Posledné roky sa niesli v duchu určitej stagnácie na trhu cruiserov, čo pociťovali najmä veľkí výrobcovia, ktorí každoročne na trh chrlili svoje modely v tisícových sériách. Táto stagnácia sa však neprejavila vo všetkých odvetviac toho trhu. Existuje odvetvie, pre ktoré boli posledné roky mimoriadne plodné a úspešné. Kategória „customov“, alebo stavieb v posledných rokoch prešla neuveriteľným rozmachom. Prečo sa na tejto vlne úspechu nezviezli aj renomované značky? Odpoveďou na túto otázku môže byť aj nová Honda VT1300CX, ktorú sme podrobili nášmu redakčnému testu. ______________________________________________
Za úspechom „stavieb“ nestojí len šikovnosť a fantázia samotných staviteľov, ale aj dokonalá medializácia, ktorá pretlačila exkluzívne stavby do úplného popredia. Vďaka populárnym televíznym reality show sú dnes ľudia ako rodina Teutulovcov (OCC), poprípade Jesse James medzinárodnými celebritami, ktoré už poznajú snáď aj Eskimáci v Grónsku. Exkluzívna stavba sa tak stala stredobodom záujmu širokého okruhu ľudí. Má to však jeden háčik, každá takáto stavba je prakticky ručne vyrobený motocykel, ktorý je svojím spôsobom jedinečný a vlastne je to aj cieľom samotných staviteľov ponúkať jedinečné kúsky. Tomu samozrejme zodpovedá aj cena, ktorá je vysoká a v drvivej väčšine tak stavba v očiach priemerného užívateľa nesplneným snom navždy aj zostáva.
______________________________________________
Čo na to Honda? Je tak trochu paradoxom, že značka, ktorá je známa produkciou motocyklov, ktoré vám okamžite padnú do ruky a „motorky s ľudskou tvárou“ sú pre Hondu prioritou sa vydala na cestu, kde imidž a jedinečný výzor idú často krát na úkor komfortu a spoľahlivosti. Ak sa však obzrieme do histórie, tak aj Honda si občas nejaký ten extrém dovolila a rovnakou cestou sa vydáva aj teraz. Dá sa povedať, že konštrukčnému tímu tak trochu povolila uzdu. Celý projekt vznikal v USA (kde inde) a na príprave nového modelu spolupracoval tím zložený z Američanov a Japoncov. Výsledok však stojí zato Honda VT1300CX je skutočne chopper ako žiaden iný.
______________________________________________
Minimalistický dizajn Moderné trendy v oblasti dizajnu sú neúprosné a v prípade tohto modelu boli dodržané v maximálnej miere. Napríklad logo výrobcu, ktoré je všade inde samozrejmosťou na tomto motocykli nenájdete. Okrídlené logo Hondy, tak existuje len na kľúči zapaľovania a nikde inde sa s ním nestretnete. Honda si naozaj dala záležať na dizajne a dokonalý vzhľad zatienil všetko ostatné. Predĺžený rám s úplne skrytým zadným tlmičom pruženia je dokonalou imitáciou „hard tailu“ neodpruženej zadnej kyvnej vidlice, naopak predĺžená predná vidlica so sklonom 32º je znakom pravého choppra. Výsledkom je extra dlhý rázvor 1 805 mm, ktorý je najväčší, aký sa na Honde doteraz objavil. K tomu treba pripočítať pretiahnutú kvapkovitú nádrž, nízky posed, leštené ráfy kolies, extra širokú pneumatiku vzadu (200 mm) a poriadne „véčko“ pod nádržou. Práve dvojvalec o objeme 1 312 mm podtrhuje snahu o „čistý“ vzhľad a prakticky kompletná kabeláž je umne ukrytá v útrobách motora. Dokonca aj fakt, že motor je chladený kvapalinou je výborné zamaskovaný. Samozrejme potom je tu množstvo chrómu na všetkých správnych miestach. Nie všetko však vyšlo úplne dokonale a napríklad kvalita niektorých zvarov v oblasti hlavy riadenia mierne zaostáva za štandardom, na aký sme u Hondy zvyknutí. Testovaný model bol vybavený kombinovaným brzdným systémom ABS a žiaľ umiestnenie skrinky, ktorá ovláda tento systém spolu s množstvom káblov a hadičiek hneď pod nádržou priamo na očiach, vyznela trochu nešťastne a snaha o dokonale čistý dizajn tak trochu vyšla naprázdno, no prínos tohto systému k bezpečnosti jazdy ďaleko presahuje jeho dopad na celkový dizajn.
______________________________________________
Chopper ako žiaden iný Vzhľadom na mieru extravagancie, ktorú tento motocykel predstavuje som k jazde pristupoval trochu skepticky, ale pravdou je, že Honda nesklamala, práve naopak jazda bola presne v duchu, ktorý táto značka predstavuje. Všetko fungovalo okamžite, nebolo potrebné robiť žiadne špeciálne úkony, jednoducho stačilo stlačiť tlačidlo štartéra a motor sa hneď prebral k životu. Bez akýkoľvek vibrácii alebo neidentifikovateľných zvukov. Potom už len stačilo zľahka zacvaknúť prvý prevodový stupeň a vyraziť vpred. Nízky posed v kombinácii s vyvýšenými riadidlami nijak neobmedzoval komfort jazdy a dostatok miesta si našli vyššie a naopak aj nižšie postavy. Ovládanie motocykla bolo až prekvapivo jednoduché. Predĺžený rázvor a sklon vidlice síce mali vplyv na zatáčanie, ktoré bolo podľa bežných štandardov dosť pomalé. Nedalo sa prísť pred zákrutu a jednoducho „zalomiť rajdy“, ale bolo potrebné robiť väčšie a plynulejšie oblúky. Na druhej strane stabilita bola vynikajúca a ani manévrovanie pri nižších rýchlostiach mi nerobilo problémy. Pruženie ponúkalo adekvátny zdvih a bolo skôr tuhšie, motorka sa na nerovnostiach nehúpala ako čln na mori ale kopírovala vozovku, čo malo priaznivý vplyv práve na stabilitu, aj keď niektoré väčšie nerovnosti bolo cítiť o niečo viac, ako by človek chcel. Brzdy boli menším prekvapením, najmä ak využívate predovšetkým prednú brzdu. V prípade Hondy predná brzda vyžadovala silnejšie stlačenie na dosiahnutie potrebného účinku. Oveľa ľahšie sa brzdilo so zadnou brzdou, ktorá ponúkala veľmi dobrý účinok a v kombinácii s ABS nehrozil ani neželaný šmyk, takže brzdenie zadnou brzdou bolo bez problémové a v kombinácii s prednou brzdou aj mimoriadne účinné. V tomto prípade mohlo byť nastavenie prednej brzdy aj zámerom, vzhľadom na sklon vidlice a nedostatočný prenos ťažiska pri brzdení na predné koleso by príliš agresívna brzda vpredu mohla byť skôr zdrojom problémov, ako bezpečným pomocníkom.
Srdcom novej Hondy je už dobre známe „véčko“, ktoré sa na tomto motocykli objavilo možno trochu prekvapivo, najmä keď Honda disponuje výkonnejšou 1800-vkou, no toto rozhodnutie len dokazuje, že napriek tomu, že pred sebou máte motorku, ktorá vás na prvý pohľad ohúri, tak Honda sa upriamila najmä na dokonalý dizajn a kvalitné jazdné vlastnosti. Pravdou však je, že tomuto motoru len ťažko niečo vyčítať. Prakticky už tesne nad 2 000 otáčok máte k dispozícii +100 Nm krútiaceho momentu a motor až do cca 5 000 otáčok ponúka plynulo narastajúci výkon, ktorý je priam stvorený na pohodovú jazdu. Vďaka tomu máte vo väčšine situácii dostatok výkonu a od cca 80 km/h sa na 5-ke len pohrávate s plynovou rukoväťou. Motor je schopný aj svižnejšieho tempa, ale to už musíte byť pripravení aktívnejšie využívať jednotlivé prevodové stupne. Ťažko však hovoriť o nejakom športovom tempe, pretože nápor vetra je pri vyšších rýchlostiach dosť nepríjemný a uvoľnená jazda tomuto motocyklu svedčí oveľa viac. Ak existuje niečo, čo by sa dalo tomuto motoru vytknúť, tak je to oneskorená reakcia elektronického vstrekovania paliva na prudšie pootočenie plynovou rukoväťou, čo sa prejavilo kratučkým omeškaním motora po pridaní a následné jemným trhnutím pri prudšom pootočení plynovej rukoväte.
______________________________________________
Pre koho je určená?
