Connect with us

Motoporadňa

MOTOSERVIS (2) – Výmena oleja

Publikovaný

on

Každý súčasný spaľovací motor potrebuje pre svoj chod olej. Olej má v motore dve základné funkcie. Tou prvou a najdôležitejšou je mazanie. Tou druhou je chladenie. Pokiaľ zvážime tieto dva aspekty je nám jasné, že jeho kvalita a množstvo sú dôležité pre životnosť motora. Ak požadujete od motora dlhú životnosť je nutné dbať na pravidelnú výmenu oleja. Výmena sa robí po stanovenom počte kilometrov alebo po jednom roku. Zaujímavosťou je motocykel Kawasaki ZX-12R pri ktorom je výmena oleja nutná každého pol roka. Počet kilometrov je individuálny a väčšinou sa pohybuje medzi 3000 ? 12000 kilometrov.

Pokiaľ si nie ste istý kedy výmenu urobiť, vyhľadajte túto informáciu v manuály alebo v odbornom servise. Ak váš motor prevažnú dobu pracuje v enormnej záťaži, je treba znížiť interval výmeny oleja o polovicu. Skladovateľnosť oleja v originálnom, neporušenom balení je 5 rokov.

A akým spôsobom prebieha výmena oleja?

Výmenu robíme na dobre zohriatom motore (najlepšie po jazde). Sú dva typy konštrukcie motora a to:

  • so suchou kľukovou skriňou, kde sa olej nachádza v oddelenej nádobe odkiaľ je nasávaný čerpadlom.
  • Olejová náplň sa nachádza na dne motora (v olejovej vani)

Na spodnej časti motora nájdete výpustnú skrutku (pri niektorých motocykloch môžu byť dve až tri). Pozor, môžu sa tu nachádzať aj iné skrutky, ktoré súvisia s prevodovkou. Pokiaľ takúto skrutku povolíte je možné, že budete musieť rozobrať motor. Potom demontujte olejový filter. Sú dva typy olejových filtrov ktoré sa od seba odlišujú konštrukciou. Rozdiel medzi konštrukciami je viditeľný na obrázku.

Jeden z nich je podobný vzduchovému filtru. Jedná sa o filtračný papier bez kovového filtra, ktorý je vsadený do bloku motora a zaskrutkovaný viečkom.

Pri tomto type olejového filtra dbajte na správnosť strán (zjednodušene povedané je rozdiel medzi dnom a vrchnou stranou). Zámenou strán môžete do istej miery obmedziť prietok oleja. Pri výmene plne ? prietokového filtra len vyskrutkujte filter samotný.

Na jeho povolenie existujú rôzne nástroje.

V niektorých prípadoch je možné povoliť filter rukou. Nový filter uťahujeme momentom 15 ? 20 Nm a tesniacu gumičku natrieť olejom.

Niektoré filtre vyzerajú na prvý pohľad rovnako, ale môžu sa líšiť prietokom oleja. Preto pri výmene oleja dbajte na správny typ. Po zaskrutkovaní filtra a výpustnej skrutky nalejeme požadované množstvo a druh oleja do motora.

Vyvarujte sa automobilovému oleju, pretože ten má iné vlastnosti ako požaduje motocykel. Skôr ako motocykel naštartujete skontrolujte ešte hladinu oleja. Kontrola je možná pomocou olejoznaku alebo kovovou mierkou s vyznačenými ryskami oleja. Ak je váš motor vybavený kovovou mierkou robíme meranie nezaskrutkovanou mierkou.

Aj keď sa jedná o zdanlivo jednoduchú úlohu tak väčším problémom je ekologická likvidácia použitého oleja o ktorú by sa mali v odbornom servise postarať. Predovšetkým z tohoto dôvodu by som sa rozhodol pre výmenu v servise.

Tento článok vznikol za pomoci p. Radka Franka, ktorému by som sa chcel poďakovať a o jeho aktivitách sa môžete informovať na www.rf-motoservis.cz

Text a foto: R. Dokoupil

Roman Dokoupil

5 komentárov

1 komentár

  1. aver

    25. augusta 2005 at 9:57

    je to super take tie clanky, aspon nemusim chodit do servisu, zvladne to aj male decko 🙂 dik

  2. kxbibo

    28. augusta 2005 at 19:23

    No myslim si, ze ten clanok je velmi dobry. Su to uzitocne rady pre tych co maju moto a su zaroven servismani svojej moto. Prajem vela uspechov pri vymenach oleja.

  3. kawamiro

    10. októbra 2005 at 9:51

    Este by stalo za zmienku ze je rozdiel vo vyrobcoch olejovych filtroch. Doporucil by som original filter od vyrobcu motocykla. Davnejsie robili v MOTORRADe – nemeckom casopise test olejovych filtrov. Nie vseci vyrobcovia dbaju na kvalitu filtrov. Lisili sa v konstrukcii, niektore obsahuju magnet na zachytenie kovovych casiciek a niektori vyrobcovia si s magnetom nerobia starosti, tiez prietok a vysledny tlak pre mazanie vie taky filter dost ovplyvnit.

  4. Furby

    17. októbra 2005 at 19:59

    fakt su dobre tieto clanky… a ja mam vo svojej jawasaki po akom intervale menit motorovy olej?? 😁 F!

  5. kawamiro

    20. októbra 2005 at 20:30

    Furby mam pocit ze prevodovy v Jawe sa ma menit kazdy rok. Uz si ani nepamatam ako casto som ho menil. Je to uz riadne davno 🙂

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri