Nie je veľa motoriek na trhu, ktoré majú tak silnú tradíciu ako Honda CBR600F a nie je ani veľa motoriek, ktoré dosiahli takú predajnosť, alebo určovali trendy ako práve CBR600F… Jednou vetou: Legenda je spať!
Od roku 1987 do 1990 bola CBR600F na trhu ponúkaná ako verzia F1, známa aj ako “Huricane” likvidovala konkurenciu a postupne až po verziu F4 (od roku 1999 do 2006), neskôr aj so vstrekovaním ako FI, bola známa ako najvšestrannejší supešport na trhu, najovládateľnejší, naj… Honda však v tej dobe už mala v predaji ostrejšiu verziu CBR600RR a zároveň do ponuky prišla aj jemnejšia CBF600S, čím vlastne nové modely rozdelili zákazníkov na dve skupiny a ukončili tak výrobu tradičného F-ka. Ale legenda je späť v podobe „nového“ modelu. Tak aká teda je?
Technika a dizajn Hneď na začiatku si povedzme, že až tak úplne nový model to nie je, preto tie úvodzovky v úvode. Bolo by zbytočné vyvíjať ďalšie úsilie na športovo-turistický model, keď je v ponuke dostatok silných génov ako základ. A práve jeden taký Honda vybrala, dobre známeho Horneta. Mne osobne to však vôbec nevadí, lepší základ by som si ani nemohol želať.
Takže motor, ktorý nájdeme aj v súčasnom Hornete, bol pôvodne vyvinutý pre superšport CBR600RR a má upravený priebeh výkonu so zameraním na stredné otáčky. Radový štvorvalec vybavený rozvodom DOHC tak podáva maximálny výkon 102 k pri 12 000 otáčkach, čo je o 1 500 nižšie ako RR a max. krútiaci moment 64 Nm vrcholí pri 10 500 otáčkach, čo je o necelých 1 000 ot nižšie. Najmodernejšia elektronická riadiaca jednotka ECU, známe vstrekovanie PGM-F1 a aj kompaktné rozmery celého pohonného mechanizmu dodávajú CBR600F športové vlastnosti, a aj veľmi svieži vzhľad. Efektný, krátky výfuk 4-2-1, ako aj celý motor prispieva k optimálnemu rozloženiu ťažiska čo najviac na predné koleso. Trošku ako päsť na oko pôsobí napasovaný katalyzátor tesne pod motorom, pred koncovkou výfuku, no na rozdiel od nahého Hornetu ho tu trošku maskujú spodné kapoty a nie je tak na očiach.
Chrbticový hliníkový rám je identický ako na Hornete. Rovnako aj predná vidlica typu upside down vybavená technológiou HMAS je plne nastaviteľá. To isté platí aj o zadnom tlmiči pruženia a predĺženej zadnej kyvnej vidlici. Na predný tlmič však oproti Hornetu pôsobí ešte aj váha kapotáže, čo rovnako prispieva väčšej istote na prednom kolese. Sériové obutie má na starosti Bridgestone BT012 Battlax, pričom rozmery sú štandardné, vpredu 120/70-17 a vzadu 180/55-17. Nerád sa opakujem, ale opäť musím konštatovať, že brzdy sú na Honde absolútne perfektné. Presné, silné, citlivé a vo verzií ABS aj veľmi praktické.
Čo je naozaj nové na CBR600F je dizajn, ktorý sa neopičí po žiadnom bratovi, či bratrancovi. Kapotáž je skôr akýmsi predným rozrážačom vzduchu, veľmi pekne zasadeným do celej stavby tela malého – kompaktného motocykla. Prednej časti dominuje jednoduchý, úzky svetlomet, od ktorého sa veľmi tesne popri motore ťahá bočná kapota. Celkový ľahký, ale pritom športový vzhľad podporujú aj farby, pričom veľmi pekná a nie moc tradičná pre Hondu je bielo-modrá kombinácia. Aj budíky nahradila prístrojovka z Hornetu. Je moderná a dobre čitateľná. Dominuje jej samozrejme ukazovateľ rýchlosti a otáčkomer natiahnutý naprieč celým displejom.
Teória v praxi Takže máme pred sebou veľmi vkusný a na prvý pohľad veľmi lákavý “superšport”. Opäť úvodzovky, pretože Honda síce ponúka tento motocykel v kategórií superšport, no základom je Hornet z kategórie „naked“. Tak kde je teda pravda a kam patrí?
Začnem pocitom a posedom. CBR600F je dosť kompaktná motorka. Najkratší rázvor vo svojej triede, kapoty napasované na telo motorky a nízke sedadlo. Niet divu, že vysoké alebo silnejšie postavy sa na nej možno nebudú cítiť úplne optimálne. Je skôr vhodná pre priemerné výšky a váhy. Tým poskytne dostatočný komfort aj pri vyšších rýchlostiach a veľkú radosť z jazdy. Ale späť, takže prečo F-ko nie je RR?
Širšie sedadlo je položené nižšie a posed nie je tak strmý. Aj sklon riadidiel je príjemnejší, sú širšie a posed je vzpriamenejší – nie, toto nie je extrémny superšport. To je však dobre a o to tu predsa ide. Sedadlo je omnoho pohodlnejšie, naviac prispôsobené aj spolujazdcovi a rovnako pohodlné, ruky vás nebolia hneď po 100 km jazdy a kolená netŕpnu po prvom horskom prechode. Nádrž je trošku dlhšia, čo je spôsobené aj väčšou kapacitou paliva 18,4 litra. Okrem toho je kovová, takže na nej ľahšie drží magnetický tankvak a kvôli tankovaniu nenavštevujete každú druhú pumpu. Nižšie postavy sa ale budú trochu naťahovať. Čo sa týka motora a prevodovky, plyn reaguje veľmi presne na vaše povely. Elektronika odvádza dokonalú prácu. Nastavenie výkonu však predurčuje motocykel na svižnú športovú, no nie extrémnu jazdu. Reakcia motora je síce okamžitá, ale výkon nie je tak brutálny, takže žiadne zhadzovanie spolujazdca nehrozí. Ponúka síce 100 koní, ale skúseného jazdca to nijako neprekvapí. Posledná F4 mala 110 koní a ostrejšie nastavenú reakciu na plyn, ale to boli ešte pozostatky z pôvodného ostrého superšportu. Pri agresívnej jazde bolo preto niekedy treba podradiť aj o dva stupne a dostať tak motor do otáčok. 6-stupňová prevodovka vám ale bude robiť radosť. Je presná a relatívne krátka, takže sa „nacvakáte“ do aleluja :).
To čo najviac pripomína superšport je určite podvozok, chvála celej motorky. Ak poznáte Hornet 600, budete rovnako spokojní s CBR600F. Jej chovanie je v prvom rade absolútne poslušné a predvídateľné. Vzhľad, zvuk, pocit z jazdy je veľmi športový, ale oproti RR je podvozok nastavený mäkšie, čo som si niekedy uvedomil až v zákrute. Nie je to žiadne koleno na každom kruháči a ostrejšej zákrute. Napriek tomu je podvozok veľmi presný, ale zároveň komfortný. Je nastavený neutrálne a asi je trochu potrebné, aby si ho každý nastavil podľa svojej chute a váhy. Rýchlo mení smer, potom hneď presne drží zvolenú stopu a stále dáva dostatočnú odozvu jazdcovi späť. Tým je CBR600F určite jedna z najzábavnejších 600-viek v ponuke.
V čom je ešte odlišná oproti RR? Je to určite pohodlie a použiteľnosť na každý deň. Či už v meste alebo mimo mesta. Milým doplnkom superšportu sú napríklad praktické ušká pod sedadlom na uchytenie batožiny alebo množstvo doplnkovej výbavy ako vyhrievané rukoväte, dodatočné blatníky, väčší čelný štít, kufre,…
Univerzálny superšport Vo finále sa tak s CBR600F nestratíte v žiadnej situácií, v žiadnej zostave motoriek na nedeľnom výjazde. Určite by som ju nenazval extrémny superšport, ale svojej reputácii univerzálneho športového náradia neostala nič dlžná a v pohode by som vyrazil trebárs aj na okruh. Je vhodná pre všetky typy jazdcov, pre všetky typy jazdy. V každom jazdnom režime je viac ako doma, viac ako neutrálna, viac ako priateľská. Myslím, že návrat legendy sa jednoznačne podaril.
Honda CBR600F
Cena: 8 290 / 8 890 Eur (verzia ABS)
Motor: 599 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 102 k pri 12 000 ot./min.
Krút. moment: 64 Nm pri 10 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 150 x 740 x 1 150 mm
Rám: jednoduchý chrbticový, pozváraný z hlin. zliatiny
Hmotnosť: 206 / 211 kg s ABS (prevádzková hmotnosť)
Rázvor: 1 437 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 19 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 180/55 – 17
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o, Bratislava
Text: Edo Chudovský, foto: V. Brniak, M. Tamáši
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011
Janka
Univerzálny superšport – Test Honda CBR600F 2011
Honda CBR600F je stále vynikajúcim športovým náradím
Brzdy opäť vynikajúce, citlivé a výkonné zároveň
Zvykajme si na nový „look“ športových modelov Hondy, ktorý prezentuje práve nové „efko“
Komfort je naozaj na vysokej úrovni a v Honde evidentne mysleli aj na spolujazdca
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Dragon
14. júla 2011 at 19:40
Presne jedna takáto už behá aj po Považskej Bystrici, pekná motorka 🙂