Connect with us

Testy a recenzie

Bezpečne za každých podmienok – Test Piaggio MP3 Yourban 300

Publikovaný

on

Koncept troch kolies je v motocyklovom svete už nejaký ten piatok známy, no toto riešenie, ktoré ponúka na ceste viac stability má aj svoje úskalia. Najmä z pohľadu jazdných vlastností má tento koncept bližšie skôr k autám ako k jednostopovým vozidlám. Zmena nastala až v roku 2006, keď Piaggio predstavilo revolučný model MP3, ktorý vďaka špeciálnemu zaveseniu kolies prednej nápravy prináša jazdné vlastnosti motocykla, pričom stabilita troch kolies zostala zachovaná. Najnovším prírastkom do rodiny MP3 je nový model s označením Yourban, ktorý je namierený najmä do prostredia mestskej premávky.

S odstupom času dnes môžeme hovoriť o úspechu konceptu MP3, nakoľko od začiatku výroby v roku 2006 sa predalo už viac ako 80 000 kusov týchto skútrov. Najmä z pohľadu bezpečnosti je tento koncept nesporným prínosom a má na svedomí aj prílev nových jazdcov z automobilového prostredia, ktorí by inak po skútri s najväčšou pravdepodobnosťou nesiahli.

Mladý a dynamický Yourban
Yourban sa už na prvý pohľad odkláňa od pôvodnej verzie MP3 a ponúka oveľa ľahší a dynamickejší výzor mestského skútra. Zmeny sa dotkli prakticky celého dizajnu, ktorý je výrazne odľahčený. Yourban je tak o niečo štíhlejší, kompaktnejší a o dobrých 10 kg ľahší ako pôvodná verzia MP3. Samotný dizajn je presné taký, ako by ste od Talianov čakali a do bodky vystihuje mladistvý a dynamický charakter, ktorý Yourban prináša. Úroveň dielenského spracovania je na vysokej úrovni a ak sa dá hovoriť o skútroch prémiovej triedy, tak Yourban tam rozhodne patrí. V rovnakom duchu je riešený aj kombinovaný prístrojový panel. Analógový ukazovateľ rýchlosti, palivomer a otáčkomer sú kombinované s digitálnym displejom, ktorý ponúka všetky základné informácie, ale napríklad aj užitočný ukazovateľ vonkajšej teploty. Tradične „skútrovo“ sú riešené odkladacie priestory a pod sedlom nájdete dostatok miesta na odloženie dvoch prilieb typu Jet, poprípade menšieho nákladu.

Unikátny podvozok
Podvozku samozrejme dominuje inovatívne riešená predná náprava, ktorá vďaka svojej konštrukcii umožňuje kolesám nakláňať sa do zákrut a jazdné vlastnosti sú tak porovnateľné s klasickým skútrom. Sústava ramien je po konštrukčnej stránke náročným riešením, no celý systém funguje dokonale a päť rokov existencie tohto konceptu potvrdilo, že aj spoľahlivo. Zadné partie Urbana pôsobia celkom konvenčne a vlastne sa nijako neodlišujú od klasického skútra. Dvojica postranne uložených tlmičov pruženia s možnosťou nastavenia predpätia zabezpečuje potrebný komfort aj pri jazde vo dvojici.
V porovnaní so základným modelom MP3 sa Yourban dočkal úprav, ktoré sú namierené na ľahšie a obratnejšie ovládanie. Celkový rázvor sa skrátil o takmer 50 mm, vpredu sa namiesto 12-palcových objavili 13-palcové pneumatiky, ktoré sú naviac o niečo užšie. Naopak, bez výraznejších zmien bol prevzatý výkonný brzdný systém a trojica kotúčov nemá najmenší problém rýchlo skúter spomaliť.

