Connect with us

Motoporadňa

MOTOSERVIS (6) – Výmena brzdovej kvapaliny

Publikovaný

on

Skôr než pristúpime k výmene samotnej kvapaliny, povieme si pár slov o brzdách samotných. Nebudem sa rozpisovať o tom, akú funkciu brzdy plnia na vašom motocykli. Predpokladám, že je to jasné každému z vás. Brzdy samotné prešli dlhým vývojom a neustále sa zdokonaľujú. V ranných počiatkoch boli používané ?špalíkové?  brzdy, neskôr bubnové, ktoré boli v priebehu 70-tych rokov nahradzované kotúčovými brzdami. Kotúčové brzdy majú najväčšiu účinnosť, nízku hmotnosť a tak sú používané u drvivej väčšiny vyrábaných motocyklov v posledných 10-tich rokoch pre brzdenie predného kolesa. Brzdový systém kotúčovej brzdy sa skladá z nasledujúcich častí:

  • pumpy /ovládané pravou rukou/ – obr. 1
  • tlakové hadice ? obr. 2
  • brzdového strmeňa ? obr. 3
  • brzdového kotúča

Princíp hydraulickej kotúčovej brzdy je jednoduchý a všetci sme sa ho učili na základnej škole vo fyzike. Ide o uzatvorený tlakový okruh naplnený brzdovou kvapalinou, ktorá prenáša silu vyvíjanú /rukou či nohou/ na piest v pumpe. Tlak ďalej potom prechádza skrz tlakovú hadicu a pôsobí na piest nachádzajúci sa v brzdovom strmeni. Ten tlačí na brzdové obloženie a to potom na brzdový kotúč. Vo väčšine prípadov sa v brzdovom strmeni nachádza viac piestov a podľa ich počtu hovoríme napr. o brzde dvojpiestikovej, štvor-, šesťpiestikovej atď. V poslednej dobe sa veľmi často hovorí o radiálnych brzdových strmeňoch a radiálnej pumpe. V podstate nám tento názov vypovedá o uchytení brzdového strmeňa k prednej vidlici. Výhodou tohto spôsobu uchytenia je vyššia pevnosť strmeňa pri brzdení oproti klasickému uchyteniu. Treba podotknúť, že ide o technológiu, ktorá je úplne zbytočná, pre bežný postup je využívaná predovšetkým na super športových motocykloch.

Brzdové bubny samozrejme úplne nevymizli. Vo väčšine prípadov sú používané na starších alebo lacnejších motocykloch menších obsahov pre brzdenie zadného kolesa. Princíp bubnovej brzdy je dosť odlišný oproti kotúčovej brzde. Základom je bubon, vo vnútri ktorého sú uchytené brzdové čeľuste, ktoré pri rozohratí tlačia vnútornú stenu bubnu. Brzdové čeľuste môžu byť ovládané hydraulicky alebo mechanicky /lankom/. O spätný pohyb brzdových čeľustí sa spravidla stará ťažná pružina. Bubnová brzda je vyobrazená na obr. 4

Brzdová kvapalina

Je tlaková kvapalina umožňujúca prenos pohybu z piestu pumpy ovládanej rukou /príp. nohou u zadnej brzdy/ na piest nachádzajúci sa v strmeni. Postupom času brzdová kvapalina stráca svoje vlastnosti /absorbuje vlhkosť/ a dochádza k zníženiu účinnosti brzdy. Túto kvapalinu je nutné pravidelne meniť po dvoch rokoch pri bežných prevádzkových podmienkach. Teplo vznikajúce pri brzdení je prenášané skrz piesty v strmeni na brzdovú kvapalinu. V prípade, že zanedbáte ich výmenu, môže dôjsť pri extrémnom zaťažení k varu tejto kvapaliny. V súčasnej dobe je možné zakúpiť brzdovú kvapalinu označovanú DOT 3, 4, 5 a 6 ? obr. 5. Číselné označenie nám vyjadruje bod varu kvapaliny. Pre bežného užívateľa, či už športového motocyklu, alebo choperu je úplne dostačujúca kvapalina označená štvorkou.

Výmena brzdovej kvapaliny:

  1. zaistite motocykel proti pohybu
  2. demontujte viečko nádobky na brzdovú kvapalinu obr. 6. Je nutné mať riadítka natočené tak, aby po demontáži viečka brzdová kvapalina neunikla. Pre istotu je dobré prikryť lakované časti nejakým použitým textilom. Ak sa aj tak stane, že vám brzdová kvapalina pofŕka lakované časti, ihneď ich otrite. Kvapalina je veľmi agresívna a pri dlhšom pôsobení zanechá viditeľné stopy na laku.
  3. vysajte pôvodnú náplň z nádobky ? napr. injekčnou striekačkou a vyčistite túto nádobku handrou.
  4. vezmite z odvzdušňovacej skrutky krytku a nasaďte na ňu gumovú hadičku, ktorej druhý koniec umiestnite do odpadovej nádobky /použite napr. plechovku/. Vyhnete sa tak postriekaniu strmeňa a pneumatiky brzdovou kvapalinou.
  5. dolejte nádobku do 3/4 novou kvapalinou, napumpujte a pri stlačení páčky prednej brzdy povoľte odvzdušňovaciu sktrutku nachádzajúcu sa na strmeni. Tento proces opakujte tak dlho pokiaľ nebude vytlačená kvapalina úplne čistá a bez vzduchových bublín. V prípade, že má váš motocykel na prednom kolese dva strmene, preveďte tento proces u oboch. U zadnej brzdy je postup rovnaký, ale nádobku na brzdovú kvapalinu nájdete v zadnej časti motocykla v okolí vodičovho sedla.
  6. dolejte brzdovú kvapalinu po hornú rysku obr. 7. Existujú dva typy nádobiek ? celoplastikové obr. 8 a kovové so skleneným priehľadom obr. 9. Na obidvoch typoch je výška maximálnej hladiny vždy označená. Pri montáži viečka nádobky dajte pozor na správnu pozíciu tesnenia. V tomto tesnení je drážka, ktorou môže uniknúť brzdová kvapalina po dosiahnutí bodu varu.
  7. v prípade, že váš motocykel /napr. Aprilia Falco/ má umiestnený prívod brzdovej kvapaliny vyššie ako odvzdušňovacia skrutka, je tu veľká pravdepodobnosť, že sa vám nepodarí odvzdušniť brzdu dokonale. V tomto prípade zverte výmenu odbornému servisu…
  8. ak má váš motocykel spojku ovládanú hydraulicky, je taktiež nutné previesť výmenu tejto kvapaliny. Rovnako i túto výmenu prenechajte odbornému servisu.
  9. ak vlastníte motocykel staršieho dátumu, môže byť vybavený anti-dive /protiponorovacím/ systémom ? obr. 10 obsahujúci takisto brzdovú kvapalinu. Túto kvapalinu vymeňte tiež.
  10. ak je váš motocykel vybavený systémom Dual CBS, prenechajte radšej výmenu brzdovej kvapaliny odbornému servisu.

Pre zaujímavosť spomeniem, že niektoré staršie motocykle mali kombinované ovládanie ? tzn. od brzdovej páčky viedlo lanko ovládajúci piest v pumpe.

Po výmene brzdovej kvapaliny skontrolujte či ste na niečo nezabudli! Ak si nie ste istý svojimi technickými schopnosťami, prenechajte tieto úkony odbornému servisu vzhľadom k tomu, že ide o brzdy a tým i o vašu bezpečnosť. Tento článok vznikol prispením RF-MOTOSERVISU a o jeho aktivitách sa môžete informovať na www.rf-motoservis.cz

Roman Dokoupil

Výmena brzdovej kvapaliny

14 komentárov

1 komentár

  1. kxbibo

    4. januára 2006 at 16:41

    Pekný článok, jednoducho popísané ale prevláda tam nálada že keď neviem zverím to odborníkovi, to pokladám za veľmi kladné rozhodnutie, lebo často takéto rozrýpanie končí zle. 😉

  2. eXeBaT

    4. januára 2006 at 16:58

    Každému je jasné, že tieto články majú veľa spoločného s komerciou, ale v tomto prípade sú frázy typu „prenechajte radšej odbornému servisu“ opodstatnené, pretože brzdy plnia skutočne jednu z najdôležitejších častí na motocykli, ktoré sa nesmú podceňovať.

  3. milan3232

    4. januára 2006 at 18:36

    Neviem, ci sa mozu brzdove kvapaliny medzi sebou miesat – myslim DOT 4 s napr. DOT 6. Myslim ze nie. To tam mohlo byt spomenute.
    A na brzdy fakt sakra pozor! Zivot je len jeden a motoriek cely svet 😉

  4. yagiza

    4. januára 2006 at 20:14

    tuna v anglii je to tak, ze DOT 5 ma za zaklad silikon ( a tym padom neabsorbuje vodu) a DOT3,4, 5.1, 6 vodu absorbuju, kedze su ineho zlozenia ako DOT5, i ked s DOT6 som sa este nestretla… DOT3 sa uz myslim neda dostat kupit … 😉

  5. eXeBaT

    5. januára 2006 at 2:15

    yagiza

    Nebezpečné vedomosti máš ženská 😁

  6. vidicon

    5. januára 2006 at 7:52

    Pekne napisane. Moje komentare:
    1 – ja by som uvital navod na odvzdusnovanie Dual CBS na VFRu. Neviem to zohnat, v prirucke to vypustili, tiez posielaju do servisu. Na tejto vymene som bol pred rokom v autorizovanom servise kde som bol cely cas pritomny pri motorke a osobne som pomahal, pretoze bolo v jeden cas treba az 3 ludi! Nejde o nic zlozite, len treba zachovat spravne poradie odvzdusnovania (tusim je tam 7 ventilov). Vie niekto poradit, kde toto poradie najdem??? Uz si ho nepamatam.
    2 – a este otazku: preco neodporucas menit kvapavku v hydraulickej spojke doma? Ten je system predsa uplne jednoduchy, to nie je ako s dualom.

  7. yagiza

    5. januára 2006 at 11:06

    eXeBaTPreco nebezpecne?😕
    uz som sa raz stretla s pripadom ked ludia menili brzdovu kvalapinu mali tam DOT4 a menili za DOT5 (co na tom ze DOT5 tuna ma fialovu farbu) poriadne nevyplachli a potom mali v systeme zelatinu. nakoniec museli ist mechanikovi, vela sa muselo menit a vyslo ich to viacej ako keby to daju spravit mechanikovi…

    ako je to na slovensku? s DOT5 a DOT5.1?

  8. vidicon

    5. januára 2006 at 12:37

    A na co DOT 5-6??? Doteraz kazdemu stacil DOT4, aj to bol uz luxus…

  9. yagiza

    5. januára 2006 at 12:44

    vidicon DOT5 ma vyssi bod varu ako DOT4,kamarat chodi na okruhy a niekedy tie kvapaliny vymeni, ale je stym praca plus DOT5 je silikon, a uz mal z toho raz huspeninu 🙂 … ale brzdove kvapaliny napreduju a uz aj varny bod DOT 4 je vyssi ako bol pred 7 rokmi. ako moj mechanik hovori: ak to nie je pokazene, neopravuj to.

  10. milan3232

    5. januára 2006 at 14:45

    yagiza – ta posledna veta je velmi uzitocna.
    Jedna sa hlavne o to, aby sa nezmiesali kvapaliny medzi sebou a potom aby ich niekto nenalial do brzd. Ak menim kvapalinu, do celeho okruhu treba dat iba jeden druh.

  11. vidicon

    5. januára 2006 at 15:13

    Yagiza, to je mi jasne, ze ma vyssi bod varu, ale nie je mi jasne, kto DOT 4 zohreje natolko, aby to zacalo varit… Mozno nejaky fanaticky okruhar…

  12. yagiza

    5. januára 2006 at 15:26

    vidicon to mas ako zo vsetkym… pride nieco nove co ma lepsie moznosti a hrrrr vsetci sa besneju… nakoniec to stejne nevyuziju, a v niektorych pripadoch sa vratia k staremu …

  13. milan3232

    5. januára 2006 at 19:09

    vidicon – tu sa podla mna nejedna iba o zohriatie ako take. Casom tato tekutina absorbuje vlhkost a ciastocky vzduchu = je viace stlacitelna, co sa vodicovi moze vypomstit. Aj preto doporucuju menit po 2 rokoch. Pre bezneho uzivatela uplne postaci DOT4. Beznemu uzivatelovi na beznych cestach bohate staci 600ccm, 74kW. To ostatne je frajeina, ktoru malokto vyuzije, ale vsetci sa tym chvalia a pri kazdom rozhovore sa to toci okolo vykonu a krutaku 😀

  14. sniezko

    6. januára 2006 at 20:08

    Mne sa tieto clanky velmi pacia a to dolezite tam vzdy najdem a preto sa tesim na dalsie. A vobec mi nevadi ze je to komercia hlavne ze sa tam dost docitam.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri