Trieda do 250 ccm je z pohľadu jednotlivých značiek dosť prehliadaná a najmodernejšie výdobytky motocyklovej techniky ju často krát obchádzajú. Prednosť dostávajú menšie 125-ky, alebo naopak pozornosť výrobcov sa sústreďuje na veľkoobjemové jednovalce. Yamaha však toto nepísané pravidlo obrátila hore nohami a predstavila dvojicu malých štvortaktov WR250R a 250X, ktoré sú priam nabité najmodernejšou technikou. No a práve druhý zo spomínanej dvojice sa stal na pár dní našim spoločníkom.
Ak sa pýtate prečo práve Yamaha prišla s týmto motocyklom, tak sa musíme vrátiť o jedno desaťročie naspäť. Písal sa rok 1997 a Yamaha predstavila svetu úplne nový štvortaktný motokrosový špeciál, ktorý odštartoval vo svete off roadov doslova štvortaktnú revolúciu. Konkurencii trvalo niekoľko rokov pokiaľ prišla s adekvátnou odpoveďou, no za ten čas Yamaha pokročila s vývojom opäť ďalej. Práve čas, ktorý Yamaha získala oproti konkurencii jej umožnil ako prvej priniesť technológiu vyvinutú špeciálne na pretekárske okruhy aj na civilné účely.
Motokrosová technika Dnešný moderný maloobjemový štvortaktný motokrosový špeciál je neuveriteľne výkonným, no zároveň aj citlivým strojom na údržbu, a daňou za vysoké výkony je aj mimoriadne krátka životnosť najviac namáhaných častí motora. Tento fakt je samozrejme pre civilné využitie neprijateľný a motor na novej 250-ke je úplne nový aj keď si zachoval maximum s offroadového špeciálu, a napríklad pomer vŕtania a zdvihu (77,0 x 53,6 mm) zostal zachovaný. K tomu musíme prirátať stvorventilovú hlavu s relatívne vysokou kompresiou 11,8:1. Výsledkom je výkonný motor, ktorý bez mihnutia oka dokáže pokoriť hranicu 10 000 ot./min bez toho, aby tým nadmerne trpela jeho životnosť. Horúcou novinkou v tejto triede je elektronické vstrekovanie paliva, ktoré Yamaha použila na tak malom jednovalci po prvý krát. Elektronické vstrekovanie vyriešilo studené štarty a má nemalý podiel na veľmi dobrú odozvu motora na pootočenie plynovou rukoväťou. Využitie najmodernejšej techniky neskončilo len pri vstrekovaní paliva, integrovaná indukčná cievka priamo nad sviečkou je riešením, ktoré sa po prvý krát objavilo na terénnom motocykli Yamaha. Nová 6-stupňová prevodovka bola optimalizovaná vzhľadom k využitiu motocykla. Výfukové potrubie okrem toho, že je vybavené katalyzátorom používa aj výfukovú príveru EXUP, ktorá pomáha zvyšovať výkon motora.
Príbuznosť s motokrosovými špeciálmi nekončí len u motora, dvojitý chrbticový rám poskladaný z troch častí vychádza z rámu motokrosového špeciálu. Nosné časti sú pozvárané z hliníkových profilov. Spodnú časť rámu naopak tvoria oceľové rúrky. Kvalitné offroadové doplnky nájdete aj na pružení. Predná vidlica typu upside down o priemere 46 mm je plne nastaviteľná. To isté môžeme povedať aj o zadnom pružení, ktoré rovnako ponúka možnosť nastavenia. Brzdnému systému dominuje masívny predný kotúč o priemere 298 mm, ktorý dokáže spomaliť motocykel na pár metroch.
Zábava bez obmedzenia Prečo to nevymyslel niekto už skôr? To bola prvá myšlienka po tom, ako som zosadol z Yamahy. Malé supermoto hneď od prvých metrov ukázalo, že Yamaha si pri vývoji dala naozaj záležať, aby tento motocykel ponúkol dostatok zábavy naozaj širokému okruhu jazdcov. Kto už mal tú česť okúsiť ako sa jazdí na malom súťažnom štvortakte, tak v sedle Yamahy sa bude cítiť ako doma. Na všetkých ostatných čaká mimoriadne prekvapenie v podobe ľahkého, štíhleho a kompaktného motocykla. Samozrejme v porovnaní s offroadovým špeciálom je malé supermoto ďaleko civilizovanejším spoločníkom a výkon vám netrhá motorku z rúk. Výška sedla je príjemných 895 mm. Príjemných píšem zámerne, pretože vďaka štíhlym stredovým partiám nie je tá výška ani zďaleka tak dramatická, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Na zem tak v pohode dočiahnu aj nižšie postavy. Elektrický štartér a elektronické vstrekovanie paliva nie je v tejto kategórii ešte úplným štandardom, ale určite je to vec, ktorá sem patrí. Studený alebo horúci štart nepredstavuje najmenší problém, stačí stlačiť tlačidlo štartéra a malý štvortakt okamžite ožije. To je však len začiatok, motor ponúka lineárny záber už od najnižších otáčok a vrcholí až na hranici 10 000 otáčok. Motocykel okamžite reaguje na váš každý podnet, ochota ísť do zákruty je priam ukážková. Aj v hlbokom náklone sa správa isto a priam vás núti neustále hľadať možnosti maximálneho náklonu. V tomto smere je to naozaj veľmi blízko toho, čo vám ponúka súťažný špeciál. Motor s vami komunikuje už relatívne skoro a na pomalé presuny v meste sa môžete spoľahnúť na dostatok výkonu už v nízkych otáčkach. Samozrejme ako to v prípade maloobjemového motora chodí, to najlepšie môžete očakávať vo vysokých otáčkach. Yamaha vám v tomto smere vychádza v ústrety a už po pár kilometroch jazdy je plynová rukoväť neustále blízko svojho maxima. Nie, že by tu bol úmysel trápiť motor, práve naopak rád sa necháva vytáčať až do maxima. Práve v oblasti maximálnych otáčok už ponúka zaujímavý výkon, ktorý ocenia aj skúsenejší jazdci a v silách toho motora je maximálka na hranici 150 km/h, čo už je dosť. Častým radením stačí udržiavať motor v horných sférach otáčkomera a bežná jazda sa zrazu premení na pretek preplnenými ulicami mesta. Na druhej strane úlohou tohto motora nie je vystrašiť jazdca vysokým výkonom, aký poznáme napríklad u veľkých jednovalcov, práve naopak jeho maximum je v sférach, kde sa dokážu pohybovať aj menej skúsení jazdci. Ľahké ovládanie som už spomínal, no aj v tomto prípade WR250X vytvára nové štandardy, ktoré posúvajú ľahké civilné supermoto na vyššiu úroveň. Hravé ovládanie je doplnené pružením, ktoré znesie aj rýchlejšiu jazdu na uzavretom okruhu. Pochvalu si určite zaslúžia brzdy, ktoré ponúkajú silu a účinok, ktorý by ste od športového supermota očakávali. Je dobre, že Yamaha v tomto prípade nešetrila a ponúka výkonné brzdy, ktoré sú stvorené na agresívnu športovú jazdu.
Nie som na ňu už pristarý? Tak na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď, nakoľko Yamaha WR250X je motocyklom, ktorý dokáže byť rovnako dobrou voľbou pre začínajúceho jazdca, ktorý hľadá vhodný motocykel na osvojenie si základov jazdy, ale zaľúbenie v ňom nájdu aj skúsení jazdci, ktorí hľadajú praktického spoločníka na každodennú jazdu a popri tom dokáže byť ideálnou voľbou na ?vypilovanie si? štýlu na supermoto okruhu. Práve schopnosť osvojenia si správnych návykov v sedle Yamahy patria medzi najväčšie prednosti tohto motocykla. Je jedno, či práve začínate, alebo sa chcete zdokonaliť v jazde po zadnom, alebo po prednom, či sa chcete naučiť optimálny nájazd do zákruty kontrolovaným šmykom. Yamaha je svojím hravým ovládaním a ľahko kontrolovateľným výkonom oveľa viac ako len malým supermotom pre začínajúcich jazdcov.
Záver Yamaha WR250X patrí do kategórie motocyklov, z ktorých budete len neradi zosadať. Ukrýva v sebe dušu chuligána, ktorá vás neustále núti robiť veci, ktoré sa nezlučujú s tým, čo sa dá považovať za usporiadanú a civilnú jazdu. Na druhej strane toho výkonu je tak akurát aj pre začínajúcich jazdcov. Priznám sa, že už sa nemôžem dočkať enduro verzie ?R?, ktorá by sa mala v redakcii objaviť už čoskoro.
Yamaha WR250X MOTOR Typ: kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec, rozvod DOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih: 77 x 53,6 mm
Zdvihový objem: 250 ccm
Kompresný pomer: 11,8 : 1
Max. výkon: 30,7 k pri 10 000 ot./min
Max. krútiaci moment: 23,7 Nm pri 8 000 ot./min
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK Rám: kolískový pozváraný z hliníkových a oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 115 x 810 x 1 190 mm
Rázvor: 1 425mm
Výška sedla: 895mm
Objem palivovej nádrže: 7,6 l
Pneu: vpredu: 110/70 – 17, vzadu: 140/70 – 17
Pruženie: vpredu: teleskopická vidlica typu upside down, zdvih 270 mm, vzadu: centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 265 mm
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 298 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 230 mm
Hmotnosť: 128 kg
Cena: 5790 ? (174 429 Sk)
– hravé ovládanie, plynulý výkon, kvalitný podvozok
– malá nádrž
Text a foto: Motomagazin
Článok bol publikovaný v Motomagazine: 07-08 / 2008
Rád by som ju vyskušal 🙂 , vyzera to na dost zabavny motocykel 😈 , len troska drahy aj s novou cenou 😕 , ale treba uznať uz je to lacnejsie ako pred rokom 🙄 okolo cca 25 litrov, nie? No čo kríza. PS: Aj na motocykle by mohli dať šrotovne 😀 Čo vy na to?
Pekný článok, len tá prvá časť z histórie je typicky prezentovaná ako to chceli japonci. V tom roku už japoncom neostávalo nič iné len pustiť sa do 4T. Napríklad Husqvarna a Husaberg a KTM mali štvortakty už dávno na štartovných roštoch a majú ich dodnes. Yamaha WR250X je podľa mňa motocykel kategórie, ktorých je na trhu dosť málo.
Toto je taká moderná euroštvorková, štvortaktná, silou motora rovnocenná alternatíva k ostrým (otvoreným) 2-T funbikom konca minulého tisícročia, 30-koňa, 23-ňútonmetra, toto už má paru ako lepšia jawa 350 a ešte k tomu majú oveľa lepšie prevodovky, nezabije začiatočníka a je zároveň dosť zábavná pre skúsenejších a do mesta plne postačujúca. No ostrosť a pocit jazdy je úplne o inom ako na rovnako výkonnej 2-T 125-ke, 4-T 125-ky najme legislatívne euroštyrkové sú skôr na úrovni dvojtaktných 50-tok náhrada za Simson. Ideálne na rozvoz pizze, miesto skútra. Možno výnimkou tej novej Yamahe YZF-125-R ale v 15-koňovej verzii aj to je len simson! 2-T vill never die!!! 🙂 😈 Nech žijú nespálené uhlovodíky, CO-2, a všetky skleníkové plyny! 😈 🙂 😁
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
misi
19. marca 2009 at 19:56
Rád by som ju vyskušal 🙂 , vyzera to na dost zabavny motocykel 😈 , len troska drahy aj s novou cenou 😕 , ale treba uznať uz je to lacnejsie ako pred rokom 🙄 okolo cca 25 litrov, nie? No čo kríza. PS: Aj na motocykle by mohli dať šrotovne 😀 Čo vy na to?
kxbibo
20. marca 2009 at 4:46
Pekný článok, len tá prvá časť z histórie je typicky prezentovaná ako to chceli japonci. V tom roku už japoncom neostávalo nič iné len pustiť sa do 4T. Napríklad Husqvarna a Husaberg a KTM mali štvortakty už dávno na štartovných roštoch a majú ich dodnes. Yamaha WR250X je podľa mňa motocykel kategórie, ktorých je na trhu dosť málo.
kuzelinko
20. marca 2009 at 22:00
kxbibo mas pravdu. ked som ja kupoval ktm tiez som vela nemal z coho vyberat
Gaaspi
21. marca 2009 at 15:29
Toto je taká moderná euroštvorková, štvortaktná, silou motora rovnocenná alternatíva k ostrým (otvoreným) 2-T funbikom konca minulého tisícročia, 30-koňa, 23-ňútonmetra, toto už má paru ako lepšia jawa 350 a ešte k tomu majú oveľa lepšie prevodovky, nezabije začiatočníka a je zároveň dosť zábavná pre skúsenejších a do mesta plne postačujúca. No ostrosť a pocit jazdy je úplne o inom ako na rovnako výkonnej 2-T 125-ke, 4-T 125-ky najme legislatívne euroštyrkové sú skôr na úrovni dvojtaktných 50-tok náhrada za Simson. Ideálne na rozvoz pizze, miesto skútra. Možno výnimkou tej novej Yamahe YZF-125-R ale v 15-koňovej verzii aj to je len simson! 2-T vill never die!!! 🙂 😈 Nech žijú nespálené uhlovodíky, CO-2, a všetky skleníkové plyny! 😈 🙂 😁