Rád by som pre vyznávačov jednej stopy, šialene rýchlej stopy napísal zopár riadkov, ako som sa dal na motocyklové preteky. Všetko to samozrejme začalo kúpou motocykla. Začal som Pionierom, cez Jawu 250, zrazu veľký skok na Yamahu R6, prestriedal viacero motocyklov a skončil pri CBR900RR. Jazdieval som s kamarátom po motozrazoch a výletoch si vlastne neuvedomujúc, že sa jazdia nejaké motocyklové preteky. Jedného dňa som dostal príležitosť pozrieť si preteky seriálu Alpe Adria Cup na maďarskom Hungaroringu. Pri sledovaní pretekov sa mi podozrivo začala tvoriť husia koža z toho vypätia a úžasu. Toto všetko sa potvrdilo, keď som v ten deň smel so svojím motocyklom urobiť päť kôl na pretekárskej dráhe v sprievode pretekára, výťaza triedy 250cm?. Po odjazdení som vedel, že na dráhe som doma.
Vedel som čo mám, čo chcem robiť a kam sa chcem dostať. Všetká moja aktivita bola venovaná motorke. Prvé dva roky som jazdieval dráhu za účelom tréningu a zbierania skúseností. Spokojne viem odporučiť, že pokiaľ chce niekto začať s týmto športom, pre začiatok mu bude postačovať úplne sériový motocykel a bezpečné oblečenie. Motocykel nie je treba nejak špeciálne upravovať, súčastné motocykle majú potenciál, ktorý potrebuje hobby jazdec na dráhe v dostatočnej miere.
Úprava motocykla pre začiatočníka, hobby jazdca
Komplet originálne kapotáže zameniť za športové, laminátové – ca. 10.000 ? 12.000,- SKK
Pneumatiky (Pirelli Supercorsa, Metzeler Racetec, Dunlop 208GP, Bridgestone BT002) sada pneumatík na Slovensku ca. 14.000 SKK, v Maďarsku ca. 9.500,-SKK
Technický stav motocykla musí byť v 100 % stave. Je kopec maličkostí a úprav, ale o tých by som sa zmienil v inom článku, ktorý bude venovaný technickému stavu motorky.
V priebehu dvoch rokov, keď som stihol nazbierať pomerne postačujúce skúsenosti aj s kamarátom na dráhe, sme sa rozhodli, že to skúsime v ostrom preteku. Skúseností bolo dosť ako som už pásal, teda nastala úprava motocykla pre možný vstup do preteku. Popri tom bolo potrebné si vybaviť pretekársku licenciu. Momentálne máme obaja maďarskú licenciu, čo má aj svoje odôvodnenie. Každá organizácia ponúka svoj kalendár podujatí, teda si to treba aj do sezóny naplánovať, všetko čo sa týka pretekov aj tréningov.
Nastal ten deň D, deň môjho prvého preteku. Bolo to trochu iné, ako bežné dni na dráhe, trochu nervozita, trochu napätie, trochu zvedavosti. Dráhu som nepoznal, teda som sa nekvalifikoval najlepšie, ale zajazdený čas na to, že som bol na tej dráhe prvý krát bol uspokojivý. Po odjazdení voľných tréningov a kvalifikácie prišiel na rad pretek. Po prestávke bolo na dráhe nezvyčajné ticho. Zrazu sa ozval rachot motoriek naštartovaných v boxoch, štartujem aj ja , sadám na motorku a vychádzam na dráhu v sprievode môjho kamaráta Jara a ostatných pretekárov. Prešli sme prvé pomalé kolo a zoradili sme sa na štartovom rošte, kontrola komisármi, rozjazda do zahrievacieho kola, išlo sa trochu ostrejšie, príjazd na štart, zoradenie sa, chvíľa napätia, pulz srdca nazávratne rýchly, rozsvieti sa červený semafor, všetci zaradili rýchlosť a držia optimálne otáčky do štartu. Červený semafor zhasol a všetci sme vyrazili dopredu s cieľom sa dobre umiestniť v prvej a druhej zákrute. To je dôležitá fáza preteku. Išlo sa na sedem ostrých kôl, náročnosť na dobrú kondíciu a maximálne sústredenie sa je vysoká. Sú to skoro neopisateľné pocity, ktoré prežívam v preteku. Pocit šťastného ukončenia preteku je azda najlepší s nutkaním si znova zajazdiť pretek, proste neskutočná droga.
Je to ale len pretek, teda s rozumom a rozvážne. Zbytočné riskovanie sa nevypláca.
Tento rok som absolvoval preteky na Maďarskom Pannoniaringu v rámci Phoenix Cup, na Hungaroringu v rámci Dunlop Trophi Cup organizácie BR a v Brne v rámci Bike Promotion.
Týmto článkom som chcel dosiahnúť hlavne to, že chalani a baby, ktorí jazdia radi rýchlo a chceli by si to vyskúšať aj na pretekárskej dráhe (aj keď len tréningovo) nemusia sa ničoho obávať. Stačí trochu smelosti a zručnosti. A čo sa týka financií, nie je to také hrozné ako sa zdá. Pre začiatok nie je potrebný žiaden špeciálny drahý tuning motocykla.
Rád každému poradím pokiaľ by mal záujem začať jazdiť dráhu a rád sa s nim stretnem a pokecám na takomto podujatí.
ja by som este z pozicie profesionalneho divaka takychto podujati dodala, ze ak vas motorky bavia, rozhodne si hodte tieto preteky pozriet. je to ako sledovat MotoGP alebo WSB s rozdielom ze pod prilbami nie je Rossi, alebo Gibernau a ze ked sa havaruje nelietaju masiny za milion libier. Tito chalani nejazdia o nic slabsie, a vyhra je rovnakou (ak nie vacsou) prioritou ako o slavnych jazdcov. dravost im rozhodne nechyba 🙂
plus mate vyhodu ze vstupne nestoji majland a ze si nemusite vystat na zachody polhodinovu radu. plus dostat sa do padokov a pokecat s pretekarmi tiez nie je nieco nemozne 😉
Je to podobne ako ked offroadaci len-tak jazdia po lese. Niekoho to mozno uspokojuje a niekto casom zabludi aj na preteky, ci uz gulasove alebo „naozajstne“ 😉
pekny clanok, Lorenzo. Raz som bol s kamosom na Hungaroringu – on zavodil 250. Je to neopakovatelna atmosfera, to mas pravdu. Je to nieco celkom ine ako volne jazdenie na okruhu.
Ahoj Lorenzo tak musim Ti povedať že si to dobre napísal ked som to čítal tak som sa citil ako keby som tam už stál a robila sa mi husia koža ….Kto to už v závode skúsil tak vie o čom hovorím.. Už nech sa začne nová sezóna neviem sa dočkať …toto čakanie ma zabíja….
Ano, je to krásny zážitok, aj tá atmosféra, tie kamarátstva medzi pretekármi. Veď pozývam všetkých ambicioznych jazdcov si to odskúšať v Trenčíne na letisku.
Lorenzo … prekvapil si ma 🙂 … nevedel som, že okrem jazdenia a vecí s tým spoločné, si dobrý aj v písaní…aspoň v opisovaní toho pocitu… možno toto bolo to, čo som potrebovať počuť na naštartovanie mojej éry na okruhy…nehovorím ako nejaký profík, ale určite aspoň „hobby“ okruhový jazdec, kde si budem môcť vychutnať ten adrenalín…oj, to budú naši policajti radi, že im dám pokoj v meste 😀 … cez leto sa určite vidíme 😉
Lorenzo: skvela praca, robis pretekaniu lepsiu propagaciu ako federacia!
Je pravda, ze Lorenzo a Jaro su super partaci a byt s nimi na pretekoch je viac nez len zazitok z pretekov. Uz sa tesim na novu sezonu a tiez na ich ucast na slovenskej pode v Trencine 9. a 10. juna!
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
yagiza
2. februára 2007 at 11:57
super clanok 🙂
ja by som este z pozicie profesionalneho divaka takychto podujati dodala, ze ak vas motorky bavia, rozhodne si hodte tieto preteky pozriet. je to ako sledovat MotoGP alebo WSB s rozdielom ze pod prilbami nie je Rossi, alebo Gibernau a ze ked sa havaruje nelietaju masiny za milion libier. Tito chalani nejazdia o nic slabsie, a vyhra je rovnakou (ak nie vacsou) prioritou ako o slavnych jazdcov. dravost im rozhodne nechyba 🙂
plus mate vyhodu ze vstupne nestoji majland a ze si nemusite vystat na zachody polhodinovu radu. plus dostat sa do padokov a pokecat s pretekarmi tiez nie je nieco nemozne 😉
tomXX
2. februára 2007 at 14:31
Je to podobne ako ked offroadaci len-tak jazdia po lese. Niekoho to mozno uspokojuje a niekto casom zabludi aj na preteky, ci uz gulasove alebo „naozajstne“ 😉
milan3232
2. februára 2007 at 19:05
pekny clanok, Lorenzo. Raz som bol s kamosom na Hungaroringu – on zavodil 250. Je to neopakovatelna atmosfera, to mas pravdu. Je to nieco celkom ine ako volne jazdenie na okruhu.
Roby78
3. februára 2007 at 9:38
Ahoj Lorenzo tak musim Ti povedať že si to dobre napísal ked som to čítal tak som sa citil ako keby som tam už stál a robila sa mi husia koža ….Kto to už v závode skúsil tak vie o čom hovorím.. Už nech sa začne nová sezóna neviem sa dočkať …toto čakanie ma zabíja….
duggo
3. februára 2007 at 15:44
perfis clanok pre nadsencov rychlosti 🙂
Lorenzo
5. februára 2007 at 8:51
Ano, je to krásny zážitok, aj tá atmosféra, tie kamarátstva medzi pretekármi. Veď pozývam všetkých ambicioznych jazdcov si to odskúšať v Trenčíne na letisku.
cbr900
5. februára 2007 at 8:59
Lorenzo … prekvapil si ma 🙂 … nevedel som, že okrem jazdenia a vecí s tým spoločné, si dobrý aj v písaní…aspoň v opisovaní toho pocitu… možno toto bolo to, čo som potrebovať počuť na naštartovanie mojej éry na okruhy…nehovorím ako nejaký profík, ale určite aspoň „hobby“ okruhový jazdec, kde si budem môcť vychutnať ten adrenalín…oj, to budú naši policajti radi, že im dám pokoj v meste 😀 … cez leto sa určite vidíme 😉
rasto1303
5. februára 2007 at 12:50
Dobry clanok… 🙂
Risso46
5. februára 2007 at 13:47
Lorenzo: skvela praca, robis pretekaniu lepsiu propagaciu ako federacia!
Je pravda, ze Lorenzo a Jaro su super partaci a byt s nimi na pretekoch je viac nez len zazitok z pretekov. Uz sa tesim na novu sezonu a tiez na ich ucast na slovenskej pode v Trencine 9. a 10. juna!
pogicko
5. februára 2007 at 16:44
cbr900
ach cbr….no hadam sa nam nerosplaces 😁
Lorenzo
pekneee…. 🙂
Ajdina
8. februára 2007 at 14:15
Lorenzo dufam že so mnou rataš 😁 😘