Connect with us

Spravodajstvo

Univerzál a objaviteľ- Predstavenie BMW F 700 GS/F 800 GS 2013

Publikovaný

on

Predstavovať dvojicu endúr z ponuky nemeckého výrobcu BMW môže byť zložitejšie ako sa na prvý pohľad zdá. Oba modely (700-vka predtým celkom mätúco označovaná ako 650-tka) sú na trhu známe a priaznivci dobrodružnejšej formy cestovania sú s oboma dokonale oboznámení. Keď sa BMW rozhodlo v roku 2007 zaplátať medzeru v ponuke medzi modelom R 1200 GS a ľahkým jednovalcom, určite nepočítalo s tak pozitívnou odozvou. Modelu F 800 GS sa v roku 2010 predalo 9 669 kusov a v roku 2011 až 9 829 kusov. Čísla nepustia. Pre rok 2013 sa výrobca rozhodol zbaviť menšiu sestru nálepky s číslom 650 a posunúť ju na 700. Samozrejme sa ani v tomto prípade nejedná o objem motora, ktorý je u oboch modelov 798 ccm, ale do ponuky sa vrátil jednovalec a označenie F 650 GS by bolo príliš mätúce.

Vyšliapaný chodník
Obe verzie tohto radového dvojvalca úspešne vpadli na trh s jasným cieľom, ktorý je platný dodnes. Osemstovka pokrýva cestovateľské chute jedincov opúšťajúcich asfaltku a nemá problém sa prehrýzť strednou Afrikou. Sedemstovka je naopak dievča na každodenné prepletanie mestom, ktoré však nikoho nenechá v štichu počas výletov či dovoleniek. Vďaka svojmu nižšiemu sedlu dostala pôvodná verzia nálepku motocykla pre nováčikov, ja však tento názor nezdieľam. Jednoducho sa jedná o pokrytie trhu pre jazdcov, ktorí sa nepotrebujú bahniť po lesných cestách.

Čo máme teda nové?
Na prvý pohľad sa môže zdať, že jedinou úpravou na rok 2013 je dizajn. Opak je však pravdou. Model 700 dostal o 4 konské sily vyšší výkon (55 kW – 75 koní pri 7 300 ot./min.) a tak isto jeho krútiaci moment vzrástol zo 75 Nm pri 4 500 ot./min. na 77 Nm pri 5 500 ot./min. Zmena výkonu u sedemstovky zabezpečila, že odteraz už oba modely môžu jazdiť aj na 91 oktánový benzín, čo je výhodou najmä v oblastiach, kde jazdec nemá príliš na výber.

Motor
Usporiadanie motora zostalo rovnaké a oba motocykle sú teda poháňané radovým dvojvalcom s objemom 798 ccm, s elektronickým vstrekovaním, štyrmi ventilmi, kvapalinovým chladením a katalyzátorom. Aby som neopomenul model F 800 GS, tak jeho výkonové hodnoty pre rok 2013 sú 85 k pri 7 500 ot./min. a krútiaci moment vrcholí na 83 Nm pri 5 750 ot./min. Usporiadanie a hodnoty motora u oboch modelov zaručujú príjemné jazdné vlastnosti a vďaka šesťstupňovej prevodovke aj nízku spotrebu. Veľmi príjemné je, že vďaka netypickému vyvažovaciemu hriadeľu majú oba dvojvalce absolútne nízku úroveň vibrácií.

Dva kotúče
Od roku 2013 má aj 700-vka vpredu dva kotúče, čo je veľký krok dopredu. Ďalšou novinkou pri brzdách je určite, že oba motocykle sú vybavené novou generáciou dvojkanálového systému ABS od BMW (po prvýkrát). Čo sa týka podvozku, tak nemecký výrobca stavia na overenom základe. Rám z oceľových rúrok využíva motor ako nosný prvok, zadný podporný rám, kyvná vidlica a kolesá ostávajú prakticky nezmenené.

Dve príplatkové novinky
Bohužiaľ nie všetky novinky sú zaradené priamo do série, ale tak to proste chodí. Budúci majiteľ si môže po prvýkrát dokúpiť systém elektronického nastavenia pruženia ESA. Myslím, že žiadny model iného výrobcu v danej kategórii túto voľbu nemá. Okrem toho je možné dokúpiť automatickú kontrolu stability ASC, ktorá bude kontrolovať zadné koleso pri rozbehu. Aby náhodou neutekalo kam nemá :-). Určite zaujímavá a netypická vec v danom segmente. Bezpečnosť nadovšetko a podľa noviniek, s ktorými BMW prichádza, sú bezpečnosťou doslova posadnutí. Klobúk dole.

Reč tela

Tvary oboch modelov sa pre rok 2012 zmenili. Ako som spomínal, majú oveľa dynamickejší tvar a napríklad pocity pri pohľade na novú 700vku sú podstatne inde oproti starej 650-ke. Dizajn je oveľa čistejší a bočné plasty pri nádrži vyzerajú úplne fantasticky. Menšia zo sestier sa zbavila toho zobáku s výzorom rozpočtovky a konečne dostala nový, ktorý jej skrátka dáva charakter. Okrem toho dostala aj nový veterný štítok.
Ďalšou z noviniek je, že už aj osemstovka sa dá zakúpiť so zníženým pružením. BMW sa tak snaží vyjsť v ústrety zákazníkom, ktorý sa sťažovali na prílišnú výšku sedla.


BMW F 700 GS/F 800 GS 2013

Motor: 798 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 75 k pri 7 300 ot./min. / 85 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 75 Nm pri 4 500 ot./min. / 83 Nm pri 5 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 280 x 880 x – / 2 320 x 920 x – mm
Rám: dvojitý priehradový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 209 / 214 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 562 / 1 578 mm
Výška sedla: 820 / 880 mm
Objem pal. nádrže: 16 l
Pneu: vpredu: 110/80-19 / 90/90-21, vzadu: 140/80-17 / 150/70-17

Text: Jozef Jambor, foto: BMW

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2012 Janka

Univerzál a objaviteľ- Predstavenie BMW F 700 GS/F 800 GS 2013

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri