Teraz už viem, prečo majú niektoré arabské kultúry povolené mnohoženstvo. Je jedno koľko majú manželiek, o každú sa musia riadne postarať. Za odmenu im každá dopraje iný pôžitok a tento môj prípad je veľmi podobný. Mám dve priateľky. Jedna má 1 200 ccm a 150 k a poslúži mi na cesty do Álp a turistiku. Druhá je s veľkým priestorom pod sedačkou a pomáha mi pri nákupoch a volám ju skútersluha. Ale potrebujem skočiť ku kamarátovi o tri ulice ďalej, má nové XT a chcem mu ho pochváliť a odtiaľ potrebujem odskočiť na poštu pre list. XJ6 je moja tretia „motomanželka“. Bude mi slúžiť na krátke a rýchle presuny, ale i nečakané rýchle výjazdy mimo mesto, nie je ťažkopádna, je obratná, vynikajúco sa s ňou manipuluje v každom prostredí a bez kecov poslúcha na slovo. Toto je pre mňa vzťah z rozumu.
Minimálne zmeny M2011 Rok 2011 nepriniesol okrem nových farebných kombinácii u XJ6 žiadne zmeny a ide len o to, aby sme si pripomenuli, čím je táto nenápadná šestovka zaujímavá a ako pekne vie poslúžiť v rôznych prostrediach. Papierovo vám XJ6 o sebe prezradí len málo a napríklad výkon 78 k by sa zdal niekomu nedostatočný. Možno práve tento údaj v spojení s podvozkom, jednoduchým ovládaním, slušným pohodlím a pravdovravnosťou pre jej pána ju tvorí ako partnera, pre začínajúceho motorkára, babu ktorá už niečo pojazdila, alebo niekoho, kto nemá čas rozmýšľať koľko elektronických tlačidiel a nastavení pred jazdou musí urobiť. Proste sadnem – naštartujem – idem – zaparkujem a stále dookola. Presne takáto je XJ6. Ale iba do 5 500 otáčok, potom nastupuje síce amatérsky, ale každopádne športovec.
Mesto a okolie jej sedí XJ6 na prvý pohľad nevyzerá veľká a jej užšie, nastaviteľné riadidlá, kompaktný štvorvalec, štíhle športové zadné partie a zároveň nízko položené sedadlo sľubujú nenáročné ovládanie. Presne takto to je i v praxi. Posed je pre jazdca veľmi prirodzený, mierne predklonený a jazdec má pred sebou veľmi prehľadný panel s potrebnými údajmi. Pri štarte sa motor netají jednoduchosťou a poddajnosťou, v tomto prípade musím citovať už zabehnutý výraz „ide ako elektromotor“, pričom rozloženie výkonu a používanie jednotlivých stupňov je bez výstrelkov, potreby presného dávkovania plynu, či častého radenia. Motor je veľmi pružný a poddajný a odpustí vám čo len chcete a v tomto prípade platí, že rozkazujem ja a motor sa prispôsobuje. Dovolí ísť 60-tkou na šestke a zároveň dokáže v tejto situácii potrebne zrýchliť. Príjemný a neprekvapujúci záťah je už odspodu a razom v meste už mám za päť. Tak akosi podvedome to ide samé a dokonca sa v meste prichytávam, že mám za šesť a nevadí mi to. Nechám sa strhnúť novým kruháčom s priemerom 80 m a dám si ho tri krát za sebou – nechtiac, akosi podvedome pre zábavu z jazdy a zároveň hľadám čo najostrejší výjazd. XJ6 prehupne doprava ako pierko a kontinuálne bleskovo zatáča do opačnej zákruty až som sa zľakol. Zabudol som na štíhlu 160-ku gumu vzadu, ktorá zvyšuje obratnosť a má na svedomí bleskové „bezváhové“ preklápanie stroja. Pri fotografovaní sa x-krát otáčam stále dookola a točím ju doslova okolo nohy. Táto hravosť sa opäť samovoľne premieta do neviazanej zábavy a krkolomné úkony, ktoré robím pri tejto práci idú tak ľahko – a inak by som ich nerobil sa stávajú zdrojom pozorovania okolia. Aj im sa to páčilo.
Jednoduchý podvozok, skvelé brzdy Ani neviem, prečo je táto verzia aj s ABS. Testovaný model je bez ABS a ja oceňujem rýchly a dobre kontrolovateľný a presný brzdný účinok. Nie je to síce ako u R-6, ale ani tak nejazdím ako s R-6 a na váhu stroja a obutie som spokojný nadštandardne. Zadok ide ak chcem do šmyku, predok neulieta a dávkovanie účinku bŕzd je doslova školácke. V tomto prípade o ABS nestojím a plne mi vyhovuje tento štýl brzdenia. Predné vidly nie sú nastaviteľné a priemer 41 mm stačí na mestské, mimomestské nerovnosti, a dokonca asi 5 km pomalá vložka po lesnom porozbíjanom asfalte dala za pravdu vývojárom XJ6, že tu viac asi netreba. Pri vyšších rýchlostiach (+100 km/h) a následných nerovnostiach by som si ale vedel predstaviť mierne prestavenie. Zadný tlmič monocross umožňuje nastaviť predpätie pružiny, ale paradoxne i pri jazde v tandeme som pohnútky na prestavovanie nemal. Na ďalšiu – krátku jazdu som sa dokonca vystrojil iba v teniskách a pocítil som sálavé teplo od zvodov výfuku. Mimo obce do mňa niečo nad 90 km/h udiera vietor a zvyšovaním rýchlosti udiera ešte viac. Príjemná jazda končí pri cca 110 km/h a potom vietor narastá a treba s ním bojovať. Plecia a prilba chytajú plný zásah. Kolená mi ale vietor neodtláča a tie pekne lícujú k nádrži. V tomto prípade by určite prišiel vhod model Diversion, ale krátka mimomestká jazda nie je unavujúca a zatiaľ mi nevadí. Nemôžem zabudnúť na oceľový trubkový rám, ktorý je peknou vizuálnou súčasťou motorky a zvláda i vysoké rýchlosti – bez krútenia, s prirodzenou tuhosťou a zároveň dobrou poddajnosťou v technických pasážach. Vytýkaná koncovka výfuku je pre laika ťažko u XJ6 vypátrateľná. A predsa i u takéhoto motocykla zahrala významnú úlohu v spojení s výrazom centralizácia váhy. Koncovka s tlmičom je tesne pred zadným kolesom s vývodom splodín na pravú stranu. XJ6-tka si tak zachovala obojstranne štíhle línie a aj keď sa to nezdá, toto je jeden z dielov zo skladačky, ktorá má na svedomí celkovú prirodzenú ovládateľnosť XJ6.
Nad 5 500 športovec A nie len tak nedorobený začiatočník, akoby sa papierovo zdalo. Nad 5 500 ot. sa začínajú vážnejšie prejavovať emócie a teraz motor zahviezdil. Nie je výbušný ako u FZ6, a ani nepripomína vystrelenú raketu ako u R6, ale opäť symetrický nárast výkonu ukazuje skrytý charakter motora. Na toto potrebujem horský prechod plný tiahlych zákrut. Podradím za tri a ťahám serpentíny všetky bez ubratia plynu. Stúpajúce zákruty sú pre motor radostným úsekom a vyzretý jazdec kľudne s XJ6 to natrie menej skúsenému napr. na FZ1 alebo aj skúsenému jazdcovi. Výkonu je dosť a toto sú pasáže kde ide o techniku jazdy. Motor je silný práve v 5-6-7-8 000 a aj vyššie. Motorka poslúcha na slovo, a i napriek, priamo povedané, stredne vyspelému podvozku, nemá problém kopírovať v najvyššej rýchlosti serpentíny presne podľa pokynov idúcich z mojej hlavy. Je krásne navoditeľná do zákrut a nemá prekvapivé nečakané reakcie ani chyby, akými sú napríklad nedotáčavosť spojená s vynášaním v zákrute. Limit rýchlosti a náklonu je obmedzený iba 160-kou gumou a na to bacha. A ešte dôležité: tieto pasáže XJ6 radostne absolvuje aj s plnou posádkou.
