Predstavovať dvojicu endúr z ponuky nemeckého výrobcu BMW môže byť zložitejšie ako sa na prvý pohľad zdá. Oba modely (700-vka predtým celkom mätúco označovaná ako 650-tka) sú na trhu známe a priaznivci dobrodružnejšej formy cestovania sú s oboma dokonale oboznámení. Keď sa BMW rozhodlo v roku 2007 zaplátať medzeru v ponuke medzi modelom R 1200 GS a ľahkým jednovalcom, určite nepočítalo s tak pozitívnou odozvou. Modelu F 800 GS sa v roku 2010 predalo 9 669 kusov a v roku 2011 až 9 829 kusov. Čísla nepustia. Pre rok 2013 sa výrobca rozhodol zbaviť menšiu sestru nálepky s číslom 650 a posunúť ju na 700. Samozrejme sa ani v tomto prípade nejedná o objem motora, ktorý je u oboch modelov 798 ccm, ale do ponuky sa vrátil jednovalec a označenie F 650 GS by bolo príliš mätúce.
Vyšliapaný chodník Obe verzie tohto radového dvojvalca úspešne vpadli na trh s jasným cieľom, ktorý je platný dodnes. Osemstovka pokrýva cestovateľské chute jedincov opúšťajúcich asfaltku a nemá problém sa prehrýzť strednou Afrikou. Sedemstovka je naopak dievča na každodenné prepletanie mestom, ktoré však nikoho nenechá v štichu počas výletov či dovoleniek. Vďaka svojmu nižšiemu sedlu dostala pôvodná verzia nálepku motocykla pre nováčikov, ja však tento názor nezdieľam. Jednoducho sa jedná o pokrytie trhu pre jazdcov, ktorí sa nepotrebujú bahniť po lesných cestách.
Čo máme teda nové? Na prvý pohľad sa môže zdať, že jedinou úpravou na rok 2013 je dizajn. Opak je však pravdou. Model 700 dostal o 4 konské sily vyšší výkon (55 kW – 75 koní pri 7 300 ot./min.) a tak isto jeho krútiaci moment vzrástol zo 75 Nm pri 4 500 ot./min. na 77 Nm pri 5 500 ot./min. Zmena výkonu u sedemstovky zabezpečila, že odteraz už oba modely môžu jazdiť aj na 91 oktánový benzín, čo je výhodou najmä v oblastiach, kde jazdec nemá príliš na výber.
Motor Usporiadanie motora zostalo rovnaké a oba motocykle sú teda poháňané radovým dvojvalcom s objemom 798 ccm, s elektronickým vstrekovaním, štyrmi ventilmi, kvapalinovým chladením a katalyzátorom. Aby som neopomenul model F 800 GS, tak jeho výkonové hodnoty pre rok 2013 sú 85 k pri 7 500 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na 83 Nm pri 5 750 ot./min. Usporiadanie a hodnoty motora u oboch modelov zaručujú príjemné jazdné vlastnosti a vďaka šesťstupňovej prevodovke aj nízku spotrebu. Veľmi príjemné je, že vďaka netypickému vyvažovaciemu hriadeľu majú oba dvojvalce absolútne nízku úroveň vibrácií.
Dva kotúče Od roku 2013 má aj 700-vka vpredu dva kotúče, čo je veľký krok dopredu. Ďalšou novinkou pri brzdách je určite, že oba motocykle sú vybavené novou generáciou dvojkanálového systému ABS od BMW (po prvýkrát). Čo sa týka podvozku, tak nemecký výrobca stavia na overenom základe. Rám z oceľových rúrok využíva motor ako nosný prvok, zadný podporný rám, kyvná vidlica a kolesá ostávajú prakticky nezmenené.
Dve príplatkové novinky Bohužiaľ nie všetky novinky sú zaradené priamo do série, ale tak to proste chodí. Budúci majiteľ si môže po prvýkrát dokúpiť systém elektronického nastavenia pruženia ESA. Myslím, že žiadny model iného výrobcu v danej kategórii túto voľbu nemá. Okrem toho je možné dokúpiť automatickú kontrolu stability ASC, ktorá bude kontrolovať zadné koleso pri rozbehu. Aby náhodou neutekalo kam nemá :-). Určite zaujímavá a netypická vec v danom segmente. Bezpečnosť nadovšetko a podľa noviniek, s ktorými BMW prichádza, sú bezpečnosťou doslova posadnutí. Klobúk dole.
Reč tela
Tvary oboch modelov sa pre rok 2012 zmenili. Ako som spomínal, majú oveľa dynamickejší tvar a napríklad pocity pri pohľade na novú 700vku sú podstatne inde oproti starej 650-ke. Dizajn je oveľa čistejší a bočné plasty pri nádrži vyzerajú úplne fantasticky. Menšia zo sestier sa zbavila toho zobáku s výzorom rozpočtovky a konečne dostala nový, ktorý jej skrátka dáva charakter. Okrem toho dostala aj nový veterný štítok.
Ďalšou z noviniek je, že už aj osemstovka sa dá zakúpiť so zníženým pružením. BMW sa tak snaží vyjsť v ústrety zákazníkom, ktorý sa sťažovali na prílišnú výšku sedla.
BMW F 700 GS/F 800 GS 2013
Motor: 798 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 75 k pri 7 300 ot./min. / 85 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 75 Nm pri 4 500 ot./min. / 83 Nm pri 5 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 280 x 880 x – / 2 320 x 920 x – mm
Rám: dvojitý priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 209 / 214 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 562 / 1 578 mm
Výška sedla: 820 / 880 mm
Objem pal. nádrže: 16 l
Pneu: vpredu: 110/80-19 / 90/90-21, vzadu: 140/80-17 / 150/70-17
Text: Jozef Jambor, foto: BMW
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012
Janka
Univerzál a objaviteľ- Predstavenie BMW F 700 GS/F 800 GS 2013
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.