Koncept troch kolies je v motocyklovom svete už nejaký ten piatok známy, no toto riešenie, ktoré ponúka na ceste viac stability má aj svoje úskalia. Najmä z pohľadu jazdných vlastností má tento koncept bližšie skôr k autám ako k jednostopovým vozidlám. Zmena nastala až v roku 2006, keď Piaggio predstavilo revolučný model MP3, ktorý vďaka špeciálnemu zaveseniu kolies prednej nápravy prináša jazdné vlastnosti motocykla, pričom stabilita troch kolies zostala zachovaná. Najnovším prírastkom do rodiny MP3 je nový model s označením Yourban, ktorý je namierený najmä do prostredia mestskej premávky.
S odstupom času dnes môžeme hovoriť o úspechu konceptu MP3, nakoľko od začiatku výroby v roku 2006 sa predalo už viac ako 80 000 kusov týchto skútrov. Najmä z pohľadu bezpečnosti je tento koncept nesporným prínosom a má na svedomí aj prílev nových jazdcov z automobilového prostredia, ktorí by inak po skútri s najväčšou pravdepodobnosťou nesiahli.
Mladý a dynamický Yourban Yourban sa už na prvý pohľad odkláňa od pôvodnej verzie MP3 a ponúka oveľa ľahší a dynamickejší výzor mestského skútra. Zmeny sa dotkli prakticky celého dizajnu, ktorý je výrazne odľahčený. Yourban je tak o niečo štíhlejší, kompaktnejší a o dobrých 10 kg ľahší ako pôvodná verzia MP3. Samotný dizajn je presné taký, ako by ste od Talianov čakali a do bodky vystihuje mladistvý a dynamický charakter, ktorý Yourban prináša. Úroveň dielenského spracovania je na vysokej úrovni a ak sa dá hovoriť o skútroch prémiovej triedy, tak Yourban tam rozhodne patrí. V rovnakom duchu je riešený aj kombinovaný prístrojový panel. Analógový ukazovateľ rýchlosti, palivomer a otáčkomer sú kombinované s digitálnym displejom, ktorý ponúka všetky základné informácie, ale napríklad aj užitočný ukazovateľ vonkajšej teploty. Tradične „skútrovo“ sú riešené odkladacie priestory a pod sedlom nájdete dostatok miesta na odloženie dvoch prilieb typu Jet, poprípade menšieho nákladu.
Unikátny podvozok Podvozku samozrejme dominuje inovatívne riešená predná náprava, ktorá vďaka svojej konštrukcii umožňuje kolesám nakláňať sa do zákrut a jazdné vlastnosti sú tak porovnateľné s klasickým skútrom. Sústava ramien je po konštrukčnej stránke náročným riešením, no celý systém funguje dokonale a päť rokov existencie tohto konceptu potvrdilo, že aj spoľahlivo. Zadné partie Urbana pôsobia celkom konvenčne a vlastne sa nijako neodlišujú od klasického skútra. Dvojica postranne uložených tlmičov pruženia s možnosťou nastavenia predpätia zabezpečuje potrebný komfort aj pri jazde vo dvojici.
V porovnaní so základným modelom MP3 sa Yourban dočkal úprav, ktoré sú namierené na ľahšie a obratnejšie ovládanie. Celkový rázvor sa skrátil o takmer 50 mm, vpredu sa namiesto 12-palcových objavili 13-palcové pneumatiky, ktoré sú naviac o niečo užšie. Naopak, bez výraznejších zmien bol prevzatý výkonný brzdný systém a trojica kotúčov nemá najmenší problém rýchlo skúter spomaliť.
Bezpečne za každých podmienok Yourban nie je moje prvé stretnutie s MP3-kou a musím sa priznať, že príjemné dojmy, ktoré toto vozidlo pred pár rokmi zanechalo rezonujú ešte dodnes. Najmä z pohľadu aktívnej bezpečnosti je prínos tohto konceptu neodškriepiteľný. V sedle Yourbana sa tak veľmi rýchlo cítim ako doma. Hneď na úvod spomeniem užitočnú funkciu, ktorá vám uľahčí parkovanie, poprípade státie na mieste. Pohyb predného pruženia sa dá elektronicky zablokovať, čo premení Yourbana na pevnú trojkolku, ktorá stojí a nenakláňa sa. Pruženie môžete zablokovať okrem vzpriamenej polohy aj v náklone, vďaka čomu je napríklad parkovanie v kopci jednoduchšie. Na odstavenie tak nie je potrebné používať stojan a stačí použiť ručnú brzdu na zaistenie skútra. Pruženie sa potom dá odblokovať páčkou na riadidlách alebo pri potočení plynovou rukoväťou sa odblokuje automaticky. Prítomnosť dvoch kolies je cítiť najmä pri manipulácii na mieste, kedy ide riadenie trochu ťažšie, no v momente keď sa skúter dá do pohybu, tak sa tento pocit stratí a ovládanie je ľahké, a porovnateľné s bežným skútrom. Jazda hustou mestskou premávkou sa tak príliš neodlišuje od bežného skútra a môžete si naplno vychutnávať všetky výhody, ktoré skúter ponúka. Prekážkou nie sú ani širšie predné partie, nakoľko limitujúcim faktorom pri prepletaní pomedzi autá je šírka riadidiel, ktoré sú širšie ako rázvor predných kolies. Postupne sa však prejavujú ďalšie výhody dvoch kolies vpredu. Jednotlivé kolesá filtrujú bežné nerovnosti bez toho, aby sa nárazy prenášali do riadenia, ktoré je tak presné a isté aj na nerovnom povrchu. Samostatnú kapitolu predstavuje brzdenie, a najmä intenzívne dobrzďovanie je podstatne bezpečnejšie a brzdná dráha kratšia ako na klasickom skútri. Predné kolesá môžete dokonca dostať do šmyku bez toho, aby automaticky hrozil pád. V prípade potreby tak Yourban dokázal zastaviť doslova na pár metroch. Asi hlavná výhoda sa však prejaví na klzkom povrchu, kde vás predné kolesá podržia aj situácii, kedy by predné koleso už dávno „ustrelilo“. Osobne som si to vyskúšal na rosou navlhnutom trávniku, kde som krúžil a pomaly zvyšoval rýchlosť. Predné kolesá držia aj v situácii, kedy by som normálne už dávno stratil nad predným kolesom kontrolu. Signál naopak prichádza od zadného kolesa, ktoré je na hranici svojej priľnavosti skôr ako predné kolesá, no stačí len znížiť otáčky motora a zadné koleso sa „chytí“. Z pohľadu bezpečnosti jazdy ťažko niečo vytknúť. Veľa slabín na Yourban-e skutočne nenájdete, komfort zodpovedá úrovni mestského skútra a to isté platí aj o odkladacích priestoroch. Zostáva tak už len motor. V prostredí mestskej premávky mu nie je čo vytknúť a nesklame svojou dynamikou a výkonom. Situácia sa však mení keď sa dostanete mimo mesto. Zrýchlenie do cca 90 km/h je svižné, no ďalšia akcelerácia už je slabšia, čo troška komplikuje rýchle obiehanie pomalších vozidiel. Zároveň maximálka na hranici 120 km/h by vzhľadom na objem motora mohla byť o niečo vyššia. Pravdou však je, že na držanie kroku s premávkou je výkon adekvátny.
Verdikt Piaggio MP3 Yourban je v kategórii mestských skútrov jedinečným zjavom, ktorý dokáže spraviť jazdu výrazne bezpečnejšou bez toho, aby ste prišli o čaro z jazdy na dvoch kolesách. Samozrejme, nie je to všeliek na všetky extrémne situácie, ktoré vás na ceste stretnú, no na druhej strane dokáže bez mihnutia oka zvládnuť situácie, ktoré by ste normálne zaradili do kategórie „krízoviek“ hraničiacich s pádom.
Piaggio MP3 Yourban 300
Cena: 6 750 Eur
Motor: 278 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 22,4 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 23,2 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 040 x 760 x – mm
Rám: jednoduchý pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 205 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 446 mm
Výška sedla: 780 mm
Objem pal. nádrže: 10,8 l
Pneu: vpredu: 110/70-13, vzadu: 140/60-14
Motocykel na test zapožičal: Car Care s.r.o., Žilina
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2011
Janka
Bezpečne za každých podmienok – Test Piaggio MP3 Yourban 300
Piaggio MP3 Yourban je namierený najmä do prostredia mestskej premávky
Tri kolesá pri jazde nerozoznáte od klasickej motorky, tak dokonalá je ich synchronizácia
Inovatívny systém zavesenia predných kolies zabezpečuje MP3-ke jazdné vlastnosti porovnateľné s klasickým motocyklom
Predné pruženie sa dá elektronicky zblokovať aj v náklone a Yourban bezpečne odstavíte aj v kopci
Jediné čo mňa trápi na týchto zázrakoch je to škrkanie v zákrutách 😠 tie dve kolá v predu totiž dovolia naklopiť viac než je zdravé a potom škrk zo zadu ☹️
…to je problem vsetkych velkych skutrov – mam xciting 500 a tiez obe strany(vyfuk i kryt variatora) odrany nakolko normalna jazda s pre motorku beznymi naklonmi = skrtnutie zadkom…
A už ani nebudem 🤣) norbi mi daroval džaneliho a ten je podstatne menší ale za toooo urevanýýýýýýý 👍 zozadu ťa obieha supermoto a zrazu že aha skúúúter fúúúúj hanbáááá 😈
Norbikám díky moc, sa ho neviem napočúvať, paťstovka s laďákom to už je brutál
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AMIS
7. marca 2012 at 22:21
Jediné čo mňa trápi na týchto zázrakoch je to škrkanie v zákrutách 😠 tie dve kolá v predu totiž dovolia naklopiť viac než je zdravé a potom škrk zo zadu ☹️
fredy137
8. marca 2012 at 21:46
…to je problem vsetkych velkych skutrov – mam xciting 500 a tiez obe strany(vyfuk i kryt variatora) odrany nakolko normalna jazda s pre motorku beznymi naklonmi = skrtnutie zadkom…
AMIS
10. marca 2012 at 1:20
Mne sa to ešte na spyderovi nepodarilo 😶
fredy137
11. marca 2012 at 0:05
…amis…od hocikoho by som to bral…od teba nie 😈 😈 😈 😈 😈 😈 ….jazdim na maxikovi „s kostolnym poriadkom“ a napriek tomu deriem obe strany…. 🙄 😇 👋 👍 👍
AMIS
22. marca 2012 at 20:22
A už ani nebudem 🤣) norbi mi daroval džaneliho a ten je podstatne menší ale za toooo urevanýýýýýýý 👍 zozadu ťa obieha supermoto a zrazu že aha skúúúter fúúúúj hanbáááá 😈
Norbikám díky moc, sa ho neviem napočúvať, paťstovka s laďákom to už je brutál