Honda VT1300CX je skutočným magnetom, ktorý neustále priťahuje pohľady okolia a všade kde sa objaví je okamžite stredobodom pozornosti, presne ako by ste od „vyšperkovaného“ choppra očakávali. V tomto smere svoju najbližšiu konkurenciou v podobe japonských cruiserov bez problémov prekonáva. Na druhej strane nedokáže dosiahnuť na výšiny skutočných stavieb, kde stupeň exkluzivity je predsa len na inej úrovni. Kde však Honda zbiera body je cena, ktorá približuje skutočný chopper aj bežnému smrteľníkovi, ktorý chce niečo exkluzívne bez toho, aby bol nútený v banke založiť rodinný majetok. ______________________________________________
Honda VT1300CX v skratke
1. Dizajn Tento model sa trochu vymyká predstavám o priateľských motocykloch Honda a ponúka dizajn, ktorý do bodky napĺňa predstavy o pravom choppri. Ide o vydarené dielo, ktoré neustále priťahuje pohľady okolia všade kde sa objaví. Konštruktéri urobili maximum preto, aby tento model spĺňal všetky predstavy o čistom a minimalistickom dizajne.
2. Motor Vzhľadom na exkluzivitu, ktorú tento model predstavuje je voľba menšieho motoru trochu prekvapivá (Honda má v ponuke aj motor o objeme 1 795 ccm), no svojím výzorom do celkového dizajnového konceptu vynikajúco zapadá a nie je mu čo vytýkať ani po stránke výkonu a jazdných vlastností. Hladký chod takmer bez vibrácii a ľahké a presné radenie sú v tomto prípade samozrejmosťou. Krútiaci moment vrcholí už tesné nad 2 000 otáčkami a motoru zabezpečuje dostatočnú pružnosť. Plynulo narastajúci výkon dovoľuje aj svižnejšie tempo a prudké pootočenie plynovou rukoväťou vás rýchlo dostane na čelo kolóny aut pred vami, no najlepšie sa cíti pri uvoľnenejšom tempe, ktoré zodpovedá charakteru motocykla.
3. Podvozok Konštrukcia rámu plne zodpovedá požiadavkám triedy chopper. Vpredu dominuje predlžená predná vidlica, ktorá má najväčší podiel na extra dlhom rázvore. Vzadu naopak upúta dokonalá imitácia „hard tailu“. Jazdné vlastnosti zodpovedajú rozmerom motocykla a v zákrutách je to skôr o vychutnaní maximálnom oblúku, ako o „rezaní“ zákrut. Napriek tomu ovládanie nie je náročné a motocykel sa nechá veľmi ochotne ovládať aj pri pomalšom tempe.
4. Pruženie Pruženie na oboch koncoch je skôr tuhšie a motorka na ceste „nepláva“, ale kopíruje vozovku, čo prospieva stabilite. Daňou za spomínanú tuhosť je o niečo menší komfort pri prejazde väčšími nerovnosťami.
5. Brzdy Testovaný model bol vybavený kombinovaným brzdným systémom spolu s ABS. Predná brzda vyžadovala pevnejšie stlačenie, aby dosiahla potrebný účinok. Oveľa lepšie sa ovládala zadná brzda, ktorá bola mimoriadne účinná. ABS jednoznačne prínosom a aj prudké stlačenie zadnej alebo prednej brzdy sa zaobišlo bez neželaného šmyku a motocykel okamžite spomalil.
Sumár
Honda sa s týmto modelom vybrala cestou, ktorá nie je pre ňu typická, no VT1300CX je motocyklom, ktorý si určite nájde dostatok priaznivcov. Svojím vzhľadom patrí medzi najradikálnejších a zároveň najatraktívnejších sériových predstaviteľov triedy chopper na trhu. Táto trieda prechádza v posledných rokoch obdobím stagnácie a práve dielo ako Honda VT1300CX môže byť správnym impulzom, ktorý opäť naštartuje záujem o túto triedu. ______________________________________________
Honda VT1300CX
MOTOR Typ: kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalec, rozvod SOHC, 6 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 89,5 x 104,3 mm
Zdvihový objem: 1 312 ccm
Kompresný pomer: 9,2 : 1
Max. výkon: 57,7 k pri 4 250 ot./min.
Max. krútiaci moment: 107 Nm pri 2 250 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 5-stupňová
Sekundárny prevod: kardanový hriadeľ
PODVOZOK Rám: dvojitý kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 2 575 x 900 x 1 150 mm
Rázvor: 1 805 mm
Výška sedla: 678 mm
Objem palivovej nádrže: 12,8 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 200/50-18
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 45 mm, zdvih 102,4 mm, vzadu: centrálne umiestnená pružiaca jednotka, zdvih 95 mm
Brzdy: vpredu: kotúč, priemer kotúča 336 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 296 mm
Hmotnosť: 303 kg (prevádzková hmotnosť)
Cena: 13 390 / 14 190 Eur (verzia ABS)
______________________________________________
radikálny dizajn, jazdné vlastnosti, bezproblémové ovládanie
drobné dizajnérske nedostatky, oneskorená odozva na rýchle potočenie plynovou rukoväťou
______________________________________________
Text: M. Tamáši, foto: V. Brniak
Publikované: Motomagazín č.: 5/2010 ______________________________________________
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia, spol. s r. o., Bratislava
Bos to číta, bos to vidí…
Sleduje a pozoruje,
kto mu dcéru opaľuje.
Na Burgiho chuť asi máte?
Povedzte to polopate.
Tou lopatou vám narovnám
vaše kapoty a aj rám
Možno ešte vpredu svetlo, masku,
aby ste už nepúšťali zlú hlášku.
Teraz sa už voziť idem,
ale pozor ja tu ešte prídem.
😁 😁 😁 😁 😁
PS: Robo vyhral si zaolejované pero za najlepšiu tvorbu
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Express
16. júna 2010 at 10:02
Len skoda ze na tom malom sedatku ani tu buchticku nepovozis 😉
AIR
16. júna 2010 at 10:39
Express ešte to tak, aby mi tam sedátko oslizla 😟 😟 😟
VladiB
16. júna 2010 at 11:40
Express Počkaj to tej buchtičke poviem, že si ju nazval buchtou ☹️
raptor
16. júna 2010 at 12:53
Ten nazov clanku sa mi zda silno nadneseny… 😁 ale fest silno 🤐 🙂
blackhole
16. júna 2010 at 13:13
Az na to ze okopcili K9 od Big Dog motorcycles je to OK, sak aj japonci sa musia nejak zivit,
blackhole
16. júna 2010 at 13:14
[linka]
Express
16. júna 2010 at 13:26
VladiB : myslel som to dobre napisal som buchticku, nie buchtu…
Dragon
16. júna 2010 at 13:54
Express – VladiB len srandoval 😉
raptor – to je myslené, ako sériový motocykel tejto kategórie so zameraním na japonský štvorlístok 🙄
blackhole
16. júna 2010 at 18:54
Express ked si to chces posrat s bossom motomagazinu len tak dalej 😁 😁 😁
davaj pozor co pises more
VladiB
16. júna 2010 at 20:16
Express blackhole 😀 Nie s bosom, ale s jeho dcérou
Express
16. júna 2010 at 20:55
Hi 😶
qwietocok
16. júna 2010 at 21:18
Haha, dcera sa na tom len zabava 😁 😁
raptor
16. júna 2010 at 21:23
Posrať si to s dcérou bosa
tu bude tiecť krv aj z nosa
noha pojde domov bosá
cez protézu, zle sa sosá
😁
VladiB
17. júna 2010 at 7:03
raptor 😀
raptor
17. júna 2010 at 9:47
Expres bude iba half-man
ked rozkrokom stopne burgman
🤣
blackhole
17. júna 2010 at 14:57
Kdeze half -man kdeze
uz aj poulicny pes brese
burgman rychly plny sily
expressovi na dceru tiekly sliny
to vsak este netusil ze boss
driecny junak vysoky
veci len tak nenecha
bude mat co robit Express
kym sa z toho pozviecha
RoboNM
17. júna 2010 at 18:21
Nazval buchtou bossa dcéru
to si dosr** na môj veru
pomsta bude isto strašná
tvojim hrobom cesta prašná
vendetta to nie je sranda
ducatistu hneď opantá
pomalá bude smrť tvoja
vyzval si dona do boja
suchá spojka kruto hrká
don ti do nej prsty strká
prštek praská, prštek puká
to sú ale, to sú muka
express, kámo je mi ľúto
ale budeš trpieť kruto
zapamätáš si do smrti
nerýpať do bossa detí
🤣 🤣 🤣
Express
17. júna 2010 at 18:28
Som velmi rad ze mame na slovensku tolko nadanych ludi. 😀 😀 pekne pani pekne 😈
VladiB
18. júna 2010 at 13:26
Bos to číta, bos to vidí…
Sleduje a pozoruje,
kto mu dcéru opaľuje.
Na Burgiho chuť asi máte?
Povedzte to polopate.
Tou lopatou vám narovnám
vaše kapoty a aj rám
Možno ešte vpredu svetlo, masku,
aby ste už nepúšťali zlú hlášku.
Teraz sa už voziť idem,
ale pozor ja tu ešte prídem.
😁 😁 😁 😁 😁
PS: Robo vyhral si zaolejované pero za najlepšiu tvorbu