Connect with us

Testy a recenzie

Test: Can-Am Spyder RT Techno – Luxusný turista

Publikovaný

on

Luxus, exhibicionizmus, vzrušenie, stredobod záujmu. Všade kde zastavím, všade, kde prídem. To je novinka z dielne BRP na rok 2010 – Spyder RT. Ak hľadáte spoločníka na turistiku, a chcete mať vozidlo bez ďalších investícii a spokojne sa voziť po cestách, ďaleko i blízko, v daždi i slnku, do práce, či na kávu, zastavte sa pri týchto riadkoch a prečítajte si o čom Spyder RT je. Za vzrušujúcu jazdu spojenú s týmto strojom ďakujem importérovi značky BRP – Imidjex s.r.o. Bratislava. Pripomeňme si, že BRP tiež zastrešuje produkty Can-Am, Ski-Doo, Sea-Doo, Lynx a Evinrude. A ako to dopadne, keď sa rakúsky Rotax spojí s vyspelou Kanadou?
______________________________________________

Kto je kto?
Spyder sám o sebe novinkou nie je, ale modely s označením RT novinkou sú a to hneď vo viacerých variantoch. Najprv sa narodil nahý model RS, následne RS S, a rok 2010 je v znamení luxusných turistických modelov RT, RT Techno, a RT S. Testovaný model je model RT Techno a oproti modelu RT má poloautomatickú prevodovku SM5 a vyššiu výbavu. Model RT S je dostupný iba v jednej čiernej farbe, a oproti modelu RT T má elektropneumatické nastavovanie podvozku, reproduktory i vzadu, plachtu na zakrytie, špeciálne plasty edície RT S, osvetlené priestory kufrov, chrániče rúk na rukovätiach…
______________________________________________

Luxus je prioritou
Model RT bol vyvinutý pre potreby diaľkového turistu, s maximálne možným pohodlím, ochranou pred počasím a ako najhlavnejšiu povinnosť má určite priťahovať oči celého okolia. Oproti pôvodnému modelu RS sa zmenila komplet celá predná kapotáž, čelné plexi a komplet zadné partie. Z pôvodného modelu RS tu ostávajú iba motor a podvozok. Model RT pribral o 103 kg a ako satisfakcia za kilogramy ponúka luxusný pôžitok. Obrovskú prednú kapotáž vpredu doplňujú štyri moderné svetlomety a smerové svetlá integrované v spätných zrkadlách. Vrchnej časti dominuje najväčší predný štít na svete, pretože som doposiaľ väčší na ničom nevidel. Štít s kapotou a bočnými plexi deflektormi tak chránia posádku ako žiaden podobný stroj alebo motorka predtým.

Sedačka – príjemná, priestranná, kožená, pre jazdca s malou oporou vzadu, pre spolujazdca doslova obývačka. Navyše jej príjemný tvar pre posádku znamená luxusne pohodlnú nekonečne dlhú jazdu porovnateľnú s automobilovým pohodlím. Navyše spolujazdec má možnosť nastavenia výšky stúpačiek skoro v 10 cm rozsahu.

Kokpit – dokonale chránená posádka môže využívať výdobytky techniky, akými sú vyhrievané rukoväte vpredu i vzadu, multimediálny display, rádio s automatickým pridávaním zvuku (v tomto prípade s reproduktormi iba vpredu), teplota, trip meter a množstvo ďalších údajov o trase. Nenašli sme ale údaj o spotrebe paliva. Multifunkčný ovládač na ľavej rukoväti obstaráva kontakt s rádiom, displejom, smerovkami a poloautomatickou prevodovkou vrátane radenia spätného chodu. Pravá – plynová rukoväť ešte zamestnáva jazdca tempomatom.

Batožina – Celkový objem úložného priestoru je neuveriteľných 155 l. Najväčší kufor v prednej časti má 58 litrov a o zvyšok sa delí trojica zadných integrovaných kufrov bez možnosti odnímania. Medzi kolenami ako jazdec máte elektronicky uzamykateľnú skrinku na doklady, mobil a kľúče. Vošlo mi tam ešte GPS v puzdre. V podstate som do tých kufrov na jednodňovú 400 km dlhú trasu ani nemal čo uložiť, polka kufrov zostala prázdna.
______________________________________________

100 koní od Rotaxu
Motor je pôvodne z modelu RS i keď je mierne upravený. Pôvodne mal 106 k, teraz má iba 100 k, ale tento výkon sa dá zvýšiť na pôvodných 106 k. Vstrekovanie robí z tohto DOHC dvojvalca pohodovo ovládateľný stroj bez výkyvov vo výkone s plynulou, pohodlnou jazdou bez zbytočného cukania a trhania. Dávkovanie výkonu je v rovnej lineárnej krivke a v spojení s poloautomatickou prevodovkou je obsluha tejto časti doslova detskou hračkou. Navyše motor je nanovo – lepšie uložený a tak vibrácie dvojvalca sú eliminované na minimum a nikoho z posádky zbytočne neunavujú.
______________________________________________

Zvláda podvozok 421 kg?
Jedna centrálna pružina vzadu obsluhuje výkyvné rameno typu Monoshock, u modelu RT S je k dispozícii elektropneumaticky nastaviteľné predpätie, a pýtalo by sa to i u testovaného modelu RT T. Náš model som manuálne dofúkal kompresorom cez klasický ventil a v praxi to znamená používať tento ventil podľa záťaže a priloženej tabuľky. Vpredu sú dva tlmiče s možnosťou nastavenia predpätia pružiny. Celkovo je podvozok nastavený na turistiku a tak diery v ceste a nerovnosti na vozovke vám nerobia vôbec nič a dá sa povedať, že fabricky je nastavený skôr na mäkko. Vzhľadom k zaťaženiu som ale dofukoval zadný tlmič a neskôr sme prestavili i podvozok vpredu na každej pružine o 2 polohy smerom k tvrdosti. Potom sú tu 3 kotúčové brzdy ovládané jediným pedálom – nohou. Veľkým plusom je elektronická parkovacia brzda.
______________________________________________

Bezpečnosť na úrovni F1
Zhrniem to: Trakčná kontrola, Stabilizačný systém, Antiblokovací systém, Systém proti prevráteniu, Dynamický posilňovač riadenia, Elektronické rozdelenie brzdného účinku a nakoniec Elektronický bezpečnostný systém. No toto snáď nemá okrem luxusných vozidiel žiadny iný dopravný prostriedok. Všetka táto elektronika vás stráži ako malé decko a dáva pozor na vaše chyby. Doslova to znižuje vašu pozornosť a pri zapnutí tempomatu si ešte snáď dokúpim DVD a pripnem si ho na čelný štít. Fú… ani zagumovať, ani flekovať, ani nič, alebo žeby predsa len niečo – a čo štrk na ceste?
______________________________________________

Jazda ako v raji
Do sedadla krásne a pohodlne zapadnem, posed úplne pohodový, riadidlá držím prirodzene v rukách. Štart nie je okamžitý, otočenie kľúčika znamená pre Spyder POZOR! a nasledovne spúšťanie a kontrola všetkých systémov. Chvíľku to trvá, Rotax pekne bez odporu vyvážene chytá a „bubloce“. Rádio si nechám na potom, teraz idem sleodvať podvozok a motor. Dávam povel elektronike k zaradeniu jednotky, kvalt zapadne s výrazným zvukom, stlačením tlačidla odblokujem parkovaciu brzdu a ide sa do Tatier.
______________________________________________

Dobrodružstvo začína
Jazda je veľmi príjemná ihneď od začiatku, radenie je elektronické, radiť sa dá tlačidlami aj pod plynom. Prevodovka nikdy neprotestuje a krásne bez zvuku radí hore i dolu, ako by bola uložená v šľahačke. Brzda s jedným pedálom stačí na úplne všetko, akurát podvedome pár krát do prázdna zatiahnem páčku brzdy na rukoväti, ktorá tu ale nie je. Zvykám si. Jamy na ceste, nerovnosti – ani neviem, že tu sú. Podvozok je tak mäkký, že si už nerobím starosť vyhýbať sa poklopom na ceste. Čelný štít je elektronicky ovládaný a v najvyššej polohe vyzerá ako sklo na autobuse. Aj také teplo je za ním, tak ho spúšťam dolu a trochu sa prevetrám. Škoda že neprší, určite by nepadla na nás ani kvapka. Vetracie otvory od motora sú vyvedené úplne mimo nás a tak neokúsim ani trošku sálavého tepla.
______________________________________________

Výkon je na hrane
Spyder RT je projektovaný na spokojnú turistiku, nečakám od neho športové ambície. Potreba obiehania znamená podradiť aj o 2 stupne nižšie, pre získanie potrebného výkonu, ktorý má vrchol pri 7 500 ot. Taká spokojná hladina práce motora je medzi 3 000 – 6 500 ot./min. kedy mám dobrý pocit z jeho nenásilného chodu. Všetko sa deje tu a ak chcem byť rýchly musím podradiť a točiť. Suchá váha viac ako 400 kg + váha posádky a batožiny robia svoje a tak sa prispôsobujem motoru ja charakterom jazdy. Stúpania horskou cestou vyžadujú stupeň tri, miestami dva a športovú jazdu s RT T radšej vynechávam. To neznamená, že Spyder je v týchto pasážach pomalý a nemotorný, ale len to že treba točiť motor do otáčok a následne dostávam adekvátnu dynamiku a silu v stúpaniach. Výkon má ale svoj koniec, nachádzam ho na krátkom 30 km. diaľničnom úseku, ktorý mám v pláne prejsť. Motor je akčný do rýchlosti cca 155 km/h a po 160-tke už len hľadá zvyšky výkonu, ale jeho maximum vo dvojici pasažierov končí niekde pri 180-tke. Vyskúšam si tempomat, ktorý pracuje spoľahlivo a jednoducho a celý ho ovládam palcom pravej ruky. O jeho činnosti ma informuje údaj digitálnej časti palubnej dosky. Spomeňme ešte spotrebu – turistická jazda mimo diaľnice: 7.2 l /100 km, diaľnica v rýchlosti + 130 km/h: 8 a viac litrov / 100km.
______________________________________________

Serpentíny – stúpania – klesania
Tým, že podvozok ostal pôvodný a za cenu luxusu dostal aj 103 kg váhy navyše, nemôžem si dovoľovať to, čo s modelom RS. Váha je prerozdelená na celý stroj s väčším percentom vzadu. Logické – sedačka, kufre, svetlá… Tým sa ale mení bod „G“ teda ťažisko, ktoré sa posunulo o kúsok vyššie. Pokiaľ jazdím v rovnom smere, nič sa nedeje. Mierne zákruty sú jednoducho prejazdné, smerujem do kopca a serpentín sa dostávam vo vyššej rýchlosti a v ostrejších zákrutách dostávam signál od podvozku, že mám ubrať. V určitom momente sa váha začne viac prejavovať a potrebujem k správnemu vedeniu stopy aktívnu prácu jazdca i spolujazdca. Úplne presne to znamená nakláňanie sa kvôli vyváženiu stroja a v týchto momentoch mám pocit miernej nedotáčavosti stroja. V jazde v serpentínach smerom nadol sa odstredivé sily ešte viac kumulujú do zvýšeného ťažiska a moja práca je ešte aktívnejšia, pričom podvedome znižujem rýchlosť.
______________________________________________

Citlivé nastavenie podvozku
Zadné rameno má možnosť nastavenia tuhosti čo má za následok zvýšenie stability v plnom obsadení. Dofúknutie plynového tlmiča vzadu pre mňa znamená citeľnú zmenu do plusu v zákrutách, ale čo predok? Predné pruženie je nastavené na mäkko a tak podvozok umožňuje v zákrutách väčší protismerný náklon stroja, čo mierne vplýva na presné vedenie stopy (nedotáčavosť). Stroj treba o to viac vyvažovať aktívnou prácou posádky, ale toto má svoje hranice. Keďže som športovo založený jazdec a aj keď v ruke držím turistický stroj, proste musím siahnuť na predné tlmiče a nastavujeme ich mechanicky o dve polohy smerom k tvrdosti – na doraz. Čo sa stalo? Týmto sa zvýšila stabilita v zákrutách, a stroj zrazu presne reaguje na pohyb riadidlami a nielen presnejšie ale i ďaleko citlivejšie. Presnosť vedenia stopy sa vylepšila na maximum, Spyder lepšie reaguje na moje pokyny v tiahlych zákrutách a celkovo sa charakter podvozku mení na viac športový. Tvrdší podvozok sa vôbec neodrazil do rukovätí a pozícia posádky sa tým nezhoršila. Kolesá ale prudšie odskakujú od nerovností vozovky, ale nič také, čo by nezvládol bežný pilot stroja. Resumé je jednoduché. Ak ste pohodový turista, nechajte podvozok v sériovom nastavení. Pre agresívnejších jazdcov je potreba podvozok doladiť na svoje osobné “JA“, v každom prípade je to skôr o precíznosti precítenia správania sa podvozku v rôznych situáciách ale ani v jednom prípade posádka o svoje pohodlie nepríde.
______________________________________________

Can-Am Spyder RT Techno
MOTOR

Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec do V, rozvod DOHC, 8 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 97 x 67,5 mm
Zdvihový objem: 998 ccm
Kompresný pomer: 12,2 : 1
Max. výkon: 100 k pri 7 500 ot./min.
Nameraná spotreba: 7.2 l/100 km (turistická jazda)
Max. krútiaci moment: 104 Nm pri 5 550 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické viacbodové vstrekovanie
Prevodovka: 5-stupňová poloautomatická + spiatočka
Sekundárny prevod: remeň
PODVOZOK
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľových profilov
Rozmery (D x Š x V): 2 667 x 1 582 x 1 145 mm
Rázvor: 1 708 mm
Výška sedla: 737 mm
Objem palivovej nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 165/65-R14, vzadu: 225/50-R15
Pruženie: vpredu: dva tlmiče, zdvih 151 mm, vzadu: centrálne uložený centrálny tlmič, zdvih 145 mm
Brzdy: vpredu: 2 x kotúčová, štvorpiestiková, priemer kotúča 260 mm,
vzadu: kotúčová, jednopiestiková priemer kotúča 260 mm
Suchá hmotnosť: 421 kg
Cena: Spyder RT 19 927 €, RT Techno* (testovaný model) od 21 826 do 23 250 €, RT S* od 23 725 do 25 134 €. * (cena závisí od výbavy)
______________________________________________

plus luxus, pohodlie, ovládanie, bohatá možnosť výbavy, bezpečnostné systémy, úložný priestor, ochrana pred počasím, radenie, brzdy, obsluha
minus motor na hrane výkonu, zle čitateľné kontrolky smeroviek
______________________________________________

Autor: Vlado Brniak
Publikované: Motomagazín č.: 6/2010
______________________________________________

Motocykel na test zapožičal: Imidjex spol. s.r.o. Bratislava, autorizovaný dovozca produktov BRP

Test: Can-Am Spyder RT Techno – Luxusný turista

4 komentáre

1 komentár

  1. AIR

    25. júna 2010 at 12:20

    Dobre citanie DARGON … niekedy by som bol rad, keby som to mohol osedlat a vyrazit na okruznu cestu po Europe…. Ale to je asi iba taky platonicky sen

  2. VladiB

    26. júna 2010 at 22:41

    Spyder som testoval Tatrách a stretol som tam Spyder RS, teraz sme už 4. deň v Alpách na testovaní motoriek stretli sme tu asi 10000 motoriek, včera dokonca Haybusu so sajdou, ale Spyder ani jeden. To fakt nechápem

  3. Dragon

    29. júna 2010 at 8:46

    AIR – je to pohodlné zvezenie… A určenie je presne ako píšeš…cesta napr. po Európe :). Ale je to ojedinelý stroj, ktorý len tak nestretneš na cestách, presne, ako napísal aj VladiB 😉

  4. AIR

    29. júna 2010 at 9:38

    A mozno to robi aj ta cena… ked uz to ma vsetky nevyhody auta a motorky dokopy a este vysoka cena, tak potom je to naozaj stroj, ktorry iba tak lahko nestretnes na cestach… ale aj tak ako treti, ci stvrty stroj do garaze, by sa mi to pacilo…. 😈 😈 😈

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri