Máloktorá motorka hrá navonok jemnú, útlocitnú a slabučkú mašinku a v teste sa ukáže, že je schopná lietať po cestách rýchlosťou takmer 100 km/hod. A to zrýchlenie, ktoré dokáže vyprodukovať…? V živote som nemal za sebou toľko urazených a odutých vodičov áut… 🙂
Skúter alebo moped? Testovanie mašinky s objemom 110 kubíkov sa môže zdať na prvý pohľad nudné. Ono vlastne aj na druhý pohľad to nie je žiadne terno, pretože ako veľký motorkár sedlajúci silné mašiny je to značný skok späť. No našťastie dnes testovaný „skútro-moped“ Wave 110i bol svetlou výnimkou, pretože z toho papierového minima, čo sa týka výkonu, doslova vytrieskal na ceste maximum. Takže si u importéra preberám subtílny skútrik, na akých, mimochodom, jazdí snáď polovica Ázie a snažím sa vžiť do situácie potencionálneho zákazníka. Zadanie pri výbere by asi znelo nasledovne: niečo lacné, ľahko ovládateľné, s nenáročnou údržbou, vhodné na kratšie vzdialenosti. Poslednou podmienkou by mohla byť prítomnosť klasickej prevodovky, resp. neprítomnosť skútrového variátora. Týmto sa nám okruh strojov zúžil iba na testovaný Wave 110i, pretože iba on ako jediný má klasické radenie rýchlosti.
Motor a prevodovka Jednovalcový, štvortaktný, vzduchom chladený dvojventil s objemom 109,1 ccm poskytuje maximálny výkon 8,5 k pri 7 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment 8,65 Nm pri 5 500 ot./min. O plnenie zmesou sa stará elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI. Prenos sily na zadné koleso je zabezpečený cez štvorstupňovú prevodovku. A to radenie, ktoré som nazval v predchádzajúcom odseku klasickým, nie je až tak klasické. Spojka je plne automatická ako u skútrov a radenie rýchlosti je atypické. Od neutrálu je to špičkou topánky 1, 2, 3, 4 nadol, a naopak, pätou 4, 3, 2, 1, neutrál nahor. Chce to chvíľu na zvyknutie, ale potom to už ide úplne bez problémov. K lepšej informácii, aký prevodový stupeň je zaradený, slúžia 4 veľké kontrolky so samovysvetľujúcimi nápismi 1, 2, 3, 4 :-).
Podvozkové partie Hoci je tento motocykel zaradený v ponuke Hondy medzi skútre, nemá s nimi veľa spoločného. Veď aj kolesá sú už v „dospelom“ rozmere plných 17“. Navyše sú odlievané a majú veľmi príjemný päťlúčový dizajn. Predné zdobí jednoduchá kotúčová brzda s priemerom 220 mm, na zadné musela stačiť 110 mm bubnová. Oceľový zváraný rám s centrálnym nosníkom je osvedčenou voľbou, ktorá nevyžaduje vysoké výrobné náklady a v praxi vydrží veľa. Pohodlné sedlo myslelo aj na spolujazdca, takže miesta je tu dosť. Takisto aj zadný úchyt padne spolujazdcovi dobre do ruky. K ergonómii niet čo dodať, mopedové pohodlné sedenie s ešte jednoduchším nasadaním vďaka nízkemu tunelu pred sedadlom. Pod sedlom sa nachádza malý priestor pre prilbu, ale viac ako malú Jet-ku bez plexi štítu tam nedostanete.
Jazdné dojmy Spomínam si na obdobný test Honda Inova 125 spred niekoľkých rokov. Dizajn zostal takmer identický, len pôvodné vypletané kolesá sú liatinové. Klesol objem motora, a to hlavne z dôvodu legislatívnej kategórie v krajinách s predpokladaným masovým exportom (Ázia). I tak ale zostal Wave 110i veľmi príjemnou, a na svoju veľkosť mimoriadne agilnou motorečkou. Aj napriek tomu, že anorektická vizáž (hmotnosť 99 kg) plus „skoro galusky“ na kolesách (80 vpredu, 90 vzadu) predpovedajú pohodovú jazdu niekde okolo 50 km/hod, Wave dokáže viac. Štarty na križovatkách sú zaujímavé už tým, že na prvý rýchlostný stupeň automat doslova vystrelí. Dvojka potiahne rovnako dobre a pri preraďovaní na trojku už je na tacháči cca 40 km/hod. Trojka nijako nevädne a štvorka potiahne až do 90 km/hod. Pri dobrých podmienkach po určitej dobe siahne až na 100 kilometrovú rýchlosť v hodine. A to nie je na tak malý objem vôbec zlá hodnota. Určitú dávku zvyku vyžaduje aj spätné radenie nadol, kedy je najlepšie počkať na dobeh mašinky bez plynu a až po zastavení prelúskať všetky rýchlosti nadol. Ak totiž chcete brzdiť motorom, treba zdvihnúť otáčky, pretože inak automat pri podradení takmer zablokuje koleso. Obratnosť v meste sa priam rovná bicyklu. Na ľavej rúčke mi zo začiatku chýbala páčka spojky, či brzdy, ale keď som si uvedomil pravý dôvod, tak som si zvykol. Ak tipujete, že to kvôli automatickej spojke, tak tipujete správne len sčasti. Druhým dôvodom je „obsluhovateľnosť“ motocykla s jednou voľnou rukou, ktorá sa v praxi využíva na všeličo iné, hlavne v krajinách s majoritným podielom exportu. Pridržanie niekoľkých detí stojacích na stredovom tuneli či mechu plnom kurčiat by mohlo znieť ako dobrý vtip, ale fotky z týchto oblastí nás presviedčajú o reálnosti tejto úvahy.
Záver Wave 110i je alternatívou lacného a rýchleho presunu v preplnených mestách. Spotreba je pri rozumnom jazdení pod 2 litre. Ak potrebujete byť v dopravných zápchach vždy napred a nechcete investovať do širšieho skútra, Wave 110i vás spoľahlivo prepletie aj cez tie najmenšie medzery. Len sa potom nesmiete čudovať tým urazeným pohľadom vytunených oktávko-šoférov, ktorí akosi nevedia prehltnúť, že čosi tak malé a subtílne ako táto Honda ich dokáže nechať v hanbe na križovatke.
Honda Wave 110i
Cena: 1 850 Eur
Motor: 109 ccm, 2 ventily, SOHC, R1
Výkon: 8,5 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 8,65 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: poloautom. 4-stupňová
Rozmery (D x Š x V): 1 870 x 709 x 1 080 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 99,1 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 227 mm
Výška sedla: 760 mm
Objem pal. nádrže: 3,7 l
Pneu: vpredu: 70/90 – 17, vzadu: 80/90-17
Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava
Text a foto: Dušan Demovič
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.