Bezpečne za každých podmienok
Yourban nie je moje prvé stretnutie s MP3-kou a musím sa priznať, že príjemné dojmy, ktoré toto vozidlo pred pár rokmi zanechalo rezonujú ešte dodnes. Najmä z pohľadu aktívnej bezpečnosti je prínos tohto konceptu neodškriepiteľný. V sedle Yourbana sa tak veľmi rýchlo cítim ako doma. Hneď na úvod spomeniem užitočnú funkciu, ktorá vám uľahčí parkovanie, poprípade státie na mieste. Pohyb predného pruženia sa dá elektronicky zablokovať, čo premení Yourbana na pevnú trojkolku, ktorá stojí a nenakláňa sa. Pruženie môžete zablokovať okrem vzpriamenej polohy aj v náklone, vďaka čomu je napríklad parkovanie v kopci jednoduchšie. Na odstavenie tak nie je potrebné používať stojan a stačí použiť ručnú brzdu na zaistenie skútra. Pruženie sa potom dá odblokovať páčkou na riadidlách alebo pri potočení plynovou rukoväťou sa odblokuje automaticky. Prítomnosť dvoch kolies je cítiť najmä pri manipulácii na mieste, kedy ide riadenie trochu ťažšie, no v momente keď sa skúter dá do pohybu, tak sa tento pocit stratí a ovládanie je ľahké, a porovnateľné s bežným skútrom. Jazda hustou mestskou premávkou sa tak príliš neodlišuje od bežného skútra a môžete si naplno vychutnávať všetky výhody, ktoré skúter ponúka. Prekážkou nie sú ani širšie predné partie, nakoľko limitujúcim faktorom pri prepletaní pomedzi autá je šírka riadidiel, ktoré sú širšie ako rázvor predných kolies. Postupne sa však prejavujú ďalšie výhody dvoch kolies vpredu. Jednotlivé kolesá filtrujú bežné nerovnosti bez toho, aby sa nárazy prenášali do riadenia, ktoré je tak presné a isté aj na nerovnom povrchu. Samostatnú kapitolu predstavuje brzdenie, a najmä intenzívne dobrzďovanie je podstatne bezpečnejšie a brzdná dráha kratšia ako na klasickom skútri. Predné kolesá môžete dokonca dostať do šmyku bez toho, aby automaticky hrozil pád. V prípade potreby tak Yourban dokázal zastaviť doslova na pár metroch. Asi hlavná výhoda sa však prejaví na klzkom povrchu, kde vás predné kolesá podržia aj situácii, kedy by predné koleso už dávno „ustrelilo“. Osobne som si to vyskúšal na rosou navlhnutom trávniku, kde som krúžil a pomaly zvyšoval rýchlosť. Predné kolesá držia aj v situácii, kedy by som normálne už dávno stratil nad predným kolesom kontrolu. Signál naopak prichádza od zadného kolesa, ktoré je na hranici svojej priľnavosti skôr ako predné kolesá, no stačí len znížiť otáčky motora a zadné koleso sa „chytí“. Z pohľadu bezpečnosti jazdy ťažko niečo vytknúť. Veľa slabín na Yourban-e skutočne nenájdete, komfort zodpovedá úrovni mestského skútra a to isté platí aj o odkladacích priestoroch. Zostáva tak už len motor. V prostredí mestskej premávky mu nie je čo vytknúť a nesklame svojou dynamikou a výkonom. Situácia sa však mení keď sa dostanete mimo mesto. Zrýchlenie do cca 90 km/h je svižné, no ďalšia akcelerácia už je slabšia, čo troška komplikuje rýchle obiehanie pomalších vozidiel. Zároveň maximálka na hranici 120 km/h by vzhľadom na objem motora mohla byť o niečo vyššia. Pravdou však je, že na držanie kroku s premávkou je výkon adekvátny.

Verdikt
Piaggio MP3 Yourban je v kategórii mestských skútrov jedinečným zjavom, ktorý dokáže spraviť jazdu výrazne bezpečnejšou bez toho, aby ste prišli o čaro z jazdy na dvoch kolesách. Samozrejme, nie je to všeliek na všetky extrémne situácie, ktoré vás na ceste stretnú, no na druhej strane dokáže bez mihnutia oka zvládnuť situácie, ktoré by ste normálne zaradili do kategórie „krízoviek“ hraničiacich s pádom.

Piaggio MP3 Yourban 300

Cena: 6 750 Eur
Motor: 278 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 22,4 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 23,2 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 040 x 760 x – mm
Rám: jednoduchý pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 205 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 446 mm
Výška sedla: 780 mm
Objem pal. nádrže: 10,8 l
Pneu: vpredu: 110/70-13, vzadu: 140/60-14

Motocykel na test zapožičal: Car Care s.r.o., Žilina

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2011 Janka

Bezpečne za každých podmienok – Test Piaggio MP3 Yourban 300

5 komentárov

5 Comments

  1. AMIS

    7. marca 2012 at 22:21

    Jediné čo mňa trápi na týchto zázrakoch je to škrkanie v zákrutách 😠 tie dve kolá v predu totiž dovolia naklopiť viac než je zdravé a potom škrk zo zadu ☹️

  2. fredy137

    8. marca 2012 at 21:46

    …to je problem vsetkych velkych skutrov – mam xciting 500 a tiez obe strany(vyfuk i kryt variatora) odrany nakolko normalna jazda s pre motorku beznymi naklonmi = skrtnutie zadkom…

  3. AMIS

    10. marca 2012 at 1:20

    Mne sa to ešte na spyderovi nepodarilo 😶

  4. fredy137

    11. marca 2012 at 0:05

    …amis…od hocikoho by som to bral…od teba nie 😈 😈 😈 😈 😈 😈 ….jazdim na maxikovi „s kostolnym poriadkom“ a napriek tomu deriem obe strany…. 🙄 😇 👋 👍 👍

  5. AMIS

    22. marca 2012 at 20:22

    A už ani nebudem 🤣) norbi mi daroval džaneliho a ten je podstatne menší ale za toooo urevanýýýýýýý 👍 zozadu ťa obieha supermoto a zrazu že aha skúúúter fúúúúj hanbáááá 😈
    Norbikám díky moc, sa ho neviem napočúvať, paťstovka s laďákom to už je brutál

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri