Connect with us

Testy a recenzie

Toto je raketa – super, super, super – Test BMW C 650 GT

Publikovaný

on

No BMW sa proste darí, keď pred pár rokmi prišla na svet BMW S 1000 RR, ešte sme netušili, že zakrátko bude stáť v poli WSBK pravidelne na debni. Dnes je tu úplne nový skúter s označením C 650 GT, a hneď prvé kilometre ma uistili, že to bude opäť bestseller a keby boli preteky týchto skútrov, určite by na debni stál nad číslicou 1. Konkurencia traste sa, prichádza síce drahý, ale luxusne vybavený a veľmi rýchly skúter a čo ja viem, tak za dva týždne ich v FMoto zo päť už predali. Na úvod len poviem, že je až zamrazujúce ako bleskovo mám na tacháči 160-ku. Až som sa zľakol.

Luxusná výbava
Áno je to riadna dražoba, celých 12 058 Eur, ale toto dostal skúter do daru: palubný počítač vám kontroluje tlak v oboch pneumatikách, vyhrievané rukoväte a aj sedadlo vodiča s kontrolou na palubnom displeji, vyhrievané sedadlo spolujazdca, elektricky výsuvný čelný štít. Pred kolenami dve úložné skrinky a stredne veľký 60 l podsedadlový priestor. Nezabudnime na ABS, a 15“ ráfiky obuté na Metzeleroch, ktoré poháňa 60 koňový motor a ešte alarm a mnoho ďalšieho. Za sumu 11 050 Eur dostanete GT v základnej výbave, kde už je ale štandardne ABS a elektrický predný štít. Teda v príplatkovej výbave je alarm, palubný počítač a všetko vyhrievanie.

Luxusné vychytávky
Pod čelným sklom sú dva nenápadné, mechanicky vyklápateľné deflektory, ktoré majú za úlohu v zatvorenom stave vetrať jazdca a v otvorenom zabraňujú vetraniu, a hlavne dažďovým kvapkám, aby prenikli do priestoru pre posádku. A potom tu je bočný stojan, s geniálnou funkciou brzdy. Pri jeho vysunutí sa vďaka úplne jednoduchému mechanickému systému zabrzdí zadné koleso. Ako je to možné? Normálne mechanické lanko zatiahne čeľuste na kotúčovej brzde, ale nie tie s ktorými brzdí hlavná brzda. Kotúč má v spodnej časti ďalšie, menšie brzdné prasiatko a toto slúži na zabrzdenie motocykla pri parkovaní. Preto pokiaľ by sa i prasiatko z nejakého dôvodu zaseklo a doštičky na ňom sa obderú, hlavný brzdný valec s doštičkami ostáva neporušený. Navyše na konci tohto lanka je mechanická skrutka, s ktorou dokážete okamžite nastaviť silu zovretia čeľusti, presne tak ako na mojom Pinčli spred 30 rokov. V jednoduchosti je proste krása a hlavne účel. Zabrzdenie skútra, ktorý váži 261 kg pri parkovaní vôbec neobťažuje jazdca žiadnym ďalším úkonom. Ďalším luxusným doplnkom je spracovanie LED svetiel vzadu i vpredu, dokonca predné obrysové svetlo môžete prepnúť na LED denné svietenie samostatným spínačom na riadidlách. Dokonale vás opije rožkom zadná svetelná rampa. Obrysové svetlo svieti tak, akoby to boli 2 x 4 rozžeravené horizontálne drôty, ale je to efekt LED diód doplnených o klasické červené žiarovky.

Motor má predhrev oleja a reťaz
Po naštudovaní technického manuálu, (vďaka Francúz), zisťujem, že otáčky motora spínajú variátor s prevodom pri hodnote 4 000 ot./min. Keďže sa predpokladá, že skúter budú využívať manažéri, či podnikatelia na rýchlu prepravu aj v meste, táto hodnota otáčok by znížila životnosť motora pri častých studených štartoch. GT má predhrievanie oleja – áno počujete dobre. Skracuje sa teda čas pre prevádzkovú teplotu motora a tým sa predlžuje jeho životnosť. Systém, akým je konštrukčne vymyslený prevod je tiež veľmi zaujímavý. Tu nájdete dve reťaze. Jedna ide z kľuky na variátor. Variátor pracuje, samozrejme, s remeňom, ale výstup z variátora je opäť reťaz, ktorá končí na koliesku zadného náboja kolesa. Schovajte si prosím ketten sprej, reťaz je totižto ukrytá a pláva si pekne v oleji. Konštrukčne je systém zložitejší aký poznáme z bežných skútrov, ale verme, že aj vydrží oveľa viac Inak motor má veľmi zaujímavý zvuk vďaka posunutým ojničným čapom o 90°, a tým pádom je posunuté o 270° aj časovanie zapaľovania. Zvuková kulisa pri vyšších otáčkach je neprehliadnuteľná a stále prítomná počas jazdy.

Manipulácia a jazda v meste s 261 kg
Normálne som nechápal prečo BMW upútava zákazníkov na tento skúter sloganom „Urban mobility“ teda bude slúžiť v meste a i mimo mestských obývateľných zón. Neváži GT náhodou 261 kg? Čo má táto váha spoločné s mestom? Musel som si ale na skúter sadnúť a motať sa s ním pol dňa po Blave, aby som skúmal o čom je reč. Konštrukčne všetky dôležité ťažké veci sú položené v motorke čo najnižšie. Pocitovo pri manipulácii táto váha vôbec nie je cítiť, dokonca i nádrž je utopená tesne pri zemi. Všetka ťažká váha je teda dolu, hore je iba plexi s riadidlami a sanie. Baterka je uložená pod pravou bočnou kapotou pod riadidlami, zvyšná elektronika pod ľavou kapotou. Už po pár metroch jazdy zistíte možnosti ovládateľnosti skútra. Ak ste niekedy mali BMW motorku, viete ako dobre sa s ňou manipuluje i v malých rýchlostiach a je jedno či to je K alebo R. Tento rukopis BMW na 100 % platí i v prípade GT skútra. Manévrovateľnosť akú dovoľuje 261 kg váha je priam neuveriteľná. Prepletanie sa pomedzi autá, ostré zákruty v meste, či výjazdy do zákrut v úžasne hlbokom náklone – toto je „Urban mobility“ C 650 GT. Neklamem, fakt, fakt, fakt.

Jazda serpentínami a diaľnicou
Diaľnica a papierový údaj maximálky 175 km/h. Budík ukazuje najvyššiu číslicu 180 a idem ju teda vyskúšať. Ak som už spomínal GT ide do pohybu od 4 000 ot./min, ale ihneď razantne. 15-tky Metzelerky majú športový charakter výzorom i tvarom, a tak sa nebojím, že by sa zadné koleso na asfalte pretočilo i pri prudkom štarte. Nad 4 000 ot. motor dáva rovnocenný výkon nehľadiac na aktuálnu rýchlosť až do 160 km/h. Dávkovanie výkonu je symetrické a akčné. Zrýchliť v prípade potreby môžete okamžite pri potrebe predbiehania i mimo obce. Motor vás nesklame a dostane vás pred obiehané vozidlo, tak ako by ste sedeli na motorke s radením. Žiadna premlka výkonu. Až ma zamrazilo, ako rýchlo som dosiahol 160-tku. Zákruty podvozok doslova miluje, vpredu mám Upside Down, a razom je z GT pretekár, pričom serpentíny do kopca si vychutnávam ako so športovým strojom s radením. Všetky autá ostávajú za mnou a motor nesklame ani v prudkých stúpajúcich pasážach cesty. Obiehanie a zrýchľovanie je hračka, brzdenie je presné a aby som zamestnal ABS, treba za páčky už riadne ťahať, pretože trakcia vďaka použitej zmesi na Metzeleroch je úžasná. Maximálka na diaľnici ma dostáva do polohy 180 km/h a potom stop. Skúter je ako raketa, ale v tejto rýchlosti by som už na pružinách vzadu aj vpredu pritvrdil. Lenže dá sa iba vzadu a to iba kľúčom. Márne hľadám koliesko expresného nastavenia a veru zišlo by sa. Ale pri jazde do 140 km/h vám to ani na um nepríde. Podvozok je nastavený na stredné hodnoty, ktoré zvládnu električkové pásy i diaľnicu a moje nároky sú možno až príliš vysoké. Ak budete mať možnosť vyskúšať GT na okruhu, neváhajte ani sekundu. Ja len poviem, že akčne zrýchľuje ešte aj pri 140-tke až do 160-tky, potom sa krásne dotiahne až na 180 km/h.

A čo pohodlie?
V horúčavách prirodzene nevyužívam žiadne vyhrievanie sedadla či rukovätí, ale skúšam prácu deflektorov. Zmena ich polohy je účinná hlavne pri rýchlostiach nad 100 km/h a teším sa z elektrického nastavovania čelného štítu. Zatiaľ čo v meste potrebujem presnejší výhľad a viac vetrania, štít v spodnej polohe presne vyhovuje mojím požiadavkám, naopak na diaľnici mi vyhovuje cca 80 % jeho vrchnej polohy a vysunuté deflektory. 100 % vysunutý štít by som použil iba na jazdu v daždi. Moja jazdecká pozícia je hrozne veľkorysá, mám miesta koľko chcem, kapoty sú asi najširšie vôbec v tejto triede skútrov a tento skúter bude dobrý pozíciou pre jazdca, ktorý váži i 150 kg. Pohľad na prístrojovú dosku je prirodzený, smerovky sú klasika na jednom ovládači a potešuje ma i 12V, podotýkam veľká zásuvka v ľavej skrinke, kde pripájam GPS a neskôr mobil na nabitie. Inak táto zásuvka naopak slúži i na dobíjanie batérie, pokiaľ takúto redukciu máte na svoje nabíjačke. Ale vráťme sa k jazde, kde oceňujem i priestor pred kolenami a dlhočizné plošinové stúpačky. Zastavujem a skrinky pred kolenami kde mám peňaženku a mobil sa nedajú samostatne uzamknúť. Uzamykateľná je iba ľavá, ktorú sa uzamkne iba so zámkom riadenia. Škoda, vyskúšam teda ešte hlavný stojan a aj keď mám sily dosť, geometria stojanu vyžaduje presnú silu na tento úkon. A nakoniec nastupovanie a vystupovanie. Vysoký tunel medzi nohami – a už som nakreslil dve šmuhy od čižiem na ňom a zdá sa mi, že lepšie bude vysadať naň ako na klasickú motorku s pravou nohou ponad sedačku.

Toto ale chýba
Najviac mi chýba to, že ani jedna z predných skriniek nie je uzamykateľná, zadná pružina nie je expresne nastavovateľná (takže iba kľúč) a niektoré ikonky ukazovateľov na palubnom prístroji sú veľmi malé (vyhrievanie sedačiek, rukovätí, číselný rad otáčkomera…). Aj keď je sedadlo veľkorysé, uvítal by som pohyblivú opierku jazdca.

Záver je takýto
Neexistuje dokonalý stroj a samozrejme, že ani tento nie je dokonalý. Lenže motor, zrýchlenie, podvozok, ovládanie i dizajn vykopli GT ihneď na vrchol medzi konkurenciu. GT nesie v sebe veľa technických riešení, ktoré doposiaľ konkurencia do svojich produktov nepremietla. Spoľahnite sa aj na skromnú spotrebu medzi 4 – 5 l na 100 km, pričom moja počas testovania sa dostala na 5,1 l na stovku. Lenže tak ako ja určite jazdiť nebudete. Navyše dizajnom sa úplne vychýlil zo zaužívaného trendu, a aby sa vám páčil, musíte ho síce dlhšie pozorovať, ale potom z neho nespustíte oči. Prichádza navyše v čase nekonečnej krízy za najvyššiu cenu na trhu, a i napriek tomu sa teší z predaja a neutíchajúceho záujmu. V tejto chvíli vidím ako jeho jedinú konkurenciu Apriliu SRV 850i, ktorá má o 16 k viac a ponúka i trakčnú kontrolu. Toto ale klientelu BMW neovplyvní, pretože mať v garáži auto, motocykel a skúter značky BMW je proste super. BMW gratulujeme.

BMW C 650 GT

Motor: 647 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon / max. rýchlosť: 60 k pri 7 500 ot./min., / 175 km/h
Krút. moment: 66 Nm pri 6 000 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT
Sekundárny prevod: reťaz v olejovom kúpeli
Rozmery (D x Š x V): 2 218 x 916 x 1 411 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť / rázvor: 261 kg (prevádzková) / 1 591 mm
Výška sedla: 795 mm
Objem nádrže / spotreba: 16 l / 4,4 do 100 km/h
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 160/60-15

Motocykel na test zapožičal: FMoto Bavaria s.r.o. Bratislava

Auto: Vlado Brniak, foto: autor, M. Tamáši, archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Toto je raketa – super, super, super – Test BMW C 650 GT

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri