Connect with us

Testy a recenzie

Test: Dunlop Sportmax SportSmart & Dunlop Trailmax TR91

Publikovaný

on

Chytrá na vode – chytrá na suchu
Vývoj športových motocyklov v posledných rokoch nabral neuveriteľné tempo a úroveň výkonu a jazdných vlastností moderných športových motocyklov dosiahla úroveň, ktorá pred pár rokmi bola spájaná len s okruhovými špeciálmi. Výrobcovia pneumatík sa samozrejme tomuto rýchlemu tempu prispôsobili a bežnému smrteľníkovi tak ponúkajú technológie, ktoré sú vyvíjané a neustále zdokonaľované v prostredí vrcholových okruhových seriálov. Kam smeruje vývoj moderných pneumatík sme sa ako jediní novinári zo Slovenska presvedčili počas oficiálneho prestavenia novej rady hyperšportových pneumatík Dunlop Sportmax SportSmart a Dunlop Trailmax TR91 určených pre cestné endurá na testovacom okruhu firmy Dunlop v juhofrancúzskom meste Mireval (08. – 10. 03. 2010).
______________________________________________

Tohtoročná zima sa s nami do poslednej chvíle nebezpečne pohrávala a ešte začiatkom marca ukázala svoju tvár, keď snehová kalamita postihla prakticky celú južnú Európu, čo obyvatelia týchto končín nezažili za posledných 30 – 40 rokov. Výsledkom boli odložené lety, kalamity na cestách a ohrozené testovanie, čo sa priamo dotklo aj nás, ale nakoniec všetko dopadlo dobre a jazdili sme za slnečného počasia, aj keď okraje okruhu ešte stále pokrývala súvislá vrstva snehu.
______________________________________________

Dunlop smeruje na vrchol
Značka Dunlop je v motoristickom svete pojmom, ktorý je od úplných prvopočiatkov existencie firmy úzko spojený s motocyklovým športom a toto spojenie úspešne pretrváva do dnešných dní. Okrem výraznej angažovanosti na športovom poli budú najbližšie roky v znamení frontálneho útoku na vrchol medzi výrobcami motocyklových pneumatík. Toto rozhodnutie prináša so sebou nové technológie, výrazné marketingové aktivity, zjednodušenie ponuky a vynikajúcu kvalitu jednotlivých produktov, čoho dôkazom je aj dvojica novo predstavených pneumatík Dunlop Sportmax SportSmart a Dunlop Trailmax TR91. Táto nová filozofia sa preniesla aj do samotného testovania a výrobca vsadil na priamu konfrontáciu s konkurenciou, a na vlastnej koži sme si mohli porovnať novú pneumatiku SportSmart v rovnakých podmienkach so svojou najbližšou konkurenciou v podobe Bridgestone BT-016 a Michelin Power Pure.
______________________________________________

Hyperšportová pneumatika novej generácie
Na hyperšportovú pneumatiku sú kladené maximálne nároky a okrem vysokej životnosti pri bežnom využívaní, musí ponúkať vynikajúce vlastnosti na mokrom povrchu a stále byť špičkovým obutím na okruhové dni. Práve táto trojica faktorov rozhodujúcim spôsobom ovplyvnila vývoj pneumatiky SportSmart. Dunlop pritom pri vývoji využil vlastnosti svojich najlepších sériových pneumatík na mokrý povrch (Dunlop Roadsmart) a na suchý povrch (Dunlop Qulifier).
______________________________________________

Špičkové technológie

NTEC – technológia vyvinutá priamo na okruhoch. Špeciálna konštrukcia kostry a plášťa umožňuje meniť tlak v zadnej pneumatike v závislosti od prostredia. Pri normálnom jazdení je pneumatika nahustená na štandardný tlak za účelom dosiahnutia optimálnej životnosti. Pri jazde na okruhu je možné znížiť tlak v pneumatike a zväčšiť tak styčnú plochu pneumatiky s vozovkou, a maximalizovať trakciu pneumatiky aj v hlbokých náklonoch. Je to vlastne schopnosť určitého nastavenia (tuningu) pneumatík vzhľadom na prostredie.

MT (Multi Tread) – dvojvrstvová konštrukcia plášťa kombinuje rôzne zmesi na behúni. Stredová vrstva je potiahnutá tvrdšou zmesou, ktorá zabezpečuje maximálnu životnosť pri jazde v rovnom smere a naopak postranné vrstvy sú pokryté mäkšou zmesou, ktorá ponúka maximálnu priľnavosť v hlbokých náklonoch.

JBS (Jointless Belt Structure) – technológia konštrukcie kostry, pri ktorej je kompletná kostra pneumatiky navinutá z jedného oceľového vlákna. Pneumatika tak ponúka vysokú pružnosť a stabilitu pri jazde vo vysokých rýchlostiach.
______________________________________________

Za zmienku určite stojí aj samotný dezén pneumatiky, ktorý využíva technológiu progresívnej hĺbky dezénu, pričom drážky v strede pneumatiky sú hlbšie, čo jej zaručuje vynikajúcu priľnavosť a stabilitu počas akcelerácie v priamom smere.
______________________________________________

DEKRA test
Skôr ako sa nová pneumatika dostala na predstavenie novinárom, tak prešla náročným porovnávacím testom životnosti v renomovanej nemeckej skúšobni DEKRA. Test na 4 480 km po rôznych typoch ciest sa uskutočnil na identických motocykloch a s pravidelnou rotáciou jazdcov. V konkurencii hyperšportových pneumatík Michelin Power Pure, Pirelli Diablo Rosso a Bridgestone BT-016 obstali nové pneumatiky SportSmart vynikajúco a v celkovom porovnaní s prehľadom zvíťazili. V niektorých prípadoch dokonca s priepastným rozdielom, čo znamená, že náklady na prevádzku (najazdenie 10 000 km) sú v prípade SportSmartu najnižšie.
______________________________________________

Chytrá na vode – chytrá na suchu
Anglický výraz „smart“ je v preklade označený ako chytrý a to aj nepriamo definuje schopnosti tejto pneumatiky, ktoré prezentuje na mokrom a suchom povrchu. Už počas samotnej prezentácie bol dôraz kladený na vynikajúce jazdné vlastnosti na vode, čo sme si mohli overiť hneď na úvod. Na mokrom testovacom okruhu boli pripravené identické Yamahy YZF-R1 2010 (nastavené na slabšiu výkonovú krivku B) obuté do pneumatík Dunlop Sportsmart, Michelin Power Pure a Bridgestone BT-016, ktoré sme si v pravidelných intervaloch vymieňali, naviac jeden z jazdcov jazdil na motocykloch vybavených kompletnou technológiou snímania rôznych údajov (Data Recording), ktorý používajú aj jazdci seriálu MotoGP a následne boli všetky údaje graficky vyhodnotené. Jazda na súvislej vrstve vody je náročná a neustále vyžaduje maximálnu mieru sústredenia zo strany jazdca. Limity pneumatiky sa samozrejme prejavujú oveľa skôr ako na suchu, jemná nervozita a podklzovanie, poprípade pretočenie zadnej pneumatiky vo výjazde sú neustále súčasťou jazdy. Musím však povedať, že v tomto prostredí urobila na mňa nová pneumatika Dunlop vynikajúci dojem a možnosť priameho porovnania s konkurenciou to celé len znásobil. Najmä pocit istoty, ktorý táto pneumatika na vode ponúka citeľne presahoval schopnosti oboch konkurentov. Ako jediná dovoľovala agresívnejší spôsob jazdy (ak sa to o jazde na mokrom povrchu povedať) a ako neskôr ukázal Data Recording, tak hĺbka náklonu na SportSmarte jediná dosiahla hranicu 30º, čo je pre športové nasadenie dôležitý údaj. Na vode sa jednoznačne ukázala byť najlepšia, čo neskôr potvrdili aj hodnoty zaznamenané na Data Recordingu, kde rozdiely na kolo (okruh meral cca 1 200 m) sa pohybovali od 2 do 6 sekúnd (!) v závislosti od obutých pneumatík. Najmä šesť sekundový rozdiel na krátkom je už skutočne priepastný.
______________________________________________

Suchý test
Potom prišiel rad na suchý test, ktorý pomohol dotvoriť celkový obraz o nových pneumatikách. Podmienky boli podobné ako pri mokrom teste. Identické motocykle (Suzuki GSX-R1000 K10) boli obuté do trojice rôznych pneumatík a striedali sme sa v pravidelných intervaloch. Testovací okruh v Mireval bol skôr technický s niekoľkými rýchlymi zákrutami a kombináciou pomalších zákrut. Cieľová rovinka končila rýchlou pravou zákrutou, ktorá pokračovala krátkou rovinkou v prudkom klesaní. Napriek slnečnému počasiu sa asfalt príliš nezohrieval, takže ideálne prostredie na test pneumatík. V tomto prípade už rozdiely neboli tak veľké ako počas „mokrého“ testu aj keď jedna z pneumatík, ktorá dobre obstála na vode na suchu sklamala a dosť zaostala za ostatnými. Naopak Dunlop Sportsmart aj v tomto prostredí ponúkal mimoriadnu istotu a neustály pocit rezervy. Spätná väzba, ktorú jazdec dostával bola aj pri prudkom dobrzďovaní a v hlbokých náklonoch veľmi dobrá. Vo výjazdoch bezpečne držali stopu bez najmenšieho náznaku nervozity. Bez problémov zvládala rýchlu zmenu smeru a „preklápačky“ a to aj napriek tomu, že samotná Suzuki GSX-R1000 nepatrí medzi najobratnejšie superšporty. Vzhľadom ná výsledky predchádzajúceho „mokrého“ testu bolo chovanie na asfalte výborné.
______________________________________________

Nový Trailmax TR91
Druhou novinkou, ktorú sme si mohli počas prezentácie vyskúšať bola nová pneumatika Trailmax TR91 určená pre cestné endurá. V tomto prípade išlo najmä o to ponúknuť jazdcom pneumatiku, ktorá by okrem bežnej jazdy zvládala aj dobrodružnejšie výlety do terénu, kde by ponúkala dostatok trakcie na nespevnenom povrchu. Aj v tomto prípade ide o úplne novú konštrukciu, kde boli použité najnovšie technológie, akou je bezšvová konštrukcia kostry (JBS), kde kompletná kostra je navinutá z jedného oceľového vlákna. Úplne nová konštrukcia behúňa rozdeľuje behúň na veľké bloky, ktoré sú odolnejšie voči opotrebeniu, dezén v tvare písmena „V“ s prekríženými drážkami zaručuje lepšie odvádzanie vody a trakciu v teréne. Priľnavosť na mokrom a suchom povrchu zlepšuje nová zmes behúňa, ktorá obsahuje zložky siliky (oxid kremičitý) a trakčných živíc, čo Dunlop v tejto triede použil prvý krát.
______________________________________________

Suchý test
Vzhľadom na mrazivé počasie a sneh, ktorý pokrýval okolitý terén sme boli nútení okresať test Trailmaxov len na cestnú zložku a do terénu sme sa dostali na krátku poľnú cestu, ktorá nespokytla moc informácii o kvalitách týchto pneumatík v teréne. Vynahradili sme si to však na ceste. Studený asfalt spojený s rýchlym šprintom po úzkych vidieckych cestách predstavoval adekvátny testovací okruh na tento typ pneumatík. Svižné tempo bolo prakticky neustále nad predpisovými rýchlosťami. Nové Dunlopy sa na asfalte však cítili evidentne dobre a okrem istoty a maximálnej stability pri vysokých rýchlostiach, ponúkali aj komfort, ktorý by ste čakali od turistickej pneumatiky. BMW R 1200 GS, ktoré bolo do pneumatík obuté bolo vybavené ABS a trakčnou kontrolou. Oba tieto systémy okamžite reagujú na stratu trakcie, no napriek svižnému tempu sa ich účinok na ceste neprejavil, čo je pre kvality pneumatík dobrá správa. Žiaľ kvôli spomínaným problémom s počasím nebolo možné vyhodnotiť jazdné vlastnosti v teréne, no na cestách si nové pneumatiky Dunlop Trailmax TR91 počínali vynikajúco.
______________________________________________

Dunlop ide správnym smerom
Spôsob akým Dunlop poňal prezentáciu svojich nových pneumatík na testovacom okruhu Mireval možno nebol úplne bežný, no na druhej strane priame porovnanie je najlepším spôsobom ako dokázať skutočnú kvalitu svojich produktov. V prípade novej hyperšportovej pneumatiky Dunlop Sportmax SportSmart sa to naplno potvrdilo, pretože mohla naplno ukázať svoje kvality a ohromnú všestrannosť, ktorou zatieňuje konkurenciu. Kombinácia vysokej životnosti a vynikajúcich jazdných vlastnosti na vode aj na suchu, ktorú nový SportSmart ponúka je v tejto triede naozaj výnimočná a veľmi dobre spĺňa predstavy o modernej hyperšportovej pneumatike.
______________________________________________

Publikované: Motomagazín č.: 4/2010
Text: M. Tamáši, foto: archív Motomedia

Test – Dunlop Sportmax SportSmart & Dunlop Trailmax TR91

2 komentáre

1 komentár

  1. zahri

    1. júna 2010 at 10:24

    Tie fotky na gsx-r_ach su 👍 kebyze som takto klopil tak mam trencle z predu zlte a zozadu hnede 😁

  2. VladiB

    1. júna 2010 at 12:26

    Vďaka za pochvalu reprezentovali sme Slovensko, Motocykel.sk i Motomagazín

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri