Connect with us

Testy a recenzie

Zúrivá včielka Maja – Test Honda Wave110i

Publikovaný

on

Máloktorá motorka hrá navonok jemnú, útlocitnú a slabučkú mašinku a v teste sa ukáže, že je schopná lietať po cestách rýchlosťou takmer 100 km/hod. A to zrýchlenie, ktoré dokáže vyprodukovať…? V živote som nemal za sebou toľko urazených a odutých vodičov áut… 🙂

Skúter alebo moped?
Testovanie mašinky s objemom 110 kubíkov sa môže zdať na prvý pohľad nudné. Ono vlastne aj na druhý pohľad to nie je žiadne terno, pretože ako veľký motorkár sedlajúci silné mašiny je to značný skok späť. No našťastie dnes testovaný „skútro-moped“ Wave 110i bol svetlou výnimkou, pretože z toho papierového minima, čo sa týka výkonu, doslova vytrieskal na ceste maximum. Takže si u importéra preberám subtílny skútrik, na akých, mimochodom, jazdí snáď polovica Ázie a snažím sa vžiť do situácie potencionálneho zákazníka. Zadanie pri výbere by asi znelo nasledovne: niečo lacné, ľahko ovládateľné, s nenáročnou údržbou, vhodné na kratšie vzdialenosti. Poslednou podmienkou by mohla byť prítomnosť klasickej prevodovky, resp. neprítomnosť skútrového variátora. Týmto sa nám okruh strojov zúžil iba na testovaný Wave 110i, pretože iba on ako jediný má klasické radenie rýchlosti.

Motor a prevodovka
Jednovalcový, štvortaktný, vzduchom chladený dvojventil s objemom 109,1 ccm poskytuje maximálny výkon 8,5 k pri 7 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment 8,65 Nm pri 5 500 ot./min. O plnenie zmesou sa stará elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI. Prenos sily na zadné koleso je zabezpečený cez štvorstupňovú prevodovku. A to radenie, ktoré som nazval v predchádzajúcom odseku klasickým, nie je až tak klasické. Spojka je plne automatická ako u skútrov a radenie rýchlosti je atypické. Od neutrálu je to špičkou topánky 1, 2, 3, 4 nadol, a naopak, pätou 4, 3, 2, 1, neutrál nahor. Chce to chvíľu na zvyknutie, ale potom to už ide úplne bez problémov. K lepšej informácii, aký prevodový stupeň je zaradený, slúžia 4 veľké kontrolky so samovysvetľujúcimi nápismi 1, 2, 3, 4 :-).

Podvozkové partie
Hoci je tento motocykel zaradený v ponuke Hondy medzi skútre, nemá s nimi veľa spoločného. Veď aj kolesá sú už v „dospelom“ rozmere plných 17“. Navyše sú odlievané a majú veľmi príjemný päťlúčový dizajn. Predné zdobí jednoduchá kotúčová brzda s priemerom 220 mm, na zadné musela stačiť 110 mm bubnová. Oceľový zváraný rám s centrálnym nosníkom je osvedčenou voľbou, ktorá nevyžaduje vysoké výrobné náklady a v praxi vydrží veľa. Pohodlné sedlo myslelo aj na spolujazdca, takže miesta je tu dosť. Takisto aj zadný úchyt padne spolujazdcovi dobre do ruky. K ergonómii niet čo dodať, mopedové pohodlné sedenie s ešte jednoduchším nasadaním vďaka nízkemu tunelu pred sedadlom. Pod sedlom sa nachádza malý priestor pre prilbu, ale viac ako malú Jet-ku bez plexi štítu tam nedostanete.

Jazdné dojmy
Spomínam si na obdobný test Honda Inova 125 spred niekoľkých rokov. Dizajn zostal takmer identický, len pôvodné vypletané kolesá sú liatinové. Klesol objem motora, a to hlavne z dôvodu legislatívnej kategórie v krajinách s predpokladaným masovým exportom (Ázia). I tak ale zostal Wave 110i veľmi príjemnou, a na svoju veľkosť mimoriadne agilnou motorečkou. Aj napriek tomu, že anorektická vizáž (hmotnosť 99 kg) plus „skoro galusky“ na kolesách (80 vpredu, 90 vzadu) predpovedajú pohodovú jazdu niekde okolo 50 km/hod, Wave dokáže viac. Štarty na križovatkách sú zaujímavé už tým, že na prvý rýchlostný stupeň automat doslova vystrelí. Dvojka potiahne rovnako dobre a pri preraďovaní na trojku už je na tacháči cca 40 km/hod. Trojka nijako nevädne a štvorka potiahne až do 90 km/hod. Pri dobrých podmienkach po určitej dobe siahne až na 100 kilometrovú rýchlosť v hodine. A to nie je na tak malý objem vôbec zlá hodnota. Určitú dávku zvyku vyžaduje aj spätné radenie nadol, kedy je najlepšie počkať na dobeh mašinky bez plynu a až po zastavení prelúskať všetky rýchlosti nadol. Ak totiž chcete brzdiť motorom, treba zdvihnúť otáčky, pretože inak automat pri podradení takmer zablokuje koleso. Obratnosť v meste sa priam rovná bicyklu. Na ľavej rúčke mi zo začiatku chýbala páčka spojky, či brzdy, ale keď som si uvedomil pravý dôvod, tak som si zvykol. Ak tipujete, že to kvôli automatickej spojke, tak tipujete správne len sčasti. Druhým dôvodom je „obsluhovateľnosť“ motocykla s jednou voľnou rukou, ktorá sa v praxi využíva na všeličo iné, hlavne v krajinách s majoritným podielom exportu. Pridržanie niekoľkých detí stojacích na stredovom tuneli či mechu plnom kurčiat by mohlo znieť ako dobrý vtip, ale fotky z týchto oblastí nás presviedčajú o reálnosti tejto úvahy.

Záver
Wave 110i je alternatívou lacného a rýchleho presunu v preplnených mestách. Spotreba je pri rozumnom jazdení pod 2 litre. Ak potrebujete byť v dopravných zápchach vždy napred a nechcete investovať do širšieho skútra, Wave 110i vás spoľahlivo prepletie aj cez tie najmenšie medzery. Len sa potom nesmiete čudovať tým urazeným pohľadom vytunených oktávko-šoférov, ktorí akosi nevedia prehltnúť, že čosi tak malé a subtílne ako táto Honda ich dokáže nechať v hanbe na križovatke.

Honda Wave 110i

Cena: 1 850 Eur
Motor: 109 ccm, 2 ventily, SOHC, R1
Výkon: 8,5 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 8,65 Nm pri 5 500 ot./min.
Prevodovka: poloautom. 4-stupňová
Rozmery (D x Š x V): 1 870 x 709 x 1 080 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 99,1 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 227 mm
Výška sedla: 760 mm
Objem pal. nádrže: 3,7 l
Pneu: vpredu: 70/90 – 17, vzadu: 80/90-17

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia spol. s r. o., Bratislava

Text a foto: Dušan Demovič

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2012 Janka

Zúrivá včielka Maja – Test Honda Wave110i

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri