazdia. Po prebudení tohto motora som vedel, že mám pod zadkom poriadny kus železa, ktoré chce jazdiť rýchlo.
Väčší Triumph Speed 1200 má maximálny výkon 100 koní pri 7250 ot. / min. To sa pri dnešných výkonoch nemusí zdať veľa. Ale ak si k tomu vezmeme 112 Nm pri 4250 ot. / min., motorka je veľmi živá a má úžasný ťah už od nízkych otáčok. Nejde o vysokootáčkový motor, zvezieš sa skôr na bohatom krútiacom momente v prípade oboch strojov. K tomuto si predstav kulisu mohutného dunivého zvuku. Pozerám sa pritom na dvojité budíky pokryté lešteným hliníkom. Kombinácia týchto vnemov vyvoláva veľmi silné dojmy. V spojení s presnou, ale pritom pre Triumph – typicky jemnou prevodovkou a krátkymi prevodmi, ide o skvelú kombináciu na šport. S touto motorkou by som sa za nič nemusel hanbiť ani na okruhu.
Menší Speed Twin 900 disponuje maximálne 65 k pri 7500 ot./min. Ak si povieš, že nič moc – je to predsa o tretinu menej ako vo väčšom Speed Twine, možno ťa presvedčí krútiak s maximálnou hodnotou 80 Nm už pri 3800 ot. /min. Faktom je, že motorka má veľmi podobné rýchlosti pri maximálnych otáčkach, ako 1200ka. Menší Speed má len 5 prevodových stupňov a veľmi ma bavilo vytáčať ho a naháňať sa s väčším súrodencom. V porovnaní s väčším bratom hlavne na výkone stráca, ale mňa si získal možno aj viac. Ale o tom si povieme v ďalšej časti. Speed Twin mal dokonca o niečo výraznejší zvuk a pre mňa aj krajšie spracované koncovky.
Podvozok a brzdy
Podvozkové a brzdové komponenty sú tým, čo robí motorku športovou. A tu je to naozaj cítiť. Hlavne v prípade väčšieho Speed Twin 1200. Predné tlmiče prináša talianska spoločnosť Marzocci v podobe obrátenej prednej vidlice. Majú zdvih 120 mm, žiaľ nie je možné nastaviť ich. Sú nastavené tvrdo a športovo, čo samozrejme prinesie výhody mimo mesto na kvalitnom asfalte, či na okruhu. Toto nastavenie robí motorku z časti menej pohodlnou, ale taká sa ani nesnaží byť. Zadné dvojité pružiny nastavíš len na úrovni predpätia.
Ak sa ti však tento podvozok máli, je tu Triumph Thruxton RS, ktorý má spoločný základ so Speedom 1200, avšak s plne nastaviteľným podvozkom od Showy vpredu a nastaviteľnými pružiacimi jednotkami od značky Öhlins. Navyše dostaneš o 5 koní silnejší motor a niekoľko pôsobivých detailov navyše.
Brzdy na 1200 patria k tomu najlepšiemu. Ide o dvojité plávajúce kotúče od Bremba z rady M-50 s radiálne monoblokovými 4 piestikovými brzdičmi. Patria k TOP komponentom na tejto motorke a sú príkladne dávkovateľné. Občas pískali, ale to sa mi stáva na Triumphoch pravidelne. Brzdným účinkom sa veľmi približujú rade Stylema.
Speed Twin 900 má vpredu nenastaviteľnú vidlicu štandardného usporiadania. Oproti 1200ke je nastavená na pohodlnejšiu jazdu a tlmiče sú výrazne mäkšie. Na 900ke zrejme nepodáš ultimátny športový výkon, ale postačujú na dynamickú jazdu a veľkú porciu zábavy na okreskách. Zadné dvojité pružiny nastavíš len na úrovni predpätia. Práve podvozok robí motorku oveľa použiteľnejšou a prívetivejšou pre bežného jazdca. Podvozok patril v tejto motorke k slabším častiam, napriek tomu viac než dostatočným prejavom.
Brzdy vpredu majú len 1 kotúč s priemerom 310 mm s pevným axiálnym strmeňom. Majú rýchlejší nástup brzdného účinku, miestami sa mi zdali kusavé. Ak jazdíš agresívnejšie, bude sa ti to páčiť, pokojnejších jazdcov to môže prekvapiť. Sú však spoľahlivé a účinné.
Elektronika
Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, motorky sú vybavené elektronickým plynom a majú možnosť zmeny jazdných režimov. 900ka režimy Road a Rain, 1200 má navyše aj Sport. Tie menia nastavenie škrtiacej klapky a trakčnej kontroly. Obe motorky majú v nejakej miere LED osvetlenie. 1200 aj v rámci denného svietenia, či smeroviek a zadného svetla – rovnako ako model 900.
Čo by som chcel inak?
V prípade modelu Speed Twin 900 ma štvalo tankovanie. Viečko od nádrže som vždy držal v ruke. Z čoho ma šlo roztrhnúť, bol bočný stojan, ktorý som nevedel spustiť s čižmami, ktoré mali chránič päty. Vzniklo s tým pár úsmevných situácii, ako napríklad pomoc od kamošov, ktorým to prišlo veľmi vtipné. Privítal by som možnosť nastavenia podvozku, ale ako sme spomínali, toto spĺňa model Thruxton RS. Tiež sa mi nepozdávalo plastové ukončenie výfukov. Tie mali dokonca o trochu slabší zvuk, ako menší Speed Twin. V mojom prípade som sa nevedel na motorku pohodlne usadiť, bol som však jediný z väčšej skupiny, s ktorou sme túto motorku testovali.
V prípade Speed Twin 900 by som veľmi privítal dvojité budíky. Dodáva to iný pocit z motorky, pretože spracovanie je v oboch prípadoch plastové, dvojité budíky však malo obloženie z lešteného hliníka, ktorý dodáva hodnotnejší pocit. 900ke chýba otáčkomer, teda ten analógový. Na malom displeji si môžeme navoliť aktuálne otáčky.
Ako si vybrať klasiku
2 motory, ktoré sme si predstavili v týchto motorkách Triumph montuje aj do rady Scrambler, T100 resp. T120, prípadne model s 1200 kubíkmi v modeloch Bobber, Speed Master, či spomínaný najšportovejší Thruxton RS. Modely sa navzájom dopĺňajú a na výber je veľký výber alternatív. Či už športové Speed Twiny, ktoré sme testovali, spoločne s terénne ladenými Scramblermi, či motorkami, ktoré sú určené na pohodlnejšiu jazdu. Čo však všetky spája je možnosť prispôsobenia a tuningu. A to aj v prípade originálnych dielov, ktorých je neúrekom. Posledné roky sa niesli aj znamení špeciálnych edícii. V roku 2023 to bola Chrome Edition, či tohtoročná Stealth Edition.
Na záver musím vyzdvihnúť práve model Speed Twin 900 kvôli svojej cenovke, ktorá sa pohybuje pod 10 tisíc EUR a prináša zaujímavý pomer ceny a úžitku. S vymierajúcim trhom cruiserov ponúkajú zákazníkom zaujímavú alternatívu.
V tomto teste neboli aktuálne farebné kombinácie, pre viac informácii o ostatných modeloch navštívte stránky www.triumph-motorcycles.sk/modely/.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.