Technicky vzaté, testom overené Radový štvorvalec so vstrekovaním pochádza z FZ6 a má upravený výkon smerom dolu na konečných 78 k. Motor disponuje kovanými piestami a keramickými vložkami valcov a vie byť krotký, no v horných otáčkach je zároveň športovec. Kľudne postaví motorku na zadné bez spojky len silou a poskytuje i bez zveličenia športový zážitok v kľukatých pasážach cesty. Je hravý, ako XJ6 celá a prispôsobí sa každému prostrediu, čo zväčšuje jej potencionálne využitie. Ale v nahom stave nepatrí na diaľnicu, pretože tu pri +130 km/h rýchlosti protivietor unaví pilota, ale na to je tu model Diversion. V plnom odsadení sa na kysuckých hrboľatých cestách a železničných prechodoch motorka mierne rozhúpe, ale nič nebezpečné, len treba sledovať cestu – to bola výčitka k podvozku. Spolujazdec má k dispozícii madlo, no neprepchá cez jeho otvor prsty a navyše je tesne pri sedadle – pod zadkom, tak sa spolujazdec drží jazdca, čo nie je vždy výhodou. Výhľad v zrkadlách je čistý a prehľadný. Pod sedlo mi vošla peňaženka, dva mobily, malý kompaktný foťák a doklady. Ale vôjde tu i U zámok. Pri dnešných strašných cenách benzínu sa testovaná spotreba zastavila na 5,1 l /100 km, časť sólo, časť tandem, na cestách – obec, mimo obce, diaľnica, horské prechody. Dizajnovo na nej dominuje „Yamahácke“ svetlo, ale predsa len dnes všetci výrobcovia už dávajú aspoň do zadných svetiel moderné LED diódy. A čo sa týka dizajnu, pozeral som príslušenstvo k XJ6 – skoro všetko je to o športe, a ak si ju kúpite a prejdete pár horských pasov, pochopíte prečo.
Yamaha XJ6
Cena: M10 6 490 Eur
Motor: 4T radový štvorvalec, DOHC, 16 ventilov
Zdvihový objem: 600 ccm
Max. výkon: 78 k pri 10 000 ot./min
Krútiaci moment: 59,7 Nm pri 8 500 ot./min
Prevodovka: 6-stupňová
Rám: oceľový chrbticový – tvar diamantu
Farby 2011: súťažná biela, červená pretekárska, polnočná čierna
Výška sedla / rázvor: 785 mm/1 440 mm
Objem palivovej nádrže: 17,3 l
Pneu: vpredu:120/70 – ZR 17, vzadu: 160/60 – ZR 17
Hmotnosť: 205 kg (prevádzková hmotnosť)
Nameraná spotreba: 5.1 l /100 km
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK
Autor: Vlado Brniak, foto autor, M. Tamáši a Yamaha
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011
Janka
Vzťah z rozumu – Test Yamaha XJ6
Motor z FZ6 je prepracovaný a doladený na konečných 78 k. Je najrozumnejšou časťou celej motorky a znesie i tú najprísnejšiu kritiku vo svojej triede
Prístrojovka je športovo ladená, ale disponuje len základnými údajmi. Lanko prekrýva z časti jej tlačidlá a v rukaviciach ich prepnúť za jazdy je dosť veľký problém, pretože sú malé
Brzdy sú presné, nenáročné, spoľahlivé. Model s ABS je dôležitý, ale bez ABS mi brzdy vyhovovali viac
XJ6 je vcelku lacná motorka a jej zadná kyvka patrí do kategórie strednej triedy. S jej prácou som bol spokojný na 85 %. Oceňujem jej skryté športové vlastnosti
Triezvy, moderný dizajn a vysoký účinok svetlometu = XJ6
Štíhle zadné línie dopĺňa madlo, ktoré má tvar spojlera
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.