Keď už máte pocit, že ste videli všetko, tak vždy sa objaví niečo čo vás dokáže prekvapiť alebo zaskočiť svojou výnimočnosťou. V mojom prípade to bol trojkolesový skúter Adiva AD3 300, ktorý sme koncom marca podrobili nášmu redakčnému testu. V čom je Adiva tak výnimočným skútrom? V kombinácii maximálneho komfortu a bezpečnosti, ktorú vám momentálne nik iný neponúkne.
Naozaj to tu nebolo?
Niekto možno povie, že to už predsa bolo a Adiva neponúka nič prevratné. Skúter so strechou predsa pred pár rokmi ponúklo BMW v podobe modelu C1 a koncept troch kolies už dávnejšie ponúka značka Piaggio v podobe modelu MP3. To všetko je síce pravda, no Adiva je vozidlom, ktoré tieto prvky spojilo dokopy a v tom aj tkvie výnimočnosť modelu AD3. Výsledkom je skúter, ktorý posúva myšlienku celoročného využívania skútra aj v chladnejších podnebných pásmach momentálne najďalej a v oblasti ochrany jazdca pred nepriazňou počasia ťažko nájdete niečo lepšie.
Auto alebo skúter?
Adiva vďaka svojej konštrukcii prináša do sveta skútrov prvky, ktoré patria skôr na autá, no v drvivej väčšine ide o veci, ktoré komfort jazdy jednoznačne zvyšujú. Začnem už len tým, že napriek väčšiemu zdvihovému objemu motora (299 ccm) si na riadenie Adivy vystačíte s vodičským preukazom skupiny B. Umožňuje to legislatíva, ktorá Adivu vníma ako trojstopé vozidlo s brzdami ovládanými nohou ako na aute a na takéto vozidlo postačuje vodičský preukaz na auto. Potom už sú tu dizajnové doplnky, ktoré nepatria medzi bežné súčasti skútrov. Jazdec má nad hlavou plastovú strechu, ktorá nadväzuje na extra široký čelný plexištít a poskytuje výbornú ochranu pred vetrom a nepriazňou počasia. Výhodou je v tomto prípade možnosť rýchleho zloženia strechy, ktorá sa ukryje v extra veľkom batožinovom priestore doslova v priebehu pár desiatok sekúnd. Spomeniem ešte veľký čelný stierač, ktorý je dokonca vybavený aj ostrekovačom. Celý systém funguje spoľahlivo a najmä v daždi sa stáva pomaly nutnosťou. No a súčasťou doplnkovej výbavy je jednoduchý systém vykurovania, ktorý do pomocou ventilátora privádza teplý vzduch od motora do priestoru riadidiel.
2 + 1 = bezpečnosť a istota
Napriek výzoru, ktorý doslova bije do očí, to najzaujímavejšie sa predsa len nachádza na podvozku. Dvojica nezávisle zavesených predných kolies je vybavená nakláňacím mechanizmom, ktorý vám dovolí nakláňať sa dovnútra zákruty presne ako na tradičnom dvojkolesovom skútri. Systém tak funguje podobne ako na spomínanom skútri MP3 z dielne Piaggia aj keď na prvý pohľad je technické riešenie závesov na Adive odlišné. Aj v sedle Adivy sa tak môžete vďaka dvojici predných kolies bez obáv a bezpečné púšťať do hlbokých náklonov aj na menej kvalitnom povrchu a skúter s istotou zvláda mokrú alebo nekvalitnú cestu plnú jám a výmoľov. Jedným z hlavných argumentov, ktoré hovoria v prospech trojkolesových skútrov je práve otázka zvýšenej bezpečnosti na nekvalitných a klzkých povrchoch, no a Adiva v tomto smere boduje naplno.
