Rok 2015 mi tak trochu pripomína staré dobré časy spred pár rokov, keď sa jednotliví výrobcovia doslova predháňali v predstavovaní noviniek a ich počet stačil na samostatný katalóg. Je dobre, že po pár chudobných rokoch konečne prišiel obrat a v tejto spleti nových modelov sa vyníma aj značka Suzuki. Dokonca pre mňa osobne je nadupaný športový naháč GSX-S1000 jedným z najväčších prekvapení sezóny. V sedle tohto obratného dravca sa nebudete nudiť ani na zlomok sekundy a ulice si doslova podmaníte.
Suzuki je späť! Asi sa budem opakovať, ale dobré správy sa vždy dobre počúvajú aj na druhý krát. Po rokoch pôstu nám Suzuki znovu ukazuje, že ešte nezabudla robiť motorky, ktoré vás chcú zabaviť a poriadne zdvihnúť hladinu adrenalínu v krvi. Tento model chce nadviazať na tradíciu pôvodných modelov rady Bandit, ktoré boli v 90-tych rokoch neoddeliteľnou súčasťou rodiacej sa kategórie streetfighterov. Nový model je pripravený urobiť aj z toho najkratšieho presunu adrenalínový zážitok a neustále vám pripomína, že jazda na motorke je hlavne o zábave.
Srdce legendárneho superšportu V novodobej histórii sú japonské značky stále dominantnou hybnou silou, najmä keď sa jedná o superšportové stroje a tempo inovácii, ktoré naštartovala práve Suzuki v roku 1985 modelom GSX-R750 bolo až do rokov 2008-2009 doslova závratné. Japonci tak môžu ťažiť z nepreberného množstva skvelých modelov a osvedčenej techniky. V prípade modelu GSX-S1000, tak výrobca siahol po superšportovej ikone, motore z modelu GSX-R1000 modelový rok 2005, ktorý vynikal svojimi skvelými výkonovými parametrami a širokým spektrom využiteľných otáčok. Vo svojom najnovšom prevedení sa tento skvelý motor môže pochváliť pružnou reakciou od najnižších otáčok, ktorý vyvrcholí pravou superšportovou dávkou koní v maximálnych otáčkach. Motor ako stvorený na adrenalínovú zábavu. Jedinou chybičkou krásy je trošku „ucukaný“ nástup motora v nízkych otáčkach, no je to otázkou zvyku a chce to citlivejšie pravé zápästie, no ako problém by som to rozhodne nevnímal. V meste sa tak s troškou snahy dá jazdiť ležérnym a pohodlným tempom v rámci predpisov a využívať pružnosť štvorvalca aj na vyšších prevodových stupňoch. To však aspoň v mojom prípade občas vyžadovalo poriadnu dávku sebaovládania, pretože tesne nad hranicou „ležérnej“ zóny bola tá oveľa zábavnejšia zóna, ktorá síce už nekorešpondovala s predpisovými rýchlosťami, no pre moje pravé zápästie bolo prakticky nemožné odolať tomuto pokušeniu. Maximálny výkon motora dosahuje hodnotu 145 k pri 10 000 ot./min., čo je samozrejme o niečo menej ako u pôvodnej verzie, no výkonu je viac ako dosť a citeľná časť sa presunula do nižších a stredných otáčok, ktoré využívate najčastejšie. Priebeh výkonu je výborne vyladený a možno práve preto Suzuki nesiahla po elektronicky meniteľných výkonových mapách a správne dávkovanie výkonu je tak výlučne na vašom zápästí.
Elektronický pomocníci Ponúknuť dnes vysoko výkonný motocykel bez akýchkoľvek elektronických pomocníkov už dopredu odsúdi aj sebe lepší model na neúspech. Suzuki vybavila svoj naháč výborným trojstupňovým systémom trakčnej kontroly, ktorý sa naviac dá vypnúť. Senzory na kolesách a motore dokážu až 250-krát za sekundu skontrolovať otáčky motora a kolies, a v prípade prekĺznutia zadného kolesa riadiaca jednotka okamžite upraví krivku zapaľovania a na zlomok sekundy plynulo obmedzí výkon. Systém fungoval bezchybne a vyprovokovať trakčnú kontrolu k citeľnému zásahu, nebolo na suchej vozovke až tak jednoduché, no keď k tomu došlo, tak zásah bol veľmi jemný a plynulý. Oveľa viac ho bolo cítiť počas agresívnej akcelerácie keď pomáhal držať predné koleso na vozovke.
Extra dávka zábavy Podvozok sa dá opísať dvomi slovami: kompaktný a hravý. V sedle to vyzerá skôr ako na steroidami nadupanom supermotarde a motorka je dokonale štíhla a kompaktná. Je to aj jeden z hlavných dôvodov prečo sa budete v sedle cítiť hneď ako doma. Úplne nový rám je rozmerovo prakticky identický s rámom superšportu, no je ešte o niečo ľahší. Rázvor 1 460 mm je len o máličko dlhší ako u superšportu a na ceste to rozhodne cítiť. Ovládanie je doslova hravé a motorka pod vami sa vyžíva v rýchlych manévroch a poslúcha na slovo. Pruženie na oboch koncoch je plne nastaviteľné a už v sérii ponúka tvrdšie nastavenie, čo len podtrhuje športové ambície tohto obratného naháča. Brzdný systém Brembo je rovnaký ako na superšporte GSX-R1000 modelový rok 2014 a výkon bŕzd bohato postačuje. Okamžité spomalenie aj z vysokých rýchlostí je otázkou intenzívnejšieho stlačenia páčky dvomi prstami. Plusom je elektronický protiblokovací systém ABS, ktorý dokáže zasahovať veľmi citlivo a aj pri intenzívnom brzdení jeho prítomnosť prakticky nepocítite.
Dizajn predáva Staré známe pravidlo o dizajne platí aj v tomto prípade a pohľad na agresívny vzhľad Suzuki plne vystihuje charakter tejto motorky a pripomína odstrojený superšport, čo nakoniec nie je až tak ďaleko od pravdy. Ostrým líniám dominuje štíhly čelný svetlomet vybavený obrysovými LED svetlami a vzadu púta pozornosť ostro dohora stúpajúca podsedlovka. DNA superšportu je neodškriepiteľná aj napriek tomu, že na jazdca čaká prakticky vzpriamený posed a široké motokrosové riadidlá. Prístrojový panel je tvorený jedným digitálnym displejom, na ktorom nájdete všetko potrebné. Samotná prístrojovka je súčasťou čelného miništítu, ktorý pomáha usmerňovať nápory vetra.
Patrí aj do mesta Čaro naháčov spočíva v ich univerzálnosti a Suzuki napĺňa túto definíciu aj keď športový potenciál jednoznačne prevláda. Motor síce nezaberá s hladkosťou variátora a keď sa pozabudnete, tak je prejav motora pri rozbehu trochu drsnejší, no už v nízkych otáčkach prekvapí pružným prejavom a uspokojí sa aj s rýchlosťami v rámci predpisov. Táto poloha mu celkom svedčí a motor pri týchto rýchlostiach dokáže potiahnúť aj vyššie prevody. Pritom nechýba komfort vzpriameného posedu a ľahké ovládanie malej motorky. Mínusom v meste je tvrdší podvozok, ktorý síce filtruje nerovnosti, no spolu s vami si to moc neužíva. Toto by som však nevnímal ako chybu motorky, ale skôr ako chybu ľudí zodpovedných za stav našich mestských komunikácii.
Keď sa cesta otvorí, prichádza neobmedzená zábava Ak hľadáte maximálny „fun factor“ tak ste na správnej adrese. V tejto motorke drieme malý diabol, ktorý len čaká na vhodnú príležitosť aby ukázal čo v ňom je. Prejsť preto mestom ako tak slušne bolo pre mňa dosť náročné a tešil som sa na otvorené a kľukaté cesty. Suzuki je chuligán so všetkým, čo k tomu patrí a podvozok vám neustále dáva najavo, že jazda v rovnom smere, naviac s oboma kolesami na zemi je nuda. Kombinácia širokých riadidiel, tuhého podvozku a relatívne krátkeho rázvoru je v tomto prípade skvelou kombináciou a priaznivci drsnejšej „street“ zábavy si jednoznačne prídu na svoje. Najmä po vypnutí trakčnej kontroly je tej zábavy ešte viac. Na svoje si však prídu aj priaznivci rýchlej športovej jazdy a podvozok zdieľa všetky dobré vlastnosti podvozku superšportu Suzuki a k ľahkému ovládaniu treba pripočítať vysokú tuhosť, stabilitu a výbornú spätnú odozvu, ktorú počas jazdy dostávate. Výletom na okruh by som sa preto určite nebránil a Suzuki sa v tejto pozícii cíti ako ryba vo vode. Motor vám svojim lineárnym nástupom, ktorý je o máličko mäkkší ako na superšporte dáva zlomok času na prípravu na to, čo vás čaká vo vrchných poschodiach výkonovej krivky. Stačí podržať rukoväť otáčkomera o niečo dlhšie a zrazu ste v inom svete, kde sa veci dejú oveľa rýchlejšie, predné koleso sa samo začína odliepať od zeme a k rýchlostiam na hranici 200 km/h sa približujete už na 3. prevodovom stupni. Nasleduje ostré brzdenie, zákruta na koleno a opäť sa rútite po krátkej rovinke k ďalšej zákrute. Všetko pritom prebieha s ľahkosťou a istotou. Bez ohľadu na prostredie neustále máte pocit, že sedíte na správnej motorke v správnej situácii. Zábava je skutočne neobmedzená. Je jasné, že z GSX-S1000 turista nikdy nebude a ani som sa o to extra nepokúšal, na to má Suzuki v ponuke kapotovanú verziu tohto modelu GSX-S1000F, no aj naháč vám ponúkne celkom slušný komfort a ak sa na diaľnici budete pohybovať do 130 km/h, tak zvládnete aj relatívne dlhšie výlety.
Športovec so širokým záberom Suzuki GSX-S1000 je príjemným osviežením nielen v ponuke výrobcu ale prináša niečo nové aj do triedy športových naháčov. Svojím hravým ovládaním a nadupaným radovým štvorvalcom vám ani na sekundu nedovolí nudiť sa v sedle. V tejto kategórii momentálne panuje tvrdá konkurencia a okrem elektronikou nabitých Európanov tu nechýbajú ani tradiční Japonci. Nová Suzuki prináša mix modernej elektroniky a klasickej techniky za výbornú cenu, no a to v tejto triede momentálne neponúka nik iný.
Suzuki GSX-S1000 Cena: 10 990 Eur Motor: 999 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4 Max. výkon: 145 k pri 10 000 ot./min. Krút. moment: 106 Nm pri 9 600 ot./min. Prevodovka: 6-stupňová, reťaz Rozmery (D x Š x V): 2 115 x 795 x 1 080 mm Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov Výška sedla: 810 mm Objem pal. nádrže: 17 l Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 190/50 – 17
Motocykel na test zapožičal: Suzuki Slovensko, o. z., Bratislava Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2015. Text: Miro Tamáši, foto Vlado Brniak
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.