Po minuloročnej veľmi príjemnej skúsenosti s veľkým Tigrom som čakal niečo podobné aj od jeho menšieho súrodenca, no namiesto komfortného diaľkového parníka na mňa čakal kompaktný dobrodruh, ktorý sa nebojí vhupnúť do najhlbšieho blata, zároveň s ľahkosťou superšportu vystreliť na vrchol horského sedla a popritom absolvuje trip naprieč kontinentom, samozrejme všetko zvláda s povestným pokojom pravého Angličana.
Trojvalcové enduro?
Motorizácia cestných endúr je dnes už veľmi pestrá, no stále mám akosi zafixované, že všetko čo má viac ako dva valce patrí viacmenej na kvalitnú cestu a drsný dizajn dobrodruha je len takým imidžovým bonusom na posilnenie majiteľovho sebavedomia. Jednoducho proti týmto inak skvelým motorkám už hrá ich veľkosť a váha, ktorá vás nasmeruje maximálne na ľahkú poľnú cestu. S touto myšlienkou som preberal aj testovaciu 800-vku, ktorá ukrýva motor pôvodne vyvinutý pre chuligánsky naháč Street Triple a očakával som výbornú cestnú motorku s trochu obmedzenými schopnosťami v teréne. Prekvapenie však prišlo okamžite po nasadnutí a malý Tiger ma počas týždňa stráveného v sedle neustále prekvapoval svojimi schopnosťami v teréne, ale aj na ceste.
Kompaktný trojvalec
Motor s objemom rovných 800 ccm prekvapí svojimi kompaktnými rozmermi a má nemalý podiel na celkových rozmeroch motocykla, ktoré sú z pohľadu jazdy v teréne skoro ukážkové. Trojvalec pritom disponuje maximálnym výkonom 95 k, čo je plne porovnateľná hodnota s dvojvalcovou konkurenciou, no tento výkon dosahuje pri 9 250 ot./min., čo je viac ako v prípade dvojvalcov. To isté platí aj v prípade krútiaceho momentu 79 Nm, ktorý vrcholí na hodnote 7 850 ot./min. Na cestu vynikajúce údaje, naopak v teréne sú papierovo žiadané skôr nižšie otáčky. Veľa práce samozrejme odvádza elektronika a vďaka prítomnosti elektronicky ovládanej škrtiacej klapky má jazdec k dispozícii až trojicu výkonových režimov, pri ktorých sa upraví nielen priebeh výkonovej krivky, ale aj nastavenie ABS a trakčnej kontroly.
Podvozok pripravený do terénu
Tuhý rám pozváraný z oceľových rúrok tvorí základ podvozku a všade kde sa pozriete nájdete na Triumphe kvalitné komponenty. O pruženie sa na oboch koncoch starajú komponenty WP. Chýba síce komfort elektronického nastavenia, no oba konce sa dajú kompletne nastaviť mechanicky a jazdec tak má široké možnosti prispôsobenia podvozku vlastným požiadavkám, čo je v prípade dobrodružného jazdca vítaný doplnok. Vpredu je zdvih obrátenej vidlice 220 mm a centrál vzadu ponúka 215 mm. Brzdné komponenty značky Nissin sa už tradične spájajú s produkciou anglickej značky a v tomto prípade sú doplnené výborne fungujúcim systémom ABS, ktorý je vybavený offroadovým režimom. Vpredu nechýba 21-palcová pneumatika, ktorú dopĺňa zadná 17-ka. Spomeniem ešte veľmi dobrú svetlú výšku a kvalitnú ochranu motora pred poškodením. Do terénu výborná kombinácia.