Keď počasie nehrá rolu
Počas testu nás sprevádzalo veterné a chladné počasie, ktoré do sedla skútra príliš nelákalo a na svoju prvú jazdu som sa preto poriadne obliekol. Ako sa však veľmi rýchlo ukázalo bola to chyba a po pár minútach som musel rozpínať hrubú bundu a vyklápať štít prilby, pretože mi bolo zrazu príliš teplo. Kombinácia extra širokého čelného štítu, ktorý vytvára poloblúk zasahujúci až za riadidlá v kombinácii so strechou funguje výborne. Chlad som pociťoval len v oblasti od kolien dole, kde nohy nie sú až v takom zákryte, no v teplejšom počasí to predstavuje vítané schladenie a naopak na zimnú jazdu stačí dokúpiť originálnu plachtu, ktorá vám zakryje nohy, nízke teploty alebo dážď už viac neriešite.
Komfort veľkého mestského skútra
Adiva sa radí do kategórie veľkých mestských skútrov a tomu zodpovedá aj komfort v sedle, ktorý je veľmi dobrý. Treba však počítať s tým, že nohy si pred seba nevystriete ako na tradičnom skútri, ale je to daň za dvojicu predných kolies, ktoré zaberajú tento priestor. Na druhej strane posed je vzpriamený a dostatočne pohodlný aj na dlhšie presuny. Manipulácia na mieste je aj vzhľadom na celkovú hmotnosť pochopiteľne o niečo ťažšia, naviac pri riadení zalomenom nadoraz vám zrazu trochu prekáža prečnievajúci plexištít, no v momente keď ste v pohybe, tak extra váha sa stráca a veľký rozdiel v porovnaní s tradičným skútrom nepociťujete. V prípade komfortu si však na svoje určite príde spolujazdec, ktorý má k dispozícii doslova luxusnú opierku a toto pohodlie mu môžu závidieť aj spolujazdci na turistických motorkách. Tu ešte spomeniem úložné priestory, ktoré sú celkom príjemné, najmä do zadné kufra uložíte aj väčší náklad. Platí to však len v prípade keď jazdíte s rozloženou strechou, pretože zložená strecha je ukrytá práve v kufri, ktorý tak stráca dosť zo svojho objemu. Nie je to však jediný úložný priestor a pod riadidlami nájdete ďalšiu uzamykateľnú skrinku. No a nakoniec je tu aj jedna výtka, ktorá sa netýka priamo komfortu ale súvisí skôr s celkovým dojmom skútra. Adiva sa svojou cenovkou radí skôr do kategórie prémiových skútrov, no pri pohľade na niektoré detaily dielenského spracovania tento dojem nemáte. Našťastie ide len o zopár detailov a celkový dojem zo skútra to nekazí, no ledabolo vystrihnutú výplň zadného kufra určite neprehliadnete.
Hranice bezpečnosti podvozku
Od mojej poslednej skúsenosti s trojkolesovým skútrom podobnej koncepcie už ubehlo pár mesiacov a možno aj preto oťukávanie sa s Adivou chvíľu trvalo, pocitovo je riadenie pochopiteľne o máličko ťažšie ako u bežného skútra, no už po pár kilometroch prichádza potrebná dôvera v podvozok a zrazu na veľkých kruháčoch obieham autá zvonku aj zvnútra bez najmenšieho náznaku nervozity a s maximálnou istotou. Túto istotu nerozhádže ani menej kvalitný povrch a predok „drží“ aj v tomto prostredí. Samozrejme podvozok má svoje limity, no v prostredí bežnej premávky na ne nenarazíte tak ľahko. Bez problémov sa správa aj v priamom smere, intenzívne brzdenie zvláda s istotou a testovaná verzia pritom nebola vybavená systémom ABS. Pruženie svojím nastavením vyhovuje skôr komfortu a ak popustíte uzdu svojím športovým chúťkam, poprípade atakujete nekvalitné cesty, tak tuhšie nastavenie by pomohlo, čo dosiahnete úpravou predpätia dvojice zadných tlmičov a podobnú možnosť ponúka aj predný tlmič.
300-vka poteší výkonom
Pohľad do rodného listu Adivy odhalí japonských majiteľov, no kompletná montáž prebieha na Taiwane. Dokonca motor o objeme 299 ccm pochádza z dielne značky Kymco, čo v tomto prípade vôbec nie je zlé, práve naopak a viac ako 215 kg vážiacemu skútru prepožičiava veľmi slušné dynamické parametre. Najmä v prostredí mestskej a prímestskej premávky je dynamika plne postačujúca. Motor do rýchlosti 80 km/h akceleruje s veľkou chuťou a keď sa potrebujete rýchlo odpútať od kolóny stojacej na križovatke, tak to zvláda bez problémov. So šírkou skútra presahujúcou jeden meter sa síce už tak jednoducho na semaforoch nepretlačím pomedzi autá dopredu, no o to viac využívam veľmi dobrú dynamiku motora. Na obchvate sa bez väčších problémov dostane cez hranicu 100 km/h a pozvoľna sa priblíži k hranici 120 km/h, čo je maximum. Udržiavať Adivu niekde blízko hranice 90 – 100 km/h však nepredstavuje pre motor extra veľkú záťaž a v rýchlejšej medzi mestskej premávke tak nemám problémy.
Adiva vám ponúka viac
Jazdiť celoročne na motorke alebo skútri je pre väčšinu z nás ešte stále ťažko predstaviteľná vec a dve kolesá sú tak stále viac vecou zábavy ako praktického využitia. Adiva je však iná, vďaka trom kolesám je bezpečnejšia na ľubovoľnom povrchu a strecha a extra veľký čelný štíť vás dokonale ochránia pred nepriazňou počasia. Ak naozaj hľadáte vozidlo na celoročné využitie, tak len ťažko nájdete niečo vhodnejšie ako je Adiva AD3 300.
Adiva AD3 300
Cena: 6 979 Eur
Motor: 299 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 29,5 k pri 8 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 169 x 1 080 x 1 796 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 215 kg (suchá)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 759 mm
Pneu: vpredu: 130/60-13, vzadu: 150/70-13
Skúter na test zapožičal: Nevima Group SK s. r. o., Žilina
Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 5/2016
U mororu sa uvádza, že „R1“ Milujem takéto definície. 😘 😈 To je akože radový jednoválec? Ako sa líši od jednovalca do V, jednovalca boxer alebo trebárs od hviezdicového jednovalca? 😉
Papi samozrejme žiaden rozdiel medzi motormi nie je. Keď sme pred rokmi vymýšľali šablónu pre technické parametre, tak sme chceli dať dokopy pokiaľ možno čo najstručnejší popis parametrov motocykla. Písmeno „V“, ktoré by sa sem hodilo možno najlepšie sme nakoniec zavrhli kvôli tomu, že by to mohlo ľudí mýliť so skratkou pre vidlicove usporiadanie, ale ako vidieť ani to „R“ nie je najšťastnejšia voľba a nahradíme to výstižnejším značením.
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
papi
22. júla 2016 at 10:08
U mororu sa uvádza, že „R1“
Milujem takéto definície. 😘 😈
To je akože radový jednoválec?
Ako sa líši od jednovalca do V, jednovalca boxer alebo trebárs od hviezdicového jednovalca? 😉
apa
23. júla 2016 at 6:20
papi ty tomu nem rozumieš to je motor z Džamahy R1 🙂 😁
Tamasi
25. júla 2016 at 10:17
Papi samozrejme žiaden rozdiel medzi motormi nie je. Keď sme pred rokmi vymýšľali šablónu pre technické parametre, tak sme chceli dať dokopy pokiaľ možno čo najstručnejší popis parametrov motocykla. Písmeno „V“, ktoré by sa sem hodilo možno najlepšie sme nakoniec zavrhli kvôli tomu, že by to mohlo ľudí mýliť so skratkou pre vidlicove usporiadanie, ale ako vidieť ani to „R“ nie je najšťastnejšia voľba a nahradíme to výstižnejším značením.