Dizajn pravého dobrodruha
Keď ide o dizajn, tak Triumph môže asi ťažko niekto podozrievať z toho žeby sa nechal inšpirovať dizajnom konkurencie a anglická značka išla v tomto ohľade vlastným smerom. Platí to aj v prípade modelovej rady Tiger kam patrí aj menšia 800-vka a na ceste si ju len ťažko pomýlite s niečím iným. Typické ostré línie nádrže a krytov chladiča vytvárajú atraktívne hrany, ktoré dopĺňa predná maska s dvojicou veľkých svetlometov. Ako celok pôsobí motorka vyváženým a kompaktným dojmom. Kompaktnosť tohto dizajnu sa prejaví po nasadnutí a ani na sekundu som nemal pocit, že sedím na širokom trojvalci a Tiger je v tomto smere nielen plne porovnateľný s dvojvalcovou konkurenciou ale pocitovo je to dokonca menšia motorka.
Motorka v plnke
Testovaná verzia XCA predstavuje vrchol v ponuke výrobcu a čaká na vás výbava, ktorú môžu Tigrovi závidieť aj o triedu väčšie a drahšie modely. Začnem elektronickou výbavou, ktorá zahŕňa trojicu výkonových režimov, pričom režim s označením Rider si môže jazdec naprogramovať podľa vlastných preferencii a vybrať si z režimov Sport, Road, Rain alebo Offroad. S jednotlivými režimami spolupracuje systém trakčnej kontroly a ABS, ktoré upravia svoje nastavenia podľa daného režimu a trakčná kontrola sa dá naviac vypnúť. Nechýba intuitívny tempomat, ktorý vám dovolí dopredu si predvoliť vašu rýchlosť. Motorka bola vybavená kompletným padacím rámom, hliníkovými držiakmi zadných kufrov, centrálnym stojanom, hliníkovým krytom motora a krytmi rukovätí. Pokračujeme vyhrievanými rukoväťami a sedlom, ktoré je výškovo nastaviteľné. Ak by sa vám málilo, tak nájdete tu až trojicu 12 V zásuviek, držiak GPS, frézované stúpačky jazdca, alebo prídavné hmlové svetlá. Ak hľadáte motorku s maximálnou výbavou, tak ste na správnom mieste.
Športovec a diaľkový turista
Tiger je napriek svojmu neskrývanému offroadovému potenciálu cestnou alebo lepšie povedané cestovnou motorkou a asfalt mu určite svedčí. Začnem motorom, ktorý si zachoval niečo zo svojich športových predchodcov a výkon narastá síce v lineárnej no zároveň o niečo strmšej krivke ako v prípade najbližšej konkurencie. Inými slovami trojvalec je zábavným spoločníkom a ak radi občas potiahnete otáčky do maxima, tak tento motor vám rád vyhovie, no a keď k tomu pripočítam jedinečný zvuk trojvalca vo vysokých otáčkach, tak športovo ladení jazdci musia byť na ceste spokojní. Napriek tomuto nespornému športovému talentu sa výkon motora dávkuje ľahko a je to skôr príjemný spoločník ako dravý pretekár. Možno aj preto kontrolka trakčnej kontroly nebude preblikovať v každom výjazde, no keď už zareaguje, tak jej zásah prakticky nepocítite. Na druhej strane motor dokáže spokojne pracovať aj v nižších otáčkach a pri cestovných rýchlostiach sa bez problémov pohybuje v dolnom spektre otáčkomera. Po meste sa môžete bez problémov posúvať so zaradenou šestkou, no ako je potrebná okamžitá reakcia, je potrebné podradiť a dostať ho trochu do otáčok. Príjemným zistením bola priemerná spotreba, ktorá pri jazde v rámci predpisov klesla pod 5 l/100km. Cesta svedčí nielen motoru ale aj podvozku, ktorý vďaka relatívne kompaktným rozmerom ponúka ľahké a obratné ovládanie. V tomto prípade mi na kľukatých cestách nevadila ani 21 palcová pneumatika vpredu a Tiger sa s ochotou púšťal do hlbokých náklonov a športovému tempu sa nebránil, skôr naopak s istotou a rezervou si poradil s agresívnym tempom. Vzpriamený posed je pohodlný a výšku sedla si môžete ešte upraviť a potrebný komfort nájdu aj nižšie postavy. Výrobca ponúka aj možnosť zvýšenia riadidiel, čo by som určite využil, pretože vzpriamenejší posed mi vyhovuje viac. Ochrana pred vetrom je dostatočná a pri dlhších presunoch som s radosťou využíval vymoženosti ako tempomat alebo vyhrievané sedlo a rukoväte. K ovládaniu vyhrievania ešte jedna poznámka, tlačidlá ovládania sú umiestnené presne v dosahu, no za denného svetla len ťažko zistíte, čo máte aktivované, pretože svetelná kontrolka bola prakticky neviditeľná. Na druhej strane ak máte vyhrievanie zapnuté, tak jeho účinok pocítite veľmi rýchlo a spomínaná kontrolka nakoniec nie je až tak dôležitá.
Offroadový dobrodruh
Asi najväčšie prekvapenie na mňa čakalo pri jazde v teréne. Opäť musím vyzdvihnúť kompaktnú konštrukciu a bolo vidieť, že Angličania pri konštrukcii rámu a podvozku hľadali inšpiráciu vo svete offroadov a dizajn Tigra neslúži výlučne na zdvihnutie sebavedomia majiteľa, ale s týmto endurom sa môžete bez obáv vydať do náročnejšieho terénu. Poloha jazdca v stúpačkách je prirodzená a vzpriamená. Stredové partie sú o máličko širšie, no nádrž sa dá bez problémov stlačiť kolenami. Jazdil som len so sériovým nastavením pruženia, ktoré je pochopiteľne nastavenie mäkšie, no výborné komponenty WP ponúkajú široké možnosti nastavenia a charakteristika pruženia sa dá ľahko upraviť. Jazdný režim offroad trochu zjemní nástup trojvalca, upraví nastavenie trakčnej kontroly a vypne ABS na zadnom kolese. Výborný trojvalec, ktorý na ceste poteší svojím zábavným charakterom a ľahkým dávkovaním, nič nestráca z týchto vlastností ani v teréne, no prirodzená vlastnosť tohto motora je rýchly prechod do vyšších otáčok, čo znamená, že v pomalých sekciách kde sa pohybujete tesne nad voľnobežnými otáčkami bol trojvalec trochu v nevýhode. V pomalých sekciách som tak bol nútený pomáhať si viac spojkou, čo bolo o niečo pracnejšie, no všetko sa zmenilo v momente keď sa terén pred vami otvorí, rýchly nástup výkonu už nie je prekážkou. Tiger sa vďaka ľahkému ovládaniu v rýchlejších sekciách cíti ako ryba vo vode a fakt, že mám pod sebou „až“ tri valce ma nijak neobmedzuje. Podvozok dokáže slušne absorbovať aj tvrdšie dopady a určite by pomohlo pohrať sa s nastavením pruženia.
Skvelé enduro na cestu aj do terénu
Triumph je už dlhé roky spájaný s trojvalcovým motorom a túto pohonnú jednotku úspešne využíva v rôznych typoch motoriek. Enduro Tiger 800 XCA nie je výnimkou a ak počas vášho dobrodružného tripu radi trávite dlhý čas v stúpačkach, tak je to výborná voľba. Nudné presuny po asfalte vám spríjemní športovo ladený motor a v teréne môžete bez obáv atakovať rovnaký terén ako vaši parťáci na dvojvalcoch. Bonusom naviac je bohatá výbava, ktorá je porovnateľná s top modelmi o triedu vyššie.
Triumph Tiger 800 XCA
Cena: 12 800 Eur
Motor: 799 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 95 k pri 9 250 ot./min.
Krút. moment: 79 Nm pri 7 850 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 215 x 851 x 1 390 mm
Rám: priehradový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 193 kg (suchá)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 840-860 mm
Objem pal. nádrže: 19 l
Pneu: vpredu: 90/90 – 21, vzadu: 150/70 – 17
Motocykel na test zapožičal: Motocorse, s. r. o., Bratislava
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 6 / 2016
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.